450.000 οι δικαιούχοι αναδρομικών, δώρων και επιδομάτων αδείας
Του
ΑΝΤΩΝΗ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ
Δημοσιολόγου, Αντιπροέδρου
Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΙΚΑ
[email protected]
-Τι ακριβώς προβλέπει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας
Με απόφασή του, το επταμελές ΣΤ’ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας δικαίωσε με ψήφους 6-1 τους μόνιμους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους που είχαν προσφύγει κατά των διατάξεων του ν. 4093/2012, με τις οποίες είχε γίνει η κατάργηση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας.
Επειδή, όμως, κρίθηκε ότι η απόφαση αυτή είναι μείζονος σημασίας και σπουδαιότητας, παραπέμφθηκε για τελική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ, η οποία θα κρίνει και την τυχόν αναδρομικότητα της απόφασης αλλά και το ποιους θα αφορά αυτή η αναδρομικότητα.
Σύμφωνα με έγκριτους δικηγόρους, η Ολομέλεια του ΣτΕ είναι κάτι περισσότερο από σίγουρο ότι θα επικυρώσει την απόφαση του τμήματος και το μόνο το οποίο μένει να ξεκαθαρίσει είναι εάν θα υπάρξει αναδρομικότητα για το σύνολο των εν ενεργεία δημοσίων υπαλλήλων ή μόνο γι’ αυτούς που έχουν ήδη προσφύγει με σχετικές αγωγές τους.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, από τη στιγμή που η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας θα επικυρώσει την απόφαση του ΣΤ’ Τμήματός του, τότε η κυβέρνηση (είτε η νυν είτε η επόμενη, που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές) θα πρέπει να συμμορφωθεί με την απόφαση και να επαναφέρει τη χορήγηση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας.
Τα ποσά που αντιστοιχούν, σύμφωνα με τον ν. 3845/2010, ο οποίος, να επισημάνουμε, δεν έχει κριθεί αντισυνταγματικός και άρα θα επανέλθει σε ισχύ, αντιστοιχούν σε 500, 250 και 250 ευρώ αντίστοιχα και μπορούν τα ποσά αυτά να τα λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι που οι μεικτές μηνιαίες αποδοχές τους δεν ξεπερνούν τα 3.000 ευρώ.
Σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν γίνει, δικαιούχοι είναι περισσότεροι από 450.000 εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι, οπότε γίνεται αντιληπτό και το δημοσιονομικό μέγεθος στο οποίο αναφερόμαστε, που καθιστά το όλο ζήτημα εξαιρετικά σοβαρό.
Τι λέει η απόφαση του ΣτΕ
Αξίζει ιδιαίτερη μνεία το σκεπτικό της απόφασης των δικαστών του ΣΤ’ Τμήματος του ΣτΕ, με το οποίο αναγνωρίζεται αρχικά το δικαίωμα στον νομοθέτη, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, να προβαίνει σε δημοσιονομικές παρεμβάσεις και περικοπές. Επειδή, όμως, άσκησε το δικαίωμα αυτό κατ’ επανάληψη και χωρίς να έχει διερευνήσει τυχόν άλλες επιλογές, έκριναν τελικά οι δικαστές, περί της αντισυνταγματικότητας του ν. 4093/2012, αναφέροντας ότι παραβιάζονται τα άρθρα 4 και 25 του Συντάγματος, τα οποία κατοχυρώνουν τις αρχές της ισότητας αλλά και της αναλογικότητας.
Έτσι, σύμφωνα με τους δικαστές, ο νομοθέτης όφειλε να διερευνήσει τις τυχόν εναλλακτικές επιλογές που είχε και να προβεί σε σύγκριση των επιμέρους δημοσιονομικών αποτελεσμάτων, ιδίως όταν αυτά συνδυάζονται και με όσα μέτρα είχαν ήδη ληφθεί σε βάρος της συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων, των οποίων το βιοτικό επίπεδο έχει υποστεί ανεπίτρεπτη μείωση, σε βαθμό που να χαρακτηρίζεται ότι είναι κάτω από αυτό της αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Συνεχίζοντας δε το σκεπτικό τους οι δικαστές αναφέρουν ότι τα επιδόματα των εορτών και της αδείας συνδέονται από τη φύση τους με αυξημένες ανάγκες, οι οποίες ανακύπτουν λόγω των εορταστικών περιόδων αλλά και των θερινών διακοπών και αφορούν το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων, ανεξάρτητα από τον μισθό που λαμβάνουν ή τα έτη υπηρεσίας που έχουν.
Επισημαίνουν, επίσης, το γεγονός ότι ο νομοθέτης δεν θα έπρεπε να προβεί στη σχετική κατάργηση των επιδομάτων πριν διερευνήσει το κατά πόσο ήταν πρόσφορο να συμβεί αυτό, ιδίως όταν είχαν αποτύχει αντίστοιχα δημοσιονομικά μέτρα, τα οποία όχι μόνο δεν είχαν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, τουναντίον επιδείνωσαν περαιτέρω την οικονομική ύφεση.
ΑΔΕΔΥ: Προσοχή στην παραπληροφόρηση
Την ίδια στιγμή, με ανακοίνωσή της, η ΑΔΕΔΥ ζητά από τους δημοσίους υπαλλήλους να μην πέφτουν θύματα παραπληροφόρησης και εκμετάλλευσης και να αναμένουν τις κατευθύνσεις που θα δοθούν από αυτήν, μόλις καθαρογραφτεί η σχετική απόφαση του τμήματος και εξεταστεί από τους δικούς της δικηγόρους.
Επισημαίνει, πάντως, ότι απαιτείται οι δημόσιοι υπάλληλοι που δεν έχουν υποβάλει ακόμα το σχέδιο αιτήσεως που έχει αποστείλει προς τις ομοσπονδίες-μέλη της για τη διακοπή του χρόνου της παραγραφής να το έχουν πράξει μέχρι τις 31/12/2018.
Κάτι το οποίο δεν απαιτείται να το κάνουν όσοι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη με σχετικές αγωγές τους. Ενημερωτικά να αναφέρουμε ότι οι απαιτήσεις των δημοσίων υπαλλήλων έναντι του Δημοσίου υπόκεινται σε διετή παραγραφή.