Θ. Τσούχλος στο “Π”: Έργα και ημέρες του υπουργείου Παιδείας εν μέσω πανδημίας
Του
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΣΟΥΧΛΟΥ
Προέδρου ΟΛΜΕ
Όταν στα μέσα Σεπτεμβρίου είχαμε την έναρξη του σχολικού έτους, το υπουργείο Παιδείας είχε αρνηθεί πεισματικά τη θέση της ΟΛΜΕ για αραίωση των υπερμεγεθών τμημάτων με στόχο τους 15 μαθητές. Ως Ομοσπονδία προτείναμε σειρά μέτρων που θα οδηγούσαν στην ασφαλή λειτουργία των σχολείων.
Παράλληλα, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είχε αφεθεί σε όσα είχαν γίνει μέχρι τον Μάιο. Δεν είχε υπάρξει καμιά μέριμνα για την αναβάθμιση του δικτύου, τη βελτίωση των σχολικών υποδομών, την αγορά υπολογιστών – τάμπλετ στις μαθήτριες και τους μαθητές που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα, ενώ υπήρχε σημαντικός αριθμός οικογενειών που δεν είχε πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Με βάση την εξέλιξη της πανδημίας και τα αλλεπάλληλα κύματα, η κ. Κεραμέως όφειλε να ασχοληθεί αποκλειστικά με την ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων και όπου αυτό δεν ήταν δυνατόν, στην προσπάθεια για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία της λεγόμενης «τηλεκπαίδευσης». Δυστυχώς, η στόχευση ήταν διαφορετική και ξεκίνησε από τους μήνες Ιούνιο – Ιούλιο, με την ατυχή αλλαγή των ωρολογίων προγραμμάτων, που δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση, ισχυρές αντιδράσεις και σημαντικές αδικίες. Οι επιλογές αυτές αποδείχθηκαν λανθασμένες, καθώς δεν έχει λειτουργήσει ακόμη το σύστημα διδασκαλίας μετά τη λήξη του ωραρίου των μαθημάτων που δεν υπάρχουν στο πρόγραμμα διδασκαλίας (σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική). Στη συνέχεια, από τις αρχές Οκτωβρίου η υπουργός ασχολήθηκε, ως μη ώφειλε, με τις εκλογές των Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Ενώ από τις αρχές του αιώνα οι εκάστοτε υπουργοί τις προκήρυσσαν και στη συνέχεια αποσύρονταν, η κ. Κεραμέως ανέλαβε ρόλο ποδηγέτησης των διαδικασιών. Έφθασε στο σημείο να καταστήσει το δικαίωμα του εκλέγεσθαι υποχρεωτικό και να μην αποδεχθεί την απόσυρση της συντριπτικής πλειοψηφίας των υποψήφιων και οδήγησε τον κλάδο σε εκλογές απόλυτης παρωδίας στις 7 Νοεμβρίου. Ενώ είχε θέσει με απόλυτη βεβαιότητα νίκης το ερώτημα «τώρα θα δούμε ποιον θα ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικοί», δεν αποδέχθηκε το 93% της αποχής, δηλώνοντας πως όλα βαίνουν καλώς και αυτές οι εκλογές ανέδειξαν νέους «αιρετούς». Μετά το εκλογικό αποτέλεσμα, που αποδοκίμασε πλήρως την εμπλοκή της, όφειλε να ενεργοποιήσει την παράταση της θητείας των υπαρχόντων αιρετών επί οκτώ μήνες, αλλά δεν το έπραξε. Αντίθετα, με τροπολογία, στα τέλη του Δεκεμβρίου, αφαίρεσε τη δυνατότητα από τις ΕΛΜΕ να ορίζουν τους αιρετούς εάν αυτοί εκλείψουν ή παραιτηθούν. Αυτή η διαδικασία αποδεικνύει την πρόθεση του νομοθέτη να αναγνωρίσει τη σημαντική θέση που είχε η Ομοσπονδία στις εκλογές αυτές και την υποχρέωση να συλλειτουργεί το υπουργείο με αυτήν.
