Χαρά Καφαντάρη: Κλιματική Αλλαγή και Καθαρός αέρας – Covi-19 και ατμοσφαιρική ρύπανση

Χαρά Καφαντάρη: Κλιματική Αλλαγή και Καθαρός αέρας – Covi-19 και ατμοσφαιρική ρύπανση

Στη συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, με θέμα «Δημόσια Υγεία και Περιβάλλον» – Ειδικότερο θέμα «Περιβαλλοντικές διαστάσεις του COVID-19», η Χαρά Καφαντάρη, αντιπρόεδρος της Επιτροπής και αναπλ. τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στην σχέση μεταξύ της πρόσφατης πανδημίας και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Η κ. Καφαντάρη σημείωσε:

-Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι η αιτία για περίπου 7 εκ. θανάτους σε παγκόσμιο επίπεδο ετησίως, την δε εποχή της Πανδημίας επιβάρυνε σημαντικά τις συνέπειες στην ανθρώπινη υγεία.

-Κατά την περίοδο της καραντίνας λόγω των περιοριστικών μέτρων, βελτιώθηκε σημαντικά η ποιότητα του αέρα και ελαττώθηκαν οι ρύποι, στις μεγαλουπόλεις και στην Αθήνα. Αμέσως μετά την άρση των μέτρων όμως, οι αέριοι ρύποι χειροτέρευσαν, ειδικά τα ΝΟx (οξείδια αζώτου), το όζον και τα αιωρούμενα μικροσωματίδια.

-Ο Γ.Γ. του ΟΗΕ, Γκουτιέρες, πρόσφατα τοποθετήθηκε για την αναγκαιότητα ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ από την πανδημία, η δε Ε.Ε. εκπόνησε Στρατηγική για τη βιοποικιλότητα για τη δεκαετία 2020-2030.

-Κλιματική αλλαγή και καθαρός αέρας, είναι πλέον μέρος της ατζέντας του ΟΗΕ, ενώ η 7η Σεπτεμβρίου ορίσθηκε ως η πρώτη παγκόσμια ημέρα για «ΚΑΘΑΡΟ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΓΑΛΑΖΙΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΥΣ».

-Ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες λαμβάνουν μέτρα και χρηματοδοτούν δράσεις, η ελληνική κυβέρνηση ψηφίζει «αντι – περιβαλλοντικό» νόμο και μεταξύ των άλλων, καταργεί ουσιαστικά τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών.

-Τέλος, η χώρα μας δεν έχει εκπληρώσει την υποχρέωσή της για κατάρτιση Εθνικού Προγράμματος Ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης, την οποία πρέπει να κοινοποιήσει στην ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με την Οδηγία 2016 /2284.

-Εμείς, ως ΣΥΡΙΖΑ, έχουμε καταθέσει σχετικές Αναφορές, Επίκαιρες Ερωτήσεις και προτάσεις, όπως την ανάγκη ενίσχυσης των ΜΜΜ, την ηλεκτροκίνηση, τη διαχείριση απορριμμάτων, την ενίσχυση του Πράσινου, την προστασία της βιοποικιλότητας, ως πολιτικές αντιμετώπισης της αέριας ρύπανσης και κατά συνέπεια της κλιματικής κρίσης.

Διαβάστε την τοποθέτηση της κ. Καφαντάρη

Καλησπέρα και από μένα. Ευχαριστούμε πολύ τους έγκριτους επιστήμονες, τους οποίους πρόσφατα ακούσαμε για αυτό το πολύ μεγάλο ζήτημα που βιώνουμε ακόμα και ας ελπίσουμε ότι το τέλος θα είναι σύντομα, το θέμα της πανδημίας και τη σχέση την οποία έχει συνολικά με τα ζητήματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και γενικότερα με την προστασία του περιβάλλοντος.

Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που είναι ένα πρόβλημα σύγχρονο και παγκόσμιο σε όλες τις μεγαλουπόλεις, οι οποίες το αντιμετωπίζουν και ανάλογα, επηρεάστηκε ιδιαίτερα και βγαίνουν συγκεκριμένα αποτελέσματα και συμπεράσματα από την καραντίνα που βιώσαμε και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και σε παγκόσμιο επίπεδο σε αρκετές χώρες – όχι σε όλες. Διότι η ποιότητα του αέρα, που είναι ένα σύγχρονο πρόβλημα και το οποίο πρέπει να το αντιμετωπίσουμε άμεσα, δεν είναι κάτι καινούργιο. Όμως το καινούργιο – και φαντάζομαι ότι θα το γνωρίζατε τουλάχιστον οι προσκεκλημένοι μας – είναι ότι στις 7 Σεπτεμβρίου ο ΟΗΕ κηρύσσει την πρώτη παγκόσμια ημέρα για καθαρό αέρα και γαλάζιους ουρανούς. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά και δείχνει ότι πλέον κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και ο ΟΗΕ για το συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ μέσα στον Ιούλιο θα υπάρξει συνάντηση των Υπουργών Οικονομίας των G20, που θα βγάλουν τα συμπεράσματα με την κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού και την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Είναι γνωστό πόσοι πεθαίνουν κάθε χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο, πόσους θανάτους έχουμε από την ατμοσφαιρική ρύπανση, που είναι ένα μεγάλο ζήτημα, όμως το ζητούμενο, κατά την άποψή μου, είναι το τι κάνουμε. Δεν αρκούν μόνον οι διαπιστώσεις. Αυτό το οποίο αναφέρθηκε και από τον κ. Σαρηγιάννη, είναι ότι η σχέση του κορωνοϊού με τα θέματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι άμεση, με την έννοια της χρόνιας καταπόνησης ενός οργανισμού από την ατμοσφαιρική ρύπανση, με συνέπεια την κακή εξέλιξη της νόσου, γιατί δεν είναι το ίδιο πράγμα με τα οξείδια του αζώτου ο ιός Covid-19.

