Η μερική επέκταση της αιγιαλίτιδος ζώνης της Ελλάδος στο Ιόνιο και στη Νότια Αδριατική
Υπό του
Δρος ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΓΟΥΝΑΡΗ
Εμπειρογνώμονος, Πρεσβευτού ε.τ.,
Διδάκτορος του Πανεπιστημίου του Βερολίνου (FU Berlin)
Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 107 (27/12/2020), η Ελλάδα, εφαρμόζοντας τις διατάξεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του 1982 για το Δίκαιο της Θαλάσσης, που συνιστά Διεθνές Εθιμικό Δίκαιο και δεσμεύει όλα τα κράτη, ανεξάρτητα από το αν είναι ή δεν είναι κράτη-μέλη της Σύμβασης του 1982, έκλεισε τους κόλπους του Ιονίου με μια ευθεία γραμμή.
Η γραμμή αυτή ενώνει το ίχνος της κατώτατης ρηχίας των σημείων της φυσικής εισόδου των κόλπων, σύμφωνα με το άρθρο 10 της Σύμβασης, από το βορειότερο σημείο της περιφέρειας των Ιονίων Νήσων και τα Διαπόντια Νησιά (Οθωνοί, Ερεικούσα, Μαθράκι και αρκετοί βράχοι) μέχρι το ακρωτήριο Ταίναρο.
Ωστόσο, αφενός δεν αναφέρει ότι τα Διαπόντια Νησιά και οι βράχοι της περιοχής αυτής ανήκουν στην Αδριατική και αφετέρου δεν ενώνει με ευθείες γραμμές τα Διαπόντια Νησιά με τις βόρειες ακτές της Κέρκυρας, γεωγραφικώς τμήματα της Αδριατικής, κάτι που τα υπόλοιπα παράκτια κράτη της Αδριατικής (Ιταλία, Αλβανία, Κροατία, Σλοβενία) έχουν πράξει, ενώνοντας με ευθείες γραμμές τις υπάρχουσες νήσους τους με την ηπειρωτική τους χώρα.
Γιατί όμως αποφεύγεται οποιαδήποτε αναφορά στην Αδριατική; Η οριοθέτηση της περιοχής αυτής με την Αλβανία, στα πλαίσια της επικείμενης παραπομπής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, είτε τα νησιά αυτά ανήκουν στην Αδριατική είτε στο Ιόνιο, δεν έχει οποιαδήποτε σημασία, όπως δηλαδή το Καστελλόριζο και οι εκατοντάδες νησίδες της περιοχής αυτής, είτε ως Αιγαίο είτε ως Ανατολική Μεσόγειος, με την Τουρκία.
Γιατί δεν συνδέονται με ευθείες γραμμές, δυτικά, η Κέρκυρα, οι Παξοί, η Λευκάδα, η Ιθάκη, η Κεφαλονιά και τα άλλα μικρά νησιά της περιοχής (Εχινάδες Νήσοι κ.λπ.) με τη Ζάκυνθο, με την Πρώτη και τη Σαπιέντζα; Με τη σύνδεση των νήσων αυτών με ευθείες γραμμές θα διευρυνόταν η προβολή των 12 ν.μ. δυτικά των νήσων αυτών.
Γιατί η νότια πλευρά του Ιονίου δεν περιλαμβάνει το ακρωτήριο Αγία Μαρία της Ελαφονήσου, το ακρωτήριο Καραβούλια των Κυθήρων μέχρι τα ακρωτήρια Άγρια Γραμβούσα και Τρυπητή Δυτικής Κρήτης;
Κάποιοι, όχι όμως ο επιτυχημένος υπουργός των Εξωτερικών κ. Νίκος Δένδιας και ο επιτυχημένος υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ν. Παναγιωτόπουλος, δεν συμφώνησαν με την επέκταση του Ιονίου μέχρι την Κρήτη. Γιατί; Λόγω άμεσης γειτνίασης της περιοχής με το Αιγαίο; Άλλωστε η τμηματική επέκταση της αιγιαλίτιδος ζώνης και μάλιστα μέχρι το Ταίναρο, επισήμως, έχει ως συνέπεια το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος να διέπονται πλέον από ειδικό καθεστώς οριοθέτησης! Οι προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις, οι διπλωμάτες, οι εμπειρογνώμονες και οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού των προηγούμενων ελληνικών κυβερνήσεων ακριβώς για τον λόγο αυτό δεν προχώρησαν σε τμηματική επέκταση της αιγιαλίτιδος ζώνης μόνο στο Ιόνιο ή νοτίως της Κρήτης.
Η επέκταση της αιγιαλίτιδος ζώνης μέχρι τα 12 ν.μ. (εφόσον υπάρχει χώρος) δεν χρήζει συναίνεσης με το γειτονικό παράκτιο κράτος. Αν η απόσταση ενός παρακτίου κράτους με ένα γειτονικό του είναι μικρότερη των 24 ν.μ. τότε έτσι κι αλλιώς ισχύει η μέση γραμμή.
Όπως επίσης η υιοθέτηση ΑΟΖ δεν χρήζει συναίνεσης από το γειτονικό κράτος! Αυτό διότι τελευταίως ορισμένοι πολιτικοί αναφέρουν ότι χρήζει συναίνεσης μια τέτοια πράξη. Όσον αφορά τις διερευνητικές, λόγω των διαφορετικών θέσεων της Ελλάδος και της Τουρκίας και δη λόγω των απαράδεκτων θέσεων της Τουρκίας, είναι σίγουρο ότι θα τελειώσουν την ίδια μέρα που θα αρχίσουν. Αν υπάρξουν πιέσεις εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ, της Γερμανίας, του ΝΑΤΟ για αποδοχή των θέσεων της Τουρκίας, είναι αυτονόητο ότι θα απορριφθούν από την Ελλάδα!
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