Ελληνική φορολογική διοίκηση: Ο παραλογισμός του αυτονόητου

Του
ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΩΝ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Εφοριακού Ελεγκτού
ΔΟΥ Παλλήνης


Προς πολιτική, πνευματική, οικονομική, δικαστική και συνδικαλιστική ηγεσία

Κύριοι, Κυρίες,
Θα γνωρίζετε, υποθέτω, τις λαϊκές ρήσεις: 1. «Όπου λαλούν πολλά κοκόρια αργεί να ξημερώσει». 2. «Ράβε – ξήλωνε, δουλειά να μη σου λείπει».

Αυτές αντιπροσωπεύουν απόλυτα τη λειτουργία του ελληνικού κράτους από ιδρύσεώς του, με αποτέλεσμα να καταστρατηγούνται βασικές διατάξεις του Συντάγματος περί ισότητας έναντι των νόμων καθώς και της συμβολής στα δημόσια έσοδα ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα.

Συνεπεία αυτών οδηγούμαστε στη μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων που προκύπτει από αντισυνταγματικές, κατά την άποψή μου, διατάξεις νόμων (βλέπε «χαράτσι» ΕΝΦΙΑ κ.ά.), λόγω αδυναμίας από τα συνήθη υποζύγια, που δεν είναι άλλοι από τους μισθωτούς και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Στον αντίποδα αυτών έχουμε να κάνουμε, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα στον Τύπο, με μερικές χιλιάδες μόνο καταχραστών του δημοσίου χρήματος (δάνεια που φαγώθηκαν για βίλες και κότερα, παράνομες επιστροφές ΦΠΑ, υπερτιμολογήσεις δαπανών Δημοσίου κ.λπ.), που υπεξαίρεσαν το δημόσιο χρήμα μέσω νομιμοφανών διαδικασιών (φάμπρικα εικονικών τιμολογίων την τελευταία τριακονταετία) και που μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου να τους ελέγξει και να τους καταλογίσει διαφυγόντες φόρους.

Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις όμως δεν είναι ότι δεν απέδωσαν φόρους, αφού δεν πρόκειται για φοροδιαφυγή, αλλά για κτήση περιουσίας από εγκληματικές δραστηριότητες, που στις πλείστες περιπτώσεις έχουμε και την άμεση συνδρομή στελεχών και υπαλλήλων των διαφόρων υπηρεσιών Δημοσίου, τραπεζών κ.λπ.

Και έρχομαι στις τραγελαφικές εικόνες του υπουργείου, σύμφωνα με τις παραπάνω ρήσεις:

1) Ιδρύουμε νέες ελεγκτικές μονάδες, παίρνοντας έργο από ήδη υφιστάμενες, τις οποίες μετά από λίγο καταργούμε (βλέπε ΤΕΚ, ΠΕΚ, ΔΕΚ, ΕΘΕΚ, ΥΠΕΔΑ, ΣΔΟΕ, ΥΕΔΔΕ), με αποτέλεσμα οι υποθέσεις – έλεγχοι να κόβουν βόλτες μεταξύ υπηρεσιών, χρόνος να σπαταλείται και να επέρχεται παραγραφή των υποθέσεων και ατιμωρησία των παραβατών.

2) Υπάρχουν αρκετές διευθύνσεις στο υπουργείο Οικονομικών με επικάλυψη αρμοδιοτήτων καθώς και ανεξάρτητες αρχές, όπως Αρχή για το Ξέπλυμα, Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς κ.λπ., χωρίς να υφίσταται συντονισμός μεταξύ τους. Επίσης, δεν υπάρχει καθοδήγηση -από αυτές- των ελεγκτικών μονάδων όσον αφορά τη μεθοδολογία του ελέγχου καθώς και την αποστολή επεξεργασμένων στοιχείων που θα προέκυπταν μέσα από εμπεριστατωμένη έρευνα και ανάλυση δεδομένων που αφορούν τις υποθέσεις ξεπλύματος μαύρου χρήματος..