Τα συμπεράσματα τα οποία έχουν βγει είναι συγκεκριμένα και υπάρχουν και δορυφορικές φωτογραφίες και από τη ΝΑΣΑ και από ευρωπαϊκούς δορυφόρους που δείχνουν την εικόνα που είχε η Ευρώπη και η Κίνα όταν ήταν σε καραντίνα και πώς εξελίχθηκε μετά σχετικά με τους ρύπους και τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Πάντως, από τη στιγμή που δειλά ξεκίνησε η επανακυκλοφορία στην Κίνα, πράγματι τα αποτελέσματα άρχισαν πάλι να χειροτερεύουν. Βγαίνουν, δηλαδή, σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία έχουν να κάνουν και με τη χώρα μας. Οι μετρήσεις από τους σταθμούς οι οποίοι υπάρχουν έδειξαν σημαντική μείωση επιπέδων ρύπων στην Αθήνα και στα διοξείδια του αζώτου και στο όζον και στα αιωρούμενα σωματίδια, που είναι και το πιο επικίνδυνο κομμάτι, κατά την επιστημονική άποψη, για τον τομέα της υγείας από την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Το ζήτημα, λοιπόν, είναι τι κάνουμε από εδώ και πέρα και τι πολιτικές εφαρμόζονται. Ο Γκουτιέρες, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ πρόσφατα δήλωσε σε ένα συνέδριο στη Γερμανία ότι αυτό το οποίο απαιτείται σήμερα είναι η «πράσινη» ανάκαμψη από την πανδημία και αυτό λέει πάρα πολλά. Κλιματική αλλαγή, πανδημία, καθαρός αέρας και ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ζητήματα τα οποία συνδέονται άμεσα.

Κλείνοντας, έχουμε διατυπώσει και με ερωτήσεις στο Κοινοβούλιο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ και με επίκαιρη ερώτηση που έχει γίνει για τα θέματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στον αρμόδιο Υπουργό, όπου είχαμε ρωτήσει.

πότε θα υπάρξει το εθνικό πρόγραμμα ελέγχου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, σαν χώρα δηλαδή, πότε θα συνταχθεί και πότε θα καταρτιστεί, θα εγκριθεί το εθνικό πρόγραμμα ελέγχου ατμοσφαιρικής ρύπανσης το οποίο πρέπει να κοινοποιηθεί και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί έχει σταλεί αιτιολογημένη γνώμη σε σχέση με τη συμμόρφωση της χώρας μας με την Οδηγία 50 του 2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η Ελλάδα μαζί με τη Μάλτα και τη Ρουμανία δεν έχει ακόμα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της σε σχέση με αυτή την Οδηγία. Άρα είναι ένα θέμα που επείγει. Χρειάζονται συγκεκριμένες πολιτικές.

Δεν είναι τυχαίο ότι Λονδίνο, Ρώμη, απαγόρευσαν την είσοδο στην πόλη πετρελαιοκίνητων οχημάτων ακόμα και προηγμένης τεχνολογίας, δηλαδή, πρέπει να δούμε πολιτικές για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα. Πέρα από την άρση της πετρελαιοκίνησης μέσα στο δακτύλιο, να δούμε μέτρα, όπως ήδη αναφέρθηκαν, για τη διαχείριση των απορριμμάτων που είναι πολύ επίκαιρα αυτή τη στιγμή, να δούμε θέματα βιομάζας, καύσης βιομάζας, ενίσχυσης του πράσινου και του περιαστικού πρασίνου. Αλλά βέβαια όλα αυτά δυστυχώς έρχονται σε αντίθεση με την εφαρμοζόμενη πολιτική από την Κυβέρνηση με τον πρόσφατο νόμο – περιβαλλοντικό τον λέει, αντιπεριβαλλοντικό λέμε εμείς,- με τον οποίο οι φορείς προστασίας της φύσης ουσιαστικά καταργήθηκαν, μιλάω για τους φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών.

Για την προστασία της βιοποικιλότητας είναι το πρώτο συμπέρασμα το οποίο βγαίνει και από αυτήν την κρίση που βιώνουμε και από το κομμάτι που λέγεται κλιματική αλλαγή και ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ευχαριστώ κυρία Πρόεδρε.


Σχολιάστε εδώ