Δεν πέρασε η εκλογή από τον λαό του Προέδρου της Δημοκρατίας
-Σε ποιες αλλαγές στο Σύνταγμα άναψε πράσινο φως η Βουλή
Ναι στην αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, αλλά όχι στην απευθείας εκλογή του από τον λαό αποφάσισε η Βουλή, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να κατηγορούν την κυβέρνηση ότι παίζει κομματικά παιχνίδια με τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας και ότι έχει την πρόθεση να εργαλειοποιήσει εκ νέου τη διαδικασία για να εξυπηρετήσει τις πολιτικές επιδιώξεις της.
Η άρνηση του πρωθυπουργού να διαμορφώσει ένα ευρύ πεδίο πολιτικής συναίνεσης είχε αποτέλεσμα κρίσιμες διατάξεις του Συντάγματος να τεθούν εκτός της αναθεωρητικής διαδικασίας και να μείνουν ως έχουν για μία τουλάχιστον ακόμη δεκαετία.
Παρά ταύτα, η Βουλή άναψε το πράσινο φως για σημαντικές αλλαγές που είχε προτείνει ως επί το πλείστον η κυβέρνηση σε μια σειρά ζητημάτων, όπως η αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, η θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, η καθιέρωση της απλής αναλογικής και στις εθνικές εκλογές, η αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών κ.ά.
Απερρίφθησαν, ωστόσο, οι προτάσεις για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό, εφόσον διαπιστωθεί αδυναμία της Βουλής, την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, την εκλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από τη Βουλή και όχι από την κυβέρνηση κ.ά. Στην ψηφοφορία που θα διεξαχθεί τον Μάρτιο θα τεθούν προς ψήφιση έξι διατάξεις που στην πρώτη ψηφοφορία συγκέντρωσαν πάνω από 180 ψήφους, 12 προτάσεις Κοινοβουλευτικών Ομάδων συν πέντε μεμονωμένων βουλευτών που συγκέντρωσαν πάνω από 151 ψήφους.
Πιο συγκεκριμένα, οι διατάξεις που εγκρίθηκαν και θα τεθούν σε νέα ψηφοφορία τον άλλο μήνα είναι:
• Το άρθρο 32, που αποσυνδέει την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής προβλέπει άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας (στην πρώτη ψηφοφορία «ναι» ψήφισαν 220 βουλευτές, «όχι» 47, ενώ 3 δήλωσαν «παρών»).
• Το άρθρο 62 για περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά για τα αδικήματα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα εντός και εκτός Βουλής. (237 «ναι», 33 «όχι» και 1 «παρών»).
• Το άρθρο 3 για τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους (151 «ναι», 101 «όχι» και 19 «παρών»).
• Το άρθρο 86 για τον περιορισμό των προνομιακών ρυθμίσεων περί ευθύνης των υπουργών (253 «ναι», 17 «όχι»).
• Το άρθρο 54 για την καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος (155 «ναι», 100 «όχι» και 15 «παρών»).
• Το άρθρο 37 για την υποχρεωτική βουλευτική ιδιότητα του εκάστοτε πρωθυπουργού (153 «ναι», 101 «όχι» και 16 «παρών»).
• Το άρθρο 56 για την καθιέρωση προσωρινού κωλύματος εκλογιμότητας μετά από τρεις βουλευτικές θητείες (158 «ναι», 111 «όχι» και 2 «παρών»).
• Το άρθρο 28 προς την κατεύθυνση κύρωσης με δημοψήφισμα διεθνών συνθηκών που προβλέπουν μεταβίβαση κυριαρχικών δικαιωμάτων του κράτους (154 «ναι», 117 «όχι» και 1 «παρών»).
• Το άρθρο 59 προς την κατεύθυνση της κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου (167 «ναι», 97 «όχι» και 4 «παρών»).
Με αφορμή τις διαφοροποιήσεις κυβερνητικών βουλευτών στο ζήτημα της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας η Νέα Δημοκρατία καλεί τον πρωθυπουργό να ξεκαθαρίσει με τον πλέον σαφή τρόπο ότι στην ψηφοφορία του Μαρτίου οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα ψηφίσουν το άρθρο 32 παρ. 4, που αποσυνδέει την εκλογή από την πρόκληση εθνικών εκλογών.
Η Πειραιώς θεωρεί ότι ο κ. Τσίπρας είναι πολύ πιθανό να προσπαθήσει να διατηρήσει τη δυνατότητά του να εργαλειοποιήσει την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, όπως ακριβώς έπραξε το 2015. Από την πλευρά της η Φ. Γεννηματά κατηγόρησε ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Δημοκρατία ότι χρησιμοποιούν την αναθεώρηση του Συντάγματος για να αποκομίσουν μικροκομματικά οφέλη και για να δημιουργήσουν τεχνητή πόλωση.
Υπογράμμισε δε ότι το Κίνημα Αλλαγής δεν πρόκειται να δώσει λευκή επιταγή ούτε στον ΣΥΡΙΖΑ ούτε στη ΝΔ.