Ρίσκο με τα σχολεία
Ο κορονοϊός παραμονεύει – Απροστάτευτοι οι μαθητές
-Άγνωστο αν θα ανοίξουν τα δημοτικά
-Δήμαρχοι ζητούν να μπουν σε καραντίνα δάσκαλοι και καθηγητές που θα πάνε σε νησιά
-Οι όροι που βάζουν ΟΛΜΕ και ΔΟΕ
Υψηλό ρίσκο εμπεριέχει η –κατά πολλούς– βιαστική και χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξουν εκ νέου τα σχολεία. Αρχικά αύριο η Γ’ Λυκείου και στις 18 Μαΐου γυμνάσια και Α’, Β’ Λυκείου. Αγνοώντας επιδεικτικά τις επισημάνσεις / προειδοποιήσεις των εκπαιδευτικών, αλλά, το κυριότερο, υποτιμώντας τους σοβαρούς κινδύνους που εγκυμονεί αυτή της η απόφαση. Την ίδια στιγμή και αναγνωρίζοντας εμμέσως το ρίσκο που αναλαμβάνει η κυβέρνηση δεν έχει αποφασίσει αν και πότε θα ανοίξουν τα δημοτικά, όπου ο κίνδυνος διασποράς είναι ακόμη μεγαλύτερος. Δεδομένου ότι, λόγω ηλικίας, τα παιδιά δεν πρόκειται να τηρήσουν κανένα από τα μέτρα.
Καθώς η πανδημία δεν έχει κάνει τον κύκλο της και ο κορονοϊός είναι πάντα «παρών», το ενδεχόμενο μετάδοσης και διασποράς του σε εκπαιδευτικούς και μαθητές ακόμη και στο πεδίο γυμνασίων και λυκείων είναι κάτι περισσότερο από πιθανό. Πόσω μάλλον που οι μαθητές ηλικίας 12 – 13 χρονών ή και λίγο μεγαλύτεροι είναι εξαιρετικά απίθανο να τηρήσουν με ευλάβεια τα μέτρα προστασίας που έχει υποδείξει ο ΕΟΔΥ.
Φαντάζει ως εκ τούτου όλο αυτό με… πρόβα για μελλοντικό εφιάλτη και με δραματικές συνέπειες. Άλλωστε και η απόφαση της επιστημονικής επιτροπής να δώσει το πράσινο φως για την επαναλειτουργία των σχολείων ελήφθη επί της ουσίας στα τυφλά, καθότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει, δεν υπάρχουν τα δεδομένα, για το πώς θα εξελιχθεί η επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες. Και όλα αυτά χωρίς μαθησιακό και παιδαγωγικό όφελος για τους μαθητές (πλην Γ’ Λυκείου), καθότι μιλάμε για ελάχιστες ώρες διδασκαλίας, με τους μαθητές εκτός κλίματος μετά τη δίμηνη απραξία.
Πέραν των δραματικών συνεπειών που μπορεί να έχει, η απόφαση της κυβέρνησης κινδυνεύει να εξελιχθεί σε φιάσκο και από μια σειρά ακόμη παράγοντες. Πρωτίστως από το ενδεχόμενο αρκετοί γονείς, υπό τον φόβο της μετάδοσης του ιού, να επιλέξουν να μη στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία και οι καθηγητές να βρεθούν αντιμέτωποι με άδειες αίθουσες. Την ίδια στιγμή δήμαρχοι ορισμένων νησιών (Κύθνος, Φολέγανδρος κ.ά.) ζητούν οι καθηγητές και οι δάσκαλοι που διδάσκουν στα εκεί σχολεία να τεθούν σε 14ήμερη καραντίνα αμέσως μετά την άφιξή τους, που σημαίνει ότι με το τέλος της καραντίνας θα έχει τελειώσει ουσιαστικά και η σχολική περίοδος.
Παιδονόμοι – λοιμωξιολόγοι οι καθηγητές
Παρά τις κατ’ εξακολούθηση διαβεβαιώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ότι έχουν ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης, η αλήθεια είναι ότι οι μαθητές θα είναι απροστάτευτοι. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση εναποθέτει στους εκπαιδευτικούς την ευθύνη για την τήρηση των μέτρων προφύλαξης, επί της ουσίας τους ζητάει να ασκήσουν καθήκοντα παιδονόμου αλλά και… λοιμωξιολόγου!
Αφενός είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των μαθητών εντός αλλά κι εκτός αιθουσών, να μη συνωστίζονται σε παρέες, να μην παίζουν ομαδικά παιχνίδια (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.ά.), να μη χρησιμοποιούν τα ίδια όργανα γυμναστικής. Και αφετέρου να είναι σε μόνιμο συναγερμό για την περίπτωση που διαπιστωθεί ότι κάποιο από τα παιδιά εμφανίσει συμπτώματα που παραπέμπουν στον κορονοϊό.
Να φροντίσουν να μεταφερθεί σε ειδικό χώρο που πρέπει να έχει δημιουργηθεί σε κάθε σχολική μονάδα μέχρι να έρθει μονάδα του ΕΟΔΥ ή του ΕΚΑΒ. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να φροντίζουν να υπάρχει συνεχής επάρκεια σε αντισηπτικά, υγρά κρεμοσάπουνα, μάσκες για τις ειδικές περιπτώσεις, γάντια για το προσωπικό καθαριότητας κ.λπ.
