Ατομική Έκθεση: “Greek-land” από την Αλίνα Μάτσα

Ατομική Έκθεση: “Greek-land” από την Αλίνα Μάτσα

Αίθουσα Τέχνης Γιάννη και Ελένης Βάτη – Ερμούπολη/Σύρος
Εγκαίνια 8 Ιουλίου


Στο ελληνικό τοπίο, το οποίο ερευνά μέσα από μια διαφορετική, μη αναμενόμενη ματιά, εστιάζει τη θεματική της η Αλίνα Μάτσα, στη νέα ατομική της έκθεση, που κάτω από τον εύγλωττο τίτλο «Greekland» εγκαινιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Γιάννη και Ελένης Βάτη στην Ερμούπολη της Σύρου στις 8 Ιουλίου.

Πρόκειται για ένα νέο κύκλο δουλειάς που η εικαστικός δημιούργησε τα τελευταία δύο χρόνια. Δεκατέσσερα έργα μεγάλων διαστάσεων με μικτή τεχνική σε ξύλο, στα οποία η Αλίνα Μάτσα μεταφέρει όψεις της φύσης σε μια προσπάθεια να μεταφέρει στον καμβά της την απεραντοσύνη του ελληνικού τοπίου.

Η δημιουργός συνειδητά επιλέγει να αποδώσει εικόνες όχι στην ώρα της έξαρσης της ελληνικής φύσης, αλλά στην ώρα της μοναξιάς και της ύφεσης. Ζωγραφίζει ένα ελληνικό τοπίο ξεχασμένο, φθινοπωρινό κατά κύριο λόγο, ίσως άγονο ή παρατημένο. Ένα τοπίο που δεν αποτελεί πρώτη επιλογή για επίσκεψη, αλλά κρύβει τη δική του ομορφιά. Είναι εκείνος ο τόπος που μπορεί να αναδύεται μετά από μια πλημμύρα, ή μια πυρκαγιά, όταν η φύση προσπαθεί και πάλι να ανασυνταχθεί και να σταθεί στα πόδια της. Δεν ζωγραφίζει δάση, αλλά μοναχικά δέντρα που δείχνουν σαν να βρέθηκαν εκεί κατά τύχη. Μεγαλώνουν μόνα με φόντο λιβάδια που περιμένουν να καλλιεργηθούν.

Η ζωή ενυπάρχει ως υπόνοια. Ένα σπίτι, μια κολώνα της ΔΕΗ, μια καλύβα, μια αποθήκη που μπορεί να χρησιμοποιείται ή όχι,  μαρτυρούν την ανθρώπινη παρουσία-απουσία. Δεν είναι τα σφύζοντα καλοκαιρινά τοπία, αλλά τοπία μοναχικά, που σε ωθούν να τα ανακαλύψεις. Ένα στοίχημα για να μην τα αδικήσεις, όπως άλλωστε έκανε και η ίδια η δημιουργός τους, αποδίδοντας με καταπληκτική δεξιοτεχνία το χρώμα και το φως τους, αιχμαλωτίζοντας την αρμονία και τη γοητεία τους. Η ποιητική διάθεση είναι σαφής.

Οι Greek-lands της Αλίνας Μάτσα μας μας καλούν σε άλλου είδους αποδράσεις και στρέφουν τη ματιά μας σε μια ουσιαστική, εκ νέου ανακάλυψη και ανατροφοδότηση του ελληνικού τοπίου.

«Εικαστική «Ωδή» στη μοναδικότητα της ατμόσφαιρας και του φωτός της Ελλάδας θα μπορούσε να είναι ο επεξηγηματικός υπότιτλος της τωρινής έκθεσης  της ιδιαίτερα ταλαντούχου  καλλιτέχνιδας, Αλίνας Μάτσα», γράφει στο σημείωμα της η Δρ. Ιστορικός της Τέχνης – Τεχνοκριτικός Ντόρα Ηλιοπούλου – Ρογκάν και συνεχίζει:  «Όντως, από την αρχή της σταδιοδρομίας της, η ζωγράφος  έχει με αυθεντικό πάθος  εμπνευστεί και αποδώσει: την ιδιαιτερότητα και τη γητειά  του χαρισματικού φωτός της χώρας μας…

