Φάμελλος: Απολιγνιτοποίηση για τη ΝΔ σημαίνει ιδιωτικοποίηση της ενέργειας, άδικη και βίαιη μετάβαση
«Οι προβλεπόμενοι, για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, πόροι, 7,5 δισ. ευρώ δεν είναι αρκετοί ενώ οι πόροι που είχαν διασφαλιστεί σε εθνικό επίπεδο από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς παραμένουν “παγωμένοι”. Το 2018, η Ελλάδα, ήταν η πρώτη στην Ευρώπη που έλαβε πρωτοβουλία για τη σύσταση Εθνικού Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης με χρηματοδότηση από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου», σημείωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος,
Κλήθηκε να σχολιάσει, μεταξύ άλλων, τις απαράδεκτες παρεμβάσεις της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στο ποδόσφαιρο που δημιούργησαν διχασμό και ένταση στην ελληνική κοινωνία, τη στάση της κυβέρνησης στα εθνικά θέματα και το προσφυγικό-μεταναστευτικό.
Αναφέρθηκε τέλος, στο μετασχηματισμό και την ανασυγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Αυτό που θέλουμε, όλοι στο ΣΥΡΙΖΑ, είναι να καλωσορίσουμε νέες μαζικές κοινωνικές δυνάμεις και να ενισχυθεί η πολιτική δυναμική και η επιρροή του ΣΥΡΙΖΑ ώστε να μπορέσει να αναστρέψει όλες τις αρνητικές για την κοινωνία επιδιώξεις του κ. Μητσοτάκη. Θέλουμε, όμως κυρίως, ο ΣΥΡΙΖΑ να αναλάβει σύντομα τη διακυβέρνηση με ένα προοδευτικό, δημοκρατικό και καινοτόμο πρόγραμμα, που θα δώσει δύναμη και προοπτική στην πατρίδα μας».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
Η κυβέρνηση έδωσε Σολομώντειο λύση στο ζήτημα του ποδοσφαίρου;
Η κυβέρνηση δεν έδωσε λύση αλλά, αντιθέτως, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, με απαράδεκτες παρεμβάσεις στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, στο νομοθετικό έργο και το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου. Οι ενέργειες της κυβέρνησης και οι δηλώσεις του κ. Αυγενάκη δημιούργησαν διχασμό και ένταση στην ελληνική κοινωνία -κάτι που παραδέχτηκαν κεντρικά κυβερνητικά στελέχη- συνδέοντας το ποδόσφαιρο και τη βαθμολογία της Α΄ Εθνικής με πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Και οι αντιδράσεις οπαδών και ομάδων πολλαπλασιάστηκαν γιατί η κυβέρνηση προσπάθησε να “πουλήσει”, σε όλες τις πλευρές, εκδούλευση και χατίρια, με λανθασμένες ρυθμίσεις που, τάχατες, διόρθωναν δικά της λάθη.
Τελικά χρειαζόμαστε μνημόνιο στο ποδόσφαιρο;
Ως ΣΥΡΙΖΑ κάναμε μεγάλη προσπάθεια για την εξυγίανση του ποδοσφαίρου, το αυτοδιοίκητο και τα τηλεοπτικά δικαιώματα, την περίοδο 2015-2019, σε συνεργασία και με παρουσία των διεθνών ποδοσφαιρικών φορέων. Η ΝΔ τα αγνόησε όλα, γιατί πιστεύει ότι εξυπηρετώντας συμφέροντα θα κερδίσει πολιτικά. Διορθώνει τα συνεχή της λάθη με καινούργια λάθη και κρύβεται εξαιτίας του πολιτικού κόστους. Η πρόταση του κ. Μητσοτάκη για μνημόνιο συνεργασίας με FIFA και UEFA εφαρμόζεται ήδη από το 2016.
