Γ. Κεφαλογιάννης στο “Π”: Από το γκισέ στο κλικ: Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας έκδοσης αδειών οδήγησης είναι πραγματικότητα

Γ. Κεφαλογιάννης στο “Π”: Από το γκισέ στο κλικ: Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας έκδοσης αδειών οδήγησης είναι πραγματικότητα

Του
ΓΙΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ
Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών


Η απλούστευση των συναλλαγών του πολίτη με τη δημόσια διοίκηση είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην πολιτική, ειδικά όσον αφορά τα υπουργεία, το αντικείμενο των οποίων επηρεάζει δραστηριότητες της καθημερινότητας, όπως η οδήγηση.

Η ευκολία με την οποία ένας συνταξιούχος αντικαθιστά το φθαρμένο του δίπλωμα αποτελεί δείκτη ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρει το κράτος. Η ταχύτητα με την οποία ένας επαγγελματίας αυτοκινητιστής ανανεώνει την άδειά του επηρεάζει την ποιότητα της εργασίας του και τον διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο του.

Θυμίζω ότι τον Ιούλιο του 2019, όταν αναλάβαμε την κυβερνητική ευθύνη, περισσότεροι από 100.000 οδηγοί βρίσκονταν σε ομηρία, καθώς ο νόμος της προηγούμενης κυβέρνησης για την έκδοση αδειών οδήγησης παρέμενε ανενεργός. Ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους υπήρχαν και νέοι αυτοκινητιστές που περίμεναν μήνες να πάρουν το επαγγελματικό δίπλωμα για να πιάσουν δουλειά.

Η εικόνα αυτή άλλαξε γρήγορα με δύο παράλληλες δράσεις: Επαναφέραμε προσωρινά το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο ώστε να πάρει μπρος το σύστημα και ταυτόχρονα ξεκινήσαμε το έργο της ψηφιακής αναβάθμισης της διαδικασίας έκδοσης αδειών οδήγησης, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ο πρώτος καρπός αυτής της προσπάθειας, πέρυσι τον Μάιο, ήταν το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, που έβαλε τέλος στην πολύμηνη αναμονή των νέων οδηγών μέχρι να τους έρθει το δίπλωμα. Πλέον, κάθε υποψήφιος οδηγός που πετυχαίνει στην πρακτική δοκιμασία μπορεί να λαμβάνει ηλεκτρονικά, μέσω email, την προσωρινή άδεια οδήγησης μέσα σε διάστημα δύο ημερών και να οδηγεί το αυτοκίνητό του. Πριν γίνει αυτό, η αναμονή σε κάποιες περιφέρειες ξεπερνούσε τους τέσσερις μήνες.

Το επόμενο βήμα είναι η ηλεκτρονική αντικατάσταση των παλιών διπλωμάτων, καθώς και εκείνων που χάθηκαν, φθάρηκαν ή κλάπηκαν. Με τους κωδικούς Taxisnet ο πολίτης μπαίνει στην ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (https://drivers-vehicles.services.gov.gr) και ακολουθώντας τις οδηγίες καταχωρεί την αίτηση και τα δικαιολογητικά σε ψηφιακή μορφή, συμπεριλαμβανομένων της φωτογραφίας και της υπογραφής.

Στη συνέχεια, οι ανωτέρω υπηρεσίες στέλνουν ηλεκτρονικά τα στοιχεία στη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας (ΑΕΑ) και δρομολογείται η έκδοση του νέου εντύπου.

Σήμερα, το σύστημα της ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων αντικατάστασης διπλωμάτων εφαρμόζεται με επιτυχία σε πέντε περιφέρειες της χώρας: Αττική, Κεντρική Μακεδονία, Πελοπόννησο, Κρήτη και Βόρειο Αιγαίο.

Σε λίγους μήνες η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα έχει επεκταθεί και στις 13 περιφέρειες της Ελλάδας, με άμεσα οφέλη τη μείωση της γραφειοκρατίας και του φόρτου εργασίας των υπηρεσιών, την εξοικονόμηση πόρων και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών.

Επιπλέον, εν μέσω πανδημίας, η ψηφιοποίηση αυτής της διαδικασίας συνέβαλλε και στην προστασία της δημόσιας υγείας, με δεδομένο ότι οι περίπου 5.000 αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί αντιστοιχούν σε αντίστοιχη μείωση επισκέψεων πολιτών στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών, άρα και σε ουρές που θα σχηματίζονταν στα γκισέ αυτών των υπηρεσιών.

Η τεχνολογία θα είναι παρούσα σε πολλά επίπεδα και στο νέο σύστημα έκδοσης αδειών οδήγησης, που θα εισαχθεί προσεχώς με τη μορφή νομοσχεδίου σε δημόσια διαβούλευση.

Στις εξετάσεις οδήγησης θα γίνεται έλεγχος ταυτοπροσωπίας, καθώς η φωτογραφία του Δελτίου Εξέτασης Υποψηφίου θα διασταυρώνεται με ψηφιακή φωτογραφία, που θα λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο. Έτσι αντιμετωπίζεται το φαινόμενο του να προσέρχεται στις εξετάσεις άτομο διαφορετικό από τον υποψήφιο. Επιπλέον, η πρακτική δοκιμασία στις εξετάσεις οδήγησης θα καταγράφεται από κάμερες.

Στόχος δεν είναι μόνο ένα διαφανές και αδιάβλητο σύστημα, αλλά να μάθει ο υποψήφιος οδηγός να οδηγεί με ασφάλεια. Γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις δεν περιορίζονται μόνο στην εξέταση των υποψήφιων οδηγών αλλά και στην εκπαίδευση.

Οι νέοι θα μπορούν νωρίτερα, από την ηλικία των 17 ετών, να κάνουν μαθήματα οδήγησης και να δίνουν εξετάσεις μόλις συμπληρώσουν τα 18 τους χρόνια. Η ύλη των θεωρητικών εξετάσεων εκσυγχρονίζεται, εισάγεται τράπεζα θεμάτων και μπαίνουν ερωτήσεις με μελέτες περιπτώσεων για να αξιολογείται η κρίση του υποψήφιου οδηγού. Και, φυσικά, οι συμπολίτες μας που αντιμετωπίζουν ειδικές δυσκολίες, όπως προβλήματα ακοής και μαθησιακές δυσκολίες, θα λαμβάνουν το εκπαιδευτικό υλικό σε ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή μορφή.

Ανάλογη μέριμνα λαμβάνεται όμως και για τους εξεταστές και τους επόπτες, που θα επιμορφώνονται το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και θα αξιολογούνται, ενώ θα καταρτιστούν Μητρώα Εποπτών και Εξεταστών για να υπάρχει οργάνωση και διαφάνεια στη διαδικασία.

Με αυτές τις παρεμβάσεις, που υπαγορεύει η πολιτική βούληση και επιτρέπουν τα τεχνολογικά μέσα, υλοποιούμε τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό του πλαισίου που διέπει το καθεστώς έκδοσης των αδειών οδήγησης. Περνάμε από την ταλαιπωρία στην ταχύτητα και από τη διαβλητότητα στη διαφάνεια και στην κατάρτιση.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