Στα έργα της Μάτσα, ακόμη και μια απειροελάχιστη  αλλά, πάντοτε, σημαίνουσα λεπτομέρεια είναι, κάθε φορά, εμβαπτισμένη στα θεμελιακά συστατικά του ερεθίσματος που την γοητεύει. Το όποιο δέντρο, το όποιο λιβάδι, το όποιο λουλούδι, τα όποια παράλια, το όποιο κτίσμα προβάλλουν χρησμένα με μιαν ανείπωτη γοητεία με άμεσο, πάντοτε, συνεργό το χαρισματικό χρώμα/φως και, αντίστροφα. Χρώμα που ενεργοποιημένο ανάλογα με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα  προικίζει  τις συνθέσεις   με μια  μεταφυσική υπόσταση. Άλλοτε, σε μια χαρισματική διαπασών και άλλοτε σε πιο  ήπιους τόνους :το χρώμα  ενεργοποιεί, κάθε φορά, μιαν υπέρβαση σε μιαν άμεση διασύνδεση με την υπέρτατη ενέργεια που διέπει την κοσμογονία. Αυτή, ακριβώς, η υπέρβαση  που ελλοχεύει σε κάθε έργο  είναι εκείνη που τα καθιστά πομπούς και δέκτες μιας, σε βάθος, επικοινωνίας με τον  θεατή. Επικοινωνία που εξασφαλίζοντας  τη διαχρονικότητα τους, τεκμηριώνει απόλυτα στον εικαστικό χώρο την <προσφορά> της ζωγράφου που ξέρει να κωφεύει στις σειρήνες  των απατηλών συρμών», επισημαίνει ανάμεσα σε άλλα η κ. Ρογκάν.


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Greek-land από την Αλίνα Μάτσα

Εγκαίνια έκθεσης: 9 Ιουλίου 2019
Επίσημα εγκαίνια: 12 Ιουλίου 2019, 20.00
Διάρκεια έκθεσης: ως 30 Ιουλίου 2019
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 11:00-13:00 & 18:30-22:00

Αίθουσα Τέχνης Γιάννη και Ελένης Βάτη
πλατεία Μιαούλη, Ερμούπολη, Σύρος
Τηλ. 6932/2459964

www.alinamatsa.com
[email protected]


Λίγα λόγια για την Αλίνα Μάτσα

Σπούδασε Καλές και Εφαρμοσμένες Τέχνες στο University of the Arts, στην Φιλαδέλφεια (ΗΠΑ) και αρχιτεκτονική Εσωτερικών χώρων, στο Inchbald School of Design,στο Λονδίνο.
Παράλληλα έχει ειδικευτεί σε  τεχνικές βαφής εσωτερικών χώρων και επίπλων και τοιχογραφίες μεγάλων διαστάσεων.
Τελευταία, πειραματίζεται και με την τέχνη των γυάλινων μωσαϊκών, τα οποία και συνδυάζει στα ζωγραφικά της έργα.

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Από το 1990 συμμετέχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, σε Ιδρύματα  όπως: «Κυδωνιέως» της Άνδρου, «Μοσχανδρέου» στο Μεσολόγγι, «Μπελλώνια» στην Σαντορίνη, «Τσιχριτζή» στην Κηφισιά & Μουσεία όπως: «Μπενάκη» (Πειραιώς), Μοντέρνας Τέχνης MOCA (Σαγκάη), Hellenic House (Πεκίνο), Πολεμικό Μουσείο (Artexpertise – Bonham’s) στα Λαογραφικό Αίγινας και Άνδρου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αθηνών: «Μελίνα», στην «Τεχνόπολη» (Γκάζι), στο «Sotheby’s» (Λονδίνο), «Partridge Fine Arts» (Λονδίνο), «Θεολογική  Σχολή της Χάλκης»  (2010 Χάλκη): «Ιχνηλατώντας την Κωνσταντινούπολη», στην δημοπρασία του Bonham’s: The Greek Sale (Λονδίνο 2010), στις αίθουσες τέχνης: Σελήνη,  Έρση, Μπονίκος, Καπόπουλος, Μιχαλαριάς, Τρίγωνο, Σκουφά 4, κ.α.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Έχει παρουσιάσει τα έργα της σε ατομικές εκθέσεις στις Αίθουσες Τέχνης : «Ιόνη» (Κηφισιά 2001), «Σκουφά 4» (Αθήνα 2003 & 2007), “Hilton Art Gallery (Hilton Φρανκφούρτης 2007), «Mουσείο Λαογραφίας & Χριστιανικής Τέχνης» (2008 Ανδρος), «Άτριον» (2008 Θεσσαλονίκη), «Αθηναίς» Πολιτιστικό Κέντρο (Αθήνα 2010),  “Οικία Σταύρακα” (2011 Χώρα Πάτμου), «Zεύς» (2012 Μύκονος) La Petite Galerie (2014 Παρίσι) , «Νησιά» (2018 Σπέτσες)

Τα περισσότερα έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και σε δημόσιους χώρους όπως:
Γηροκομείο Αθηνών – Πτέρυγα Λάμψα,
Πολιτιστικό Κέντρο: Αθηναίς,
Fetal Medicine Research Institute/ King’s College Hospital/London.)

ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ & ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Τα 2014 συμμετείχε στο GRAND PALAIS στο Παρίσι με το έργο: «ΟΑΣΙΣ» στο “Salon des artistes Francais” (Grand Palais –Παρίσι, Νοέμβριος 2014). Tο έργο της βραβεύτηκε με το χρυσό αστέρι (TOILE D’OR  DE L’ANNEE  2014)
Το 2017 ολοκληρώθηκε η τοιχογραφία που της ανέθεσε το ερευνητικό κέντρο: Fetal Medicine Research Institute στο King’s College Hospital στο Λονδίνο.
Το καλοκαίρι του 2018 παρουσίασε τα έργα της σε ατομική έκθεση με τίτλο: «Rainbow» στο ξενοδοχείο «Νησιά» στις Σπέτσες.


Έγραψαν

Εικαστική< Ωδή> στη μοναδικότητα της ατμόσφαιρας και του φωτός της Ελλάδας θα μπορούσε να είναι ο επεξηγηματικός υπότιτλος της τωρινής έκθεσης  της ιδιαίτερα ταλαντούχου  καλλιτέχνιδας, Αλίνας Μάτσα. Όντως, από την αρχή της σταδιοδρομίας της, η ζωγράφος  έχει με αυθεντικό πάθος  εμπνευστεί και αποδώσει: την ιδιαιτερότητα και τη γητειά  του χαρισματικού φωτός της χώρας μας.

Διαπερασμένη μέχρι τα <εσώτερα>- αυτό καθεαυτό το DNA της- από την ιδιότυπη ενέργεια, ενάργεια και λάμψη του ελληνικού φωτός ,η δημιουργός κατορθώνει  να ανανεώνει πάντοτε – εκ των ένδον – την έκφραση της, δίχως ποτέ να απειθεί στα ιδανικά της ή και να δανείζεται επίκτητες ,αλλότριες λύσεις για εντυπωσιασμό και μόνο.

Αυτήν καθαυτή την ανάσα της ελληνικής γης, τη μεταφυσική σύσταση του ουρανού της  χώρας μας, την ιδιωματική διαφάνεια ή και λάμψη  του φωτός με τους εύγλωττους αντικατοπτρισμούς  στο υγρό στοιχείο, μας μεταδίδει στο ακέραιο, όποιο και να είναι το εκάστοτε, επιμέρους ερέθισμα.

<Πλάθει> στην ουσία μεσ’ από τα ακραιφνή υλικά  ή και την εύστοχη μείξη  τους, μια κατ’ αναλογία, ή καλύτερα κατ’ υπέρβαση,< ατμόσφαιρα> σε μια  χαρισματική διασύνδεση με την ελληνική< ιδιαιτερότητα>. Συλλαμβάνει  ενστικτωδώς το στοιχείο/στοιχειό [genius locus] του <τοπίου> που την γοήτευσε για να το αναπλάσει μεσ’ από τον ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο ψυχισμό της  και να μας αναμεταδώσει στο ακέραιο την <αύρα> του. Συγχρόνως, όμως, με έναν ομοιοπαθητικό τρόπο θεμελιωμένο στην ουσιαστικά <ποιητική> ιδιοσυγκρασία της, μας μεταδίδει μες από την φαινομενικά ρεαλιστική σύνθεση :συναισθήματα  και καταστάσεις  που μας καθιστούν κοινωνούς μιας κοσμογονικής σε υφή και σε ένταση ενέργειας.

