Θ. Τσούχλος στο “Π”: Σχολεία: Η σημερινή πραγματικότητα και ο προγραμματισμός για τον Σεπτέμβριο
Του
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΣΟΥΧΛΟΥ
Προέδρου ΟΛΜΕ
Από τη Δευτέρα 10 Μαΐου επαναλειτούργησαν με διά ζώσης διδασκαλία οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι τρεις Ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ – ΔΟΕ – ΟΙΕΛΕ) είχαν θέσει τρεις βασικές προϋποθέσεις από τον Αύγουστο του 2020. Συγκεκριμένα διεκδικούσαν:
1.Αραίωση των υπαρχόντων μεγάλων σε αριθμό τμημάτων: Η υφιστάμενη πραγματικότητα των σχολικών αιθουσών επιτάσσει στη σημερινή δύσκολη συγκυρία, και όχι μόνο, 15 μαθητές ανά τάξη. Δυστυχώς, το ΥΠΑΙΘ δεν προνόησε για το φλέγον αυτό ζήτημα από τον προηγούμενο Μάιο και δεν συνεργάστηκε με το υπουργείο Εσωτερικών, τις περιφέρειες και τους δήμους. Παρότι είχαμε επισημάνει την αναγκαιότητα λήψης άμεσων μέτρων, ο σχεδιασμός του υπουργείου δεν περιλάμβανε κάποιο δυνητικό σενάριο, που θα το ενεργοποιούσε σε περίπτωση ενός σφοδρού κύματος του ιού, το οποίο ταλάνισε τη χώρα επί έξι μήνες. Δυστυχώς μετά το Νοέμβριο δεν εισακούστηκε η πρόταση της ΟΛΜΕ να υπάρξει αραίωση σε σχολεία που είχαν κενές αίθουσες και υπερμεγέθη τμήματα.
2.Μαζικά επαναλαμβανόμενα τεστ: Η διενέργειά τους θα βοηθούσε σε πολύ σημαντικό βαθμό στην ανίχνευση ιδιαίτερα ασυμπτωματικών κρουσμάτων. Έως και την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου είχε πραγματοποιηθεί μικρός αριθμός. Το επόμενο χρονικό διάστημα γίνονταν στα ειδικά σχολεία, τα οποία συνέχισαν να λειτουργούν αδιάλειπτα. Από τις 12 Απριλίου, που άνοιξαν τα λύκεια, υπήρξε η δυνατότητα πραγματοποίησης δύο αυτοδιαγνωστικών τεστ, κάτι που συνεχίσθηκε μετά τις εορτές του Πάσχα στο σύνολο των σχολικών μονάδων. Το όλο πρόγραμμα καλύπτει 1.700.000 μαθητές, εκπαιδευτικούς, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό.
Τα αυτοδιαγνωστικά τεστ είναι ένα θετικό επικουρικό μέτρο, το οποίο οφείλει να συνδυάζεται απαραίτητα με την ενεργή συμμετοχή του ΕΟΔΥ, τουλάχιστον στις σχολικές μονάδες που έχουν κρούσματα. Με έντονο προβληματισμό ενημερωθήκαμε από το ΥΠΑΙΘ πως από την επόμενη Δευτέρα τα τεστ θα διενεργούνται μία φορά εβδομαδιαίως και όχι δύο.
3.Εμβολιασμούς: Από τα τέλη του 2020 είχε λεχθεί από την Εθνική Επιτροπή και επιδημιολόγους \ λοιμωξιολόγους η ανάγκη πρόταξης των εκπαιδευτικών στους εμβολιασμούς. Δυστυχώς, αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Ύστερα από πολλές κινητοποιήσεις πετύχαμε την προτεραιοποίηση των ειδικών σχολείων στις 16 Μαρτίου. Στη συνέχεια, έπειτα από ενέργειες της κ. Κεραμέως, ενταχθήκαμε στα αδιάθετα εμβόλια στις αρχές Απριλίου και στις 21 του ίδιου μήνα άνοιξε η πλατφόρμα για το σύνολο των εκπαιδευτικών. Το τείχος ανοσίας, το οποίο έπρεπε να είχε δημιουργηθεί το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, μετατέθηκε στην καλύτερη περίπτωση στα μέσα Ιουνίου. Ευελπιστούμε κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων να το έχουμε επιτύχει σε σημαντικό βαθμό.
Τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, μέχρι και το τέλος των μαθημάτων, η κατάσταση είναι δεδομένη όπως ακριβώς την περιγράψαμε. Περί τις 160 σχολικές μονάδες έχουν κλείσει μερικά ή ολικά, ενώ ισχυρή είναι η πιθανότητα εμβολιασμού των εφήβων από τον Σεπτέμβριο. Για το επόμενο σχολικό έτος δεν έχει ξεκινήσει κάποιος προγραμματισμός. Αναμένουμε την ενημέρωση από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου και τονίζουμε ιδιαίτερα την ανάγκη άμεσων και συχνών συναντήσεων. Με τον τρόπο αυτό θα γνωρίζουμε τι μέλλει γενέσθαι, ενώ παράλληλα θα έχουμε τη δυνατότητα ενός ουσιαστικού διαλόγου.
Με βάση τα ανωτέρω και με στόχο να εκκινήσουμε τομ Σεπτέμβριο χωρίς την ύπαρξη συγκεκριμένων προβλημάτων, θεωρούμε ως απόλυτα επιτακτικό να ξεκινήσει άμεσα ένας ουσιαστικός και σε βάθος διάλογος της υπουργού με τις τρεις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες. Καθίσταται απόλυτα απαραίτητο να υπάρχουν έτοιμες εναλλακτικές λύσεις στο θέμα της αραίωσης των τμημάτων. Ένα νέο, απευκταίο κύμα, ας μας βρει πανέτοιμους. Τα αυτοδιαγνωστικά τεστ πρέπει να συνεχίσουν να γίνονται δύο φορές την εβδομάδα και η παρουσία του ΕΟΔΥ, των περιφερειακών νοσοκομείων και των ιατρικών συλλόγων πρέπει να είναι ουσιώδης και καθοριστική. Επίσης, η προτεραιοποίηση των επόμενων εμβολιασμών στους εκπαιδευτικούς πρέπει να είναι ένα μέτρο που θα λειτουργήσει άμεσα από τον Σεπτέμβριο.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