Δίνεται η χαριστική βολή στο Γενικό Λύκειο με τις ρυθμίσεις της υπουργού Παιδείας

Η εκπαίδευση του παραλόγου και της ήσσονος προσπάθειας

-Πώς ΠΡΟΑΓΕΤΑΙ ένας μαθητής στο Λύκειο λαμβάνοντας τελικό βαθμό προαγωγής 2 σε Ελληνικά, Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες!

Το περασμένο καλοκαίρι η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων αποφάσισε να «εξορθολογίσει» το σύστημα προαγωγής και απόλυσης των μαθητών Λυκείου, θεσπίζοντας ως βάση το 10, σε σχέση με το 9,5 που ίσχυε επί ΣΥΡΙΖΑ. Ειδικότερα, το 9,5 ως γενικός μέσος όρος (ΓΜΟ) προέκυπτε από τον μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή σε όλα τα γραπτώς και μη γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, «με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής» (άρθρο 112 ν. 4610/2019).

Αυτό άλλαξε με τον ν. 4692/2020 και από το διδακτικό έτος 2020 – 2021 και εξής «για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών στο Γενικό Λύκειο απαιτείται ΓΜΟ τουλάχιστον δέκα (10), ο οποίος προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς και μη γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων». Δηλαδή, η υπουργός καθιέρωσε μεν το 10 ως ΓΜΟ, διέγραψε, όμως, το εδάφιο «με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής», του αντίστοιχου νόμου του ΣΥΡΙΖΑ.

Το αποτέλεσμα θα το δούμε παρακάτω σε συνδυασμό με την υπουργική απόφαση (74181/Δ2/2020) για το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων όλων των τάξεων του Γενικού Λυκείου, που δημοσιεύτηκε μετά τον παραπάνω νόμο. Ορίζει δε ότι η Ελληνική Γλώσσα είναι ενιαίο μάθημα με τρία διακριτά διδακτέα αντικείμενα-κλάδους (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία), τα Μαθηματικά είναι ενιαίο μάθημα με δύο διακριτά διδακτέα αντικείμενα-κλάδους (Άλγεβρα και Γεωμετρία) και, τέλος, οι Φυσικές επιστήμες είναι ενιαίο μάθημα με τρία διακριτά διδακτέα αντικείμενα-κλάδους (Φυσική, Χημεία και Βιολογία).

Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι οι βαθμοί ο­κτώ επιμέρους κλαδικών βασικών μαθημάτων (τα οποία μάλιστα καλύπτουν το 57% του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος) υπολογίζονται κατά τη διαδικασία υπολογισμού του ΓΜΟ για την προαγωγή ή απόλυση μαθητή Λυκείου ως τρεις. Έτσι, για παράδειγμα, ο ΜΟ τριών ξεχωριστών στην ουσία μαθημάτων (Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας) μετρά βαθμολογικά όσο ένα από τα άλλα μαθήματα, π.χ., της Φυσικής Αγωγής.

Αυτό που θα συμβεί, με βάση τα παραπάνω, κατά την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών στο Γενικό Λύκειο στο τέλος του διδακτικού έτους 2020 – 2021 μπορεί να αναδειχθεί με ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Έστω ότι ένας μαθητής της Α΄ λυκείου έλαβε τους παρακάτω τελικούς βαθμούς:
Ελληνική γλώσσα: 2, Μαθηματικά: 2, Φυσικές επιστήμες: 2, Θρησκευτικά: 14, Ιστορία: 12, Αγγλικά: 12, 2η ξένη γλώσσα (Γαλλικά ή Γερμανικά): 12, Φυσική Αγωγή: 18, Πολιτική Παιδεία: 12 και Εφαρμογές Πληροφορικής: 14.

Το άθροισμα των παραπάνω βαθμών είναι 100, που διαιρούμενο με τα δέκα ως άνω μαθήματα δίνουν ΓΜΟ = 10, άρα ο μαθητής προάγεται. Εάν δεν υπολογιζόταν ο βαθμός της Φυσικής Αγωγής (όπως οριζόταν επί ΣΥΡΙΖΑ) το άθροισμα των βαθμών θα ήταν 82, που διαιρούμενο με εννέα μαθήματα θα έδινε ΓΜΟ = 9,1! Δηλαδή ο μαθητής θα παραπεμπόταν σε επανεξέταση στην Ελληνική Γλώσσα, στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες.