Χαρακτηριστικό δείγμα της υποκρισίας της, είναι να ζητάει μνημόνιο συνεργασίας για το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου και από την άλλη να θέτει ζήτημα κομματικής πειθαρχίας για μια τροπολογία που τροποποιεί τη βαθμολογία στη μέση του πρωταθλήματος, καταργεί το αυτοδιοίκητο, απαιτεί γνώμη των διεθνών φορέων για να εφαρμοστεί και δεν είναι άμεσα εφαρμόσιμη στο πειθαρχικό δίκαιο της ΕΠΟ.
Υπάρχουν σύγχρονοι “νταβατζήδες” που επεκτείνουν την αντιπαράθεσή τους έξω από τα γήπεδα;
Συχνά θυμούνται την ατάκα αυτή πρωθυπουργοί. Μα είναι δεδομένο ότι υπάρχουν οικονομικά συμφέροντα στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Το ερώτημα είναι γιατί ο κ. Μητσοτάκης αντί να ενισχύσει το αυτοδιοίκητο και μια ανεξάρτητη αρχή ελέγχου και διαφάνειας, επέλεξε να εμπλέξει την πολιτική με τα συμφέροντα αυτά, να δημιουργήσει αδιέξοδα, να διχάσει και να εκτεθεί και στη συνέχεια να τους ζητήσει να βρουν τη λύση.
Είναι ευνοημένος ο ΣΥΡΙΖΑ από τη διαπλοκή, όπως υπενήχθη ο πρωθυπουργός;
Η διαπλοκή στην Ελλάδα αποτέλεσε στοιχείο του δικομματισμού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και ένα από τα βασικά αίτια της κρίσης. Δάνεια κομμάτων και μέσων ενημέρωσης “με αέρα”, κανάλια χωρίς άδειες, κρατικά συμβόλαια προμηθειών, εξοπλιστικά, και άλλα πολλά που μας σημάδεψαν. Ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε στόχο να ενισχύσει τη δημοκρατία για να γλιτώσουμε από τη μεγάλη αλλά και τη μικρή διαπλοκή της καθημερινότητας. Για αυτό η διαπλοκή, που ήταν κομμάτι της τρόικας εσωτερικού, πολέμησε λυσσαλέα το ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε την επιστροφή στο παρελθόν: Μείωσε τη φορολογία των μεταγραφών για τις ΠΑΕ, έδωσε αμνηστία σε τραπεζίτες για θαλασσοδάνεια, έκανε συμφωνία με τα κολλέγια για να υποβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια και τα πτυχία των νέων, απελευθέρωσε καταθέσεις επιχειρηματιών που ελέγχονται για οικονομικά εγκλήματα, ξεπουλάει σε μονοπώλια τις ενεργειακές εταιρείες και τα δίκτυα αερίου και ηλεκτρισμού… Και όλα αυτά κάτω από ένα πέπλο διαστρέβλωσης και απόκρυψης ειδήσεων. Ακόμα και η άκρατη προπαγάνδα που παραβιάζει όλους τους κανόνες δεοντολογίας και πλουραλισμού, φανερώνει τις αγαστές και διαπλεκόμενες σχέσεις της κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη με τα συμφέροντα.
Σας ανησυχούν οι εξελίξεις στα εθνικά μας θέματα; Ο κόσμος ανησυχεί για το μέχρι που μπορεί να φθάσει η προκλητικότητα της Τουρκίας;
Είναι γεγονός ότι η τουρκική προκλητικότητα εντείνεται, το τελευταίο διάστημα, ως απάντηση στη σημαντική ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας, στα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο και την Ευρώπη, απόρροια των πρωτοβουλιών της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και του Αλέξη Τσίπρα. Ο κ. Ερντογάν όμως “τραβάει το σχοινί” με την παραβίαση της κυπριακής ΑΟΖ και τα σχέδιά του για την περιοχή της Κρήτης, που θίγουν ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
Η Ελλάδα οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες, ασκώντας δυναμική εξωτερική πολιτική, προς όλες τις πλευρές, για να καταστήσει σαφές ότι είναι δύναμη ειρήνης, ασφάλειας και προόδου στην Ανατολική Μεσόγειο. Πρέπει ακόμη, να απαιτήσουμε όλοι οι διεθνείς φορείς να καταδικάσουν και να επιβάλουν κυρώσεις σε οποιοδήποτε κράτος ή εταιρεία επιχειρεί να παραβιάσει κυριαρχικά δικαιώματα και το διεθνές δίκαιο της θάλασσας.
