Η ΑΛΛΗ ΕΛΛΑΔΑ, 1950-1965

Η ΑΛΛΗ ΕΛΛΑΔΑ, 1950-1965

Η Άλλη Ελλάδα: 1950-1965 συγκροτήθηκε από τον Άρη Μαραγκόπουλο μέσα από μια δύσκολη επιλογή εκατοντάδων φωτογραφιών βασισμένων στο φωτογραφικό Αρχείο του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου. Είναι, στην ουσία, ένα μικρό φιλμ νουάρ, όπως ακριβώς ήταν και η κρίσιμη δεκαπενταετία που αποτυπώνει: μια σκληρή μετεμφυλιακή εποχή, όπου κάποιοι άνθρωποι στην Ελλάδα πίστευαν ακράδαντα ότι μπορούν να αλλάξουν ριζικά τον κόσμο, ενώ κάποιοι άλλοι έτρεμαν στην ιδέα ότι οι κομμουνιστές μπορεί μια μέρα «να τους πάρουν τα σπίτια».

Η Άλλη Ελλάδα: 1950-1965, μια σκοτεινή Ελλάδα εμφανώς παρούσα στη συγκυρία της Κρίσης, αποτελεί μια τολμηρή πρόταση για το ξαναδιάβασμα της σύγχρονης Ιστορίας μέσα από το ξαναδιάβασμα των εικόνων του παρελθόντος μας.

> Η πρώτη έκδοση αυτού του λευκώματος εξαντλήθηκε σε σύντομο χρόνο.
> Η παρούσα έχει ξανακοιταχτεί από τον συγγραφέα.

Έγραψαν για το λεύκωμα

«Ο Άρης Μαραγκόπουλος απομόνωσε μια δεκαπενταετία της νεοελληνικής κοινωνικής και πολιτικής ζωής, 1950-1965, κι έφτιαξε ένα συναρπαστικό λεύκωμα με φωτογραφίες, πρόσθεσε λεζάντες πολύ εύστοχα διατυπωμένες, εισαγωγές στα επιμέρους κεφάλαια, αποσπάσματα από κείμενα των πρωταγωνιστών της πολιτικής ιστορίας της εποχής, συγγραφέων και διανοουμένων, καθώς κι ένα χρονολόγιο της δεκαπενταετίας σε ιδιαίτερα προσωπικό ύφος. […] Το λεύκωμα είναι το προσωπικό αφηγηματικό πορτρέτο αυτής της δεκαπενταετίας του επιμελητή, με όχημα το υλικό του σημαντικού αρχείου του Κων/νου Μεγαλοκονόμου, μια υποκειμενική ματιά του ερανιστή αφηγητή, που ασκεί ιδιαίτερη γοητεία στον αναγνώστη».
-Κ. Ξ. Γιαννόπουλος- περ. Διαβάζω

«Μία εικόνα είναι χίλιες λέξεις, σημασία όμως έχει ποιος τις γράφει και τι σημαίνουν. Σε αυτό το σημείο συνίσταται η συμβολή του Άρη Μαραγκόπουλου […] Δεν αρκείται σε ένα συμβατικό σχόλιο ούτε αναπαράγει τη μεταφυσική της νοσταλγίας. Η προσέγγισή του είναι πολιτική, μια πολιτική του σαρκασμού και της ειρωνείας. Με μια ριζοσπαστική κριτική στα έργα και τις ημέρες των τότε δεξιών κυβερνήσεων, ο Ά. Μαραγκόπουλος διαλύει τις εκ των υστέρων αυταπάτες για την Ελλάδα της ανοικοδόμησης και θυμίζει με τον δεικτικό του τόνο ότι η διαδικασία αυτή προχώρησε με τον αποκλεισμό ή την εξόντωση πολλών χιλιάδων Ελλήνων αριστερών ή “συμπαθούντων” πολιτών την ίδια ώρα που η υπόλοιπη κοινωνία συνέχιζε τη συναλλαγή με την εξουσία».
-Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος- περ. Blow

«Το εκπληκτικό λεύκωμα που επιμελήθηκε ο Άρης Μαραγκόπουλος συλλέγοντας φωτογραφίες από τα αρχεία του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου είναι ακριβώς η αφήγηση της ιστορικής πορείας της Ελλάδας από το 1950 μέχρι το 1965 μέσα από εικόνες που στιγμάτισαν την πρωτεύουσά της: το μεγαλείο μιας πόλης και των ανθρώπων της, από τον απλό λαχειοπώλη, τον εργάτη και τον λούστρο μέχρι τα πρόσωπα της εξουσίας. “Η Ελλάδα αυτών των ανθρώπων”, γράφει χαρακτηριστικά ο Μαραγκόπουλος, “που δοκιμάζουν σε καθημερινή βάση τις αντοχές τους είναι εξ ορισμού η Ελλάδα που αντιστέκεται: στο κράτος που προνοεί μόνον για την καταστολή των αυτονόητων δικαιωμάτων τους”».
-Τίνα Μανδηλαρά- εφημ. Πρώτο Θέμα

