Αλλαγές στο Λύκειο και νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Ανακοίνωσε σήμερα ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με αναρτησή του στο facebook σημείωσε: «Η παρουσίαση του νέου συστήματος εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση από τον Υπουργό Παιδείας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τον εξορθολογισμό των εισαγωγικών εξετάσεων.
Για περίπου 10.000 μαθητές ανοίγει ο δρόμος της ελεύθερης πρόσβασης σε αναβαθμισμένα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Για τους υπόλοιπους, ενισχύεται η κριτική γνώση έναντι της παπαγαλίας, το σχολείο παύει να είναι πάρεργο, χάσιμο χρόνου και εξεταστικός προθάλαμος.»
4 Ομάδες Προσανατολισμού
► Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης
► Αντικατάστασή των Λατινικών από την Κοινωνιολογία
► Κατάθεση Μηχανογραφικού μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου
► Αναβάθμιση των ενδοχολικών εξετάσεων για το Απολυτήριο
► Κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας
Διαβάστε στο παρακάτω λινκ ποια είναι η νέα Γ Λυκείου και οοιο το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ
Κειμενο_για_Λυκειο_και_Εισαγωγικες_Τελικο_2018_09_02
Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας. Να σας ευχαριστήσουμε για σήμερα το πρωί. Θα θέλαμε να συζητήσουμε σήμερα το σχέδιό μας για τη νέα Γ’ Λυκείου και ως εκ τούτου για το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και να απαντήσουμε σε όλες τις ερωτήσεις που θα μας θέσετε.
Εδώ και ένα χρόνο συζητάμε μια πρόταση και όπως είπαμε όταν είχαμε δημοσιοποιήσει την πρόταση, θα συζητήσουμε αυτή την πρόταση, θα δούμε πού θα καταλήξουμε και θα καταθέσουμε μια νέα πρόταση με βάση και τις συζητήσεις που έχουν γίνει στο μεταξύ.
Η πρόταση που σας καταθέτουμε τώρα, διαμορφώθηκε με βάση τη φιλοσοφία της πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Τα συμπεράσματα του εθνικού διαλόγου για την παιδεία που έγινε το ’15 και το ’16. Τα πορίσματα των αντίστοιχων συζητήσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Επίσης η πρόταση αυτή είναι αποτέλεσμα πάρα πολλών συζητήσεων με εκπαιδευτικούς φορείς και μεμονωμένους εκπαιδευτικούς. Και βεβαίως με μια πάρα πολύ συστηματική μελέτη των συστημάτων που ισχύουν σε άλλες χώρες.
Τα θέματα και οι προτάσεις που κάνουμε θα ισχύσουν από το 2019 – 2020. Από την ακαδημαϊκή χρονιά 2019 – 2020 που τα παιδιά που τώρα πάνε στη Β’ Λυκείου θα είναι στην Γ’ Λυκείου.
Και βεβαίως αυτό που λέμε και σε αυτό που σας μοιράσαμε στη προμετωπίδα, δηλαδή ριζοσπαστικές λύσεις με προσεκτικά βήματα, είναι κάτι που θα χαρακτηρίσει όλη τη λογική των προτάσεών μας ακριβώς επειδή δεν θέλουμε να υπάρχουν έντονες διαταράξεις σε αυτό που ισχύει σήμερα, αλλά ταυτοχρόνως και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία να υπάρχει μια σαφέστατη προοπτική και μια καλά μελετημένη μεταβατική περίοδο.
Επίσης δεν πρόκειται να γίνει κατανοητό το σύνολο του σχεδίου εάν δεν τοποθετηθεί μέσα σε ένα πλέγμα μιας συνολικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και η μεταρρύθμιση αυτή έχει σχέση και με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και όπως θα πούμε και με την επιμόρφωση των καθηγητών.
Εκείνο όμως που έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία είναι ότι πρέπει να κατανοηθεί πως το πρόβλημα που έχουμε είναι το πρόβλημα της ανασυγκρότησης της Γ’ Λυκείου. Είμαστε μια χώρα, το έχουμε ξαναπεί που δυστυχώς η εκπαιδευτική λειτουργία της Γ’ Λυκείου έχει ακυρωθεί, ουσιαστικά δεν υπάρχει Γ’ Λυκείου παρά τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και ο στόχος μας είναι το σχολείο, η κοινωνία μας, να ξανακερδίσει τη Γ’ Λυκείου.
