Εκοιμήθη ο Μέγας της ψαλτικής τέχνης Χαρίλαος Ταλιαδώρος
Σίγησε ο μεγάλος δάσκαλος της ψαλτικής Χαρίλαος Ταλιαδώρος, σήμερα τα ξημερώματα (2:20) 11 Ιανουαρίου 2021 σε ηλικία 95 ετών.
Ο μακαριστός μετά από πολυήμερη νοσηλεία στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο εξαιτίας της προσβολής και θεραπείας του από κορονοιό, υπέστη ιλεώ που του επέφερε πολυοργανική ανεπάρκεια και κατέληξε.
Η Εξόδιος ακολουθία λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών θα ψαλεί αύριο 12 Ιανουαρίου στα νέα κοιμητήρια Θεσσαλονίκης. Τον Οικουμενικό Πατριάρχη θα εκπροσωπήσει ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αμορίου κ. Νικηφόρος ενώ τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης ο Πρωτοσύγκελος της Ι. Μ. Θεσσαλονίκης Αρχιμ. Ιάκωβος Αθανασίου.
Μια ζωή στη διακονία του αναλογίου
Ο Χαρίλαος Ταλιαδώρος γεννήθηκε το1926) στη Θεσσαλονίκη όπου έλαβε τις εγκύκλιες σπουδές του και έλαβε το Πτυχίο των Νομικών και Oικονομικών Επιστημών.Διακρίθηκε από μικρή ηλικία για την καλλιφωνία του και την έφεσή του για την ψαλτική τέχνη. Μαθήτευσε αρχικά στον Πρωτοψάλτη Χριστόφορο Κουτζουράδη από τη Χίο. Στη συνέχεια φοίτησε στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής του Εθνικού Ωδείου Αθηνών, απ’ όπου έλαβε το Πτυχίο και το Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής με «Άριστα».
Το 1945 έλαβε μαθήματα από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη Κωνσταντίνο Πρίγγο (1892-1964),ο οποίος τον επηρέασε στις τεχνικές της ψαλτικής δεξιοτεχνίας και το μεγαλοπρεπές, μυσταγωγικό ύφος ψαλμωδίας. Από το 1944 έψαλε ως Πρωτοψάλτης στον Ιερό Ναό του Αγίου Φανουρίου Θεσ/νίκης μέχρι το 1952, έτος κατά το οποίο ανέλαβε Πρωτοψάλτης και Χοράρχης στον Καθεδρικό Ιερό Ναό της του Θεού Σοφίας Θεσ/νίκης, όπου εψάλλει μέχρι πέρυσι 2019.
Για τη μοναδική του προσφορά στην Ψαλτική Τέχνη, τιμήθηκε με το οφφίκιο του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως (1980), καθώς και με πολλά μετάλλια και βραβεία: Χρυσός Σταυρός της Αρχιεπισκοπής Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας, Χρυσός Σταυρός της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας, «Το Χρυσό» της Μουσικής Εταιρείας Θεσσαλονίκης, τα Χρυσά Μετάλλια του Αγίου Δημητρίου, των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, του Αγίου Αποστόλου Παύλου της Ι. Μητροπόλεως Νέας Ιωνίας της Θεολογικής Σχολής και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ.
Ακούστε από τον αείμνηστο Χαρίλαο Ταλιαδώρο την προσευχή του Ψάλτη
Ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο τη Βυζαντινή Ψαλτική Τέχνη
Στην πολυετή σταδιοδρομία του έψαλε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, στον Καναδά, στην Αυστραλία, στην Κύπρο, στη Γερμανία, στην Αγγλία και σε πολλές πανηγύρεις ανά την Ελλάδα.
Το πολυσχιδές του έργο περιλαμβάνει σπουδαία διδακτική δραστηριότητα, μεταξύ άλλων, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (1964-1967), στο Μακεδονικό Ωδείο και στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης.
Επίσης διέπρεψε ως χοράρχης του ιστορικού Σωματείου Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Ιωάννης ο Δαμασκηνός», καθώς και του βυζαντινού χορού «Μακεδονία», που ίδρυσε και διεύθυνε ο ίδιος, με πληθώρα συναυλιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ακόμα μάλιστα ηχεί στα αυτιά μας η υποδειγματική διεύθυνση του Σωματείου στο Βελλίδειο κατά την εκδήλωση για τα 200 χρόνια από την Νέα Μέθοδο Γραφής που διοργάνωσε η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου με τα Πανεπιστήμια Αριστοτέλειο και Μακεδονίας (Νοέμβριος 2014).