Σε περίπτωση, μάλιστα, που θα γινόταν η διαίρεση (όπως θα ήταν και το σωστό) με το σύνολο των επιμέρους μαθημάτων (όχι με το τρικ τρία σε ένα), δηλαδή τα 15 (συμπεριλαμβανόμενης της Φυσικής Αγωγής, για λόγους ισότητας με τα άλλα μαθήματα), το άθροισμα των βαθμών θα ήταν 110 και ο ΓΜΟ 7,3. Δηλαδή, διορθώθηκε το 9,5 σε 10 με νόμο, αλλά με βάση την ως άνω υπουργική απόφαση ο μαθητής προάγεται «νομίμως» μεν με 10, στην ουσία όμως με 7,3!

Αυτό, άραγε, είναι το νόημα όσων αναφέρο­νται στην εισηγητική έκθεση του ν. 4692/2020 όπου χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν ιδίως στην ενίσχυση της γενικής παιδείας στο Λύκειο, καθώς και στον εξορθολογισμό του γενικού μέσου όρου προαγωγής/απόλυσης»; Δυστυχώς, ο μύθος της αριστείας στο Λύκειο «βυθίζεται» στα απόνερα του 7,3.

Το μέγεθος του προβλήματος αναδεικνύεται και σε σύγκριση με την προαγωγή και απόλυση μαθητών στο Γυμνάσιο. Έστω, για παράδειγμα, ένας μαθητής Α΄ Γυμνασίου, με κατά πολύ μεγαλύτερους βαθμούς σε σύγκριση με τους ως άνω βαθμούς του μαθητή Α΄ Λυκείου:

Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία 9, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία 9, Μαθηματικά 9, Φυσική 9, Βιολογία 9, Γεωλογία – Γεωγραφία 14, Ιστορία 14, Θρησκευτικά 16, Αγγλικά 15, Γαλλικά ή Γερμανικά ή Ιταλικά 14, Οικιακή Οικονομία 15, Φυσική Αγωγή 17, Τεχνολογία – Πληροφορική 14 και Μουσική – Καλλιτεχνικά 15.

Όλα οι παραπάνω βαθμοί μαθημάτων δίνουν άθροισμα 179, το οποίο, διαιρούμενο με τα 14 ως άνω μαθήματα, δίνει ΓΜΟ = 12 και 11/14 και ο μαθητής αυτός μένει στάσιμος και επαναλαμβάνει την ίδια τάξη. Και αυτό επειδή, κατά τις ισχύουσες διατάξεις, στο Λύκειο ο μαθητής προάγεται με ΓΜΟ 10 (μάλιστα πλασματικό, αφού μπορεί να είναι και 7,3), ενώ ο μαθητής στο Γυμνάσιο με 13!

Βέβαια, μπορεί να υπάρξει και «αντίλογος», σύμφωνα με τον οποίο το υπουργείο επιθυμεί να πριμοδοτεί με αυτόν τον τρόπο τον βαθμό προαγωγής και απόλυσης των μαθητών του Λυκείου, ώστε κανείς μαθητής να μην παραπέμπεται σε επανεξέταση ή σε επανάληψη τάξης. Αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί και «λαϊκό» μέτρο για τα φτωχά παιδιά, μόνο που χαρίζονται αχυρένιοι τίτλοι χωρίς αντίκρισμα. Άραγε, αυτό το «λαϊκό σχολείο» ονειρεύονταν οι μεγάλοι παιδαγωγοί; Δυστυχώς, ολοένα και περισσότερο, η παιδεία μας γίνεται «αριστοκρατική», όταν δεν μορφώνει ουσιαστικά τους πολλούς, πριμοδοτώντας έτσι τα παιδιά των «εχόντων».

Στο σχέδιο νόμου για το «Εθνικό Σύστημα Εκπαίδευσης…», που κατέθεσε η υπουργός στη Βουλή και ψηφίστηκε στις 17/12/2020, ενσωμάτωσε μία διάταξη (άρθρο 126) με σκοπό να διαγραφεί ένα ακόμη εδάφιο του ν. 4610/2019 για «εξαίρεση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής» το οποίο «ξεχάστηκε» και δεν διαγράφηκε με τον ν. 4692/2020. Έτσι, «το κακό τακτοποιήθηκε»! Αντί, όμως, να διορθώνει τα ημαρτημένα νόμου, μήπως είναι καιρός η υπουργός να δει την ουσία και πού οδηγείται το Γενικό Λύκειο ώστε να μην του δώσει τη χαριστική βολή;

Νέστωρ

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: gazzetta.gr


Σχολιάστε εδώ