Παράνομος τουρκικός χάρτης: Διεκδίκηση άσκησης αρμοδιοτήτων και όχι κυριαρχίας;
Τι συμβαίνει με τον τουρκικό χάρτη
Όπως αναφέρει στην ανάλυσή του ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Νίκος Μελέτης:
«Η πάγια επιδίωξη της Τουρκίας τις τελευταίες δεκαετίες είναι η επιχειρησιακή διχοτόμηση του Αιγαίου, ώστε τα ελληνικά νησιά στο Ανατολικό Αιγαίο, να περάσουν μέσα σε ζώνες, όπου οι αρμοδιότητες θα ασκούνται από τις τουρκικές αρχές. Αυτό αφορά την έρευνα και διάσωση, αφορά την διαδικασία έκδοσης Navtex, αλλά το θέμα των αρμοδιοτήτων εντός του FIR. Όλα αυτά, αφορούν αρμοδιότητες και όχι κυριαρχία, αλλά η Τουρκία με αυτό τον τρόπο επιχειρεί να υποσκάψει τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο. Ήδη από το 1988, όπως επισημαίνει η Τουρκία είχε εκδώσει αυτό τον χάρτη όσον αφορά στο Αιγαίο, όπου καλύπτει έως το μέσο του Αιγαίου στον 25ο μεσημβρινό, ως δική της περιοχή ευθύνης, τον οποίο ουδέποτε αποδέχτηκε η Ελλάδα.
Η Ελλάδα βάσει των αποφάσεων του ICAO, έχει την ευθύνη για τα αεροπορικά ατυχήματα σε όλη την έκταση του FIR Αθηνών, ενώ βάσει της σύστασης και του IMO, του ναυτιλιακού οργανισμού, έχει την ευθύνη για την έρευνα και διάσωση σε ναυτικά ατυχήματα στην ίδια περιοχή. Αυτό μάλιστα καταγράφεται και στον ελληνικό νόμο του 1989, που έκτοτε έχει επαναβεβαιωθεί σε περιφερειακές διασκέψεις του ΙΜΟ, παρά το γεγονός ότι δεν έχει υπάρξει διμερής συμφωνία με την Τουρκία.
Τώρα βλέπουμε, χθες, με ανάρτηση στο Twitter από τον αρμόδιο υπουργό, αυτού του χάρτη, ότι η Τουρκία μετά το τουρκολιβυκό μνημόνιο και την παράνομη μονομερή κατάθεση των εξωτερικών ορίων της υφαλοκρηπίδας της, επεκτείνει αυτό τον χάρτη και τον φτάνει μέχρι του σημείου που αποτυπώνει το κομμάτι εκείνο, το οποίο είναι η διεκδίκηση της Τουρκίας με βάση το τουρκολιβυκό μνημόνιο. Έτσι διεκδικεί και στο σημείο αυτό παράνομα την έρευνα και διάσωση.
Η κίνηση της Τουρκίας πέρα από την πολιτική και διπλωματική σημασία που έχει, έχει και τον κίνδυνο για απώλεια ανθρώπινων ζωών, καθώς δημιουργείται σύγχυση για το ποιος έχει την ευθύνη για την διάσωση κάτι που έχει συμβεί και στο παρελθόν».
Η απάντηση της Άγκυρας
«Το Ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών προέβη σε μια αβάσιμη ανακοίνωση σήμερα (18 Οκτωβρίου) σχετικά με την επέκταση της περιοχής ευθύνης έρευνας και διάσωσης της χώρας μας στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο.
Οι περιοχές έρευνας και διάσωσης δεν αποτελούν πεδίο κυριαρχίας αλλά είναι περιοχές παροχής υπηρεσιών. Από αυτή την άποψη, ο ισχυρισμός της Ελλάδας, που θεωρεί αυτήν την περιοχή για τη διάσωση και προστασία της ανθρώπινης ζωής ως παραβίαση της κυριαρχίας της, αν και οι περιοχές αυτές δεν αφορούν τα χωρικά της ύδατα, απέχει κατά πολύ από το δίκαιο και την ανθρώπινη διάσταση.
Η τήρηση του τυπικού συνίσταται στην παροχή ενημέρωσης εκ μέρους της χώρας μας για το σε ποιες περιοχές παρέχει επί του παρόντος υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης σύμφωνα με τις σημερινές συνθήκες.
Η περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης της χώρας μας έχει επεκταθεί για να διασφαλίσει την ασφάλεια των επιχειρήσεων μας στην υφαλοκρηπίδα μας στην ανατολική Μεσόγειο.
Η Τουρκία με τις επιτυχημένες δραστηριότητες έρευνας-διάσωσης που έχει διεξάγει στις θάλασσες ενεργεί με ανθρωπιστικά κίνητρα στο σύνολό της, σε αντίθεση με την Ελλάδα που ενεργεί με πολιτικά κίνητρα.
Από την άλλη μεριά, η Ελλάδα συνεχίζει να αφήνει αναπάντητα τα αιτήματα της χώρας μας για συνεργασία και συντονισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης για τη Θαλάσσια Έρευνα και Διάσωση του Αμβούργου το 1979, σχετικά με τις επικαλυπτόμενες περιοχές ευθύνης έρευνας και διάσωσης των δύο παράκτιων χωρών στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο. Επιπλέον, ισχυριζόμενη ότι οι εν λόγω περιοχές είναι εντός της κυριαρχίας της, η Ελλάδα δεν δίστασε να θέσει την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής σε δεύτερη μοίρα και να δείξει αυτή τη στάση της με την απάνθρωπη μεταχείριση στους παράτυπους μετανάστες στο Αιγαίο Πέλαγος.
Η μόνη χώρα με επιχειρησιακές δυνατότητες να παρέμβει σε οποιοδήποτε περιστατικό στην περιοχή, που μπορεί να ενέχει κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή είναι η Τουρκία. Σε αυτό το πλαίσιο, η επέκταση της περιοχής ευθύνης έρευνας και διάσωσης της χώρας μας είναι ένα σημαντικό βήμα που έγινε για να καταστεί το Αιγαίο και η ανατολική Μεσόγειος, μία από τις περιοχές με την μεγαλύτερη θαλάσσια και εναέρια κυκλοφορία στον κόσμο, ασφαλέστερη για την ανθρώπινη ζωή».
Πηγή: ΕΡΤ