Γ. Κατρούγκαλος: Ο ελληνοτουρκικός διάλογος πρέπει να ξεκινήσει με τη δική μας ατζέντα και όχι με αυτή που θα επιχειρήσουν να επιβάλλουν άλλοι
“Το ελάχιστο και αυτονόητο είναι να αποκρούσουμε άμεσα κάθε απειλή στην υφαλοκρηπίδα μας, όπως πράξαμε και κατά την διακυβέρνηση μας το 2018” αναφέρει σε συνεντευξή του στον Χρήστο Κυμπιζή για την Κυριακάτικη Kontranews ο Τομεάρχης Εξωτερικών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Κατρούγκαλος.
Πώς θα πρέπει να κινηθεί η ελληνική κυβέρνηση για το θέμα της Αγιάς Σοφιάς; Θα μπορούσε να είχε κάνει κάτι για να αποτρέψει την απόφαση Ερντογάν;
Κακά τα ψέματα, το κενό στρατηγικής της κυβέρνησης και η υποτίμηση της άλλης πλευράς διευκολύνει το ξετύλιγμα της επιθετικότητας της. Λίγες μέρες πριν από την ανακοίνωση της προκλητικής αυτής απόφασης, δεν είχε γίνει η τηλεφωνική συζήτηση του κ. Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο Ερντογάν; Δεν έπρεπε να έχει τεθεί το θέμα με επίταση; Γιατί, ναι μεν η Αγία Σοφία ξεπερνά τα διμερή, ήταν όμως προφανές ότι η μετατροπή της σε τζαμί θα έριχνε βαριά τη σκιά της στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Επί της διακυβέρνησης μας είχαμε πλήρως ενημερώσει και κινητοποιήσει έγκαιρα και προληπτικά το διεθνή παράγοντα κατά οποιασδήποτε μεταβολής του παγκόσμιου αυτού μνημείου. Για πρώτη φορά υπήρξε δε σαφής δήλωση (Ιούνιος 2017) του αναπληρωτή διευθυντή για θέματα πολιτισμού της UNESCO κ. Bandarin ότι: «Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και θα την κάνουμε πιο ξεκάθαρη. Η Αγία Σοφία είναι ένα μνημείο που ανήκει στην ανθρωπότητα, η Αγία Σοφία πρέπει να διατηρηθεί ως μουσείο».
Ποια θα πρέπει να είναι τελικά η στάση της Ελλάδας στη Μεσόγειο απέναντι στις τουρκικές προκλήσεις;
Το ελάχιστο και αυτονόητο είναι να αποκρούσουμε άμεσα κάθε απειλή στην υφαλοκρηπίδα μας, όπως πράξαμε και κατά την διακυβέρνηση μας το 2018. Προφανώς αυτό το αυτονόητο δεν φτάνει. Πρέπει άμεσα να επιστρέψουμε σε ενεργητική και πολυδιάστατη πολιτική και να μην τρέχουμε απλώς πίσω από την επόμενη επιθετική κίνηση της Τουρκίας. Οι πρώτες μας κινήσεις πρέπει να είναι οι εξής:
-Να επεκτείνουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 μίλια στο Ιόνιο, όπως έπρεπε να είχαμε ήδη κάνει πριν από τη συμφωνία για ΑΟΖ με την Ιταλία.
-Να εντατικοποιήσουμε τις διαπραγματεύσεις με την Αίγυπτο για καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και -στον βαθμό αυτό που κριθεί ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί- να προχωρήσουμε σε επέκταση της αιγιαλίτιδας μας και νότια και ανατολικά της Κρήτης στα 12 μίλια.
-Να παίξουμε αποφασιστικά το χαρτί της Ευρώπης. Η Ελλάδα πρέπει να επιδιώξει, κατά την Γερμανική Προεδρία, άμεση συμμετοχή στον ευρωτουρκικό διάλογο, ώστε να γίνουν οι κόκκινες γραμμές μας κόκκινες γραμμές της Ευρώπης. Να ζητήσουμε να αποφασιστούν αυστηρές κυρώσεις απέναντι σε κάθε νέα επιθετική κίνηση της Τουρκίας, αλλά και να της δοθούν κίνητρα να εγκαταλείψει την επιθετική της στάση, για παράδειγμα θέτοντας στο τραπέζι και τα θέματα τελωνειακής ένωσης με αυτήν ή την επανεγκατάσταση προσφύγων στην ΕΕ. Ο ελληνοτουρκικός διάλογος πρέπει να ξεκινήσει με όρους διεθνούς δικαίου και με την δική μας ατζέντα, όχι αυτή που ενδεχομένως επιχειρήσουν να επιβάλλουν άλλοι.
