Η δημοκρατία στο σχολείο

Η δημοκρατία στο σχολείο

Η δημοκρατία στο σχολείο

Προοπτικές από την αξιοποίηση διαδικασιών έρευνας-δράσης και κριτικού γραμματισμού




Συγγραφέας
Ελένη Κατσαρού


Στις μέρες μας, σε μια περίοδο βαθιάς και μάλλον παγκόσμιας κρίσης η οποία επηρεάζει έντονα –εκτός των άλλων– και τα πολιτικά πράγματα, η δημοκρατία σε πολλές χώρες του κόσμου απειλείται ή εκφυλίζεται. Το παρόν βιβλίο διερευνά την έννοια της δημοκρατίας στο σχολείο, έναν θεσμό εκ φύσεως ιεραρχικό, καθοδηγητικό και κανονιστικό. Παρουσιάζει ποικίλες νοηματοδοτήσεις της, όπως αυτές διαμορφώθηκαν ιστορικά και κοινωνικοπολιτισμικά σε διάφορες συγκυρίες και τόπους, ενώ ταυτόχρονα καταθέτει εκπαιδευτικές προτάσεις που μπορούν να ανοίξουν προοπτικές για τη δημιουργία πιο συμπεριληπτικών και δημοκρατικών σχολικών τάξεων. Πιο συγκεκριμένα, αναζητά τις δυνατότητες που μπορούν να προσφέρουν οι θεωρητικές αρχές πάνω στις οποίες βασίζονται η εκπαιδευτική έρευνα-δράση και ο κριτικός γραμματισμός, όπως και οι εκπαιδευτικές πρακτικές τις οποίες συνεπάγονται, στην προοπτική εκδημοκρατισμού του σχολείου. Έτσι, συζητιέται αυτός ο ιδιότυπος συνδυασμός (έρευνας-δράσης και κριτικού γραμματισμού) στην προοπτική διαμόρφωσης των όρων που θα μπορούσαν να δώσουν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς ευκαιρίες βίωσης της δημοκρατίας στο σχολείο, εγκαθίδρυσης πιο δημοκρατικών σχέσεων και ανάπτυξης δημοκρατικής κουλτούρας.

Η παρούσα έρευνα εγείρει ερωτήματα, προβληματοποιεί αυτονόητες θέσεις για τη σχολική εκπαίδευση και κυρίως γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ θεωρίας και πράξης. Παρουσιάζει αρκετά παραδείγματα από εφαρμογές στην τάξη και προκαλεί τον (ανα)στοχασμό του αναγνώστη πάνω σε αυτά θέτοντας ταυτόχρονα και θεμελιώδη ερωτήματα όπως: Ποια γνώση νομιμοποιείται στο σχολείο και ποια αποκλείεται από αυτό και γιατί; Σε ποια γνώση έχουν πρόσβαση οι μαθητές; Ποιοι παίρνουν τις αποφάσεις για το τι θα γίνει μέσα στην τάξη και ποιοι αγνοούνται; Ποιες δυνατότητες δράσης και ανάληψης πρωτοβουλιών έχουν οι συμμετέχοντες σε μια εκπαιδευτική συνθήκη; Ποιοι μηχανισμοί περιορίζουν τη δράση τους;

Το βιβλίο απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς, στελέχη της εκπαίδευσης, ερευνητές που μελετούν τη σχολική εκπαίδευση, καθώς και φοιτητές/-τριες που σπουδάζουν ζητήματα εκπαίδευσης.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα

Η Ελένη Κατσαρού σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ και έκανε τη διδακτορική της διατριβή στο Τμήμα Φ.Π.Ψ. της ίδιας σχολής. Σήμερα είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης με γνωστικό αντικείμενο «Θεωρίες Αναλυτικών Προγραμμάτων – Διδακτική».
Έχει δημοσιεύσει πάνω από 50 εργασίες-άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές ή συλλογικούς τόμους.
Είναι επίσης συγγραφέας των βιβλίων Από τη διδασκαλία στην έρευνα. Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης (σε συνεργασία με τον Βασίλη Τσάφο), Εκπαιδευτική έρευνα – δράση. Πολυπαραδειγματική διερεύνηση για την αναμόρφωση της εκπαιδευτικής πράξης και Η δημοκρατία στο σχολείοΠροοπτικές από την αξιοποίηση διαδικασιών έρευνας-δράσης και κριτικού γραμματισμού.
Ακόμα, έχει συμμετάσχει σε ομάδες σύνταξης Αναλυτικών Προγραμμάτων, όπως και συγγραφικές ομάδες σχολικών εγχειριδίων και γενικότερα εκπαιδευτικού υλικού για τη Νεοελληνική Γλώσσα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.


ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ

Κατηγορία: Παιδαγωγικά – Εκπαίδευση
ISBN: 9789605863494


Σχολιάστε εδώ