ΚΘΒΕ: «Ο ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΗΣ ΚΕΡΑΤΑΣ» του Φερνάν Κρομλένκ στο Βασιλικό Θέατρο

ΚΘΒΕ: «Ο ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΗΣ ΚΕΡΑΤΑΣ» του Φερνάν Κρομλένκ στο Βασιλικό Θέατρο

«Ο μεγαλοπρεπής κερατάς»
του Φερνάν Κρομλένκ

Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη

 ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Πρεμιέρα: Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020


Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει τη νέα μεγάλη παραγωγή, «Ο μεγαλοπρεπής κερατάς» του Φερνάν Κρομλένκ, από την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020, στο Βασιλικό Θέατρο. Η Έφη Γιαννοπούλου υπογράφει τη μετάφραση του έργου του Κρομλένκ, το οποίο σκηνοθετεί η Ελεάνα Τσίχλη, που επιστρέφει στο ΚΘΒΕ μετά τη μεγάλη επιτυχία της παράστασης «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα».


Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 15 ετών. | ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΚΘΒΕ


Το έργο

Ο έρωτας του Μπρούνο και της Στέλλας είναι τόσο δυνατός και αμοιβαίος που παρασύρει τους πάντες γύρω τους σε ένα παραλήρημα ευτυχίας. Όμως ξαφνικά όλα αλλάζουν όταν στη σκέψη του Μπρούνο εισβάλλει η υποψία της απιστίας και το μυαλό του χάνεται μέσα στα σκοτεινά μονοπάτια της ζήλιας.

Ο «Μεγαλοπρεπής κερατάς» ακροβατεί ανάμεσα στο φαρσικό και στο τραγικό. Τα πρόσωπα τη μια στιγμή ερωτεύονται, αγαπούν, διασκεδάζουν και την άλλη πληγώνουν, πληγώνονται και υποφέρουν. Από το δροσερό, ανάλαφρο, κωμικό περιβάλλον μεταφέρονται σε έναν εφιαλτικό τόπο χωρίς επιστροφή, κυριευμένο από εμμονές και πάθη, όπου κάθε λογική καταρρίπτεται. Ένα παιχνίδι εις άτοπον απαγωγής χωρίς κανένα τέλος… μια που, τελικά, ο πραγματικός εχθρός του ήρωα είναι ο ίδιος του ο εαυτός.

Γεννημένος στη Γαλλία, ο Φερνάν Κρομλένκ, γόνος οικογένειας ηθοποιών, έγραψε τον «Μεγαλοπρεπή κερατά» το 1920. Επηρεασμένος από εμβληματικά κλασικά έργα και διαθέτοντας άριστη γνώση της θεατρικής γραφής και της θεατρικής πράξης μας δίνει ένα λυρικό και ταυτόχρονα γκροτέσκο κείμενο, με θέμα τη ζήλια στην πιο αρρωστημένη και παράλληλα κωμική (ή γελοία) διάστασή της.


Σημείωμα σκηνοθέτη

«Όταν τα κέρατα θα βγάλουνε λουλούδια…»

Διαβάζοντας τον Μεγαλοπρεπή κερατά ένιωσα να έχω στα χέρια μου έναν σπάνιο θησαυρό, ένα έργο εμβληματικό για την εποχή του. Τόσο η πλοκή του όσο και ο τρόπος γραφής του Κρομλένκ επενέργησαν μέσα μου καταλυτικά – ήταν σαν να κρατούσα στα χέρια μου μια ωρολογιακή βόμβα που ανά πάσα στιγμή μπορούσε να εκραγεί. Και όσο η «έκρηξη» δεν ερχόταν, τόσο το έργο με προκαλούσε να τρυπώσω μέσα στο επαρχιακό σπίτι που εκτυλίσσεται η ιστορία, να παρακολουθήσω, σχεδόν από την «κλειδαρότρυπα», τα «εν οίκω» που συντελούνται εκεί μέσα, να κρυφακούσω ιδιωτικές συζητήσεις, να κρυφοκοιτάξω συναντήσεις. Ερήμην μου, άρχισα να γίνομαι ένας πραγματικός «ηδονοβλεψίας» της ιστορίας, και σιγά σιγά –αποδεχόμενη πλέον συνειδητά την ηδονοβλεπτική μου τάση– να επιδιώκω όλο και περισσότερο να είμαι παρούσα, να μη χάσω λέξη απ’ όσα δε λέγονται ποτέ δημόσια, να μην μου ξεφύγει στιγμή απ’ αυτά που συντελούνται πάντα πίσω απ’ τους τοίχους του ιδιωτικού.