Έχετε πλέον δεύτερες σκέψεις για τον «νόμο Κατρούγκαλου» -όπως έχει πια καθιερωθεί να λέγεται- μετά την απόφαση του ΣτΕ; Είναι εφικτό να δοθούν αναδρομικά σε όλους τους συνταξιούχους;
Η απόφαση του ΣτΕ αφορά, όπως γνωρίζετε, την αντισυνταγματικότητα των νόμων του δεύτερου μνημονίου, της Κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου επιβεβαιώνοντας παλαιότερη απόφαση του Δικαστηρίου, του 2015. Αντίθετα, ως προς τις κύριες συντάξεις, ο νόμος της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης του 2016 κρίθηκε από το Συμβούλιο συνταγματικός, διότι δεν επέβαλε πρόσθετες περικοπές αλλά ένα εντελώς νέο ασφαλιστικό σύστημα. Για το λόγο αυτό τα αναδρομικά περιορίζονται μόνον για το διάστημα 2015-2016. Τα χρήματα αυτά για λόγους κράτους δικαίου, ισονομίας αλλά και λόγω των ίδιων των κυβερνητικών δεσμεύσεων, πρέπει να δοθούν σε όλους τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως του αν είχαν καταθέσει αγωγές ή όχι.
Πόσο πιστεύετε ότι έχουν βλάψει τον ΣΥΡΙΖΑ οι καταθέσεις Μιωνή και Καλογρίτσα, το ηχητικό για το Μάτι και η παραπομπή Παπαγγελόπουλου στο Ειδικό Δικαστήριο;
Νομίζω ότι η πλειονότητα του ελληνικού λαού έχει αντιληφθεί ότι δεν πρόκειται για επιχείρηση διαλεύκανσης σκανδάλων, αλλά για συνειδητό σχέδιο σπίλωσης των πολιτικών αντιπάλων της κυβέρνησης. Η περίπτωση της δίωξης Παπαγγελόπουλου αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού είναι η μόνη υπόθεση στον κόσμο που διώκονται αυτοί που διερεύνησαν το μείζον σκάνδαλο Novartis, αντί να διώκονται οι αυτουργοί του. Δεν αποτελεί όμως μεμονωμένο γεγονός. Βιντεοκασέτες και φωτογραφίες ανασύρονται ενορχηστρωμένα από σκοτεινά και δυσώδη κέντρα, κατά τις χειρότερες παραδόσεις της ελληνικής δεξιάς. (Θυμίζω ότι τον Ιούνιο του 1994 είχε παραπεμφθεί στο Ειδικό Δικαστήριο ο πρώην πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης ακριβώς λόγω παράνομων υποκλοπών. Δεν κάθισε στο εδώλιο, γιατί με απόφαση του Α. Παπανδρέου η Βουλή ανέστειλε την δίωξη.) Είναι προφανές ότι με τις παρακρατικές αυτές μεθόδους, τις αντισυνταγματικές και κακουργηματικές υποκλοπές, προσπαθούν να συκοφαντήσουν όχι μόνον το ΣΥΡΙΖΑ, με τελικό στόχο τον Πρόεδρο του, αλλά και την όλη Αριστερά.
Θα βοηθήσει την ελληνική οικονομία το Ταμείο Ανάκαμψης; Φοβάστε πως αυτά τα χρήματα δεν θα αξιοποιηθούν σωστά από την κυβέρνηση;
Τα πρόσφατα δείγματα γραφής της ΝΔ, από τη λίστα Πέτσα έως τα προγράμματα «σκοϊλελικικού», αλλά και η ιστορία της διαχείρισης του ΕΣΠΑ στο παρελθόν, θεμελιώνουν και εντείνουν παρόμοιους φόβους. Γενικότερα, άλλωστε, η κυβερνητική οικονομική πολιτική ακολουθεί τις νεοφιλελεύθερες ατραπούς του ΔΝΤ, ακόμη και χωρίς μνημόνιο. Βέβαια, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου, τα χρήματα θα δοθούν βάσει εθνικών σχεδίων, με στόχους την ενίσχυση της ανάπτυξης, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την οικονομική και κοινωνική ανθεκτικότητα των κρατών μελών. Αυτά όμως μπορεί να διαβαστούν και με τα γυαλιά της νεοφιλελεύθερης ορθοδοξίας, ιδίως ενόψει του γεγονότος ότι παραμένει η δυνατότητα άσκησης ενός ιδιότυπου βέτο, κατόπιν των πιέσεων του «φειδωλού» Βορρά. Άρα, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η διαχείριση των κονδυλίων αυτών θα παραμείνει ένα κρίσιμο διακύβευμα.