Τι πρέπει να γίνει για να σωθούν οι επιχειρήσεις πριν να είναι πολύ αργά…
-Οι έκτακτες καταστάσεις απαιτούν άμεσες και ευέλικτες λύσεις
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι περιορισμοί στη λειτουργία των επιχειρήσεων μειώνουν σημαντικά τον τζίρο τους. Επιπλέον, δημιουργούν μεγάλο κόστος προσαρμογής από τις απαιτούμενες τροποποιήσεις των χώρων δραστηριότητας.
Αλλά και η απαγόρευση των μετακινήσεων εντός και εκτός συνόρων των κρατών και η αλλαγή της νοοτροπίας των καταναλωτών (μένουμε σπίτι καταναλώνοντας τα βασικά), ο φόβος και η ανασφάλεια, όλα αυτά μαζί οδηγούν σε αδιέξοδο της οικονομίας.
Διέξοδος υπάρχει, που θα δώσει οξυγόνο στην αγορά.
Δεν πρέπει να διαχωρίσουμε την κοινωνία μας σε εργαζόμενους και επιχειρηματίες. Πρέπει να περάσουμε στην κοινωνία ότι όλοι είμαστε μαζί και να το δείξουμε εμπράκτως.
Η Ελλάδα προέρχεται από παρατεταμένη ύφεση (2009 έως σήμερα), η οικονομία μας είναι όπως το νεογέννητο παιδί, το οποίο δεν μπορεί να περπατήσει και να σταθεί ακόμα στα πόδια του, και θέλει λίγη βοήθεια και χρόνο στήριξης για να μπορέσει να τρέξει. Οφείλει η κυβέρνηση να δει όλα τα προβλήματα και να δώσει τις καλύτερες δυνατές λύσεις.
Να δώσει ρευστότητα στην οικονομία, μέσω της στήριξης των επιχειρήσεων, με απλές και άμεσες διαδικασίες, ενισχύοντας τις επιχειρήσεις ουσιαστικά και με την προϋπόθεση να μην απολύσουν προσωπικό (πρέπει να είναι η μοναδική προϋπόθεση).
Τα προγράμματα χρηματοδότησης έχουν πολλές προϋποθέσεις, οι τράπεζες ζητούν εμπράγματες εξασφαλίσεις και τα κριτήρια είναι τέτοια που είναι αμφίβολο αν θα χρηματοδοτηθούν οι επιχειρήσεις που πρέπει.
Προτάσεις
Δανειοδότηση επιχειρήσεων.
Υπάρχουν τέσσερα προγράμματα χρηματοδότησης των πληττόμενων επιχειρήσεων.
• Το πρώτο είναι η επιδότηση τόκων τριών μηνών (Απρίλιος έως Ιούνιος).
Στο πρόγραμμα αυτό υπάρχουν σημαντικοί περιορισμοί.
Ήτοι:
α) Να είναι πληττόμενες οι επιχειρήσεις.
β) Να μην είναι προβληματικές (κατά την έννοια του κανονισμού υπ’ αριθμ. 651/2014) στις 31 Δεκεμβρίου 2019.
γ) Να μην απολυθεί προσωπικό μέχρι 31/12/2020.
δ) Εξαιρούνται οι επιχειρήσεις γεωργίας, αλιείας και υδατοκαλλιεργειών.
ε) Αξιολόγηση κριτήριων από τράπεζες.
στ) Υπεύθυνη δήλωση λογιστή ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις περί μη προβληματικής επιχείρησης.
Συνεπώς αφορά κερδοφόρες επιχειρήσεις.
Αν μια επιχείρηση παρουσιάζει αύξηση τζίρου και έχει μπει σε κερδοφορία έχοντας σημαντικό αριθμό εργαζομένων, επειδή κατά την περίοδο 2009 – 2017 είχε λόγω ύφεσης ζημίες, δεν χρηματοδοτείται, ενώ έχει προοπτική να δώσει κέρδη, φόρους, θέσεις εργασίας και να ωφελήσει την οικονομία. Το ίδιο συμβαίνει και σε επιχειρήσεις που έχουν απορροφήσει άλλες ζημιογόνες και ενώ έχουν κέρδη, μεγάλο τζίρο και πολλούς εργαζόμενους δεν μπορούν να πάρουν τη χρηματοδότηση.
• Στο δεύτερο πρόγραμμα παροχής κεφαλαίων κίνησης άτοκων δανείων για δύο έτη, με πενταετή αποπληρωμή, υπάρχουν και εδώ πολλοί περιορισμοί, όπως:
α) Να είναι πληττόμενη η επιχείρηση.
β) Η τετραετής αποπληρωμή είναι ένα μικρό χρονικό διάστημα.
γ) Να μην υπάρχει απόλυση στα πρώτα δύο έτη.
δ) Να έχει ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα και εμπράγματες εξασφαλίσεις.
ε) Το επιτόκιο των τεσσάρων ετών θα κυμαίνεται ανάλογα με τις εξασφαλίσεις της επιχείρησης μεταξύ 3% – 6%.
Απευθύνεται σε υγιείς επιχειρήσεις που έχουν ρευστότητα και δεν θα έχουν υποχρεώσεις.
• Το τρίτο πρόγραμμα (επιχειρηματική χρηματοδότηση) δεν είναι ακόμα σε διαδικασία εφαρμογής, δίδεται έως το 25% του τζίρου μέχρι 1.500.000 ευρώ και αποπληρωμή πέντε έως δέκα έτη, με περίοδο χάριτος τα δύο πρώτα έτη.
