Βρετανικό Μουσείο: Θα εξετάσουμε οποιοδήποτε αίτημα δανεισμού των Γλυπτών – Τι είπαν Μ. Ζορμπά και ΥΠΠΟ
Σε δήλωση προς το ΣΚΑΙ με την οποία επιφυλάσσεται να απαντήσει εφόσον υποβληθεί επισήμως αίτημα δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα το 2021, όπως προανήγγειλε με συνέντευξή του στον Observer ο Έλληνας πρωθυπουργός, προέβη το Βρετανικό Μουσείο.
Η δήλωση σημειώνει, πάντως, ότι κάθε αίτημα δανεισμού εκθεμάτων εξετάζεται από τους διοικούντες επιτρόπους.
«Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στο να μοιράζει τη συλλογή του όσο πιο ευρέως γίνεται. Ως ένας από τους κορυφαίους δανειστές αντικειμένων στον κόσμο, πέρυσι δανείσαμε πάνω από 5.000 αντικείμενα σε χώρους στο Ηνωμένο Βασίλειο και διεθνώς», ανέφερε αρχικά εκπρόσωπος του λονδρέζικου ιδρύματος.
«Οι Επίτροποι θα εξετάσουν οποιοδήποτε αίτημα δανεισμού για οποιοδήποτε κομμάτι της συλλογής. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει απευθείας επικοινωνία από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πρόταση που έγινε το Σαββατοκύριακο, αν και το Μουσείο συνεργάζεται με ελληνικά μουσεία και θεσμούς επί μιας σειράς προγραμμάτων», συνέχισε.
Στο τέλος, σχολιάζοντας στην ουσία τη φράση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι προτίθεται να υποβάλει το ελληνικό αίτημα στον ομόλογό του Μπόρις Τζόνσον, η εκπρόσωπος επισήμανε: «Ως σώμα που διοικείται από επιτρόπους, οποιοδήποτε δάνειο της συλλογής θα ήταν ζήτημα που θα αφορούσε τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου, όχι την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου.
Μ. Ζορμπά: Αλλαγή της εθνικής στρατηγικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα;
«Με αφορμή τη συνέντευξη του κ. Μητσοτάκη στον Observer και τις περί δανεισμού δηλώσεις του, φάνηκε να ανοίγει ουσιαστικά το θέμα αλλαγής της εθνικής στρατηγικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για ένα ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας για την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, καθώς στη σπουδή των θεαματικών κινήσεων φαίνεται πως τείνει να θυσιαστεί η μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών και η επανένωση του μνημείου. Αυτό σημαίνει ο δανεισμός και τίποτε άλλο, οπότε καλό θα ήταν να ακούσουμε την επίσημη θέση του πρωθυπουργού και του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και τη σχετική επιχειρηματολογία. Αυτό απαιτεί η δεοντολογία, όταν μάλιστα το ζήτημα έχει ως σημείο αναφοράς την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση και τη σύνδεσή της με την ελληνική αρχαιότητα.
Ωστόσο δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και τη διάσταση που το θέμα κατέχει στους διεθνείς οργανισμούς και fora, καθώς και στην διεθνή επιστημονική κοινότητα. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα, κυρίως μέσω της πολιτιστικής διπλωματίας, με στόχο τη μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών, που ισοδυναμεί με αναγνώριση της ελληνικής κυριότητας επ’ αυτών. Σε αυτά εντάσσεται η πρόοδος στην UNESCO όπου όλο και περισσότερα κράτη-μέλη υποστηρίζουν τις ελληνικές θέσεις, οι επιστημονικές συναντήσεις και προσκλήσεις ξένων ειδικών στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπως η σημαντική Διεθνής Ημερίδα για την Επανένωση των Γλυπτών στις 15 Απριλίου 2019, καθώς και οι επαναδιατυπώσεις του αιτήματος διαλόγου το 2018 και 2019 σε επίπεδο υπουργών Πολιτισμού Ελλάδας και Βρετανίας.