3) Χρέωση χιλιάδων υποθέσεων ήσσονος φορολογικού ενδιαφέροντος στις ελεγκτικές μονάδες του υπουργείου με αποτέλεσμα να ματαιώνονται σοβαροί έλεγχοι της ανωτέρω κατηγορίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι αμέσως μετά τη δρομολόγηση ελέγχων της λίστας Λαγκάρντ εστάλησαν από το υπουργείο υποθέσεις για έλεγχο εμβασμάτων στο εξωτερικό το έτος 2011, τα οποία όμως διοχετεύτηκαν μέσω των νόμιμων τραπεζικών διαδικασιών και για ποσά άνω των 50.000 ευρώ. Επίσης, στόχευση για έλεγχο αθλητικών συλλόγων, συλλόγων γονέων και κηδεμόνων καθώς και πολιτιστικών συλλόγων μετά από παραγγελία του πρώην Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.

4) Παλαιότερα ο υπουργός Οικονομικών εξέδιδε αποφάσεις για κλείσιμο των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς ουσιαστικά τη διενέργεια ελέγχου, που, κατά την άποψή μου, με τη διαδικασία αυτή κερδισμένοι ήταν οι μεγαλοκλέφτες και όχι οι μικροεπιχειρηματίες, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.

Προτάσεις:
1. Η νέα υπηρεσία που έχει συσταθεί νομοθετικά και η οποία θα επιβλέπεται από τους οικονομικούς εισαγγελείς:

α) Να απορροφήσει το καλύτερο ανθρώπινο ελεγκτικό δυναμικό των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ και να διενεργεί ελέγχους μόνο όσον αφορά τους καταχραστές του Δημοσίου και των συνεργών τους και σε βάθος εικοσαετίας σύμφωνα με τις διατάξεις περί ξεπλύματος. Ο έλεγχος να αφορά τόσο την ατομική τους περιουσία και των μελών της οικογένειάς τους όσο και αυτής που προκύπτει από τη συμμετοχή τους σε εταιρείες πάσης φύσεως (εξωχώριες κ.λπ).

β) Να εισαχθούν πρώτες για έλεγχο οι πλέον σοβαρές υποθέσεις, που θα προκύψουν μετά από κριτήρια ανάλυσης κινδύνου που θα εισηγηθούν οι αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Οικονομικών καθώς και οι ανεξάρτητες αρχές που ασχολούνται με την καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος.

γ) Σε όσες περιπτώσεις υφίστανται αποχρώσεις ενδείξεις τέλεσης οικονομικού εγκλήματος να γίνεται δέσμευση της περιουσίας.

δ) Να δοθούν κίνητρα σε όσους θα δώσουν σημαντικά στοιχεία για την τέλεση του οικονομικού εγκλήματος, όπως υπαλλήλων που δωροδοκήθηκαν, αχυρανθρώπων που χρησιμοποιήθηκαν από επιχειρηματίες για την αφαίμαξη του δημοσίου πλούτου με τη δήθεν διοίκηση των επιχειρήσεών τους, είτε με την έκδοση εικονικών φορολογικών στοιχείων κ.λπ.

2. Όλα στο φως και όχι στο σκοτάδι – Δικαιοσύνη:
α) Ονομαστικοποίηση όλων των μετοχών των ανωνύμων εταιρειών.

β) Υποχρεωτική η δήλωση του φυσικού προσώπου που κρύβεται πίσω από εξωχώρια εταιρεία και κατέχει η εταιρεία αυτή κινητή ή ακίνητη περιουσία.

γ) Δίκαιοι φορολογικοί νόμοι, άμεσα εφαρμόσιμοι και κατανοητοί από όλους.
Παραθέτω κείμενο παρόμοιων προτάσεων όσον αφορά τη θέσπιση δίκαιων φορολογικών νόμων καθώς και την ανασύσταση του φορολογικού ελεγκτικού μηχανισμού, που κατέθεσα στην Επιτροπή της Διαμόρφωσης του Οικονομικού Προγράμματος του κομματικού φορέα του ΣΥΡΙΖΑ πριν ακόμη γίνει κυβέρνηση.