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΑΥΛΙΑ:
Το έργο του
Όσον αφορά το μελοποιητικό και εκδοτικό του έργο αξίζει να αναφέρουμε τα εξής: Πρότυπον Αναστασιματάριον, Θεσ/κη 1976, Επίτομος Λειτουργία, Θεσ/κη 1972, Νέο Ειρμολόγιο Καταβασιών του όλου Ενιαυτού, Αργό και Σύντομο, Θεσ/κη 1994, Τριώδιον περιέχον Δοξαστικά και Ιδιόμελα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, Θεσ/κη 2000 Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάς, Θεσ/κη 1998 Ο Ακάθιστος Ύμνος 2004. Στην πλούσια δισκογραφική παραγωγή ξεχωρίζουν 8 Δίσκοι βινυλίου και κασέτες με ύμνους και τροπάρια από διάφορες ακολουθίες. Ψηφιακοί δίσκοι: Δωδεκαήμερο, Μεγάλη Εβδομάς, Παρακλητικός Κανών, Παναγία Σουμελιώτισσα, Εσπερινός & Θεία Λειτουργία Μεταμορφώσεως, Νεκρώσιμος Ακολουθία, Βυζαντινό Ορατόριο σε κείμενο της Αποκάλυψης του Αγίου Ευαγγελιστού Ιωάννου. Ειδικής μνείας αξίζουν οι ερμηνείες του σε Καλοφωνικούς Ειρμούς του Πέτρου Μπερεκέτη και Δανιήλ Πρωτοψάλτου, στη σειρά Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής, επιμ. Μ. Χατζηγιακουμής, Σώμα Δεύτερο, CD 10o, Αθήνα.
Με τα πάνω από 70 χρόνια πρωτοψαλτείας του, ένα μοναδικό ρεκόρ στον κόσμο των ιεροψαλτών, και με το πολυδιάστατο ερμηνευτικό, διδακτικό, και εκδοτικό του έργο, ο Χαρίλαος Ταλιαδώρος έγραψε λαμπρή ιστορία για την Θεσσαλονίκη του 20 ου και 21 ου αιώνα, ώστε δίκαια ο Καθηγητής Χρυσόστομος Σταμούλης να πει: «αν ξαναγραφτεί η ιστορία της Θεσσαλονίκης και ο Ταλιαδώρος λείπει απ΄ αυτή, θα είναι μισή».
Η Θεσσαλονίκη αποχαιρετά τον Άρχοντα της
Το Σωματείο Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός» αποχαιρέτησε με ένα κείμενο του Προέδρου του Πάρη Γκούνα τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Θεσσαλονίκης Χαρ΄θιλαο Ταλιαδώρο.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙ:
Έφυγε για την άλυπη ζωή, την ανέσπερη μέρα της βασιλείας του Θεού ο ακριβός και μοναδικός μας Χαρίλαος Ταλιαδώρος.
Ο τεχνίτης που ήξερε, όσο κανείς άλλος να κεντά με χίλια χρώματα την ψαλτική μας τέχνη και να ανεβάζει στα κάλλη του ουρανού τον κάθε λογής άνθρωπο. Να τον ευφραίνει, να τον αναπαύει.
Στερείτε σήμερα όχι μόνο η Θεσσαλονίκη μας αλλά η Ελλάδα ολόκληρη, η Ορθοδοξία μας τον ψαλμωδό της, τον σοβαρό και συνεπή Άρχοντά της.
Χάνουμε το σεπτό του επίγειο σώμα. Η πνευματική του όμως υπόσταση και η φωνή του θα ομορφαίνει τη ζωή του Θεού και των αγγέλων, το ακατάλυτο θυσιαστήριο του ουρανού.
Οι χιλιάδες χοροί των μαθητών του, ο κόσμος όλος που τον απολάμβανε, η Αγιά Σοφιά που μαρτυρεί για την πληθωρική φωνή του και την ευσέβειά του, όλοι στεκόμαστε με δέος μπρος στη σορό του και με ευγνωμοσύνη αποχαιρετούμε τον σεβαστό Διδάσκαλο.
Οι αμυγδαλιές θα ανθίζουν από σήμερα λευκότερες, γιατί οι ρίζες τους θα τρέφονται από το σεπτό του σώμα.
Ας είναι αιώνια η μνήμη του, ας βρίσκεται αιωνίως στην αγάπη του Θεού!
Δείτε αποσπάσματα «Από τη Βυζαντινή Παράδοση της Θεσσαλονίκης» που προβλήθηκε στις 25/12/1978. Πλάνα από την πρόβα της χορωδίας του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως και Πρωτοψάλτου του Ι. Ν. Αγ. Σοφίας Θεσσαλονίκης Χαριλάου Ταλιαδώρου. Ο αείμνηστος ψάλλει το μέλος «Ευλογημένη συ εν γυναιξί» σε ήχο δ’ από το οκτάηχο «Θεοτόκε Παρθένε» του Πέτρου Μπερεκέτου και ακολούθως το επαναλαμβάνει ο χορός.
Πηγή πληροφοριών: orthodoxianewsagency.gr και Pemptousia.gr