Νίκος Ζενέτος στο “Π”: Ψηφιακός μετασχηματισμός: Η πρόκληση της επόμενης ημέρας

Νίκος Ζενέτος στο “Π”: Ψηφιακός μετασχηματισμός: Η πρόκληση της επόμενης ημέρας

Του
ΝΙΚΟΥ ΖΕΝΕΤΟΥ
Δημάρχου Ιλίου


Καθώς η χώρα βαδίζει με αργά αλλά με σταθερά βήματα προς την κανονικότητα, έρχεται σιγά σιγά η ώρα για τον αναγκαίο απολογισμό. Να μετρηθεί τι χάσαμε και τι κερδίσαμε. Ένα είναι σίγουρο: Ό,τι βιώσαμε πρέπει να γίνει μάθημα ζωής.

Από τα σημαντικά που κερδίσαμε ως χώρα και ως τοπική αυτοδιοίκηση είναι η ανάδειξη, σε πολιτική προτεραιότητα, της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή και έναν κόσμο με μεγαλύτερη συμμετοχή και διαφάνεια. Αποτελεί άλλωστε δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να στηρίξει την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, όπως αυτό αντικατοπτρίζεται στη νέα της πρόταση για ένα πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο την περίοδο 2021 – 2027.

Ως δήμαρχος υπηρετώ με ίσους όρους τους πολίτες, πέρα και πάνω από κόμματα. Οφείλω όμως να αναγνωρίσω τον θεμελιώδη ρόλο που διαδραμάτισαν προς αυτήν την κατεύθυνση οι μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τη σταθερή και ακλόνητη βούληση του αρμόδιου υπουργού κ. Κυριάκου Πιερρακάκη, ο οποίος δεν έμεινε στις εξαγγελίες για απλοποίηση των διαδικασιών, αλλά με μεθοδικά βήματα έχτισε την ψηφιακή ωριμότητα της Ελλάδας, την ψηφιοποίηση του κράτους και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση προς όφελος των πολιτών.

Η τοπική αυτοδιοίκηση επιβάλλεται να αναπτύξει και να εξελίξει την ψηφιακή της ικανότητα, καθώς είναι ο εγγύτερος και αποτελεσματικότερος θεσμός προς τον πολίτη. Η υιοθέτηση πολιτικών που θα αντιλαμβάνονται τις ανάγκες των πολιτών, θα τους παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες και θα επιτρέπουν σε όλους ανεξαιρέτως την πρόσβαση σε ψηφιακά αγαθά είναι αυτοσκοπός μιας τοπικής αρχής που σέβεται τον ρόλο της.

Το διακύβευμα σε αυτήν την περίπτωση είναι να καταστεί σαφές πως εφαρμογή ψηφιακών λύσεων δεν σημαίνει αλλαγή της παραδοσιακής σχέσης με τους πολίτες. Σημαίνει, αντίθετα, βελτίωση της λειτουργίας, προώθηση της καινοτομίας και της διαφάνειας, απαγκίστρωση από παρωχημένες πρακτικές.

Γι’ αυτό και θεωρείται κομβικής σημασίας η συμμετοχή των πολιτών και, κυρίως, της νέας γενιάς στην πορεία προς την ψηφιοποίηση. Η αποτελεσματική και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση σε πληροφορίες και γνώσεις, μέσα από προγράμματα ψηφιακής κατάρτισης για όλες τις ηλικίες και τις κοινωνικές ομάδες.

Στον Δήμο Ιλίου πιστεύουμε βαθιά ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός λειτουργεί καλύτερα σε τοπικό επίπεδο και γι’ αυτό δράττουμε κάθε ευκαιρία για να τον κάνουμε πράξη μέσα από μια συνολική στρατηγική, που δεν στηρίζεται σε αποσπασματικές λύσεις και καταρτίστηκε εξαιρετικά νωρίς.

Πέρα από κάθε αμφιβολία, η πανδημία ανέδειξε την αναγκαιότητα της ψηφιοποίησης αλλά και τις εκφάνσεις της στην κοινωνική ζωή, την εργασία και την εκπαίδευση. Κατέστησε σαφές ότι τοπική αυτοδιοίκηση και πολίτες θα πρέπει να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να επικοινωνούν μέσα από τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία, που διαρκώς εμπλουτίζονται. Ο ρόλος της τηλεργασίας λογίζεται ανάμεσα σε αυτές τις δυνατότητες, υπό δύο προϋποθέσεις.

Η πρώτη προϋπόθεση αφορά τους πόρους που απαιτεί η πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ένα τόσο ζωτικής σημασίας έργο απαιτεί επαρκείς οικονομικούς πόρους, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των δήμων και των δημοτών.

Η δεύτερη προϋπόθεση αφορά τους ανθρώπινους πόρους. Για να καταστεί η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού αποτελεσματική, θα πρέπει να διασφαλιστούν τα κατάλληλα συστήματα και το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό. Οι άνθρωποι, οι διαδικασίες και η τεχνολογία είναι αλληλένδετες – όταν ένας επιτυγχάνει, επιτυγχάνουν όλοι.

Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη πρόκληση για την τοπική αυτοδιοίκηση –σε μια εποχή που καλείται να κάνει περισσότερα, με λιγότερες επιλογές– είναι να αποδείξει την ικανότητά της να αποκομίσει τα μέγιστα οφέλη από το μειωμένο βασικό κόστος, τις βελτιωμένες υπηρεσίες, το αποτελεσματικό και παραγωγικό προσωπικό και τα ευέλικτα ψηφιακά συστήματα.

Είναι μια πρόκληση που μπορεί να αντιμετωπιστεί, αν αντιληφθούμε τι αναζητούν οι πολίτες: Αμεσότερες, ευκολότερες, ολοκληρωμένες και πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες. Σε έναν κόσμο όπου τα περισσότερα σχεδόν είναι διαθέσιμα με το πάτημα ενός κουμπιού, οι τοπικές αρχές πρέπει να αγκαλιάσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό για να παρέχουν ποιοτικές δημόσιες υπηρεσίες, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών και στις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής.

Αυτό θα είναι και το μεγάλο στοίχημα για όλους.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