Πιστεύω ακράδαντα ότι αν το κράτος γίνει δίκαιο με τους πολίτες, τότε η ανταπόκρισή τους στα δημόσια έσοδα θα είναι πολύ σημαντική. Οι λίγοι δε, που δεν θα θελήσουν να συμμορφωθούν με τα διοικητικά μέτρα που καταγράφονται στο κείμενο αυτό, θα το σκέφτονταν αρκετά σοβαρά πριν προβούν σε οποιαδήποτε καταστρατήγηση του νόμου:

«1. Διαχωρισμός του οικονομικού εγκλήματος από τη φοροδιαφυγή.
Το πρώτο πρέπει να τιμωρείται παραδειγματικά και συγκεκριμένα προτείνουμε τη δέσμευση όλων των περιουσιακών στοιχείων μέχρι τελεσιδικίας της υπόθεσης και την ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος. Αφορά όλους τους δημόσιους λειτουργούς καθώς και όσους συναλλάσσονται με το κράτος ήτοι εργολάβοι δημοσίων έργων, προμηθευτές δημοσίου κ.λπ. καθώς και ιδιοκτήτες Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, δημοσιογράφοι, τραπεζίτες.

Τρόποι αντιμετώπισης:
Υποχρεωτικά με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2015 πρέπει να υποβληθεί δήλωση περιουσιολογίου.

Η μη δήλωση οποιονδήποτε κινητών ή ακινήτων περιουσιακών στοιχείων που κατέχει το φυσικό πρόσωπο καθώς και η μη δήλωση κινητών ή ακινήτων σε εξωχώρια εταιρεία αυτόματα θα επισύρει την κύρωση της κατάσχεσης αυτών καθώς και την άμεση ποινική δίωξη του ιδίου του προσώπου.

Η δεύτερη (φοροδιαφυγή) πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο με διοικητικές κυρώσεις και συγκεκριμένα οποιαδήποτε παράβαση της μη έκδοσης φορολογικών στοιχείων ή της λήψης στοιχείων για ανύπαρκτες συναλλαγές ή η καταχώρηση ανύπαρκτων συναλλαγών ή δαπανών θα επιφέρει την πρώτη φορά γραπτή σύσταση για τις συνέπειες της υποτροπής και συγκεκριμένα ότι η δεύτερη φορά συνεπάγεται κλείσιμο του καταστήματος, γραφείου, κ.λπ., για 20 ημέρες και την τρίτη φορά αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης με δέσμευση του φορολογικού μητρώου καθώς και απαγόρευση μεταβίβασης σε συγγενικά πρόσωπα α’ και β’ βαθμού. Η υποτροπή να ισχύει για τρία έτη.

Απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτό αποτελεί η μείωση των φορολογικών συντελεστών και συγκεκριμένα 15% για τις επιχειρήσεις και 25% για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Επίσης μείωση των συντελεστών ΦΠΑ και συγκεκριμένα:
• 5% για τα είδη λαϊκής κατανάλωσης (τρόφιμα, φάρμακα, οικίες κ.λπ.).
• 10% για όλα τα άλλα.
• 30%:

α) Για τα οινοπνευματώδη άνω του 20% αλκοόλ.

β) Καζίνο.

γ) Τυχερά παιχνίδια που διενεργούνται είτε από τον ΟΠΑΠ είτε από τρίτους καθώς και τα λαχεία.

δ) Υπηρεσίες ασφάλειας προσώπων.

ε) Αμοιβές Προέδρων Διοικητικών Συμβουλίων και διευθύνοντων συμβούλων ανωνύμων εταιρειών.

στ) Επιχειρήσεις δανεισμού εργαζομένων.

