Κυριάκος Ιωαννίδης στο “Π”: Το ΚΚΕ παλεύει για ένα σύγχρονο σχολείο που δεν διαχωρίζει τα παιδιά

Κυριάκος Ιωαννίδης στο “Π”: Το ΚΚΕ παλεύει για ένα σύγχρονο σχολείο που δεν διαχωρίζει τα παιδιά

Του
ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
Μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ
& Υπεύθυνου του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας


Για άλλη μια φορά, μέσα στο κατακαλόκαιρο και με κλειστά σχολεία, η κυβέρνηση της ΝΔ, έχοντας πάρει μαθήματα από τους προκατόχους της, του ΣΥΡΙΖΑ, επέλεξε να φέρει προς ψήφιση άλλο ένα αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο.

Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί κλιμάκωση και συνέχεια προηγούμενων αντιδραστικών αλλαγών της κυβέρνησης της ΝΔ στο περιεχόμενο του σχολείου και της εκπαίδευσης (αύξηση μαθητών στους 25 ανά τμήμα, κατάργηση των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών και της καλλιτεχνικής παιδείας από το λύκειο, αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, τράπεζα θεμάτων, νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση).

Με το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να επισφραγιστεί ένας κύκλος με σοβαρές αλλαγές-τομές στη δομή, στο περιεχόμενο και συνολικά στη λειτουργία του σχολείου. Οδηγός της κυβέρνησης είναι η στρατηγική του κεφαλαίου για φθηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό. Γι’ αυτό και πυρήνας των αλλαγών είναι: Τι μαθαίνει και πώς θα το μαθαίνει ο μαθητής – τι διδάσκει και πώς θα το διδάσκει ο εκπαιδευτικός.

Το δίλημμα δεν είναι «αλλαγή ή στασιμότητα», που επιχειρεί παραπλανητικά να θέσει η κυβέρνηση. Το πραγματικό δίλημμα είναι ποιες αλλαγές και για ποιον σκοπό χρειαζόμαστε σήμερα, σε ποιο σχολείο και σε ποια κοινωνία. Συνεχίζοντας στον δρόμο της εμπορευματοποίησης της Παιδείας; Εντείνοντας την αυτονόμηση και την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών; Ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση; Αυτά τα ερωτήματα πρέπει να τεθούν και να απαντήσουν μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, με βάση την πείρα τους. Όπως επίσης το αν καλύπτει το σημερινό σχολείο τις ανάγκες τους και πολύ περισσότερο τι έρχεται να υπηρετήσει το σχολείο που ετοιμάζουν.

Ο νόμος αυτός έρχεται να συμπληρώσει το παζλ της αποσπασματικής γνώσης και της υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης. Ξεπουλά σχολικές υποδομές, βάζει τους χορηγούς μέσα στα σχολεία, απαλλάσσοντας το κράτος από την αποκλειστική του ευθύνη για χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, προσφέρει αποσπασματικές γνώσεις μέσα από τη γενίκευση των δεξιοτήτων, διασπά το ενιαίο της μόρφωσης, παραδίδει το ωρολόγιο πρόγραμμα σε ΜΚΟ – ιδιώτες – επιχειρήσεις. Γι’ αυτό διαμορφώνει και ένα επιτελικό τμήμα στελεχών της εκπαίδευσης, με τον διευθυντή να έχει ρόλο manager με υπεραρμοδιότητες, ώστε να υλοποιείται πιστά η αντιεκπαιδευτική κυβερνητική πολιτική.

Το νομοσχέδιο έχει ήδη καταδικαστεί στη συνείδηση μαθητών – εκπαιδευτικών – γονιών. Το ΚΚΕ πρωτοστατεί στον αγώνα για την ενημέρωση του λαού, για την αποκάλυψη των κυβερνητικών σχεδιασμών, για την οργάνωση ενός μαζικού διεκδικητικού αγώνα για το σχολείο και την κοινωνία που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας. Το ΚΚΕ παλεύει για ένα σύγχρονο σχολείο, αλλά «σύγχρονο» δεν είναι το σχολείο που διαμορφώνουν, το σχολείο που διαχωρίζει τα παιδιά. Σύγχρονο είναι ένα σχολείο που θα τα δίνει όλα σε όλους και όχι λίγα σε ορισμένους. Σύγχρονο είναι το σχολείο που καλύπτει την ενιαία και αδιάσπαστη γνώση για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως φύλου, θρησκείας, κοινωνικής προέλευσης.

Πραγματικά σύγχρονη και ρεαλιστική είναι η πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο και την κοινωνία. Μια πρόταση που κοιτά μπροστά, που δεν στέκεται αμήχανα στις νέες εξελίξεις που υπάρχουν στην επιστήμη και στην παραγωγή. Ο πυρήνας της πρότασης του ΚΚΕ για το σχολείο των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών είναι αυτός που απαντά θετικά στο ότι όλα τα παιδιά μπορούν και πρέπει να μορφωθούν ολόπλευρα.

Γι’ αυτό παλεύουμε για ένα σχολείο ενιαίο, που θα στοχεύει στην όσο το δυνατόν πιο αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων του νέου, που θα οργανώνει την επαφή του μαθητή με όλες τις πτυχές του ανθρώπινου πολιτισμού. Ένα σχολείο με ενιαίο πρόγραμμα και περιεχόμενο ως βάση για να αναπτυχθούν τα ενδιαφέροντα και οι κλίσεις του κάθε μαθητή, που δεν εξορίζει την αισθητική και φυσική αγωγή σαν δευτερεύοντα μαθήματα. Ένα σχολείο της σύγχρονης θεωρίας και πράξης, της ανάπτυξης και της καλλιέργειας όλων των ενδιαφερόντων του ανθρώπου.

Το ΚΚΕ θα συνεχίσει με όλες του τις δυνάμεις να δουλεύει με σχέδιο, με επιμονή και υπομονή, ώστε να διαμορφώνονται όροι μορφωτικών απαιτήσεων, να καταπολεμάται στην πράξη η παραίτηση και η απαξίωση της σχολικής γνώσης.

Γιατί αυτόν τον κόσμο, με τη δύναμη της γνώσης, μπορούμε να τον εξηγήσουμε αλλά και με τη δύναμη της οργανωμένης πάλης μπορούμε να τον αλλάξουμε.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