Τι φέρνει το… τηλεοπτικό 2019
-Η συμφωνία Star – Alpha αλλάζει τα πάντα
Τι περιμένουν οι ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών από το 2019. Η συμφωνία της Φλωρεντίας, που προέβλεπε τη λειτουργία τεσσάρων καναλιών, εφαρμόζεται στην πράξη πλέον, ενώ το κόστος ανεβαίνει σημαντικά εξαιτίας των reality games.
Επίσης, η συμφωνία για την απόκτηση του Alpha από τη Motor Oil προσδιορίζει και το παιχνίδι της κατανομής της διαφημιστικής δαπάνης. Έχει προηγηθεί η συνεργασία του Star, του Ομίλου Βαρδινογιάννη, με τον Alpha στον τομέα των ειδήσεων και των τηλεοπτικών παραγωγών και διαμέσου της συγκατοίκησης των δύο σταθμών στις εγκαταστάσεις της Star Investments.
Οι συζητήσεις ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2016. Οι βασικές διαπραγματεύσεις γίνονταν ανάμεσα σε ΣΚΑΪ και Alpha και Star με τον Ιβάν Σαββίδη. Στη συνέχεια στην εξίσωση μπήκε και ο ΣΚΑΪ. Οι συζητήσεις με την ιδιοκτησία του Star ήταν προχωρημένες, ενώ στο σχήμα θα έμπαινε και το Mega, με τη δημιουργία του σχήματος ΣΚΑΪ – Star – Mega. Το σχέδιο ναυάγησε οριστικά τον Ιούλιο του 2017 και έγινε η ανατροπή με τη συνεργασία Star – Alpha και τη συμφωνία εξαγοράς του 51% του καναλιού του Δημήτρη Κοντομηνά από τη Motor Oil. Με βάση τα ανακοινωθέντα, ο έλεγχος του Alpha περνάει στη θυγατρική, κατά 100%, της Motor Oil, κυπριακή Seilla Enterprises Limited, η οποία θα έχει 1.002 ονομαστικές μετοχές της Nevine Holdings Limited, στην οποία η Alpha Media Group θα έχει 998 ονομαστικές μετοχές.
Πίεση στον πρώτο ΣΚΑΪ
Ο ΣΚΑΪ ήταν στην κορυφή της τηλεθέασης για το 2018. Η συνεργασία του Γιάννη Αλαφούζου με τον Ατσούν Ιλιτζαλί, από τα τέλη του 2016, είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη ανατροπή. Ο ΑΝΤ1, που είχε τη δυνατότητα, δύο φορές, να αποκτήσει τα δικαιώματα του «Survivor», πέρασε στην τρίτη θέση. Η συνεργασία με τον Ατσούν Ιλιτζαλί λήγει στο τέλος της σεζόν και υπάρχει προοπτική για ανανέωσή της, όμως ο ΣΚΑΪ δέχεται την πίεση του Alpha, που κερδίζει μερίδια τηλεθέασης και αμφισβητεί την πρωτοκαθεδρία του μεταδίδοντας σειρές, αλλά και του Star, με τη φιλοδοξία το «Master Chef» να σπάσει το… μονοπώλιο του «Survivor».
ΑΝΤ1: Εκτός συνόρων πάει καλύτερα
Στον ΑΝΤ1 υπάρχει ένα καθεστώς αυξημένης πίεσης για τις δραστηριότητες του Ομίλου στην Ελλάδα. Η τηλεθέαση του καναλιού, παρά το κλείσιμο του Mega, δεν αυξάνεται σύμφωνα με τις προσδοκίες, ενώ έχουν ανατραπεί και οι συσχετισμοί στην τηλεοπτική αγορά με τη συνεργασία Star – Alpha.
Η εναλλαγή των προσώπων, από τον Γιάννη Λάτσιο στον Τζόνι Καλημέρη και πίσω στον Γιάννη Λάτσιο και σήμερα στον Τζώρτζη Ποφάντη, δεν έφερε την πολυπόθητη αλλαγή. Στο εσωτερικό επιχειρηματικό πεδίο ο ΑΝΤ1 έχασε τη μάχη για τη Nova από τη Wind και τη Vodafone, οι οποίες θα έχουν αποκλειστικές συζητήσεις με την εταιρεία Nomura για την τύχη της εταιρείας συνδρομητικής τηλεόρασης.
Εκτός των συνόρων τα δεδομένα είναι αντίστροφα. Ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ προχώρησε στην πώληση των εταιρειών του στη Σερβία και το Μαυροβούνιο έναντι ποσού 180 εκατ. ευρώ. Το χαρτοφυλάκιο που πουλήθηκε στη Σερβία περιλαμβάνει δύο κανάλια ελεύθερης λήψης, τα PRVA και Ο2TV, έξι συνδρομητικά κανάλια, τέσσερα websites και έναν ραδιοφωνικό σταθμό, ενώ στο Μαυροβούνιο περιλαμβάνει ένα κανάλι εθνικής εμβέλειας και έναν ραδιοφωνικό σταθμό. Σε τέτοιες εποχές τα ποσά αυτά προκαλούν ίλιγγο. Ο ΑΝΤ1 πάντως μεγαλώνει και παραμένει σε πλήρη λειτουργία. Ο σταθμός που δημιούργησε ο Μίνωας Κυριακού ξεκίνησε να εκπέμπει στις 31 Δεκεμβρίου του 1989.
