Να θεσπισθούν ως αφορολόγητα τα όρια της φτώχειας
Tου
ΒΑΣΙΛΗ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ
Επιτίμου Δικηγόρου – προέδρου της ΑΣΠΕ
Γίνεται λόγος από τη νέα κυβέρνηση για τα αφορολόγητα όρια που πρόκειται να καθιερώσει στη φορολογία εισοδήματος. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), με το δελτίο Τύπου που εξέδωσε στις 21/6/2019, ανακοίνωσε τα όρια της φτώχειας.
Έτσι τα όρια της φτώχειας διαμορφώνονται ως εξής:
1) Του αγάμου σε 4.718 ευρώ.
2) Του εγγάμου με σύζυγο χωρίς τέκνα στα 7.077 ευρώ (4.718 συν 2.359).
3) Του εγγάμου με ένα προστατευόμενο τέκνο κάτω των 14 ετών στα 8.492 ευρώ (7.077 συν 1.415) και στα 9.907 ευρώ με ένα τέκνο άνω των 14 ετών (7.077 συν 2.359).
4) Του εγγάμου με δύο προστατευόμενα τέκνα κάτω των 14 ετών στα 9.907 ευρώ και άνω των 14 ετών στα 11.805 ευρώ.
5) Του εγγάμου με τρία προστατευόμενα τέκνα κάτω των 14 ετών στα 11.322 ευρώ και άνω των 14 ετών στα 14.164 ευρώ.
6) Του πολυτέκνου με τέσσερα προστατευόμενα τέκνα κάτω των 14 ετών στα 12.737 ευρώ και άνω των 14 ετών στα 16.523 ευρώ. Για όσους δε έχουν από πέντε τέκνα και άνω αυξάνεται κατά τα παραπάνω ποσά για κάθε τέκνο (1.415 ή 2.359 αναλόγως εάν είναι κάτω ή άνω των 14 ετών).
Αυτά πρέπει να είναι τα αφορολόγητα σύμφωνα με τα όρια της φτώχειας της ΕΛΣΤΑΤ, χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν το άρθρο 21 του Συντάγματος, που επιτάσσει την προστασία της οικογένειας και του γάμου, αλλά και την ειδική φροντίδα για τις πολύτεκνες οικογένειες. Αυτός είναι ο δίκαιος και αντικειμενικός τρόπος θεσπίσεως του αφορολογήτου, χωρίς να λαμβάνεται ειδική φροντίδα για τους πολυτέκνους.
Κάθε άλλη λύση (δηλαδή η καθιέρωση ενός ποσού, π.χ., 6.000 ευρώ) απλώς θα ευνοεί τους αγάμους σε βάρος όσων έχουν παιδιά και ιδίως των πολυτέκνων, αφού θα θεσπίζεται ως αφορολόγητο το όριο της φτώχειας προσαυξημένο κατά 20% ή 30% κλπ., χωρίς συγχρόνως να υπάρχει και η ανάλογη κατά ποσοστό, σε σχέση με το όριο φτώχειας, αύξηση στους έχοντες τέκνα και ιδίως στους πολυτέκνους.
Αυτή πρέπει να είναι και η διαπραγμάτευση για το αφορολόγητο με τους λεγόμενους «θεσμούς», οι οποίοι δεν μπορούν να ζητούν την καθιέρωση ενός αφορολογήτου ποσού χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν ο αριθμός των προστατευόμενων τέκνων και τα όρια της φτώχειας. Έτσι θα αποδείξει η νέα κυβέρνηση ότι πράγματι διαπραγματεύεται. Η προκάτοχος κυβέρνηση είχε καθιερώσει, για το ίδιο εισόδημα, να πληρώνει τον ίδιο ακριβώς φόρο ο πολύτεκνος, όσα προστατευόμενα τέκνα και εάν έχει, με τον άγαμο!
Επιπλέον, ο πολύτεκνος πληρώνει και φόρο πολυτελούς διαβιώσεως, αφού για να μεταφέρει την οικογένειά του έχει αγοράσει εξ ανάγκης ένα επταθέσιο ΙΧ που είναι άνω των 1.928 κ.ε. Οι πολύτεκνοι, που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, θεωρούνται ότι διάγουν πολυτελώς!
Ο αγώνας για το αφορολόγητο, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αφορούσε μόνον τους αγάμους και όχι τους οικογενειάρχες και μάλιστα τους πολυτέκνους. Η ευάλωτη κατηγορία είναι μόνον οι άγαμοι, όχι οι πολύτεκνοι! Έτσι προστάτευε η προκάτοχος κυβέρνηση όλους όσους ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας!
Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια χώρα που βαδίζει στο τέλος της ιστορίας της, καθώς την τελευταία οκταετία (2011 – 2018) οι θάνατοι υπερβαίνουν σταθερώς τις γεννήσεις. Εν όψει των ανωτέρω άμεση παρίσταται η ανάγκη:
α) Να καθιερωθούν ως αφορολόγητα ποσά τα όρια της φτώχειας, όπως αυτά ορίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ.
β) Να καταργηθεί ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης για τους πολυτέκνους που εξ ανάγκης αγόρασαν ένα επταθέσιο αυτοκίνητο για τη μεταφορά της οικογένειάς τους, όταν μάλιστα τα έσοδα του κράτους, όπως ανέφερε στη Βουλή ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Τρύφων Αλεξιάδης, ήταν μόλις 1.650.000 ευρώ το 2014!
Ελπίζουμε ότι θα υπάρξει μια νέα, φιλοοικογενειακή, φιλοπολυτεκνική και φιλοδημογραφική πολιτική από τη νέα κυβέρνηση και δεν θα ακολουθήσει την αντιοικογενειακή, αντιπολυτεκνική και αντιδημογραφική πολιτική της προκατόχου της.