Η προβλεψιμότητα είναι πλεονέκτημα;
Η λογική “κατευνασμού” και η επιλογή της κυβέρνησης να λειτουργεί η Ελλάδα ως “ουρά” ή προκεχωρημένο φυλάκιο μίας υπερδύναμης δεν υποστηρίζει αποτελεσματικά τα εθνικά μας συμφέροντα. Ως Ελλάδα πρέπει να καθορίζουμε τη δική μας ατζέντα, να είμαστε δυνατοί σε όλους τους τομείς ώστε, να μην υπάρχει κανένας λόγος η κοινωνία μας να ανησυχεί. Αν προβλεψιμότητα σημαίνει ότι δεν αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες προς όφελος των συμφερόντων της πατρίδας μας, με συμμαχίες σε όλα τα επίπεδα, είναι προφανές ότι προτείνουμε ένα άλλο δρόμο.
Συμφωνείτε με την παραπομπή στη Χάγη, ακόμη και εάν θα έχει συνέπεια την απώλεια κυριαρχικών δικαιωμάτων;
Η παραπομπή στη Χάγη δεν μπορεί παρά να έχει ως μοναδικό στόχο την ενίσχυση και την κατοχύρωση των δικαιωμάτων της χώρας μας. Διαχρονικά, η εθνική γραμμή προτείνει την παραπομπή στη Χάγη για ένα συγκεκριμένο θέμα στις σχέσεις μας με την Τουρκία, του καθορισμού της υφαλοκρηπίδας. Σε αυτό δεν υπάρχει καμία τροποποίηση.
Δεν πρέπει όμως να υποτιμούμε την ανάγκη θεσμικού διαλόγου κατανόησης, πριν από οποιαδήποτε συζήτηση και απόφαση για παραπομπή. Αυτός ο Διάλογος πρέπει να αρχίσει ξανά. Δεν έχει νόημα να βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο και να δημιουργούμε εντυπώσεις για τόσο σοβαρά και ευαίσθητα εθνικά θέματα.
Το προσφυγικό-μεταναστευτικό παραμένει το πιο δύσκολο θέμα. Είναι ζήτημα “λαθροεισβολής” και σχεδίου αλλοίωσης της εθνικής σύνθεσης;
Το προσφυγικό είναι αποτέλεσμα του πολέμου, της πείνας, των ανισοτήτων και όλων των δεινών από τις οποίες υποφέρουν οι λαοί ιστορικά. Οι άνθρωποι που φτάνουν στην Ελλάδα έχουν χάσει οικογένειες, δουλειές, σπίτια και συγγενείς, δηλαδή “δεν έχουν στον ήλιο μοίρα”, όπως καλά ξέρουμε ως λαός.
Δεν κινδυνεύουμε εμείς από αλλοίωση του έθνους μας, αλλά οι λαοί αυτοί, από αφανισμό. Τα περί αλλοίωσης αποτελούν μέρος της ακροδεξιάς προπαγάνδας που κυριαρχεί πλέον στη ΝΔ, και φανερώνουν έλλειψη εθνικής και πολιτισμικής αυτοπεποίθησης. Τελικά, λόγω της ιδεοληψίας και της ανικανότητάς της, η κυβέρνηση έχει συγκεντρώσει, πάνω από 50.000 δυστυχισμένους πρόσφυγες και μετανάστες στα νησιά μας, με αποτέλεσμα να υποφέρουν τελικά, και οι νησιώτες και οι πρόσφυγες.
