Βασίλης Κεγκέρογλου στο “Π”: Υπευθυνότητα και συναίνεση για την εκπαίδευση
Του
ΒΑΣΙΛΗ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ
Γραμματέα ΚΟ Κινήματος Αλλαγής
Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας η κυβέρνηση απέτυχε να συγκεράσει την ανάγκη για κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα με την ανάγκη για προστασία της υγείας των πολιτών.
Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση, η αποτυχία αυτή επηρέασε τη ζωή μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών, προκαλώντας σοβαρό μαθησιακό και παιδαγωγικό έλλειμμα στους μαθητές. Έλλειψη προετοιμασίας, ανευθυνότητα και προχειρότητα χαρακτήρισαν την πολιτική του υπουργείου Παιδείας. Η επικείμενη σχολική χρονιά θα είναι η τρίτη συνεχόμενη εν μέσω πανδημίας. Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια μη διά ζώσης λειτουργίας των σχολείων.
Πέρυσι την άνοιξη και το καλοκαίρι η κυβέρνηση σπατάλησε τον χρόνο σε θέματα όπως η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια, η ζωντανή, χωρίς προδιαγραφές, αναμετάδοση του μαθήματος στην τάξη, η αναγνώριση των πτυχίων ιδιωτικών κολλεγίων, η αλλαγή του καθεστώτος απολύσεων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, η τοποθέτηση κομματικών στελεχών στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και άλλα τέτοια «επείγοντα»!
Τη φετινή σχολική χρονιά ασχολήθηκε με θέματα όπως η φύλαξη των κλειστών πανεπιστημίων από την ΕΛΑΣ, η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που αφήνει χιλιάδες μαθητές εκτός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, και η συρρίκνωση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Τον ερχόμενο Σεπτέμβρη δεν θα υπάρχουν δικαιολογίες. Απαιτείται προετοιμασία τώρα. Πρέπει να βρεθούν αίθουσες για να λειτουργήσουν τμήματα με 15 παιδιά. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής πρέπει να αναδιατάξει ουσιαστικά την ύλη, να δημιουργηθούν εναλλακτικά ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, να σχεδιαστεί η εκ περιτροπής διδασκαλία με εφαρμογή επικουρικά της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, αν τα πράγματα επιδεινωθούν. Απαιτούνται μέτρα για τα Ειδικά Σχολεία, όπου η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων δεν είναι εύκολη. Πρέπει να προχωρήσει ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών και των εργαζομένων στα σχολεία κατά προτεραιότητα και να προβλεφθούν διαγνωστικά τεστ από τον ΕΟΔΥ.
Η κυβέρνηση ας αφήσει την υπουργική φλυαρία και τις βαρύγδουπες δηλώσεις περί μεταρρυθμίσεων. Ιστορικές μεταρρυθμίσεις έκανε μόνο το ΠΑΣΟΚ. Από σκληροί πολέμιοι των μεταρρυθμίσεών μας έγιναν κακοί αντιγραφείς τους και μάλιστα σε λάθος χρόνο και συγκυρία.
Η κυβέρνηση οφείλει να αντιληφθεί ότι σήμερα υπάρχει τεράστιο μορφωτικό και παιδαγωγικό έλλειμμα, με πολλαπλές επιπτώσεις στο μέλλον των νέων. Το μαθησιακό κενό πρέπει να καλυφθεί με προσλήψεις εκπαιδευτικών μονίμων και αναπληρωτών και φυσικά με την ανάπτυξη πολλών αντισταθμιστικών προγραμμάτων (ενισχυτική διδασκαλία κ.λπ.). Στην εποχή της πανδημίας οι εκπαιδευτικές ανισότητες εντάθηκαν και διευρύνθηκαν.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση δεν συνειδητοποιεί την κατάσταση.
Το πρόσφατα ψηφισθέν νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» υποβαθμίζει ουσιαστικά το σχολείο και αποδυναμώνει τους εκπαιδευτικούς. Διαμορφώνει ένα ασφυκτικό πλαίσιο διοίκησης και ελέγχου της εκπαίδευσης, ενισχύει τη γραφειοκρατία και τον διοικητισμό, περιορίζει τον ρόλο και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων, στέλνει στις ελληνικές καλένδες την περίφημη «αυτονομία της σχολικής μονάδας», διαμορφώνει ένα σύστημα επιλογής στελεχών με κομματικά κριτήρια και με συμβούλια επιλογής που συγκροτούνται από διορισμένους κομματικούς στη θέση των εκλεγμένων εκπροσώπων των εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση θα είναι κάτω από την ομπρέλα του ελεγχόμενου και κατευθυνόμενου συστήματος διοίκησης που στήνεται. Θα χαθεί η δημιουργική και διαμορφωτική αξία της. Επιπλέον, απουσιάζει ένα σταθερό σύστημα επιμόρφωσης και ένα σύστημα αξιολόγησης όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης (υποδομές, διοίκηση, βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κλπ.)
Η κυβέρνηση απέρριψε τη σύγχρονη πρότασή μας για Εθνικό Απολυτήριο, η οποία θα εκσυγχρόνιζε τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Επέλεξε την «ποικιλόμορφη» Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που δεν είναι η βάση του 10, αλλά μια βάση που διαφοροποιείται από τμήμα σε τμήμα, από μάθημα σε μάθημα και μπορεί να «ανέβει» μέχρι το 14 και 15. Αφήνει χιλιάδες μαθητές εκτός ΑΕΙ, καθιστώντας τους μελλοντική πελατεία των ιδιωτικών κολλεγίων.
Συνολικά, η κυβέρνηση διαμόρφωσε στην εκπαίδευση μια κατάσταση δυσμενή, προωθώντας επικοινωνιακές ρυθμίσεις, ρυθμίσεις εξυπηρέτησης συμφερόντων και «μαϊμού» μεταρρυθμίσεις, που δεν βελτιώνουν την εκπαίδευση, πασπαλισμένες με μπόλικη δόση συντηρητισμού και αναχρονισμού.
Καμιά εκπαιδευτική πολιτική δεν είναι βιώσιμη αν δεν τυγχάνει ευρείας κοινωνικής και πολιτικής συναίνεσης και δεν εντάσσεται μέσα σε μια ολοκληρωμένη, μεταρρυθμιστική πρόταση που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, με σχέδιο, όραμα και προοπτική.
Με αυτήν την αντίληψη πορεύτηκε το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση και έτσι πορεύεται και το Κίνημα Αλλαγής, ως υπεύθυνη αντιπολίτευση, με τη στάση του και τις συγκροτημένες και ολοκληρωμένες προτάσεις του.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