Αυτονομείται η Ελλάδα από την Ε.Ε. για τη διασύνδεση της Κρήτης
Αποφασισμένη να προχωρήσει στη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, χωρίς τη συγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη», είναι η ελληνική κυβέρνηση.
Αυτό προκύπτει σαφώς από την επιστολή-απάντηση του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στον επίτροπο Ενέργειας Μικαέλ Αρίας Κανιέντε με ημερομηνία 30/1/2019. Ο υπουργός στην επιστολή του αναφέρει ότι η Ελλάδα στηρίζει την υλοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική ως τμήμα του διακρατικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ, όπως έχει σχεδιαστεί και ενταχθεί στον κατάλογο των PCI (έργα κοινού ενδιαφέροντος) υπό την προϋπόθεση ότι το εθνικό μέρος του σχεδίου θα υλοποιηθεί από μια οντότητα στην οποία ο ΑΔΜΗΕ έχει τον έλεγχο του 51%.
Όπως αποκαλύπτει η “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ” στην έντυπη έκδοσή της, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στρέφεται ευθέως κατά του Euroasia, κατηγορώντας τον ότι παραβίασε το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε με τον ΑΔΜΗΕ τον Οκτώβριο του 2017.
Ο υπουργός αναγνωρίζει ότι η συνέχιση του PCI θα ωφελούσε τόσο την Ελλάδα όσο και την Κύπρο με πολλούς τρόπους, σημειώνει ωστόσο ότι, δεδομένου ότι προβλεπόμενη οντότητα έχει οριστεί και είναι η «Αριάδνη», η μόνη απαίτηση που θα πρέπει να τηρηθεί για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα Ελλάδας και Κύπρου είναι απλώς η Εuroasia να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της και να δεχθεί την «Αριάδνη» ως φορέα υλοποίησης του έργου.
Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό, ο Εuroasia έχει διορία μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2019 να επιλέξει εάν θα αποδεχθεί την «Αριάδνη».
Καλεί τον επίτροπο να παρέμβει σε αυτή την κατεύθυνση και ξεκαθαρίζει ότι, σε περίπτωση που δεν συμβεί αυτό, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να αποσύρει την υποστήριξή της στο PCI. «Είναι σαφές πως ο Euroasia Interconnector πρέπει να κάνει την επιλογή που δεν θα επηρεάσει τη βιωσιμότητα όλου του σχεδίου και θα θέσει σε κίνδυνο την υλοποίηση των άλλων δύο τμημάτων του PCI, και να αποδεχθεί την “Αριάδνη” μέχρι τις 28/2/2019. Από αυτή την άποψη, σας καλούμε να παρέμβετε ούτως ώστε ο Euroasia Interconnector να αποδεχθεί το όχημα ειδικού σκοπού “Αριάδνη”, που έχει ήδη συσταθεί, όπως έχει συμφωνηθεί στο MoU και προβλέπεται στο CBCΑ», αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή του ο κ. Σταθάκης και καταλήγει: «Προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η υλοποίηση του βασικού μας στόχου, δηλαδή η κατασκευή της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, θα ήταν σωστό να επεξεργαστούμε από κοινού τα απαραίτητα βήματα για την επίτευξη αυτού του σημαντικού έργου, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες σας, ανεξαρτήτως του πλαισίου εντός του οποίου θα υλοποιηθεί η διασύνδεση».
Στην επιστολή του ο κ. Σταθάκης στρέφεται ευθέως κατά του Euroasia, κατηγορώντας τον ότι παραβίασε το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε με τον ΑΔΜΗΕ τον Οκτώβριο του 2017. «Το μνημόνιο συνεργασίας παραβιάζεται συνεχώς από την Euroasia Interconnector Ltd. Aντί να συμμετάσχει με καλή πίστη στην επίτευξη συναίνεσης για την προώθηση του κοινού στόχου και παρόλο που η διαδικασία όπως ορίζεται στο Μ.Σ. βασίστηκε στην αρχή ότι τα μέρη δεν θα προβούν σε μονομερείς ενέργειες, ο ανάδοχος του έργου ξεκίνησε διαγωνισμό για ολόκληρη τη διασύνδεση χωρίς τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ και αντίθετα με την προαναφερθείσα συμφωνία», αναφέρει στην επιστολή του ο υπουργός Ενέργειας. Μιλάει επίσης για ασάφεια εκ μέρους του Εuroasia σε σχέση με την υποχρεωτική εισφορά κεφαλαίου στην «Αριάδνη», η οποία δημιούργησε σημαντικές αμφιβολίες για την οικονομική αξιοπιστία της εταιρείας.
Η επιστολή Σταθάκη αποτελεί απάντηση στην επιστολή του επιτρόπου Κανιέντε με ημερομηνία 15 Ιανουαρίου 2019, μέσω της οποίας καλούσε την ελληνική πλευρά να αποφασίσει εάν το έργο θα είναι εντός του πλαισίου PCI (έργα κοινού ενδιαφέροντος) ή ως εθνικό, επισημαίνοντας ότι στη δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να λάβει υπόψη τις γεωπολιτικές, οικονομικές και ρυθμιστικές συνέπειες.