Γ. Κύρτσος στο “Π”: Δύσκολο και το 2021 για την Ευρωπαϊκή Ένωση
-Οι 27 κινδυνεύουν με νέα υποβάθμιση της διεθνούς θέσης τους
Του
ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΥΡΤΣΟΥ
Ευρωβουλευτή ΝΔ
Το 2021 θα είναι μια ακόμη χρονιά μεγάλης δοκιμασίας για την ΕΕ. Τα 27 κράτη-μέλη καλούνται να αντιμετωπίσουν με επιτυχία μεγάλες προκλήσεις, διαφορετικά θα δουν τη διεθνή τους θέση να υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο.
Η πανδημία
Οι επιδόσεις της ΕΕ στην αντιμετώπιση της πανδημίας είναι ανάλογες με εκείνες των ΗΠΑ επί Τραμπ. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτήν τη φάση ο αριθμός των νέων κρουσμάτων στην ΕΕ τρέχει με ρυθμό 200.000 την ημέρα, ενώ η Γερμανία, η οποία εθεωρείτο μέχρι πρόσφατα υποδειγματική στην αντιμετώπιση της πανδημίας, καταγράφει πάνω από 1.000 θανάτους την ημέρα.
Ευτυχώς τα εμβόλια ήρθαν νωρίτερα από ό,τι είχε προβλέψει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και είναι ρεαλιστικό το σενάριο του πλήρους εμβολιασμού των 440 εκατομμυρίων πολιτών των 27 μέχρι το φθινόπωρο.
Προς το παρόν, πάντως, χάνονται χιλιάδες ανθρώπινες ζωές σε καθημερινή βάση, δοκιμάζεται η κοινωνική συνοχή και η πολιτική σταθερότητα σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ η ΕΕ, ως σύνολο, συνεχίζει να χάνει έδαφος σε σχέση με την Κίνα, άλλες δυνάμεις, ακόμη και τις ΗΠΑ με τα τόσα προβλήματα.
Η οικονομία
Προτού καλά καλά μπει το 2021 άρχισε η αναθεώρηση των εκτιμήσεων για την πορεία της οικονομίας προς το χειρότερο. Οι προγνώσεις πλέον κάνουν λόγο για μεγάλη ύφεση στην Ευρωζώνη και φυσικά στην Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Το 2020 έκλεισε με το ΑΕΠ των οικονομικά ισχυρότερων χωρών της ΕΕ, όπως η Γερμανία, να πέφτει 5% και των οικονομικά ασθενέστερων χωρών, με μεγάλη εξάρτηση από τον τουρισμό και τις υπηρεσίες, όπως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιταλία, να πέφτει 10%.
Για το 2021 η ανάκαμψη στη Γερμανία προβλέπεται γύρω στο 3% – 4%, ενώ στην Ελλάδα πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία της τουριστικής περιόδου το τρίτο τρίμηνο του 2021. Εάν προλάβουμε την τουριστική περίοδο και υπάρξει μερική τουριστική ανάκαμψη, η αύξηση του ΑΕΠ θα είναι της τάξης του 4,5%.
Εάν δεν την προλάβουμε, όπως εκτιμά ο ΟΟΣΑ, η αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ θα περιοριστεί το 2021 σε ένα ισχνό 0,9%.
Δύο είναι τα προβλήματα της ΕΕ στην οικονομία, σε σχέση με την πανδημία.
Το πρώτο είναι ότι μένει συνεχώς πίσω σε σχέση με τους πρωταθλητές, όπως είναι η Κίνα. Η οικονομία της Κίνας αναπτύχθηκε 2% το 2020 και προβλέπεται να αναπτυχθεί με ένα εντυπωσιακό 8% το 2021.
Το δεύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με τη συνοχή της ΕΕ, εφόσον χώρες με διαρθρωτικά προβλήματα πηγαίνουν πολύ χειρότερα από αυτές που έχουν εξωστρεφή και δυναμική οικονομία, με ισχυρό βιομηχανικό τομέα.
Η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί με την έναρξη της λειτουργίας και των χρηματοδοτήσεων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Η ζημιά όμως έχει γίνει εξαιτίας της πανδημίας και της καθυστερημένης ευρωπαϊκής αντίδρασης, με την Ελλάδα και άλλες χώρες να μένουν πολύ πιο πίσω σε σχέση με τους ισχυρότερους εταίρους και ανταγωνιστές.
Το Brexit
Το Brexit είναι πλέον γεγονός από την 1η Ιανουαρίου 2021 και στέρησε από την ΕΕ ένα εξαιρετικά σημαντικό κράτος-μέλος.
Στο τέλος της πενταετίας Γιούνκερ έγινε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί η διεύρυνση της ΕΕ προς τα Δυτικά Βαλκάνια για να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι εξακολουθεί να υπάρχει ευρωπαϊκός δυναμισμός, παρά το σοκ της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τελικά, η πραγματικότητα αποδεικνύεται πιο σύνθετη από τον σχεδιασμό των Βρυξελλών. Η Ελλάδα είπε ναι στη Συμφωνία των Πρεσπών αλλά η έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με τη Βόρεια Μακεδονία και την Αλβανία αναβλήθηκε εξαιτίας των προεκλογικών δισταγμών διαφόρων κυβερνήσεων και των αντιρρήσεων που πρόβαλε η Βουλγαρία, η οποία, πρέπει να σημειωθεί, καλούσε την Ελλάδα να προσυπογράψει τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Ο δρόμος προς τη διεύρυνση της ΕΕ στα Δυτικά Βαλκάνια είναι πολύ πιο δύσκολος από ό,τι παρουσιάζεται και τα έξι κράτη των Δυτικών Βαλκανίων, με τις περιορισμένες δυνατότητες και τα τεράστια προβλήματα, σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν αντιστάθμισμα στο Brexit.
Η Τουρκία
Πρόκληση για την ΕΕ αποτελούν και οι σχέσεις με την Τουρκία. Μετά το αποτυχημένο στρατιωτικό πραξικόπημα, το 2016, ο Ερντογάν επέβαλε ένα είδος δικτατορίας, που δεν έχει καμιά σχέση με τις ευρωπαϊκές αξίες και αρχές.
Παρ’ όλα αυτά, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, όπως της Γερμανίας και της Ισπανίας, δίνουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη της συνεργασίας με την Τουρκία, σε βάρος των καλώς εννοούμενων εθνικών συμφερόντων μας και της πολιτικής ποιότητας της ίδιας της ΕΕ. Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και παράγοντες της ΕΕ επιμένουν να βλέπουν «νέο ξεκίνημα» στις ευρωτουρκικές σχέσεις, ενώ είναι φανερό ότι η Τουρκία συνεχίζει τη νεο-οθωμανική επεκτατική στρατηγική της και το καθεστώς δεν παρέχει καμιά εγγύηση για τα ανθρώπινα και τα δημοκρατικά δικαιώματα.
Ο τρόπος που χειρίζονται ορισμένες κυβερνήσεις και εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών θεσμών τις σχέσεις με την Τουρκία αναδεικνύει το έλλειμμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης και την αναγκαιότητα ενίσχυσης της αμυντικής μας προσπάθειας και της ειδικής σχέσης με τη Γαλλία.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