Με αφορμή αστήρικτες αιτιάσεις σε πολύ πρόσφατα δημοσιεύματα, θα ήθελα να υπενθυμίσω πιο συγκεκριμένα τα αποτελέσματα της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCOγια την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάστασή τους σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης (ICPRCP) κατά τη Συνάντηση της Επιτροπής στο Παρίσι στις 30 και 31 Μαΐου 2018. Στο κείμενο της Σύστασης που υιοθετήθηκε ειδικά για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, αναγνωρίζονται για πρώτη φορά οι ιστορικές, πολιτιστικές, νομικές και ηθικές διαστάσεις του ζητήματος της επιστροφής των Γλυπτών, τα οποία ανήκουν σε εμβληματικό μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς ενώ, παράλληλα, επαναλαμβάνεται η παρότρυνση για τη συνεργασία Ελλάδας και Βρετανίας προς επίλυση του μακροχρόνιου ζητήματος (βλ. σχετικό ΔΤ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στις 31 Μαΐου2018).
Είναι σαφές ότι το σημαντικό για την πολιτιστική κληρονομιά αλλά και συνολικότερα για την ταυτότητα της χώρας μας θέμα της μόνιμης επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα απαιτεί ιδιαίτερους χειρισμούς, επιμονή, συνέχεια και σταθερότητα. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν παράθυρο ευκαιρίας, ούτε και να εργαλειοποιηθεί πολιτικά στο βωμό fasttrack θριαμβολογιών. Η διαστρέβλωση της αλήθειας και η διασπορά ψευδών ειδήσεων (όπως μόλις χτες επιχειρήθηκε σε σχέση με δήθεν υποβάθμιση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO από δημοσιεύματα που ενέπλεκαν και το όνομα της πρ. ΓΓ ΥΠΠΟΑ κας Μαρίας Βλαζάκη) μόνο κακό μπορούν να προξενήσουν στο καίριο ζήτημα. Γι’ αυτό και περιμένουμε διευκρινίσεις, ώστε να γνωρίζουμε όλοι με σαφήνεια την πορεία που η κυβέρνηση της ΝΔ σκοπεύει να χαράξει σ’ αυτό το εθνικής σημασίας ζήτημα».
Η ανταπάντηση ΥΠΠΟ
Το υπουργείο Πολιτισμού απάντησε στην κ. Ζορμπά. Στην ανακοίνωση μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Ο πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στη βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης.»
Ολόκληρη η ανακοίνωση:
«Με αφορμή τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer, η τέως υπουργός Πολιτισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά υπαγόρευσε στον ΣΥΡΙΖΑ μακροσκελή ανακοίνωση. Αν βέβαια έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη συνέντευξη, θα έβλεπε όχι μόνο την ορθή διατύπωση του παγίου αιτήματος από τον Πρωθυπουργό για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά και σαφώς διατυπωμένη τη θέση του ότι «το Βρετανικό Μουσείο δίνει μια χαμένη μάχη».
Ο Πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στην βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης.
O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός.
Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού.
Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα «φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας την διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό.
Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας.
Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για την διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό.
Επί πλέον η κ. Ζορμπά είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα. Τι είναι χειρότερο; Διότι οι εμβληματικές εκθέσεις στις οποίες αναφέρεται, στην Κίνα και την Αμερική -δηλαδή Heaven and Earth, Greeks, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων- προετοιμάζονταν από το 2010 και εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά το 2013 και το 2014. Αυτές οι εκθέσεις ταξίδευαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια».
Περί των Γλυπτών του Παρθενώνα
Με αφορμή τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer, η τέως υπουργός Πολιτισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά υπαγόρευσε στον ΣΥΡΙΖΑ μακροσκελή ανακοίνωση. Αν βέβαια έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη…https://t.co/lOZ1vS6TVy pic.twitter.com/HQnRd2bYpU— Ministry of Culture (@cultureGR) September 2, 2019