Έρχεται και νέα μείωση των εργοδοτικών εισφορών πέραν του 0,9% από 1η Ιουνίου
Τρία σενάρια βρίσκονται στο τραπέζι του υπουργού Εργασίας, κ. Γιάννη Βρούτση, σε σχέση με την υλοποίηση της δήλωσης του πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με την οποία “πρώτη προτεραιότητα είναι η μείωση των εργοδοτικών εισφορών“, δηλαδή της “έμμεσης φορολογίας της εργασίας”, αλλά και ότι “αυτό είναι ένα σχέδιο το οποίο θα μπορούμε να το ανακοινώσουμε σύντομα”.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η κυβέρνηση εξετάζει τη θέσπιση ενός ενιαίου σταθερού ασφαλίστρου υγείας για όλους τους μισθωτούς (όπως ισχύει από τις αρχές του 2020 για τους επαγγελματίες), μια νέα “οριζόντια” μείωση στις εισφορές, π.χ. υπέρ του ΟΑΕΔ, και τη μείωση έως και κατά 50% των ανώτατων ασφαλιστέων αποδοχών. Οι σχετικές αποφάσεις αναμένονται τον Σεπτέμβριο.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως αποτελεί “πολιτική βούληση” της κυβέρνησης, παρά την πανδημία, να συνεχίσει την εφαρμογή της προγραμματικής δέσμευσής της περί μείωσης των εισφορών των μισθωτών κατά 5 μονάδες, δηλαδή από το 40,5% στο 35,5% έως το 2023. Μετά την επικείμενη μείωση 0,9% (από 1/6), μένουν ακόμα 4,1 μονάδες μέχρι την εκπλήρωση της εν λόγω δέσμευσης.
Πιο αναλυτικά, προς την κατεύθυνση αυτή, στο υπουργείο Εργασίας κυκλοφορούν τα ακόλουθα σενάρια:
1. Ενιαίο ασφάλιστρο υγείας για όλους τους μισθωτούς, ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ανεξαρτήτως ύψους αποδοχών
Το πρώτο σενάριο προβλέπει την εισαγωγή ενός ενιαίου, ανεξάρτητου από το ύψος των αποδοχών ασφαλίστρου υγείας για όλους τους μισθωτούς (2,6 εκατ.) του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα.
Το ασφάλιστρο αυτό θα μπορούσε να ανέλθει περίπου στα 55 ευρώ/μήνα.
Με άλλα λόγια, εκείνο που εξετάζεται είναι η εισαγωγή του ίδιου “μοντέλου” εισφορών που ισχύει από 1/1/2020 και για τους επαγγελματίες. Σε αυτή την περίπτωση, η μείωση στις εργοδοτικές εισφορές θα μειωνόταν από 2 έως 4,55 μονάδες.
Υπενθυμίζεται πως, με βάση το υφιστάμενο “καθεστώς”, οι εργοδότες καταβάλλουν εισφορές για την υγεία (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη – ΕΟΠΥΥ) του προσωπικού τους οι οποίες αντιστοιχούν στο 4,55% των μικτών αποδοχών τους.
Οι δε μισθωτοί καταβάλλουν το 2,55%. Συνολικά, δηλαδή, ανέρχονται στο 7,1%. Σύμφωνα με το εξεταζόμενο σενάριο, η εισαγωγή ενός σταθερού ασφαλίστρου υπέρ της υγείας των εργαζομένων θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμα και στον εκμηδενισμό της εργοδοτικής εισφοράς. Δεδομένου ότι ένα ασφάλιστρο υγείας ύψους 55 ευρώ για όλους τους μισθωτούς θα οδηγούσε σε αύξηση του καταβλητέου ποσού εκ μέρους μίας μερίδας τους, το κράτος θα μπορούσε να καλύψει τη διαφορά. Έτσι, σε αυτή την περίπτωση, θα χρειαζόταν μια αύξηση της κρατικής επιχορήγησης υπέρ του ΕΟΠΥΥ.
2. “Οριζόντια” μείωση των εισφορών ως ποσοστού των μικτών αποδοχών για τους μισθωτούς πλήρους απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει μια νέα (δηλαδή πέραν της 0,9% από 1/6) μείωση στις εισφορές ως ποσοστό των μικτών αποδοχών όλων των εργαζομένων, με πιο πιθανό ενδεχόμενο να αφορά 1,3 εκατ. μισθωτούς πλήρους απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
Σύμφωνα με υπηρεσιακά στελέχη του υπ. Εργασίας, θα μπορούσε να υπάρξει περαιτέρω μείωση των εισφορών υπέρ του ΟΑΕΔ και άλλων συνεισπραττόμενων εισφορών (π.χ. υπέρ τέως ΟΕΕ ή υπέρ τέως ΟΕΚ). Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν πως οι εν λόγω εισφορές θα μπορούσαν να πέσουν κάτω από το 6,06%, όπου θα βρίσκονται από 1/6.
Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να πέσουν κατά μία μονάδα, δηλαδή να φτάσουν στο 5,06%. “Αγκάθι” αυτού του σεναρίου είναι ότι θα οδηγούσε σε μείωση των εσόδων υπέρ του ΟΑΕΔ, την ώρα που αυξάνονται οι χρηματοδοτικές ανάγκες λόγω των μέτρων στήριξης που έχει εφαρμόσει, αλλά και εξαγγείλει, η κυβέρνηση για τους ανέργους.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως το σενάριο της μείωσης των εισφορών (π.χ. υπέρ του ΟΑΕΔ) εξετάζεται εναλλακτικά σε σχέση με το σενάριο της εισαγωγής ενός ενιαίου ασφαλίστρου υγείας.
3. Μείωση των ανώτατων ασφαλιστέων αποδοχών έως 50%
Το τρίτο σενάριο παρέμβασης στο πεδίο των εισφορών προβλέπει τη μείωση του ανώτατου πλαφόν στις ασφαλιστέες αποδοχές ακόμα και στο μισό. Το μέτρο αυτό αφορά προπαντός στελέχη επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος “Εργάνη”, κοντά στους 55.000 αμείβονται με μικτές αποδοχές άνω των 3.000 ευρώ, οι οποίοι θα ωφελούνταν. Το ίδιο θα συνέβαινε και με τους εργοδότες τους. Με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα, ο ανώτατος μικτός μισθός επί του οποίου επιβάλλονται εισφορές είναι τα 6.500 ευρώ τον μήνα. Σε περίπτωση που ο ανώτατος ασφαλιστέος μισθός μειωνόταν κατά 50%, θα έφτανε στα 3.250 ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση το καταβλητέο ποσό για εργοδοτικές εισφορές θα μειωνόταν κατά 50%, ενώ οι καθαρές αποδοχές του εργαζομένου θα αυξάνονταν κατά 8%.
Σε περίπτωση που μειωνόταν κατά 25% (σύμφωνα με ένα εναλλακτικό σενάριο) το ανώτατο ασφαλιστέο εισόδημα, οι εργοδοτικές εισφορές θα μειώνονταν κατά αντίστοιχο ποσοστό, ενώ οι καθαρές αποδοχές των στελεχών επιχειρήσεων θα αυξάνονταν κατά 4%.
Το σενάριο της μείωσης των ανώτατων ασφαλιστέων αποδοχών θα μπορούσε να συνδυαστεί με ένα από τα παραπάνω, δηλαδή είτε με την εισαγωγή ενός ενιαίου ασφαλίστρου υγείας είτε με μια νέα οριζόντια μείωση των εισφορών ως ποσοστών των αποδοχών.
Πηγή: capital.gr