Κώστας Φραγκογιάννης στο “Π”: O κάβουρας και ο βάτραχος: Το νέο αναπτυξιακό παράδειγμα της Ελλάδας

Κώστας Φραγκογιάννης στο “Π”: O κάβουρας και ο βάτραχος: Το νέο αναπτυξιακό παράδειγμα της Ελλάδας

Του
ΚΩΣΤΑ ΦΡΑΓΚΟΓΙΑΝΝΗ
Υφυπουργού Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία


Τώρα τελευταία φέρνω συχνά στο μυαλό μου τον αρχαίο μυθοποιό και ιδρυτή της αλληγορίας, τον Αίσωπο. Ο Αίσωπος συνήθιζε να χρησιμοποιεί ζωάκια (τα «φωνήεντα ζώα») που μιλούν και ενεργούν σαν άνθρωποι. Όσα βλέπω να εξελίσσονται στη χώρα το τελευταίο διάστημα με κάνουν να σκέφτομαι τον βάτραχο, το χαριτωμένο αμφίβιο, γνωστό και για το αναλογικά τεράστιο άλμα του, άλμα τόσο εντυπωσιακό που έγινε αφορμή δημιουργίας του οικονομικού όρου «leapfrogging».

Το leapfrogging (ή, αλλιώς, αναπτυξιακή υπερκέραση) αναφέρεται στην αλματώδη κάλυψη κενών στην παραγωγή ή/και χρήση τεχνολογίας με την υιοθεσία πρωτοποριακών εναλλακτικών λύσεων και την ταυτόχρονη παράλειψη ενδιάμεσων σταδίων. Ως συνέπεια, η θέση μιας επιχείρησης ή μιας χώρας βελτιώνεται σημαντικά, υπερπηδώντας μπροστά, ξεπερνώντας πολλές άλλες επιχειρήσεις ή χώρες που εμμένουν σε ξεπερασμένες τεχνολογίες ή μεθόδους.

Μετά τις εκλογές του 2019, όλοι στην κυβέρνηση καταλάβαμε ότι το leapfrogging είναι μονόδρομος για την Ελλάδα και η αναπτυξιακή υπερκέραση αποτέλεσε το στρατηγικό πλαίσιο σχεδιασμού μεταρρυθμίσεων σε όλα τα υπουργεία. Τα παραδείγματα με απτά αποτελέσματα είναι πολλά: Η γοργή μετάβαση στην ψηφιοποίηση των κρατικών υπηρεσιών, που επιταχύνθηκε ακόμα περισσότερο λόγω πανδημίας, η επιτυχημένη επιχείρηση εμβολιασμού «Ελευθερία» και η έμφαση που δίνεται στην επιχειρηματικότητα, από τις εμβληματικές επενδύσεις μέχρι την ουσιαστική στήριξη των startups, είναι λίγα από αυτά.

Ένα έργο που αγκάλιασε η κυβέρνηση είναι το «e-Astypalea, Smart & Sustainable Island», όπου εμπλέκονται πέντε συναρμόδια υπουργεία, ο Δήμος Αστυπάλαιας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και η Volkswagen. Πιστεύω ότι σύντομα θα αποτελέσει παράδειγμα περιβαλλοντικού leapfrogging, πρότυπο σε όλο τον πλανήτη. Το έργο αφορά τη σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων στο νησί με ηλεκτροκίνητα, την αγορά των οποίων επιδοτεί γενναιόδωρα το ελληνικό κράτος, ενώ η Volkswagen έχει δεσμευτεί για πωλήσεις σε τιμές κόστους. Ταυτόχρονα, γίνεται μια επένδυση υβριδικού σταθμού παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, που θα αντικαταστήσει τις ρυπογόνες ντιζελογεννήτριες και θα προσφέρει στην Αστυπάλαια βιώσιμη ενεργειακή αυτονομία. Είναι πραγματικά μια φωτογραφία από το μέλλον πριν από το μέλλον, που περιλαμβάνει ακόμα πρόγραμμα συγκοινωνιών on demand, δίκτυο car sharing και πειραματική αυτόνομη οδήγηση.