«Μεγάλης καλλιτεχνικής, πολιτικής και ιστορικής αξίας είναι το φωτογραφικό λεύκωμα που κυκλοφόρησε με τίτλο Η Άλλη Ελλάδα: 1950-1965. […] Η πρωτοτυπία του λευκώματος έγκειται στο ότι το υλικό που τη συνθέτει δεν αναπαράγει ένα “ψευδορομαντικό φαντασιακό”, με τα λόγια του Άρη Μαραγκόπουλου: “Οι φωτογραφίες είναι πολύτιμες επειδή προδίδουν το αρχαίο εμφύλιο τραύμα. Όλες ανεξαιρέτως οι φωτογραφίες”».
-Μάκης Ζέρβας- εφημ. Πριν

«Ένα συναρπαστικό οδοιπορικό σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας, μέσα από το φακό ενός ανθρώπου που την έζησε και την αποτύπωσε ακούραστα, παραδίδοντάς μας την καλλιτεχνικά άρτια και ιστορικά εύγλωττη μαρτυρία του. Ο Άρης Μαραγκόπουλος δούλεψε με αγάπη πάνω στο υλικό του, προσδίδοντας, μέσα από τις επιλογές των φωτογραφιών και τα κείμενά του, την απαραίτητη συνοχή στο έργο, και καθιστώντας το έτσι αρτιότερο και γοητευτικότερο».
-Νίκος Κουνενής- εφημ. Αυγή

«Διατρέχοντας από φωτογραφία σε φωτογραφία το αποκαλυπτικό αυτό λεύκωμα είναι σα να διαβάζουμε την ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας. Μιας Ελλάδας που, όπως ορθότατα επισημαίνει ο Άρης Μαραγκόπουλος, επιμένει ακόμα και στις μέρες μας να αναπολείται, μέσα από έναν φαντασιακό ψευδορομαντισμό, όπως αυτός αποτυπώθηκε στις ταινίες του “αθώου” ελληνικού κινηματογράφου…»
-Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης- εφημ. Το Ποντίκι


Λίγα λόγια για τον Άρη Μαραγκοπουλο και τον Κωνσταντίνο Μεγαλοκονόμο

O Άρης Μαραγκοπουλος (γεν.: Αθήνα 1948) έχει εκδώσει περισσότερα από είκοσι βιβλία πεζογραφίας, κριτικής και τέχνης, και πάνω από δέκα μεταφράσεις (από τα γαλλικά και τα αγγλικά). Παρεμβαίνει τακτικά με κριτικές αναγνώσεις σε θέματα κουλτούρας, ιδεών και πολιτισμού στον έντυπο και διαδικτυακό τύπο ενώ είναι ιδρυτικό στέλεχος των εκδόσεων Τόπος. Έχει ασχοληθεί επί μακρόν με το έργο του Τζέιμς Τζόις για το οποίο έχει εκδώσει τρεις μελέτες, η πιο γνωστή από αυτές, το Ulysses: Oδηγός ανάγνωσης, έχει κάνει πολλαπλές εκδόσεις (1995, 2001, 2010). Τον Απρίλιο 2018 εκδόθηκε η κριτική /μεταφραστική ανάγνωση του συγγραφέα στο μεταθανάτιο έργο του Τζόις Τζάκομο Τζόις.
Τα τελευταία του μυθιστορήματα συγκροτούν την πολιτική/ιστορική «Τριλογία της συντροφικής ζωής»: H Μανία με την Άνοιξη (Τόπος 2009), Το Χαστουκόδεντρο (Τόπος 2012) και Πολ και Λόρα, ζωγραφική εκ του φυσικού (Τόπος 2016).
Εκτενείς πληροφορίες για τον Ά. Μ. και το έργο του στην προσωπική του ιστοσελίδα www.arisgrandmangr.com καθώς και στο facebook: www.facebook.com/amaragkopoulos

Ο Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμος γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας κι εκεί έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια. Με τη μικρασιατική καταστροφή του 1922 εγκαθίσταται στην Αθήνα. Αρχίζει να ασχολείται με το φωτογραφικό ρεπορτάζ ενώ ακόμα φοιτά στο Γυμνάσιο. Αρχικά συνεργάζεται με τα αδέλφια του Μανόλη και Χαράλαμπο και από τη δεκαετία του εξήντα ιδρύει και λειτουργεί μόνος του το πρακτορείο «Ελληνικά Φωτογραφικά Νέα – Κ. Μεγαλοκονόμος». Ο Κ. Μεγαλοκονόμος, «πατριάρχης» του φωτορεπορτάζ στην Ελλάδα, ο «καθηγητής», όπως τον αποκαλούσαν οι συνάδελφοί του, κατέγραψε επί εξήντα χρόνια, με την ευαίσθητη και οξυδερκή ματιά του, την ιστορία του τόπου στις πιο κρίσιμες στιγμές της. Στο πολύτιμο Αρχείο του αποτυπώνεται όλη η καθημερινότητα στην πολιτική και πολιτιστική κίνηση της χώρας από την εποχή του μεσοπολέμου μέχρι τον θάνατό του (1992).


ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ

Κατηγορία: Ιστορία, Τέχνη
ISBN: 978-960-499-271-3


Σχολιάστε εδώ