Τι ζήτησε η ΟΛΜΕ
Στις 30 Απριλίου η διοίκηση της ΟΛΜΕ είχε συνάντηση με την υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως, στην οποία εξέφρασε τις αντιρρήσεις και τις επιφυλάξεις της για την επαναλειτουργία των σχολείων. Εκείνη τις αγνόησε, λέγοντάς τους ότι θα ακολουθήσει τις οδηγίες των επιστημόνων. Της ζήτησαν να τηρηθούν κάποιοι κανόνες και προϋποθέσεις.
Αδιαφόρησε πλήρως. Στα βασικά, η ΟΛΜΕ πρότεινε να επιστρέψουν μόνο οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, λόγω Πανελλαδικών, αρχικά σε όσα σχολεία δεν έχουν καλύψει τη διδακτέα ύλη και στη συνέχεια σε όλα τα υπόλοιπα. Εξέφρασε επίσης την κάθετη διαφωνία της με την επαναλειτουργία των άλλων τάξεων του λυκείου καθώς και του γυμνασίου. Ζήτησε ακόμη οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές πριν επιστρέψουν στα σχολεία να υποβληθούν σε διαγνωστικά τεστ ή τεστ αντισωμάτων. Η κ. Κεραμέως απάντησε ότι δεν είναι απαραίτητο.
Κίνημα δημάρχων…
Να περιπλέξει περαιτέρω τα πράγματα είναι πολύ πιθανό η απαίτηση που διατυπώνεται από παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με την οποία καθηγητές και δάσκαλοι (αν ανοίξουν τα δημοτικά) που φτάνουν από την ηπειρωτική χώρα να τίθενται σε καραντίνα από μία έως δύο εβδομάδες.
Το αίτημα αυτό διατύπωσε με έγγραφό της προς το υπουργείο Παιδείας (5 Μαΐου) η δήμαρχος Φολεγάνδρου Ευθ. Παπαδοπούλου. Η τελευταία, αφού επισημαίνει ότι έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες καθαριότητας / απολύμανσης του κτιρίου που στεγάζει γυμνάσιο και λύκειο, επισημαίνει ότι σε σύμφωνη γνώμη με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων ζητούν οι νεοαφιχθέντες στο νησί εκπαιδευτικοί να παραμείνουν έστω μία εβδομάδα στο σπίτι.
Ανάλογα αιτήματα έχουν υποβληθεί και από δημάρχους άλλων νησιωτικών περιοχών.
Αύριο το πρωί χτυπάει το κουδούνι στα σχολεία, κόντρα στον κορονοϊό!
Επιστροφή στο σχολείο. Τη Δευτέρα θα χτυπήσει το κουδούνι, καλώντας στην τάξη τούς μαθητές της Γ’ Λυκείου –μετά το κλείσιμο όλων των σχολείων (Δημοτικών, Γυμνασίων, Λυκείων και Πανεπιστημίων)– σε μια… δοκιμή στη μάχη κατά του κορονοϊού. Και θα ακολουθήσουν στις 18 Μαΐου οι μαθητές της Α’ και της Β’ Λυκείου και του Γυμνασίου, με το διδακτικό έτος να λήγει στις 12 Ιουνίου. Μάλιστα, λόγω κορονοϊού δεν θα γίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις. Και ο ανώτατος αριθμός μαθητών σε κάθε τάξη θα είναι 15.
Όλες οι προβλέψεις και οι εκτιμήσεις των ειδικών, με βάση τη μείωση μέρα με την ημέρα των κρουσμάτων και των θανάτων, συγκλίνουν στο ότι ο κορονοϊός έχει υποχωρήσει και πλέον είναι αντιμετωπίσιμος με τα όπλα που έχει η ιατρική κοινότητα, με δεδομένη και τη σημαντική ενίσχυση των νοσοκομειακών υποδομών και πρωτίστως την αύξηση του αριθμού των κλινών ΜΕΘ (Μονάδες Εντατικής Θεραπείας) σε 1.017, με στόχο να αυξηθούν στις 1.200.
Ο συνολικός αριθμός των μαθητών είναι 1.348.677, από τους οποίους οι 151.225 είναι του Νηπιαγωγείου, οι 639.037 του Δημοτικού, οι 312.604 του Γυμνασίου και οι 245.811 του Λυκείου. Οι αντίστοιχοι αριθμοί των εκπαιδευτικών είναι 14.726, 68.980, 38.706 και 23.970, ήτοι 146.382 συνολικά.
Τα σχολεία θα λειτουργήσουν: 11 Μαΐου Γ’ Λυκείου, 18 Μαΐου Γυμνάσια – Λύκεια (Α’ και Β’), 12 Ιουνίου επέκταση διδακτικού έτους αντί για τέλη Μαΐου και 1η Σεπτεμβρίου (πιθανή ημερομηνία) έναρξη νέας διδακτικής χρονιάς.