Ο κ. Μητσοτάκης χρειάστηκε ένα ολόκληρο εξάμηνο για να καταλάβει το λάθος του με την κατάργηση του υπουργείου Μετανάστευσης. Ελπίζω, για το καλό της ελληνικής κοινωνίας, να μην χρειαστούν άλλο ένα εξάμηνο για να συγκροτήσουν το υπουργείο και να αποφορτίσουν τα νησιά. Το διεθνές πλαίσιο για το προσφυγικό είναι επαρκές για να λύσουμε θέματα ασύλου και υποδομών φιλοξενίας με στέγαση, διατροφή, υγεία και παιδεία. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όλοι μαζί, πρέπει να διεκδικήσουμε από την Ευρώπη τη δίκαιη κατανομή των υποχρεώσεων, των υποδομών και του κόστους για τη διαχείριση των προσφυγικών αναγκών και των αναγκών που απορρέουν από το διεθνές πλαίσιο ασύλου και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Το πλωτά φράγματα θα δώσουν λύση στο προσφυγικό – μεταναστευτικό;
Ας είμαστε σοβαροί. Δεν χρειάζεται να εκθέτουμε τη χώρα στο εξωτερικό με προτάσεις που ίσως ικανοποιούν ένα περιορισμένο ακροατήριο της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης, αλλά είναι παράλογες, ανεφάρμοστες, αναποτελεσματικές, αμφισβητούμενες ως προς το διεθνές δίκαιο, υψηλού και άσκοπου κόστους και κυρίως επικίνδυνες για την ανθρώπινη ζωή αλλά και για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Δηλαδή ο κος Μητσοτάκης θέλει να χαθεί ανθρώπινη ζωή στα φράγματα αυτά για να δημιουργήσει αποτροπή;
Ψηφίσατε “παρών” στην κύρωση της Αμυντικής Συμφωνίας με τις ΗΠΑ. Θα έπρεπε να αλλάξει στάση η χώρα μας εφόσον οι ΗΠΑ ακολουθούν τακτική ίσων αποστάσεων ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία;
Ψηφίσαμε “παρών” στην κύρωση της Αμυντικής Συμφωνίας με τις ΗΠΑ γιατί ζητάμε αυτή να αποτελέσει ένα διαπραγματευτικό χαρτί για την Ελλάδα, με σκοπό να ενισχύσει τα δικά μας συμφέροντα. Η Ελλάδα πρέπει να κατοχυρώσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα και να υπάρξουν κυρώσεις από τη διεθνή κοινότητα σε όποιον αμφισβητεί την ελληνική και κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ). Είμαστε υπέρ της σύγκλησης του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, είχαμε θέσει το θέμα ήδη από την επίσκεψη του κυρίου Μητσοτάκη στις ΗΠΑ καθώς, θεωρούσαμε ότι οι πρόσφατες εξελίξεις έχουν δημιουργήσει την ανάγκη διατύπωσης μίας νέας, ισχυρής εθνικής γραμμής.
Μετά τη συνάντηση Μητσοτάκη- Μακρόν επανέρχεται το “Ελλάς Γαλλία συμμαχία”;
Μια τέτοια εκτίμηση θα ήταν ανιστόρητη, για όποιους έχουν παρακολουθήσει τη διαχρονική σταθερή συνεργασία της χώρας μας με τη Γαλλία. Την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, όπως θυμάστε, ελήφθησαν πολλές κοινές πρωτοβουλίες του Αλέξη Τσίπρα με τον πρόεδρο Ολάντ και τον πρόεδρο Μακρόν. Με κορυφαίες στιγμές στη Βουλή και στην Πνύκα, κοινές πρωτοβουλίες για το ευρωπαϊκό μέλλον, την κλιματική κρίση, τη Σύνοδο των Ηγετών του Νότου, παρεμβάσεις της Γαλλίας και του κυρίου Μοσκοβισί για την έξοδο της Ελλάδας από τα Μνημόνια και τη χρεοκοπία κ.λπ. Η συνεργασία μας με τη Γαλλία είναι διαχρονική, σταθερή και αναγκαία, ειδικά αυτή την περίοδο που η τουρκική προκλητικότητα έχει ενταθεί, για να εξασφαλιστεί η απόρριψη του παράνομου μνημονίου Τουρκίας- Λιβύης και η συμμετοχή της Ελλάδας στη Σύσκεψη του Βερολίνου για το Λιβυκό.