ζ) Επιχειρήσεις διενέργειας σφυγμομετρήσεων κοινής γνώμης.

η) Καινούργια αυτοκίνητα – μοτοσυκλέτες.

θ) Καλλυντικά.

ι) Παιχνίδια εκτός από τα επιτραπέζια.

2. Ανασύσταση του ελεγκτικού μηχανισμού και συγκεκριμένα οι Περιφερειακές Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ) να ασχολούνται με τον προληπτικό έλεγχο καθώς και τον μερικό έλεγχο εισοδήματος, ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων για επιχειρήσεις με βιβλία Α’, Β΄ και Γ΄ κατηγορίας του ΚΦΑΣ καθώς και για απαλλασσόμενους.

Επίσης έλεγχο Κεφαλαίου και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας.
Το ΣΔΟΕ να ενωθεί με το ΚΕΦΟΜΕΠ και το ΚΕΜΕΠ και να διενεργεί πλήρεις ελέγχους και συγκεκριμένα μέχρι και την τελεσιδικία της υπόθεσης (μόνο η βεβαίωση του χρηματικού καταλόγου θα γίνεται από τις ΔΟΥ)».

Βασική ελεγκτική αρμοδιότητα του νέου ελεγκτικού φορέα που θα προκύψει από τη συνένωση του ΣΔΟΕ με το ΚΕΦΟΜΕΠ και ΚΕΜΕΠ θα είναι το μαύρο χρήμα, με το άνοιγμα λογαριασμών των φυσικών προσώπων και νομικών οντοτήτων. Την ευθύνη της απόδειξης θα τη φέρει ο φορολογούμενος, όταν εντοπίζονται αναλήψεις μεγάλων ποσών που δεν φέρονται επανατοποθετημένες σε άλλους λογαριασμούς καθώς και καταθέσεις ποσών άνω των 1.000 ευρώ όταν αυτές δεν αφορούν κέρδη από τραπεζικά προϊόντα ή μεταφορές από άλλους λογαριασμούς.

Επίσης, έλεγχο των εξωχωρίων εταιρειών ιδιοκτησίας ακινήτων.
Έλεγχο όλων των επισφαλών τραπεζικών δανείων που χορήγησαν οι τράπεζες και καρπώθηκαν επιτήδειοι, μέσω των υπερτιμολογήσεων και υποτιμολογήσεων καθώς και των επιχειρήσεων που εμπλέκονται σε κύκλωμα CAROUZEL, λαθρεμπόριο πετρελαίου κ.λπ.

Στις περιπτώσεις αυτές καθώς και στις υποθέσεις εταιρειών που στο παρελθόν υπέπεσαν στην παράβαση της λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων άνω των 100.000 ευρώ υποχρεωτικός έλεγχος στα φυσικά πρόσωπα, εταίρους ή μετόχους που η συμμετοχή τους μαζί με συγγενικά πρόσωπα στο κεφάλαιο υπερβαίνει το 20%.

Η εκτίμηση της ακίνητης περιουσίας που περιήλθε στον ελεγχόμενο από επαχθή αιτία να γίνεται από επιτροπή αποτελούμενη από δύο μηχανικούς του Τεχνικού Επιμελητηρίου, που θα ορίζονται με κλήρωση. Η αμοιβή αυτών θα καταβάλλεται από τον ελεγχόμενο.

ΥΓ.: Απαίτηση, πιστεύω, όλων των πολιτών είναι η απόδοση δικαιοσύνης, με την επιστροφή των κλεμμένων στα δημόσια ταμεία, και η επιστολή μου αυτή πιστεύω να αποτελέσει βάση δημόσιου διαλόγου, διότι κανείς δεν δικαιούται να κρύβεται στη σημερινή δύσκολη εποχή που βιώνουμε όλοι μας.

Με μεγάλη υπομονή και επιμονή
Χρήστος Αθανασίου


Σχολιάστε εδώ