Διαλύουν την Κυπριακή Δημοκρατία
Διπλό τουρκικό δόγμα στην Πενταμερή
-Αναγνώριση ψευδοκράτους, με ισότιμη κυριαρχία, αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης και τουρκική βίζα, με φόντο έναν νέο εποικισμό!
Του
ΓΙΑΝΝΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
Δρος των Διεθνών Σχέσεων
Ο έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέπτεται αύριο, Δευτέρα, τη Λευκωσία για συντονισμό κινήσεων στο Κυπριακό και στα ελληνοτουρκικά. Βεβαίως, στο παρασκήνιο έχει στηθεί διπλό παιχνίδι με αφορμή την Πενταμερή Διάσκεψη, στο οποίο εμπλέκονται η Τουρκία, η ΕΕ, ο ΟΗΕ και η Βρετανία, με την ανοχή Αθηνών και Λευκωσίας.
Εάν όλα εξελιχθούν ομαλά, όπως δηλαδή η Τουρκία τα έχει σχεδιάσει, με εκβιασμούς και διπλωματικές επαφές, τότε στο πλαίσιο της Πενταμερούς η Άγκυρα προσδοκά να επιτύχει την ισότιμη κυριαρχία και την πολιτική ισότητα. Στόχος της είναι η κατανομή των εξουσιών και η λύση των δύο κρατών, που θα συνεταιριστούν στο πλαίσιο ενός πολιτειακού συστήματος που θα αποτελείται από δύο ισότιμα συνιστώντα κράτη, ανεξαρτήτως εάν θα ονομαστεί ομοσπονδία, χαλαρή ομοσπονδία ή συνομοσπονδία.
Ο σχεδιασμός
Ήδη τα βρετανικά έγγραφα, από το 1974 και προηγούμενα, ως το 1996, αποκαλύπτουν ότι τόσο η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία όσο και η χαλαρή ομοσπονδία την οποία συζητά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και καταγράφει στην τελευταία έκθεσή του ο ΓΓ του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αποτελούν τουρκικές λύσεις, που με την πάροδο του χρόνου υιοθετήθηκαν από την ελληνοκυπριακή πλευρά και δη από τις κυπριακές κυβερνήσεις.
Εάν η Πενταμερής δεν αποτύχει, εάν δηλαδή εξευρεθεί φόρμουλα για συνέχιση της διαδικασίας, ή εάν αποτύχει, χωρίς όμως να επιρριφθούν ευθύνες στην Τουρκία, τότε τον προσεχή Μάρτιο, αντί της επιβολής κυρώσεων επί της Άγκυρας, όπως Λευκωσία και Αθήνα διέδιδαν ότι θα μπορούσε να συμβεί, θα επιχειρηθεί νέο άνοιγμα από την ΕΕ προς την Τουρκία.
Το άνοιγμα αυτό έχει ήδη συζητηθεί με την ανοχή της Κύπρου και της Ελλάδας μεταξύ του Ύπατου Εκπροσώπου της Κοινής Άμυνας και Εξωτερικής Πολιτικής Ζοζέπ Μπορέλ και του τούρκου ΥΠΕΞ Μεβλούτ Τσαβούσογλου στις Βρυξέλλες. Γίνονται μάλιστα επαφές και τεχνοκρατικές σκέψεις και εργασίες. Στηρίζεται δε αφενός στην αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης Τουρκίας – ΕΕ και αφετέρου σ’ εκείνο της κατάργησης της βίζας για τούρκους πολίτες εντός της ΕΕ.
Δύο κατευθύνσεις
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, αυτή η διαδικασία που άρχισε ήδη σε διπλωματικό επίπεδο επιδιώκει να οδηγήσει:
1.Στο κλείσιμο του Κυπριακού επί τη βάσει των τουρκικών θέσεων, και δη της ισότιμης κυριαρχίας, η οποία αποτυπώνεται μέσα από την ήδη παραχωρηθείσα αρχή του κατάλοιπου της εξουσίας προς τα συνιστώντα κράτη, αντί να παραμείνει στην κεντρική κυβέρνηση. Αυτό σημαίνει ότι όσες εξουσίες δεν ανήκουν στην κεντρική κυβέρνηση ανήκουν στα κρατίδια. Δηλαδή, τα κρατίδια θα μπορούν να παράγουν πρωτογενές δίκαιο και να ασκούν χωριστή μορφή κυριαρχίας.