Για να μπορέσουμε να το καταφέρουμε αυτό, θα πρέπει να το δούμε όπως σας είπα, σε ένα πλέγμα προτάσεων που κάνουμε για το σύνολο της εκπαίδευσης. Το πρώτο στοιχείο είναι τα νέα προγράμματα σπουδών που ήδη επεξεργαζόμαστε με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για το γυμνάσιο και βεβαίως για την Α’ και Β’ Λυκείου.
Το δεύτερο είναι ότι οι προτάσεις που γίνονται για τα Γενικά Λύκεια είναι στενά συνδεδεμένες με όλες τις προτάσεις που έχουν ήδη γίνει για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Το τρίτο είναι ότι τίποτα από όλα αυτά δεν μπορεί να γίνει κατανοητό επί της ουσίας αν δεν δούμε ταυτοχρόνως και τη νέα αρχιτεκτονική της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου είναι οι συνέργειες με τα ΤΕΙ, είναι η ίδρυση εντελώς νέων τμημάτων που θεραπεύουν σύγχρονα γνωστικά πεδία, τα ερευνητικά κέντρα, τα νέα πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα και ένα σύνολο άλλων πρωτοβουλιών που συνιστούν και διαγράφουν τη νέα αρχιτεκτονική των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
Το τέταρτο είναι η δημιουργία και λειτουργία των διετών προγραμμάτων σπουδών όπου θα είναι προγράμματα σπουδών μέσα στα πανεπιστήμια που θα παρέχουν πιστοποιητικά επαγγελματικών προσόντων με ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Και βεβαίως το πέμπτο είναι το Εθνικό Σχέδιο Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών. Όλα αυτά μαζί αποτελούν τα στοιχεία της εκπαιδευτικής μας μεταρρύθμισης σε όλα έχουμε δώσει δείγματα γραφής και βεβαίως αυτό που θα κάνουμε τώρα για την Γ’ Λυκείου εντάσσεται ακριβώς μέσα σε αυτή την προσπάθεια και αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου, αλλά και συνάθρωσης του μαζί με όλα τα υπόλοιπα στοιχεία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.
Επιπλέον έχουμε ορισμένα προβλήματα με την Γ’ Λυκείου αυτή καθεαυτή. Ο ασφυκτικός εναγκαλισμός αυτής της τάξης με τις πανελλήνιες εξετάσεις παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, ουσιαστικά ακυρώνει την Γ’ Λυκείου έτσι όπως έχει ιστορικά διαμορφωθεί. Μπορούμε, εάν θέλετε, να συζητήσουμε τους λόγους που έχουμε οδηγηθεί σε αυτή την κατάσταση, αλλά η διαπίστωση παραμένει να είναι απολύτως αληθινή.
Υπάρχει μια ακύρωση βαθμιαία και μάλιστα αυτή η ακύρωση έχει επηρεάσει πολύ αρνητικά και τη Β’ Λυκείου. Έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί ιστορικά τα πράγματα. Ο διαχωρισμός των μαθημάτων σε μαθήματα γενικής μόρφωσης και σε εξεταζόμενα για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, οδήγησε σε πλήρη αδιαφορία για τα μαθήματα γενικής παιδείας και την προσφυγή στους θεσμούς της παραπαιδείας για τα εξεταζόμενα μαθήματα.
Καταλήγουμε λοιπόν στην πολύ θλιβερή διαπίστωση ότι έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, το σχολείο και κυρίως η Γ’ Λυκείου φαίνεται να είναι ένα πάρεργο των φροντιστηρίων, των ιδιαίτερων κλπ.
Καταλαβαίνουμε όλοι ότι δεν μπορεί μια χώρα να προχωρήσει με αυτό τον τρόπο. Και καταλαβαίνουμε εδώ ότι θα ήταν λάθος να αρχίσουμε να λέμε ότι για όλα φταίνε τα φροντιστήρια, για όλα φταίνε τα ιδιαίτερα, για όλα φταίνε διάφοροι εξωγενείς παράγοντες της εκπαίδευσης.
Είναι ένα πράγμα που έγινε σιγά – σιγά. Δημιούργησε αντιλήψεις και νοοτροπίες, οι οποίες με μικρά βήματα οδήγησαν ουσιαστικά στην ακύρωση της Γ’ Λυκείου, στην επιδείνωση της κατάστασης στη Β’ Λυκείου και όλα τα υπόλοιπα που σας είπα.
