ΣΥΡΙΖΑ – Παιδεία, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων: Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για τα άρθρα 16, 33 και 50 

ΣΥΡΙΖΑ – Παιδεία, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων: Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για τα άρθρα 16, 33 και 50 

Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για τα άρθρα 16, 33 και 50  κατέθεσαν 26  βουλευτές της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων, Έρευνας & άλλες διατάξεις».

Τα άρθρα στα οποία αφορά το αίτημα περιλαμβάνουν ιδιαίτερα κρίσιμες ρυθμίσεις όπως:

– Τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ που συνδέεται με την αξιολόγηση και την περικοπή της δημόσιας χρηματοδότησης των ιδρυμάτων κατά 20% -άρθρο 16

–  Την επ’ αόριστο αναστολή λειτουργίας των 37 νέων τμημάτων ΑΕΙ σε 11 πανεπιστήμια της χώρας- άρθρο 33

– Την εξίσωση των πτυχίων κολεγίων με τα πτυχία των ΑΕΙ -άρθρο 50..

Με το άρθρο 16 η κυβέρνηση για πρώτη φορά συνδέει τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με την αξιολόγηση  στη βάση τιμωρητικών, ιδιωτικο-οικονομικών κριτηρίων (μοντέλο 80-20) προδιαγράφοντας έτσι τη μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ κατά 20%.  Η κυβέρνηση δοκιμάζει αποτυχημένα μοντέλα χρηματοδότησης βασισμένα στην «τιμωρία και την επιβράβευση» και τα οποία οι χώρες που τα εφάρμοσαν (π.χ. Γαλλία Γερμανία) προ δεκαετιών τα εγκατέλειψαν καθώς δεν απέφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Στα συμπεράσματα αυτά δεν καταλήγει ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα διεθνή fora και τα μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και του κόσμου, τα οποία διαπιστώνουν τις επιζήμιες, για τα πανεπιστήμια και συνολικά την εκπαίδευση, συνέπειες αυτής της χρηματοδοτικής πολιτικής.

Με το άρθρο 33 η κυβέρνηση θέτει σε επ’ αόριστον αναστολή τη λειτουργία 37 πανεπιστημιακών τμημάτων σε 11 πανεπιστήμια της χώρας, δημιουργώντας έτσι πελατεία ιδιωτικών κολεγίων. Η προτεινόμενη διάταξη έχει προκαλέσει δικαίως τις αντιδράσεις των Πανεπιστημίων, μεταξύ αυτών το ΕΜΠ, το ΑΠΘ και το Ιωαννίνων, όλων των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΙΕΛΕ), των εκπαιδευτικών και των φοιτητών που μόχθησαν να μορφωθούν και να διεκδικήσουν μια αξιοπρεπή θέση εργασίας στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Το άρθρο 33 έρχεται να εφαρμοστεί την ίδια στιγμή που κάποια από αυτά τα ιδρύματα είχαν ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη στελέχωσή τους με στόχο να λειτουργήσουν πλήρως τον Σεπτέμβριο του 2020 σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Με το άρθρο 50, μία διάταξη η οποία δεν τέθηκε ποτέ σε δημόσια διαβούλευση,  η κυβέρνηση υποβαθμίζει τα πτυχία των πανεπιστημίων «εξισώνοντάς τα προς τα κάτω» με τους τίτλους σπουδών ιδιωτικών κολεγίων παρακάμπτοντας το άρθρο 16 του Συντάγματος το κατοχυρώνει το δημόσιο χαρακτήρα της Παιδείας, καθιστώντας τον «βασική αποστολή του Κράτους».

Ο ΣΥΡΙΖΑ, παρά τους δημοσιονομικούς περιορισμούς, αναμόρφωσε και διεύρυνε τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας με τρόπο συνεκτικό, έπειτα από ευρεία διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια και την ακαδημαϊκή κοινότητα. Θωράκισε την τριτοβάθμια εκπαίδευση απέναντι στις σύγχρονες ακαδημαϊκές, κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις.

Αύξησε τη χρηματοδότηση σε Παιδεία και Έρευνα, στελέχωσε τα ιδρύματα με μέλη ΔΕΠ και νέους ερευνητές, θέσπισε ακαδημαϊκούς κανόνες σε όλα τα επίπεδα σπουδών, αντιμετώπισε χρόνιες στρεβλώσεις και προώθησε τη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κινείται ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση: συρρίκνωση, υποχρηματοδότηση, κλείσιμο και αναστολή σε ό,τι αφορά τη δημόσια εκπαίδευση.


Σχολιάστε εδώ