 Στα έργα της Μάτσα, ακόμη και μια απειροελάχιστη  αλλά, πάντοτε, σημαίνουσα λεπτομέρεια είναι, κάθε φορά, εμβαπτισμένη στα θεμελιακά συστατικά του ερεθίσματος που την γοητεύει. Το όποιο δέντρο, το όποιο λιβάδι, το όποιο λουλούδι, τα όποια παράλια, το όποιο κτίσμα προβάλλουν χρησμένα με μιαν ανείπωτη γοητεία με άμεσο, πάντοτε, συνεργό:το χαρισματικό χρώμα/φως και, αντίστροφα. Χρώμα που ενεργοποιημένο ανάλογα με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα  προικίζει  τις συνθέσεις   με μια  μεταφυσική υπόσταση. Άλλοτε, σε μια χαρισματική διαπασών και άλλοτε σε πιο  ήπιους τόνους :το χρώμα  ενεργοποιεί, κάθε φορά, μιαν υπέρβαση σε μιαν άμεση διασύνδεση με την υπέρτατη ενέργεια που διέπει την κοσμογονία. Αυτή, ακριβώς, η υπέρβαση  που ελλοχεύει σε κάθε έργο  είναι εκείνη που τα καθιστά πομπούς και δέκτες μιας, σε βάθος, επικοινωνίας με τον  θεατή. Επικοινωνία που εξασφαλίζοντας  τη διαχρονικότητα τους, τεκμηριώνει απόλυτα στον εικαστικό χώρο την <προσφορά> της ζωγράφου που ξέρει να κωφεύει στις σειρήνες  των απατηλών συρμών.

Αντιδρώντας   σε κάθε πεζή περιγραφή  οι συνθέσεις της Μάτσα  είναι μέχρι τα μύχια διαπερασμένες από το <χάρισμα> της ουσιαστικής και συνάμα αυθεντικής  δημιουργίας .Και αυτό, γιατί πάνω απ’ όλα υποβάλλουν την έννοια αυτής καθαυτής της υπέρτατης αρμονίας.  Εκείνης της αρμονίας που εγκαλεί  το μεταφυσικό στοιχείο- στοιχειό.  Και από μια ωδή στη φύση  και στο κοσμογονικό φως,  η κάθε σύνθεση  αποτελεί μια διττή προσφορά στον χώρο της τέχνης καθώς η εικαστική γραφή,  μετουσιώνεται αυτοδύναμα, εδώ,  σε <ποίηση>  .

Ανείπωτη ,πράγματι, είναι η ποιητική αίσθηση που εκπέμπουν τα έργα καθώς, η κυρίως εικόνα και τα  επιμέρους στοιχεία  προβάλλουν πομποί και δέκτες μιας κοσμογονικής σε υφή ενέργειας. Ενέργεια που υπογραμμίζει χάρη στην ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη – εικαστικά – γραφή της ζωγράφου: τη< μοναδικότητα> της φαινομενικά μόνο παραστατικής αποκρυπτογράφησης τους. Το υποβλητικά δοσμένο  γήινο,  αισθησιακό στοιχείο  μες από το φως ενός καλοκαιριάτικου απομεσήμερου. Οι εύγλωττες  καμπύλες  των λόφων που προβάλλουν, το ίδιο αποκαλυπτικά, μες από το διαφορετικό  φως στη διάρκεια μιας και της αυτής ημέρας. Η διαφάνεια των νερών μιας λίμνης ή ενός βάλτου σε αντιπαραβολή με τη χυμώδη φύση, ολόγυρα. Η  εμπλουτισμένη με μύριες όσες αποχρώσεις γαλήνη ενός τοπίου, το δείλι. Η πολλαπλά σημαίνουσα παρουσία ενός δέντρου – ορόσημο ανάμεσα στη γη, στο υγρό στοιχείο και στον ουρανό – που περιβάλλεται χάρη  στην ανείπωτη αξιοποίηση του χρώματος/φωτός :το παράστημα μιας μεταφυσικής παρουσίας.

Όντως, <παρουσίες –μαρτυρίες> για την ενδελεχή μετουσίωση της ύλης σε πνεύμα προβάλλουν  τα έργα της  Μάτσα καθώς επαληθεύουν , στο ακέραιο, τον ορισμό του Πλάτωνα για την αυθεντική τέχνη. Ότι, δηλαδή, πρέπει να εκπροσωπούν μιαν Ιδέα και όχι να αποτελούν μια μίμηση. Ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα, στον αιώνα της <εικόνας> και της παγκοσμιοποίησης στο οποίο όμως η, όντως,  χαρισματική ζωγράφος ανταποκρίνεται με μια διαρκώς ανανεωμένη σε ένταση και σε πνοή, διαπασών.

Ντόρα Ηλιοπούλου – Ρογκάν
Δρ. Ιστορικός της Τέχνης – Τεχνοκριτικός
Οfficier des Arts et Lettres


Σχολιάστε εδώ