Εγγυητής το Δημόσιο στο 80% και το άλλο 20% θα μπορεί να το εγγυηθεί ο εκπρόσωπος της επιχείρησης.
Εδώ οι τράπεζες θα ζητήσουν εμπράγματες εξασφαλίσεις. Το πρόγραμμα αυτό και άλλα δύο προγράμματα που αναμένονται, ειδικά για τον τουρισμό, ελπίζουμε να είναι απλά και χωρίς πολλούς περιορισμούς, για να δώσουν την ανάλογη ρευστότητα που θέλει η οικονομία.
Οι τουριστικές επιχειρήσεις και άλλες επιχειρήσεις εστίασης, εισαγωγικές κ.λπ. θα πρέπει να έχουν ρευστότητα ώστε να καλύψουν τις λειτουργικές δαπάνες (ενοίκια, μισθοδοσία κ.λπ.) αλλά και έξοδα τοκοχρεολυσίων δανείων. Εδώ, με ένα business plan, το οποίο θα πληροφορεί την τράπεζα, πρέπει να παρέχεται επιδότηση σε ένα ποσοστό των ασφαλιστικών εισφορών και της μισθοδοσίας και συγχρόνως στις άλλες δαπάνες δάνειο με μικρό επιτόκιο, το οποίο θα είναι σημαντικό εργαλείο για την παροχή ρευστότητας.
• Το τέταρτο πρόγραμμα, η επιστρεπτέα προκαταβολή, είναι πολύπλοκο, αφού στηρίζεται σε αλγόριθμο, που περιορίζει τον αριθμό των επιχειρήσεων που εντάσσονται.
Αναφέρεται σε πληττόμενες επιχειρήσεις, ενώ δεν εντάσσονται οι ΑΕ που δεν έχουν προσωπικό. Εντάσσονται οι ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ και άνευ προσωπικού. Υπάρχει και εδώ ο περιορισμός της προβληματικής επιχείρησης, υφίσταται απαγόρευση απολύσεων μέχρι 31/10/2020 και για να έχει η επιχείρηση έκπτωση 40% πρέπει να έχει 20 εργαζομένους και να μην απολύσει προσωπικό μέχρι 31/3/2021. Για να έχει 30% έκπτωση, πρέπει από 1/4/2020 έως 31/3/2021 να έχει πτώση τζίρου 70%.
Άρα, πολλές επιχειρήσεις δεν θα έχουν πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Η λύση που σώζει
Πρέπει να επαναφερθεί η περαίωση του ν. 3888/2010 με τροποποιήσεις και με βάση το άρθρο 7 του ν. 4337/2015 ως προς τα πρόστιμα.
Με υπαγωγή όλων των εκκρεμών υποθέσεων και αυτών που είναι στα διοικητικά δικαστήρια και προϋποθέσεις:
α) Διατήρηση του προσωπικού μέχρι εξοφλήσεως της περαίωσης για όσους έχουν προσωπικό.
β) Για τα φυσικά πρόσωπα με την υπαγωγή στην περαίωση αναστολής του «πόθεν έσχες» μέχρι 31/12/2020 με μικρό συντελεστή φόρου 6% – 8% ή το ανώτερο 10% και εφόσον καταθέτουν τα ποσά στις τράπεζες ή δηλωθούν ποσά που υπάρχουν σε καταθέσεις τραπεζών.
Θα εξαιρούνται όσοι δεν έχουν ΑΦΜ και οι κάτοικοι εξωτερικού για εισοδήματα και καταθέσεις του εξωτερικού.
Μέσω της πρότασης αυτής θα αντληθεί μεγάλη ρευστότητα, θα εισπραχθούν φόροι που με τις γνωστές διαδικασίες ελέγχων είναι αδύνατον να εισπραχθούν αλλά θα αυξηθούν οι καταθέσεις και στις τράπεζες, ώστε να μπορούν να δανειοδοτήσουν τις επιχειρήσεις.
Προβλέπονται έσοδα πάνω από 4 δισ. για το Δημόσιο και περισσότερα από 10 δισ. αύξηση των καταθέσεων στις τράπεζες. Συγχρόνως, μεγάλο ποσό των καταθέσεων αυτών θα επενδυθεί στις αγορές, κατασκευές και ανακαινίσεις κτιρίων.
Και 120 δόσεις
Πολύ σημαντικό κίνητρο και μεγάλη «ανάσα» για τις επιχειρήσεις θα ήταν και η επαναφορά της ρύθμισης των 120 δόσεων στις φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές, με χαμηλότερα επιτόκια και μεγαλύτερο «κούρεμα» προσαυξήσεων και πρόσθετων φόρων, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις στις οφειλές τους και να μην κλείσουν, κάτι που θα ήταν καταστροφικό για την οικονομία της χώρας.
Θα πρέπει επίσης να επαναπροσδιοριστούν οι φορολογικοί συντελεστές και οι φορολογικές κλίμακες ως προς τη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, εισφοράς αλληλεγγύης, τέλους επιτηδεύματος.
Με τα σημερινά δεδομένα, οι επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις αντίστοιχες φορολογήσεις με κλίμακες ή συντελεστές προηγούμενων ετών. Η αναλογική μείωση αυτών θεωρείται αναγκαία.
Φωτό: neolaia.gr