Και ναι! Τα γεγονότα που λάμβαναν χώρα σε χώρο ιδιωτικό ταρακουνούσαν τα «χρηστά ήθη», διερρήγνυαν τις κοινωνικές συμβάσεις, ανέτρεπαν το επιβεβλημένο μοντέλο μιας φιλήσυχης ζωής. Τέτοιος είναι ο κόσμος που κατασκευάζει ο Κρομλένκ· ένα δραματικό σύμπαν που δεν κινείται με βάση παγιωμένες ιδέες, ένας κόσμος που αυτοαναφλέγεται πυροδοτώντας μιαν ανατρεπτική ηθική, μια κοινωνία πρόσφορο κάτοπτρο της σημερινής, εν τέλει κάτοπτρο για τον καθένα μας, καθώς την ίδια στιγμή που αναδεικνύει ανθρώπινα ελαττώματα και κοινές αδυναμίες συγχρόνως τα απενοχοποιεί. Ο κόσμος αυτού του «κερατά», όσο κι αν είναι «μεγαλοπρεπής», σε αναγκάζει να κοιτάξεις την κεφαλή της Μέδουσας που σου μοιάζει – και η θέα της σε αναγκάζει να κλαις και να γελάς με τον ίδιο σου τον εαυτό.

Ο Κρομλένκ γράφει με ελαφρότητα τον Μεγαλοπρεπή κερατά· ένα καθόλου «ελαφρό» έργο που αποκαλύπτει πόσο ο συγγραφέας αγαπάει τον άνθρωπο βαθιά και ειλικρινά. Το σύμπαν του έργου κατοικείται από ρόλους που παραπέμπουν σε στερεοτυπικές φιγούρες της θεατρικής παράδοσης, που όμως έχουν ρωγμές και ευάλωτα σημεία. Αυτά φωτίζει ο Κρομλένκ δημιουργώντας ζωντανούς χαρακτήρες που εκκινούν από τους φαρσικούς τύπους για να συνομιλήσουν με τραγικά αρχέτυπα. Κι έτσι το έργο του μοιάζει να επαληθεύει τη φύση της φάρσας ως αντεστραμμένης τραγωδίας.

Βλέπουμε, παραδείγματος χάριν, τον Δήμαρχο του χωριού, να νοιάζεται διαρκώς για τη δημόσια εικόνα του, ενώ γνωρίζει πως οφείλει να εξαγοράζει διαρκώς τη βοήθεια άλλων ικανών για να καλύψει  την ανεπάρκειά του στο θεσμικό του ρόλο, την Παραμάνα που, ενώ φαίνεται φανατική υπέρμαχος της συζυγικής ζωής, είναι αυτή που πυροδοτεί τη σκέψη του διαζυγίου αντιπαραβάλλοντας στη θρησκευτική ηθική την προσωπική βούληση και κρίση, τον άξεστο αμόρφωτο Γελαδάρη που απέχει από την κοινωνική ζωή του τόπου και, αν και δεν γνωρίζει αρτίως τους κανόνες συμπεριφοράς, εντούτοις είναι αυτός που τρέφει τα πιο ευγενή και ειλικρινή αισθήματα, τον υπάκουο Υπάλληλο που ακολουθεί πιστά το αφεντικό του, για να προδοθεί εντέλει ακριβώς από την πίστη και την αφοσίωσή του.

Στο κέντρο αυτού του σύμπαντος, ο Μπρούνο, ο αμετανόητος ζηλιάρης σύζυγος· ο άνθρωπος που επί της ουσίας μεθοδεύει ο ίδιος την πτώση του, την καταστροφή της προσωπικής του ευτυχίας και γαλήνης. Μα κι αυτόν ο Κρομλένκ τον μεταχειρίζεται με συμπόνια και κατανόηση, υπογραμμίζοντας την ανθρώπινη φύση του πάθους.

Κι όμως, μέσα σε αυτό το σύμπαν των μοναχικών ανθρώπων, μέσα σε αυτό το περιβάλλον της διαρκούς αμφιβολίας του καθενός για τον εαυτό του και για τους άλλους, της δυσπιστίας και των μεγεθυμένων ατομικών παθών, ακούγεται διαρκώς –αρχικά με σουρντίνα, μα όσο προχωρεί το έργο, σιγά όλο και δυναμώνει– ένα άρρητο αίτημα, μια παρότρυνση για αντίσταση στη μοναχική πτώση, μια κραυγή αντίστασης στον ατομικισμό και την αποξένωση, μια ελπίδα υπαρκτής και υλοποιήσιμης ευτυχίας, μια κίνηση προς το φως, που ίσως μπορεί να ανακόψει την  απεγνωσμένη μοναχική διαδρομή. Ένα αίτημα επίκαιρο και επιτακτικό που αξίζει να αφουγκραστούμε και να συλλογιστούμε.

«Ο έρωτας είναι μια… φάρσα» – άλλοτε εξαίσια, άλλοτε απαίσια… στο χέρι μας είναι να διαλέξουμε το πρίσμα της οπτικής μας.