Παρότι η πανδημία κάλπαζε, η πολιτική ηγεσία προχώρησε και σε άλλες δράσεις. Κατά πρώτον, αναγνώρισε επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους των λεγόμενων «κολεγίων», πράξη που πυροδότησε σειρά διαμαρτυριών και δίκαιων έντονων αντιδράσεων από το Τεχνικό και το Οικονομικό Επιμελητήριο. Στη συνέχεια, δε, εμφάνισε το νομοσχέδιο για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, το οποίο ψήφισε χωρίς να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος, που θα οδηγούσε πιθανόν σε κάποιες θετικές αλλαγές ή και βελτιώσεις.
Και ενώ η χώρα βρισκόταν σε πολύ δύσκολη κατάσταση και ένας μεγάλος αριθμός σχολείων έκανε μάθημα με τηλεκπαίδευση ή και έκλεινε μερικά ή ολικά εξαιτίας κρουσμάτων, η κ. Κεραμέως κατέθεσε ένα πάρα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, που περιλάμβανε διατάξεις που αφορούσαν την εισαγωγή των μαθητών μας στα ΑΕΙ. Εν μέσω πανδημίας και πλήρους απαγορευτικού, ψήφισε έναν πολύ αρνητικό νόμο, χωρίς να υπάρξει ο παραμικρός διάλογος με τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με τον καθορισμό ελάχιστης βάσης εισαγωγής μειώνει δραστικά τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ και οδηγεί στη συρρίκνωση δεκάδες περιφερειακά τμήματα, τα οποία κινδυνεύουν άμεσα να κλείσουν. Παράλληλα, επιφυλάσσει περισσότερα εμπόδια για τους μαθητές της σημερινής Β’ Λυκείου, με την κατάθεση διπλού μηχανογραφικού. Με αυτήν τη διαδικασία θα υπάρχει αποκλεισμός, καθώς μειώνεται σε σημαντικό βαθμό και ο αριθμός των επιλεγόμενων τμημάτων.
Καθίσταται απόλυτα απαραίτητο να μην εφαρμοστεί φέτος το νέο αυτό σύστημα. Αντίθετα, επιβάλλεται να ξεκινήσει ένας ευρύς διάλογος, που θα επιφέρει σειρά θετικών αλλαγών. Όσον αφορά την Α’ Λυκείου, το ΥΠΑΙΘ οφείλει να αποδεχθεί άμεσα το πάνδημο αίτημα μη ενεργοποίησης της τράπεζας θεμάτων τον Ιούνιο.
Η πρόσφατη ενέργεια της κ. Κεραμέως, να προχωρήσει στην εσωτερική- εξωτερική αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, εν μέσω πανδημίας, με χιλιάδες σχολεία κλειστά, αναδεικνύει τις προθέσεις της. Δυστυχώς, δεν επιθυμεί τον διάλογο και τη συλλειτουργία με το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αναμένουμε και άλλα νομοσχέδια εντός ολίγων εβδομάδων, τα οποία θα πυροδοτήσουν νέες αντιδράσεις, που δεν ωφελούν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου. Κοινός στόχος θα έπρεπε να είναι η διασφάλιση του δημοσίου αυτού αγαθού, που καθορίζει έναν πολύ σημαντικό πυλώνα του κοινωνικού κράτους.
Επιμένουμε να υπάρξει επιτέλους πραγματικός διάλογος με την υπουργό. Αυτό θα βοηθήσει σημαντικά στην αντιμετώπιση πολλών και σημαντικών προβλημάτων. Αν αυτό δεν καταστεί δυνατό, οι όποιες αλλαγές που επιχειρούνται θα αντιμετωπίσουν την καθολική άρνηση εκπαιδευτικών – γονέων – μαθητών. Η κ. Κεραμέως καλείται να επιλέξει, η ΟΛΜΕ αναμένει και είναι έτοιμη για μια ακόμη φορά να πράξει το καθήκον της.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