Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Να αποσυρθεί τώρα το επιστημονικά διάτρητο νέο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή – Αποτελεί κολλάζ ξένων προγραμμάτων από τη δεκαετία του 70 αναπτυσσόμενων και μη χωρών

Θ. ΦΩΤΙΟΥ: Να αποσυρθεί τώρα το επιστημονικά διάτρητο νέο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή – Αποτελεί κολλάζ ξένων προγραμμάτων από τη δεκαετία του 70 αναπτυσσόμενων και μη χωρών

Με αφορμή το νέο πλαίσιο για την προσχολική αγωγή που έχει θέσει σε διαβούλευση το Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ένα σχέδιο που αγνοεί και απαξιώνει την ελληνική πραγματικότητα, τους επιστήμονες και τους εργαζόμενους στο πεδίο, η αρμόδια Τομεάρχης, κ. Θεανώ Φωτίου επισημαίνει τα εξής:

· Αντί αύξησης δωρεάν voucher και παιδιών σε βρεφονηπιακούς σταθμούς διαφημίζουν ένα σχέδιο προσχολικής αγωγής, χωρίς όραμα, φιλοσοφία για την ελληνική πραγματι-κότητα. Αντ’ αυτού το προτεινόμενο σχέδιο αποτελεί κολλάζ προγραμμάτων που ε-φαρμόστηκαν σε αναπτυσσόμενες και μη χώρες από τη δεκαετία του 70 και που δε βα-σίζεται στην ελληνική πραγματικότητα, γνώση και εμπειρία. Πρόκειται για κολλάζ προ-γραμμάτων με προεξάρχον το Reach up and learn, που σχεδιάστηκε καταρχήν για ανα-πτυσσόμενες χώρες (Μπαγκλαντές, Τζαμάικα, Ινδία, Κολομβία, κ.α.) ή το εθελοντικής βάσης Homestart ή το ιδιωτικής πρωτοβουλίας Superstant ή το Νταντάδες της γειτο-νιάς.

· Η ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε να διαμορφώσει το νέο πλαίσιο δεν χαρτογράφησε την ελληνική πραγματικότητα σε δομές, παιδιά, εργαζομένους, ούτε τα υφιστάμενα παιδαγωγικά προγράμματα. Είναι αδιανόητο να προτείνεις αλλαγές, χωρίς να γνωρίζεις τι είναι αυτό που αλλάζεις.

· Παρουσιάζουν τους ελληνικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς ως πάρκινγκ παιδιών χωρίς παιδαγωγικό πρόγραμμα, απαξιώνοντας το εξειδικευμένο προσωπικό και τους εργαζό-μενους στο σύνολο τους.

· Απαξιώνουν τους Έλληνες πανεπιστημιακούς καθηγητές που διδάσκουν την προσχολι-κή αγωγή, τις επιστημονικές εταιρείες, όπως είναι η Ψυχολογική, τις δημοτικές αρχές και τους ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς αλλά και τους εργαζόμενους στο πεδίο που δεν εκλήθησαν να συμβάλλουν.

· Η πρόταση «Κυψέλη», που υλοποιεί το εν λόγω πλαίσιο προσχολικής αγωγής που βρί-σκεται σε διαβούλευση, δεν είναι ούτε νέα ούτε καινοτόμα: «Ανακαλύπτει» το «παι-χνίδι» ως βασικό εργαλείο της προσχολικής αγωγής, το οποίο φυσικά εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες στην Ελλάδα. «Ανακαλύπτει» την αξία της διατροφής κατά της παχυσαρ-κίας των παιδιών, όταν είναι η ΝΔ αυτή που χαρακτήριζε «συσσίτια» τα δωρεάν σχολι-κά μεσογειακά γεύματα και φρόντιζε για την συστηματική συκοφάντηση τους.

· Η πρόταση είναι επιστημονικά διάτρητη διότι το στάδιο ανάπτυξης κάθε παιδιού είναι μοναδικό, δεν συμπίπτει αναγκαστικά με αυτό των συνομηλίκων του. Για αυτό ακριβώς χρειάζεται ευελιξία και πλαίσιο αρχών, όχι ένα οριζόντιο υποχρεωτικό παιδαγωγικό περιεχόμενο και ωρολόγιο πρόγραμμα το οποίο μάλιστα, μπορεί να είναι βλαπτικό, πόσο μάλλον από τη στιγμή που δεν αναγνωρίζει τις μεγάλες γεωγραφικές ιδιαιτερότη-τες της χώρας (αστικές, αγροτικές, νησιωτικές, ορεινές) αλλά και τις πολιτισμικές ιδιαι-τερότητες.

· Ναι στην έγκαιρη διάγνωση και πρώιμη παρέμβαση, όχι στο ψηφιακό φακέλωμα των σταδίων ανάπτυξης του μωρού από 0-4 ετών, το οποίο προβλέπεται με το νέο πλαίσιο, καθώς η ηλικία αυτή αποτελεί στάδιο ραγδαίων μεταβολών. Ένα ψηφιακό φακέλωμα μπορεί να ακολουθεί το παιδί, και μετέπειτα ενήλικα, αρνητικά στην κοινωνική και ε-παγγελματική ζωή του.

· Να αξιοποιηθεί ο πλούτος και η γνώση της ελληνικής, πολιτισμικής , κοινωνικής πραγ-ματικότητας και να πάψει η μίμηση και αντιγραφή ξένων προτύπων.

· Να αποσυρθεί το σχέδιο και να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος στον οποίο να μπο-ρούμε γόνιμα να συμμετέχουμε όλοι: επιστημονική κοινότητα, εργαζόμενοι του πεδί-ου, δημόσιοι, δημοτικοί και ιδιωτικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί και τα κόμματα. Για το μέλλον των παιδιών μας.


Σχολιάστε εδώ