Επιμονή Σαββίδη για TV
O Ιβάν Σαββίδης ήταν αποφασισμένος να μπει στην τηλεόραση από το 2016, όταν η Dimera Media διεκδίκησε μία από τις τέσσερις άδειες που δημοπρατήθηκαν με προσφορά ύψους 61.500.000 ευρώ. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε, στη συνέχεια διεκδίκησε τον ΔΟΛ χωρίς επιτυχία και μπήκε στο Mega αποκτώντας το 19% της Τηλέτυπος, δίπλα στον Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος είχε ήδη αποκτήσει τον Οργανισμό Λαμπράκη και τη συμμετοχή στον Τηλέτυπο. Τελικά απέκτησε το Epsilon –το σημερινό Open TV– εξαγοράζοντας την Α-Orizon Media Ltd μέσω της Dimera Media Investments Ltd.
Επίσης, επί του 30% των μετοχών της Ραδιοτηλεοπτικής ΑΕ εξακολουθεί να υφίσταται ενέχυρο με βάση το υπ’ αριθ. 10.989/31.07.2013 συμφωνητικό μεταβίβασης μετοχών από το ΚΚΕ, του τότε 902 TV, στην A-Orizon Media Οι φιλοδοξίες του επιχειρηματία είναι αυξημένες, ενώ ο Τζόνι Καλημέρης είναι από τους ανθρώπους που γνωρίζουν το τηλεοπτικό πεδίο σε βάθος. Προς το παρόν όμως τα ποσοστά τηλεθέασης είναι ίδια με του Epsilon, έχοντας όμως πολύ καλύτερο πρόγραμμα.
Το κανάλι των εκδοτών
H Τηλέτυπος ιδρύθηκε στις 24 Απριλίου 1989 με μετοχικό κεφάλαιο 5 εκατ. ευρώ. Επρόκειτο για το κανάλι των εκδοτών, των ισχυρότερων επιχειρηματιών της χώρας την εποχή εκείνη. Ο Χρήστος Λαμπράκης, ο Γιώργος Μπόμπολας, ο Κίτσος Τεγόπουλος, ο Όμιλος Βαρδινογιάννη και ο Αριστείδης Αλαφούζος, έχοντας ο καθένας 20% των μετοχών. Στο πρώτο ΔΣ συμμετείχαν όλοι οι εκδότες και ο Σταύρος-Κίμωνας Τριανταφυλλίδης. O σταθμός ξεκίνησε να εκπέμπει με ειδικό καθεστώς στις 20 Νοεμβρίου 1989. Ήταν ο πρώτος που επένδυσε στη συνδρομητική τηλεόραση, αποκτώντας το 40% της Multichoice Hellas του τότε Ομίλου Nethold. Εισήλθε στο χρηματιστήριο το 1994.
Το μεγάλο ξεπούλημα του Mega
Την εκκαθάριση της εταιρείας Τηλέτυπος ΑΕ αποφάσισε το Πρωτοδικείο, κρίνοντας υπέρ των δανειστριών τραπεζών. Με την απόφαση αυτή ανοίγει ο δρόμος για τον πλειστηριασμό των περιουσιακών στοιχείων του άλλοτε ισχυρού τηλεοπτικού καναλιού. Στην κορυφή αυτών είναι η ταινιοθήκη του Mega, η οποία περιλαμβάνει σειρές μεγάλης απήχησης, το εμπορικό σήμα και το αρχείο των ειδήσεων του πρώτου ιδιωτικού σταθμού στην ιστορία της τηλεόρασης.
Οι θεατές από τον περασμένο Οκτώβριο στερούνται τη δυνατότητα να παρακολουθούν το Mega, με ευθύνη μετόχων και τραπεζών. Η επίγεια μετάδοση διακόπηκε ύστερα από την υπ’ αριθμ. 18/2018 απόφαση του ΕΣΡ και την υπ’ αριθμ. 2018/2018 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, με την αιτιολογία ότι δεν έλαβε μέρος στη διαγωνιστική διαδικασία για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών. Η διακοπή έγινε στις 28/10/2018.
Παράλληλα το ΕΣΡ ζήτησε από την Cosmote TV και τη Nova να σταματήσουν να μεταδίδουν το πρόγραμμα του καναλιού δορυφορικά, όπως και έγινε. Το Mega αυτήν τη στιγμή εκπέμπει πρόγραμμα μόνο μέσα από την ιστοσελίδα www.megatv.com. Η ταινιοθήκη του Mega συνιστά σοβαρό περιουσιακό στοιχείο και «έπαθλο» για όλους τους ενδιαφερόμενους. Για παράδειγμα, αποκτώντας το εμπορικό σήμα του Mega και τις σειρές του, το Open μπορεί άμεσα να διευρύνει την απήχησή του στην αγορά. Ο δε ΣΚΑΪ θα έχει τη δυνατότητα να καλύψει τις απώλειες από τη μείωση της απήχησης των reality games.
Από το 2015 ως και τα τέλη του 2018 καλύφθηκε το μεγαλύτερο μέρος των δανειακών υποχρεώσεων της Τηλέτυπος στις δανείστριες τράπεζες Alpha Bank, Εθνική, Eurobank και οδηγείται σε πλειστηριασμό για το υπόλοιπο των 15 εκατ. ευρώ. Οι προηγούμενες αποτιμήσεις της ταινιοθήκης του Mega, που έγιναν εξαιτίας της ενεχυρίασής της για τη λήψη του ομολογιακού δανείου, ήταν στις 31/12/2014 στα 117 εκατ. ευρώ και στις 30/9/2015 στα 89,5 εκατ. ευρώ.
Φωτό: sdggroup.com