«Έμφραγμα» στον e-ΕΦΚΑ από εκκρεμότητες πολλών ετών
Ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), παρά τα βήματα εκσυγχρονισμού που έχει κάνει το τελευταίο διάστημα, εξακολουθεί κι αντιμετωπίζει έναν τεράστιο όγκο εκκρεμοτήτων, που δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον αριθμό των συνταξιοδοτικών αιτήσεων αλλά και με δομικές αλλαγές, οι οποίες κανονικά θα έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και καιρό, αλλά μόλις τώρα ξεκινούν να υλοποιούνται.
Είναι γεγονός ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του e-ΕΦΚΑ παρέλαβε ένα οργανωτικό χάος, αφού, παρότι είχαν παρέλθει ήδη τρία ολόκληρα χρόνια από την ίδρυση του μοναδικού δημόσιου ασφαλιστικού φορέα της χώρας μας, εξακολουθούσαν να λειτουργούν οι παλιές δομές των Ταμείων που είχαν καταργηθεί, χωρίς να έχει γίνει τίποτα για τις διαδικασίες ενοποίησής τους.
Αυτό φαίνεται να αλλάζει σήμερα και παρά τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η πανδημία έχουν ξεκινήσει και «τρέχουν» οι ενοποιήσεις των υπηρεσιών, σε πρώτη φάση από τις μονάδες και τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, έχοντας ως κεντρική κατεύθυνση την ενσωμάτωσή τους στις δομές των υποκαταστημάτων του πρώην ΙΚΑ. Με βάση τον σχεδιασμό, ο κάθε ασφαλισμένος, ανεξάρτητα από το ασφαλιστικό ταμείο που προέρχεται (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΕΤΑΑ, ΝΑΤ κ.λπ.), θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετηθεί στο ένα και μοναδικό υποκατάστημα του e-ΕΦΚΑ του τόπου διαμονής του. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η πραγματική διοικητική και οργανωτική ενοποίηση των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ, κάτι που θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των υπηρεσιών, ιδίως αυτών του πρώην ΙΚΑ.
Αξίζει να σημειωθεί κάτι που αναφέρθηκε από εκπροσώπους των εργαζομένων του πρώην ΙΚΑ, ότι αναμένεται μέσα στο 2020 και το 2021 να υπάρξει κυριολεκτικά συνταξιοδοτική φυγή έμπειρων και ικανότατων υπαλλήλων, που δύσκολα θα αναπληρωθούν, κάτι που προβληματίζει ιδιαιτέρως τη διοίκηση του φορέα.
Έτσι, σε αντίθεση με την προηγούμενη διοίκηση, η οποία φέρεται να είχε συμφωνήσει με τους λεγόμενους «θεσμούς» για τη μείωση του στελεχικού δυναμικού του φορέα σε μόλις 6.500 υπαλλήλους μέχρι το τέλος του 2020, η σημερινή Διοίκηση έχει αποστείλει ήδη σχετικό αίτημα προς το αρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών για την πρόσληψη τουλάχιστον 400 υπαλλήλων διαφόρων ειδικοτήτων, ώστε μέσω αυτών να καλυφθούν τα μέχρι σήμερα κενά. Σημειωτέον ότι το υπουργείο Εσωτερικών έχει εγκρίνει και δεσμεύσει τις σχετικές πιστώσεις για την πρόσληψη 87 υπαλλήλων μέσα στο 2020, κάτι που είναι μεν θετικό, αφού θα είναι οι πρώτες ουσιαστικά προσλήψεις ύστερα από πολλά χρόνια, παρ’ όλα αυτά δεν παύουν να θεωρούνται σταγόνα στον ωκεανό.
Καθυστερήσεις
Πέραν της διοικητικής ενοποίησης, μεγαλύτερη σημασία για τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ έχει η λεγόμενη «λειτουργική ενοποίηση», ειδικά σε ό,τι αφορά τη σύσταση κι εφαρμογή ενός Ενιαίου Κανονισμού Παροχών κι Ασφάλισης. Αυτό ουσιαστικά ορίζεται στον «νόμο Κατρούγκαλου» (4387/2016), τον ιδρυτικό νόμο του ΕΦΚΑ, με τη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος απονομών συντάξεων και παροχών. Η προηγούμενη, όμως, πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, για λόγους σκοπιμότητας, δεν έτρεξε καθόλου τις διαδικασίες για τη σύσταση αυτού του ενιαίου κανονισμού.