Ο κατάλογος με τις εμβληματικές επενδύσεις που «τρέχουν» στη χώρα μας είναι αρκετά μακρύς και ιδιαίτερα εντυπωσιακός. Έχουν ήδη ξεκινήσει τη λειτουργία τους τα πρότυπα κέντρα της Pfizer και της Cisco στη Θεσσαλονίκη, ενώ όλοι γνωρίζουν για τις μεγαλεπήβολες επενδύσεις των γνωστών εταιρειών Microsoft, SAP, eBay, Amazon και PricewaterhouseCoopers. Υπάρχουν, όμως, και άλλου τύπου επενδύσεις που προσελκύει πλέον η χώρα μας: Έλληνες επιστήμονες της διασποράς με επιτυχημένες startups αισθάνονται πλέον ότι μπορούν να συμπεριλάβουν την Ελλάδα στην επιχειρηματική δράση τους. Για παράδειγμα, η Metamaterial, μια καινοτόμος εταιρεία clean tech, ήδη εγγεγραμμένη στη NASDAQ, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι σκοπεύει να αναπτύξει νέα τμήματα (πωλήσεις και digital) στην Ελλάδα. Και δεν είναι μόνο οι νεοφυείς επιχειρήσεις που έχουν στρέψει πλέον το βλέμμα τους στη χώρα μας. Η Cinespace Film Studios, μια εξαιρετικά επιτυχημένη ομογενειακή επιχείρηση σε Τορόντο και Σικάγο, προχωρά στη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο εδώ, στην Ελλάδα.

«Υπερκέραση» μπορείς να πετύχεις και με την αλλαγή της εικόνας της χώρας σου, το λεγόμενο branding, κάτι που έχει καταστεί στρατηγικός στόχος για όλες τις χώρες του κόσμου. Άλλωστε είναι γνωστό ότι η θετική εικόνα συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη. Στην περίπτωση του έργου «e-Astypalea» πετύχαμε εντυπωσιακά αποτελέσματα δημοσιότητας, που θα κόστιζαν πανάκριβα αν πληρώναμε μια διεθνή διαφημιστική καμπάνια: NBC, Bloomberg, ABC, Reuters, Al Jazeera, Deutsche Welle, Die Welt, αλλά και μακρινά Μέσα, όπως τα Jakarta Post, «The Hindu» και «Bangkok Post», –όλα αυτά, και πολλά ακόμα– σχολιάζουν το έργο με θετικότατα σχόλια.

Υπάρχουν και άλλα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση της εικόνας μιας χώρας. Ένα από αυτά αφορά την ενδυνάμωση της παρουσίας μας στους διεθνείς οργανισμούς μέσα από την προώθηση ελληνικών υποψηφιοτήτων, τομέας που εμπίπτει στις αρμοδιότητες του υπουργείου Εξωτερικών. Μόλις πρόσφατα, καταβάλαμε μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια προωθώντας την υποψηφιότητα της Άννας Διαμαντοπούλου για τη θέση του γενικού γραμματέα του ΟΟΣΑ. Περάσαμε αρκετούς γύρους, αφήνοντας πίσω γερές υποψηφιότητες, εισπράξαμε μεγάλη δημοσιότητα, αναπτύξαμε γερές σχέσεις με πολλούς διεθνείς παράγοντες και ΜΜΕ, ενισχύσαμε την παρουσία μας στον σημαντικό αυτό οργανισμό, έχοντας βήμα να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας, αλλά και την Ελλάδα, με τις νέες της ιδιότητες. Αυτό συνιστά μια παρακαταθήκη για το μέλλον, την οποία οφείλουμε να προστατεύσουμε και να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε.

Όλα αυτά μου θυμίζουν τον βάτραχο και τα υπέροχα άλματά του. Ευελπιστώ στη συνέχιση της πορείας μπροστά με άλματα προόδου για τη χώρα και απεύχομαι τα πισωγυρίσματα. Η εποχή του κάβουρα και του αλλοπρόσαλλου βηματισμού του έχει παρέλθει.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