Οι τοπικές εκλογές και η απογραφή κρίνουν την τύχη της Ελληνικής Μειονότητας της Αλβανίας
-Όλοι οι παράγοντες της Μειονότητας θα πρέπει να… ομονοήσουν
Όποια και αν είναι η στάση της εκάστοτε αλβανικής κυβέρνησης, την τύχη της η Εθνική Ελληνική Μειονότητα της Αλβανίας σε μεγάλο βαθμό την κρατάει στα χέρια της και την ορίζει η ίδια, με τις όποιες παρεμβολές σε κάθε εκλογική διαδικασία.
Όπως ανακοινώθηκε στις 5 Νοεμβρίου από την Προεδρία της Αλβανικής Δημοκρατίας, ορίστηκε πως οι τοπικές εκλογές θα διενεργηθούν στις 30 Ιουνίου 2019.
Το 2020 θα πραγματοποιηθεί στην Αλβανία γενική απογραφή πληθυσμού. Τα δύο αυτά ορόσημα θα αποτελέσουν σημαντικά κριτήρια στην ενταξιακή πορεία της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Δεν είναι μυστικό πως το αποτέλεσμα της απογραφής θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό από τις στρατηγικές που θα ακολουθήσουν οι τοπικοί άρχοντες που θα έχουν εκλεγεί προηγουμένως.
Η Αλβανία, θεωρητικά (*), θέλει στις δύο αυτές περιπτώσεις να επιδείξει πρόοδο σε οργανωτικό επίπεδο αλλά και σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια. Δεν θέλει να στρέψει τα βλέμματα πάνω της παρά μόνο για την επιτυχή ολοκλήρωση των διαδικασιών, που θα της παράσχει την απαραίτητη ώθηση προς την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Ο αστερίσκος στο θεωρητικά τοποθετείται επειδή φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια λειτουργούν δύο κέντρα αποφάσεων στην Αλβανία, με διαφορετική ατζέντα. Σίγουρα ο Ράμα επιδιώκει να συνεχίσει να κατέχει τον έλεγχο των μειονοτικών περιοχών για τους υφιστάμενους λόγους αλλά και για να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξουν για αυτόν προβλήματα κατά τη διενέργεια της απογραφής, τα οποία θα μπορούσαν να στρέψουν τα βλέμματα των διεθνών παρατηρητών αρνητικά και ενδεχομένως πιο διεισδυτικά στην αλβανική πραγματικότητα.
Αν υπάρξει προσπάθεια χειραγώγησης κατά τη διενέργεια της απογραφής, αυτή μπορεί αν αναδειχθεί μόνο μέσω των τοπικών αρχόντων. Επίσης αυτοί είναι εκείνοι που θα συνδράμουν στην κινητοποίηση του κόσμου και της διασποράς για συμμετοχή στην απογραφή.
Η ΕΕΜ χρειάζεται, περισσότερο από ποτέ, τοπικούς άρχοντες οι οποίοι θα έχουν ως αφετηρία την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων και θα αντισταθούν σε ενδεχόμενες προσπάθειες χειραγώγησης. Ειδικά όσο παραμένει ενεργή η νομοθεσία που ποινικοποιεί τον ελεύθερο ατομικό αυτοπροσδιορισμό, απαιτείται εγρήγορση.
Ο πρόσφατος νόμος-πλαίσιο για τις μειονότητες, αν και ουσιαστικά δεν έχει τεθεί σε ισχύ λόγω καθυστερήσεων στην κατάρτιση και ψήφιση των εφαρμοστικών διατάξεων, παρέχει κάποια δικαιώματα με βάση την πληθυσμιακή σύσταση. Αυτήν τη στιγμή μοναδικό στοιχείο που ορίζει την πληθυσμιακή σύσταση είναι η απογραφή. Αν τα αποτελέσματά της δεν είναι τα επιθυμητά, ο νόμος για τις μειονότητες θα είναι κενός περιεχομένου.
Οι παράγοντες της μειονότητας δηλώνουν ανήσυχοι σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις, αλλά μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια πρόθεση σύγκλισης μεταξύ των αντιπολιτευόμενων παρατάξεων και στελεχών. Ταυτόχρονα, τίποτα δεν έχει γίνει γνωστό για τη στρατηγική που θα ακολουθηθεί. Η Χειμάρρα είναι ο μόνος δήμος όπου το όνομα του υποψηφίου της μειονότητας έχει κλείσει. Στους Δήμους Δρόπολης και Φοινίκης έχουν ακουστεί πολλά σενάρια, αλλά τίποτε δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται.
Για άλλους δήμους με σημαντικό ελληνικό στοιχείο δεν έχει ακουστεί καμία πληροφορία.
Ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας στην όλη διαδικασία να είναι η στάση του εθνικού κέντρου. Έχοντας την πείρα των προηγούμενων αναμετρήσεων, είναι δύσκολο να είναι κανείς αισιόδοξος ότι η Ελληνική Πολιτεία θα τηρήσει μία, συνολική και σαφή θέση και θα συνδράμει προς την εκλογή των υποψηφίων που θα εξυπηρετήσουν τα εθνικά συμφέροντα.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει τρόπο να υποχρεώσει όλους τους παράγοντες της μειονότητας να συνταχθούν προ των εκλογών του 2019, αρκεί να υπάρξει η πρόθεση.