Έτσι, σήμερα, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την ίδρυση του φορέα, τα τμήματα παροχών κι ασφάλισης των διαφόρων υποκαταστημάτων συνεχίζουν να εφαρμόζουν τους κανονισμούς των καταργημένων Ταμείων. Αυτό έχει αποτέλεσμα την αύξηση της γραφειοκρατίας και της πολυπλοκότητας των διαδικασιών, επιβαρύνοντας περαιτέρω και τους ίδιους τους υπαλλήλους, οι οποίοι καλούνται να μάθουν σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, συνήθως με πλημμελή εκπαίδευση, τα συστήματα, τη νομοθεσία και τις εγκύκλιες οδηγίες όλων των καταργημένων Ταμείων, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο.
Όπως πληροφορούμαστε, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και του e-ΕΦΚΑ δείχνει να ασπάζεται τις εισηγήσεις των υπηρεσιακών παραγόντων, ώστε ο υπό κατάρτιση Ενιαίος Κανονισμός Παροχών και Ασφάλισης να έχει ως βάση του τον μέχρι σήμερα υφιστάμενο κανονισμό παροχών του πρώην ΙΚΑ ΕΤΑΜ. Κάτι που αναμένεται να δημιουργήσει αντιδράσεις από όλους εκείνους τους φορείς που εκπροσωπούν ασφαλισμένους των λεγόμενων «ευγενών» Ταμείων, τα οποία στις καταστατικές τους διατάξεις περιέχουν αυξημένες παροχές προς τους ασφαλισμένους τους, οι οποίες δεν θα μπορούσαν, για καθαρά δημοσιονομικούς λόγους, να γενικευθούν και να εφαρμοστούν για το σύνολο των ασφαλισμένων του e-ΕΦΚΑ.
Συναλλαγή μέσω ραντεβού στα υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ
Από τις 31 Αυγούστου, η διοίκηση του φορέα εφαρμόζει το σύστημα των προγραμματισμένων ραντεβού για να αντιμετωπίσει τις πολύωρες ουρές που παρατηρούνταν έξω από τα υποκαταστήματα, λόγω των μέτρων προστασίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Έτσι, κάθε ασφαλισμένος, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς του taxisnet, μπορεί μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (https://www.efka.gov.gr/rv) να επιλέγει το υποκατάστημα, το τμήμα, την ημέρα και την ώρα που θέλει να εξυπηρετηθεί, χωρίς να περιμένει ώρες σε ουρές, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Για όσους πάλι δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στην ειδική πλατφόρμα για να κλείσουν ραντεβού ή δεν επιθυμούν να κάνουν χρήση της, θα μπορούν να προσέρχονται στα υποκαταστήματα για να εξυπηρετηθούν, αλλά μόνο από τις 13:00 μέχρι τις 14:00.
Οι εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, θα μπορούν να εξυπηρετηθούν και χωρίς ραντεβού, έπειτα από σχετική αξιολόγησή τους από τον διευθυντή του υποκαταστήματος. Για την αμεσότερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση του συναλλασσόμενου κοινού, ήδη λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως οι παρακάτω ηλεκτρονικές εφαρμογές, οι οποίες θα πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν εξυπηρετούνται μέσω του συστήματος των ραντεβού:
♦ Βεβαίωση ΑΜΚΑ (www.amka.gr).
♦ Έλεγχος Ασφαλιστικής Ικανότητας (www.atlas.gov.gr).
♦ Ατομικός Λογαριασμός Ασφάλισης (https://apps.ika.gr/eInsuranceStatement/).
♦ Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας (https://apps.ika.gr/eEHIC).
♦ Βεβαίωση Προϋπηρεσίας (https://apps.ika.gr/eCertRegistered).
♦ Αίτημα για κύρια σύνταξη (https://apps.efka.gov.gr/atlas/).
♦ Πορεία αίτησης συνταξιοδότησης (htps://apps.ika.gr/ePensionApplicationProgress).
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