Κώστας Κατσαφάδος στο “Π”: Ναυτιλία και τουρισμός θα σημάνουν την επανεκκίνηση της οικονομίας
Του
ΚΩΣΤΑ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΥ
Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
Βουλευτή ΝΔ στην Α’ Πειραιώς και Νήσων
Μετά από ενάμιση περίπου χρόνο, όλα δείχνουν ότι ο εφιάλτης που βιώσαμε και άλλαξε τις ζωές όλων μας βρίσκεται προς το τέλος του. Αν όλα πάνε όπως περιμένουμε, σύντομα θα αρχίσουμε και πάλι σταδιακά να παίρνουμε ξανά πίσω τις ζωές μας, ακόμη και εάν χρειαστεί να συνεχίσουμε να λαμβάνουμε μέτρα προστασίας.
Η κυβέρνηση ήδη άνοιξε τα λύκεια και τα εμπορικά καταστήματα και σχεδιάζει με προσοχή και μετά από τις εισηγήσεις των ειδικών τις επόμενες κινήσεις της. Μπροστά μας έχουμε το Πάσχα, που ελπίζουμε όλοι μας να γιορτάσουμε διαφορετικά από πέρυσι. Φτάνει να τρέξουν οι εμβολιασμοί και να αρχίζουν να εφαρμόζονται και σε άλλες ομάδες εργαζομένων τα self tests, τα οποία θα βοηθήσουν και αυτά στην προσπάθειά μας να ιχνηλατήσουμε καλύτερα την Covid-19 και να περιορίσουμε την εξάπλωσή της στην κοινότητα. Το Πάσχα θα είναι για όλους ένα μεγάλο στοίχημα, που θα καθορίσει πολλά για την επόμενη ημέρα.
Από τη μεριά μας οφείλουμε όλοι στην κυβέρνηση να σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα, καθώς θα πρέπει να υλοποιήσουμε στρατηγικές που θα βοηθήσουν στην επανεκκίνηση της οικονομίας. Αυτό, εάν θέλετε, είναι η μεγάλη πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε μαζί με το άνοιγμα της κοινωνίας.
Διότι από τη στιγμή που η οικονομία θα βγει από τη φούσκα της, την οποία έχτισε με μια σειρά από δράσεις η κυβέρνηση, στηρίζοντας εργαζόμενους και επιχειρήσεις, θα πρέπει μεθοδικά και προσεκτικά να βγει στις αγορές, συνεχίζοντας στοχευμένα την ενίσχυση όσων τη χρειάζονται.
Σε αυτήν την επανεκκίνηση της οικονομίας εκτιμώ ότι τουρισμός και ναυτιλία θα παίξουν κομβικό ρόλο.
Η ναυτιλία μας μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο καθώς ένα μεγάλο κύμα τόσο από το εξωτερικό όσο και από το εσωτερικό θα ταξιδέψει με τα πλοία στα νησιά της πατρίδας μας.
Άρα θα πρέπει να φροντίσουμε ώστε οι μετακινήσεις αυτές να γίνουν με ασφάλεια, δημιουργώντας παράλληλα υποδομές στα λιμάνια μας που θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τους χιλιάδες ταξιδιώτες.
Επίσης να στηρίξουμε την κρουαζιέρα αλλά και τον θαλάσσιο τουρισμό, που μπορούν να ενισχύσουν τις τοπικές οικονομίες.
Κλείνοντας θα κάνω μια αναφορά στην ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία καθώς οι συναφείς με αυτή δραστηριότητες αποτελούν κατ’ εξοχήν εξωστρεφή κλάδο. Συγκεκριμένα, η ελληνική ναυτιλία παραδοσιακά αποτελεί κυρίαρχη δύναμη στην ελληνική οικονομία, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τις προκλήσεις τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το δεύτερο τρίμηνο του 2019 πραγματοποιήθηκε από την Ελλάδα η εμπορική διαχείριση άνω των 3.000 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 202,6 εκατ. τόνων (dwt). Η μέση σταθμισμένη ηλικία των πλοίων αυτών είναι σχεδόν δέκα έτη. Το 20% των πλοίων αυτών φέρει την ελληνική σημαία και επιπλέον 25% άλλες σημαίες της ΕΕ. Την περίοδο από το 2015 μέχρι και το δεύτερο τρίμηνο του 2019, για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, καταγράφεται συνεχής άνοδος τόσο του αριθμού όσο και της χωρητικότητας των πλοίων των οποίων η διαχείριση πραγματοποιείται από την Ελλάδα.
Οι ναυτιλιακές εισπράξεις ήταν και είναι απαραίτητες για την κάλυψη ενός μεγάλου μέρους των εξωτερικών χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εισπράξεις από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών την περίοδο 2015 – 2018 ξεπέρασαν, κατά μέσο όρο, τα 12 δισ. ευρώ ετησίως (δηλαδή περίπου 6,8% του ΑΕΠ), αντιπροσωπεύοντας το 37% των συνολικών εισπράξεων του ισοζυγίου υπηρεσιών. Την ίδια περίοδο οι καθαρές εισπράξεις (εισπράξεις µείον πληρωµές) ήταν, κατά μέσο όρο, περί τα 6 δισ. ευρώ ετησίως και κάλυψαν περίπου το 32% του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών.
Με βάση τα παραπάνω επαναλαμβάνω ότι η ναυτιλία μπορεί να συνεισφέρει τα μέγιστα στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