Για χρόνια η ελληνοκυπριακή πολιτική ηγεσία ήταν αντίθετη με την παραχώρηση του κατάλοιπου εξουσίας στα κρατίδια, διότι το θεωρούσε ως την κερκόπορτα προς τη διχοτομική λύση. Πέραν βεβαίως του κατάλοιπου εξουσίας, αρχή της ισότιμης κυριαρχίας μπορεί να αποτυπωθεί είτε μέσα από την αριθμητική ισότητα είτε μέσα από κρυφά και φανερά βέτο, καθώς και μέσα από την εκ περιτροπής Προεδρία, που θα συμβολίζει τη διχοτόμηση του πολιτειακού συστήματος και της εκτελεστικής εξουσίας. Της διχοτομημένης διεθνούς εκπροσώπησης και προσωπικότητας.
2.Στην αναβάθμιση των σχέσεων της Τουρκίας με την ΕΕ μέσα από την Τελωνειακή Ένωση. Γερμανία και Γαλλία, όπως και άλλες χώρες, καθώς και η ίδια η Τουρκία αντιλαμβάνονται ότι η πλήρης ένταξη δεν μπορεί να προχωρήσει. Υπό αυτές τις συνθήκες ενεργοποιούν την παράγραφο 23 των
Συμπερασμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του 2004, που προνοεί ότι η διαδικασία για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στην ΕΕ είναι ανοιχτή καθώς και ότι εάν δεν καταλήξει, τότε θα πρέπει να εξευρεθούν άλλοι τρόποι προκειμένου να μείνει η Άγκυρα αγκιστρωμένη στην Ευρώπη.
Το δόγμα
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές και με όσα δρομολογούνται στο Κυπριακό από τον ΟΗΕ και την ΕΕ, το νέο τούρκικο δόγμα μέσω της Πενταμερούς έχει ως στόχους:
Α. Τη διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας και την αναγνώριση του ψευδοκράτους ως ισότιμου συνιστώντος κράτους, που θα συνεταιριστεί με τα απομεινάρια των ελεύθερων περιοχών της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία θα υποβαθμιστεί σε συνιστών κράτος.
Β. Την αναβάθμιση της Τουρκίας εντός της ΕΕ κατά τρόπον ώστε να έχει τα ανάλογα οικονομικά και πολιτικά οφέλη, χωρίς όμως να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από την πλήρη ένταξη.
Η αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης
Σε ό,τι αφορά την Τελωνειακή Ένωση, το ερώτημα που εγείρεται έχει ως ακολούθως: Πώς μπορεί να προχωρήσει η ΕΕ στην αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης με την Τουρκία όταν η Άγκυρα δεν εφαρμόζει πλήρως την υφιστάμενη Τελωνειακή Ένωση, αφού παραβιάζει τη βασική αρχή της ενιαίας αγοράς περί της απρόσκοπτης διακίνησης προϊόντων και αγαθών.
Ενώ δηλαδή τα τουρκικά προϊόντα εισάγονται στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και περνούν από εκεί επί του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα κυπριακά προϊόντα που διακινούνται εντός της ενιαίας αγοράς απαγορεύεται να εισαχθούν στην Τουρκία. Πρόκειται για κλασική περίπτωση αθέμιτου ανταγωνισμού. Επιπροσθέτως, η Άγκυρα επιβάλλει εμπάργκο επί των πλοίων και των αεροσκαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Και αρνείται να την αναγνωρίσει, όπως η αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου καθορίζει ότι θα πρέπει να πράξει, εάν θέλει να προχωρήσει η ενταξιακή της πορεία στην ΕΕ.
Τι θα έπρεπε να ζητήσουν
Συνεπώς, Αθήνα και Λευκωσία θα έπρεπε να ζητήσουμε από την ΕΕ να πιέσει την Τουρκία όπως προχωρήσει:
1.Στην εφαρμογή της Τελωνειακής Ένωσης και με την Κυπριακή Δημοκρατία. Αλλιώς δεν μπορεί να γίνει αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης.
2.Στην αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατία ως προϋπόθεση για την υπόθεση της βίζας και της αναβάθμισης της Τελωνειακής Ένωσης.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