Τελικά θα υπάρξει προσθήκη στο όνομα ΣΥΡΙΖΑ;
Αυτό που θέλουμε, όλοι στο ΣΥΡΙΖΑ, είναι να καλωσορίσουμε νέες μαζικές κοινωνικές δυνάμεις και να ενισχυθεί η πολιτική δυναμική και η επιρροή του ΣΥΡΙΖΑ ώστε να μπορέσει να αναστρέψει όλες τις αρνητικές για την κοινωνία επιδιώξεις του κ. Μητσοτάκη. Θέλουμε, όμως κυρίως, ο ΣΥΡΙΖΑ να αναλάβει σύντομα τη διακυβέρνηση με ένα προοδευτικό, δημοκρατικό και καινοτόμο πρόγραμμα, που θα δώσει δύναμη και προοπτική στην πατρίδα μας. Οποιαδήποτε συζήτηση για το όνομα, το πρόγραμμα, και το συνέδριο του Μαΐου, θα γίνει με στόχο αυτός ο διάλογος να εμπνεύσει και να αθροίσει δυνάμεις.
Υπάρχει κίνδυνος αλλοίωσης της αριστερής ριζοσπαστικής φυσιογνωμίας λόγω της μαζικής εισροής μελών και στελεχών από το παλαιό ΠΑΣΟΚ;
Οι πολίτες που ψήφισαν το ΣΥΡΙΖΑ, το 2015 και το 2019 επέλεξαν μια γνήσια αριστερή και ριζοσπαστική φυσιογνωμία, είτε προερχόμενοι από το ΠΑΣΟΚ, είτε όχι. Διαφορετικά, θα είχαν παραμείνει στο ΠΑΣΟΚ. Επιπλέον, όσο πιο μαζικό είναι ένα αριστερό και προοδευτικό κόμμα, τόσο πιο γειωμένο είναι στη κοινωνία, δυνατό και δυναμικό. Άρα, η είσοδος νέων μελών και στελεχών κάνει πιο δυνατή την αριστερή του φυσιογνωμία και πιο πλουραλιστική. Να σημειώσω, βέβαια, ότι το άνοιγμα δεν αφορά μόνο πρώην στελέχη του ΠΑΣΟΚ ή άλλων κομμάτων, αλλά, και νέα παιδιά, νέους και νέες, ενεργούς πολίτες, που θέλουμε να βρουν το δικό τους νόημα στην πολιτική.
Πώς εξηγείτε τη σημαντική διαφορά της ΝΔ από τον ΣΥΡΙΖΑ παρά τα λάθη που της καταλογίζετε;
Οι δημοσκοπήσεις μας δίνουν πολύτιμα συμπεράσματα για τις απόψεις των πολιτών, όσο και αν υπάρχει ένα πέπλο προπαγάνδας και στήριξης του κ. Μητσοτάκη από τα μέσα ενημέρωσης. Στα ποιοτικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων, βλέπουμε ότι σε κρίσιμα για την κοινωνία θέματα, όπως το μέρισμα που κόπηκε, το μεταναστευτικό, ακόμα και τα θέματα ασφάλειας, η στάση των πολιτών έναντι της κυβέρνησης αλλάζει.