-Ελεάνα Τσίχλη- 


TAYTOTHTA ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

«Ο ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΗΣ ΚΕΡΑΤΑΣ» του Φερνάν Κρομλένκ

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου 
Σκηνοθεσία: Ελεάνα Τσίχλη
Σκηνικά – κοστούμια: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης 
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής 
Κίνηση: Σοφία Παπανικάνδρου 
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος 
Μουσική διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας 
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη-Μαρίνα Τζιγερτζή 
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Έλλη Ναλμπάντη 
Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου 
Οργάνωση Παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη 

*Β’ βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Μαρία Τέτου
*Β’ βοηθός ενδυματολόγου-σκηνογράφου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Λυδία Λευκοπούλου

ΔΙΑΝΟΜΗ

Μελίνα Αποστολίδου (Φλοράνς, η Γειτόνισσα), Γιώργος Δημητριάδης (Πέτρος), Χρήστος Διαμαντούδης (Ο Άντρας από την Οστκέρκη), Έφη Δρόσου (Ρομανί, η Παραμάνα), Ευσταθία Λαγιόκαππα (Στέλλα), Νικόλας Μαραγκόπουλος (Εστρυγκό), Μαρία Μπαγανά (Κορνελί, η Γειτόνισσα), Νίκος Ορτετζάτος (Τρελό-Ζερώ), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Δήμαρχος), Θανάσης Ραφτόπουλος (Γελαδάρης), Δημήτρης Σιακάρας (Κόμης), Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος (Χωροφύλακας), Γιώργος Στάμος (Μπρούνο).
Άντρες του χωριού: Γιώργος Δημητριάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Νίκος Ορτετζάτος, Δημήτρης Σιακάρας, Αλκιβιάδης Σπυρόπουλος


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

ΗΜΕΡΕΣ – ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Τετάρτη στις 18:00 
Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:00 
Κυριακή στις 20:00

> Με υπέρτιτλους στα αγγλικά κάθε Σάββατο.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ – ΠΕΜΠΤΗ
Γενική είσοδος: 5€
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις πλατείας): 10€
Εκπτωτικό εισιτήριο (Θέσεις εξώστη, Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65): 8€
Ομαδικό εισιτήριο (για κρατήσεις άνω των 20 ατόμων): 7€
ΣΑΒΒΑΤΟ & ΚΥΡΙΑΚΗ
Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις πλατείας): 13€
Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις εξώστη): 10€
Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65): 8€
Ομαδικό εισιτήριο (για κρατήσεις 20 ατόμων και άνω): 7€

ΑΝΕΡΓΟΙ: Δωρεάν για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ (Ισχύει Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή για περιορισμένο αριθμό θέσεων)
Απαιτείται τηλεφωνική κράτηση θέσεων
ΑΤΕΛΕΙΕΣ: Εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών.
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Πολύτεκνοι: 5€
Δάσκαλοι – Καθηγητές: 10€
Οπλίτες θητείας: 5€ (Ισχύει για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ)
Στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων – Αστυνομικοί: 8€ (Ισχύει για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ)
Ισχύουν Επιταγές Θεάματος ΟΑΕΔ, εισιτήρια ΟΓA και η Ευρωπαϊκή κάρτα νέων.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όλα τα εκπτωτικά εισιτήρια (Φοιτητικά, Άτομα άνω των 65, Πολύτεκνοι, Δάσκαλοι, Καθηγητές) ισχύουν μόνο με την αγορά των εισιτηρίων από τα ταμεία του ΚΘΒΕ και όχι ηλεκτρονικά. Το ίδιο ισχύει για το οικογενειακό εισιτήριο, όπως και για τα εισιτήρια ανέργων για τα οποία απαιτείται η τηλεφωνική κράτηση. Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 2315 200 200.

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΤΑΜΕΙΑ ΚΘΒΕ (Τ.2315 200 200) | VIVA.gr | Τ. 11876

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΜΕΙΩΝ ΚΘΒΕ:
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου)
Δευτέρα: 8:30 – 16:00
Τρίτη έως Κυριακή: 8:30 – 21:30
Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους
Τρίτη έως Σάββατο: 11:00 – 19:00
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2)
Τετάρτη έως Κυριακή: 14:00 – 21:30
Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)
Τετάρτη έως Κυριακή: 14:00 – 21:30 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | www.ntng.gr |Τ. 2315 200 200 


ΜΟΝΙΜΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ
ΕΡΤ, ΕΡΤ3, EΡΤ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ, ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ,
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, 102 FM, 9,58 FM, TV100, FM100

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΕΘΝΟΣ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΑΥΓΗ, ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ, ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ, DOCUMENTO, ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΚΟΣΜΟΡΑΔΙΟ 95, 1, PLUS RADIO 102.6, MORE RADIO 103, 91.4 FM ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, 1055 ROCK, METEO, CULTURENOW, monopoli, Art and Life, LAVART, rejected, tfcmagazine, tetragwno

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ 104.9, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤV

ΧΟΡΗΓΟΣ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ELLINAIR

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ
INTERLIFE ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ  

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
ΜΑΣΟΥΤΗΣ, ΔΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ  

ΧΟΡΗΓΟΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
THE LUXURY HOTELS  

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΟΥ ΚΘΒΕ
ΠΡΑΞΗ

ΤΜΗΜΑ ΕΚΔΟΣΕΩΝ & ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΚΘΒΕ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Λένα Ευαγγέλου – Μαρία Γουγουτσά – Νίκος Βασιλάκης
Τ. 2315 200 010 – 2315 200 024 – 2315 200 035 | Ε. [email protected]

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ | www.ntng.gr


Σχολιάστε εδώ