Κορκίδης: Οι επιπτώσεις σε εμπόριο, ναυτιλία και τουρισμό από τον κοροναϊό
«Ωστόσο από τις πρώτες ψύχραιμες και εν πολλοίς ρεαλιστικές αναλύσεις διαφαίνεται ότι το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους θα καταγραφούν αρνητικές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία, αν και είναι πολύ νωρίς να μετρηθούν, όπως σημείωσε πρόσφατα σχετικά και η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Στο σημείο αυτό σπεύδω να σημειώσω ότι πλέον η οικονομία υπακούει στους παγκοσμιοποιημένους κανόνες και στην αλληλουχία των συστημάτων που, όπως στην περίπτωση της εξάπλωσης του κοροναϊού από ανθρώπου σε άνθρωπο, έτσι η όποια κρίση μεταδίδεται και στα οικονομικά συστήματα» σημειώνει και προσθέτει:
«Παρόλα αυτά η ρεαλιστική αντιμετώπιση, με εξαίρεση την επιδείνωση της κατάστασης, σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο, οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία θα είναι βραχυπρόθεσμες, χωρίς ωστόσο, αυτό να σημαίνει ότι δεν θα επέλθει μια μεταβολή στη διαμόρφωση των ροών του διεθνούς εμπορίου. Είναι προφανές ότι όπως και ο ανθρώπινος οργανισμός δημιουργεί αντισώματα, έτσι και το παγκόσμιο εμπόριο θα δημιουργήσει τα δικά του, με αφορμή τις όποιες διαπιστώσεις ακολουθήσουν.» αναφέρει.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ τονίζει πως «σε αυτή καθ αυτή την ανάλυση πρέπει να σταθούμε ακριβώς στην παγκοσμιοποίηση για να μπορέσουμε να «ακτινογραφήσουμε» τις επιπτώσεις. Επί παραδείγματος τα μέτρα που ελήφθησαν στην Κίνα για την μη περαιτέρω εξάπλωση του κοροναϊού, ανεξαρτήτως αν απέδωσαν ή όχι, αυτό θα το αποτιμήσουν οι ειδικοί, επέδρασαν στις λειτουργίες μεγάλων βιομηχανικών εγκαταστάσεων στην Κίνα κοστίζοντας 122 δις ευρώ, καθώς το προσωπικό τέθηκε σε καραντίνα με αποτέλεσμα να επέλθουν σημαντικές αρρυθμίες στην παγκόσμια παραγωγή, τη ναυτιλία στις αγορές καυσίμων αλλά και τον τουρισμό. Στον τουρισμό η αρχική εικόνα είναι ενδεικτική και εδώ θα πρέπει να σταθούμε γιατί μετά τη ναυτιλία ο τουρισμός είναι ο δεύτερος ισχυρός πυλώνας για την ελληνική οικονομία μαζί με το εμπόριο. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για πιθανές επιπτώσεις, όχι μόνο στην Κίνα, αλλά σε όλη την παγκόσμια οικονομία, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας».
Ενώ επισημαίνει πως ενδεικτική είναι η εικόνα στον τομέα της κρουαζιέρας όπου στην πλειοψηφία τους οι εταιρίες που διαχειρίζονται κρουαζιερόπλοια αναθεώρησαν τα προγράμματα τους στην Νοτιανατολική Κίνα αναπροσαρμόζοντας αυτά σε προορισμούς εναλλακτικούς μεταξύ των οποίων και η Μεσόγειος ανατολική και δυτική.
«Όσον αφορά στη διακοπή των αεροπορικών πτήσεων από και προς την Ελλάδα από την Κίνα και για όσο θα διαρκέσουν τα μέτρα, είναι προφανές ότι εκτός από τις διανυκτερεύσεις που θα χαθούν για τις ξενοδοχειακές μονάδες, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και εκείνα για την επίσκεψη αρχαιολογικών χώρων, θα υπάρξει και μία σημαντική μείωση της κατανάλωσης σε όλα τα επίπεδα. Δυστυχώς εκτιμώ ότι ο περιορισμός μετακινήσεων θα διαρκέσει με ορίζοντα και το φετινό καλοκαίρι, καθώς σύμφωνα με τους επιστήμονες δεν θα έχει καταστεί η εξάπλωση του κοροναϊού πλήρως ελέγξιμη» λέει ο Β. Κορκίδης.
«Οι μαζικές ακυρώσεις στις κρατήσεις των επιβατών των απευθείας πτήσεων της αεροπορικής εταιρείας Air China προς την Ελλάδα, έφτασαν στο 82%. Ως εκ τούτου, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος, ώστε να μην δούμε φέτος εκατοντάδες Κινέζων τουριστών, σε διάφορα τουριστικά θέρετρα της Ελλάδας. Σύμφωνα με την Oxford Economics, εξαιτίας του κοροναϊόυ εκτιμάται ότι, μόνο στις ΗΠΑ, θα χαθούν τουλάχιστον 4 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις. Η συγκυρία για την ελληνική οικονομία είναι δυσάρεστη, καθώς οι εισαγωγές και εξαγωγές έχουν μειωθεί αυτό το διάστημα κατά τουλάχιστον 25%, ενώ γενικά οι Ελληνο-Κινεζικές διμερείς εμπορικές σχέσεις ύψους 4,4 δις ευρώ, αλλά και σε επίπεδο ναυτιλίας και τουρισμού διάγουν τα τελευταία χρόνια μία περίοδο διεύρυνσης».