Δυστυχώς το ίδιο θα συμβεί και με τις συντάξεις, όπου οι συνταξιούχοι, όχι απλά δεν θα δουν αυξήσεις, αλλά θα χάσουν και τη 13η σύνταξη, τις μπουλντόζες της ανάπτυξης που δεν έρχονται (αν και μπήκε ο Φεβρουάριος), τα φάρμακα που λείπουν, την ανεργία που μεγαλώνει, τη βιομηχανική παραγωγή που μειώθηκε, τις δημόσιες επενδύσεις που υποεκτελούνται και είχαμε αρνητικό ρεκόρ εικοσαετίας, κλπ. Δεν αισθάνομαι, φυσικά, καθόλου ευτυχής, προσωπικά, για το πλήθος προβλημάτων που δημιούργησε η ΝΔ, σε τόσο λίγο χρόνο. Αυτό αργά ή γρήγορα θα εκφραστεί και στις δημοσκοπήσεις. Εμείς όμως δεν κάνουμε πολιτική με τις δημοσκοπήσεις, αλλά καταθέτοντας στην κοινωνία ένα πρόγραμμα προόδου και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Η κυβέρνηση έχει βασική προτεραιότητα την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και την απολιγνιτοποίηση. Υπάρχει πεδίο συναίνεσης από την πλευρά σας;
Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, για τη απεξάρτηση από το λιγνίτη, την ενίσχυση των ΑΠΕ και τη βελτίωση της εξοικονόμησης, συντάχθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και απεστάλη στην ΕΕ, τον Ιανουάριο του 2019. Για τον μετριασμό και την προσαρμογή στην κλιματική κρίση την περίοδο 2015-2019 αναλάβαμε πολιτικές πρωτοβουλίες για τη μεταρρύθμιση της αγοράς Ενέργειας και την αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας.
Ο κ. Μητσοτάκης, χωρίς κανένα σχέδιο, εξήγγειλε με επικοινωνιακούς όρους, από το βήμα του ΟΗΕ, μια ταχύτερη, βίαιη απολιγνιτοποίηση. Ενώ έχουν περάσει ήδη έξι μήνες από την εξαγγελία, δεν έχει παρουσιάσει ακόμη αναλυτικά πώς θα διασφαλιστεί η επάρκεια του ενεργειακού συστήματος και πως θα αντιμετωπίσει την αύξηση του κόστους ενέργειας για τις επιχειρήσεις και τα ελληνικά νοικοκυριά ή τον κίνδυνο ενεργειακής φτώχειας, λόγω της βίαιης αυτής μετάβασης. Αντί δηλαδή η μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας μπορεί να γίνει αιτία φτώχειας, αδικίας και ανισοτήτων, σε αντίθεση με όλες τις συστάσεις της ΕΕ και των παγκόσμιων περιβαλλοντικών οργανώσεων.
Τι προτείνετε για το σχέδιο δίκαιης μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών της χώρας μας; Δεν επαρκούν οι ενέργειες της κυβέρνησης;
Στην Ελλάδα, η απολιγνιτοποίηση χρησιμοποιείται εργαλειακά, ως σύνθημα, από την κυβέρνηση της ΝΔ, για να κρύψει το σχέδιο ιδιωτικοποίησης όλων των εταιρειών και δικτύων Ενέργειας. Έτσι όμως αποστερεί, από την Πολιτεία, σημαντικά εργαλεία άσκησης πολιτικής στη διαδικασία μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας.
Οι προβλεπόμενοι, για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, πόροι, 7,5 δισ. ευρώ δεν είναι αρκετοί ενώ οι πόροι που είχαν διασφαλιστεί σε εθνικό επίπεδο από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς παραμένουν “παγωμένοι”. Το 2018, η Ελλάδα, ήταν η πρώτη στην Ευρώπη που έλαβε πρωτοβουλία για τη σύσταση Εθνικού Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης με χρηματοδότηση από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου. Μέχρι σήμερα όμως περίπου 60 εκατ. ευρώ. που μπορούσαν να δώσουν ανάπτυξη και συνεπώς, βιώσιμες θέσεις εργασίας έχουν παγώσει. Το ίδιο έχει γίνει και με τις Ενεργειακές Κοινότητες. Για να μην τρέχουμε πίσω από φαινόμενα κοινωνικής κρίσης χρειαζόμαστε άμεσα αναπτυξιακό σχέδιο, επαρκείς πόρους και ομαλή δηλαδή δίκαιη μετάβαση για τις περιοχές λιγνιτικής παραγωγής της χώρας μας.