Και βεβαίως το συνολικό αποτέλεσμα είναι ότι το απολυτήριο που παρέχεται από το Λυκείου, στο τέλος δηλαδή της Γ’ Λυκείου, πρακτικά δεν παίζει κανένα απολύτως λόγο. Είναι κοινωνικά απαξιωμένο και βεβαίως παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά δεν έχει το κύρος, το βάρος και κυρίως το περιεχόμενο αυτό που θα περίμενε κανείς να έχει.
Την ίδια στιγμή οι πανελλήνιες εξετάσεις, οι εξετάσεις που τώρα δίνουμε για να εισαχθούμε στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, παρουσιάζουν ως ξέρετε σοβαρότατες παθογένειες. Πολλές και πολλοί από εσάς έχουν αναφερθεί στις παθογένειες αυτών των εξετάσεων.
Ταυτόχρονα όμως –κι αυτό θέλω να προσεχθεί- παρά τα ελαττώματά τους η ελληνική κοινωνία αποδέχεται αυτές τις εξετάσεις, επειδή είναι εξετάσεις που είναι αδιάβλητες και σε μια χώρα που επί πάρα πολλές δεκαετίες το αδιάβλητο ήταν πάντα ένα ζητούμενο, το γεγονός ότι έχουμε μια διαδικασία που είναι αδιάβλητη, έπεισε την ελληνική κοινωνία ότι είναι και αξιόπιστη. Δεν προκύπτει από πουθενά ότι οτιδήποτε αδιάβλητο υποχρεωτικά είναι και αξιόπιστο.
Και το ξέρουμε αυτό διότι ένας τεράστιος αριθμός παιδιών πάνω από 70% δεν πάνε να σπουδάσουν αυτά που θέλουν. Αυτές οι εξετάσεις κοστίζουν κάθε φουρνιά 2,5 δις στις οικογένειες, έχουν φοβερά αρνητικές επιπτώσεις στον τρόπο που εξετάζονται τα μαθήματα και μεταδίδεται η γνώση και ουσιαστικά έχουν συμβάλλει σε αυτό που πάμε να αντιμετωπίσουμε, δηλαδή στην ακύρωση της 3ης Λυκείου.
Άρα στόχος μας είναι η επαναφορά της Γ Λυκείου και ενδεχομένως η λέξη «επαναφορά» να μην είναι σωστή, η διαμόρφωση, η συγκρότηση της Γ Λυκείου, η αναβάθμιση ως εκ τούτου του απολυτηρίου πάρα πολύ σημαντικό και από αυτά να προκύπτει κι ένας τρόπος εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Ως προς το πρώτο για τη Β Λυκείου. Νομίζουμε ότι οι εγκύκλιες σπουδές πρέπει να ολοκληρώνονται στη Β Λυκείου και άρα αμέσως μετά –ήδη το κάνουμε- θα υπάρξουν σοβαρές παρεμβάσεις στα προγράμματα σπουδών, στα ωρολόγια προγράμματα της Β και Α Λυκείου.
Εμείς θέλουμε στη Β Λυκείου να ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές και η Γ Λυκείου να αποκτά έναν χαρακτήρα προπαρασκευαστικής τάξης για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Οι προτάσεις αυτές θα ισχύουν για το Γενικό Λύκειο, ενώ για τα Επαγγελματικά Λύκεια τα πράγματα θα συνεχίσουν να έχουν όπως είναι σήμερα. Ο λόγος είναι ότι όπως γνωρίζετε έχουμε πάρει πολύ σοβαρές, πολύ θετικές πρωτοβουλίες για την Επαγγελματική Εκπαίδευση για τα Επαγγελματικά Λύκεια, αυτό εξάλλου αντανακλάται σε πολλά επίπεδα και στη ζωή αλλά και στις αποδόσεις των Επαγγελματικών Λυκείων. Θέλουμε να σταθεροποιηθούν αυτές οι αλλαγές, να προχωρήσουμε και στα επόμενα βήματα και θα δούμε προοπτικά τις όποιες αλλαγές χρειάζονται για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Πάντως αυτά που θα πούμε ισχύουν για τα Γενικά Λύκεια.
Στη Β Λυκείου το μόνο που θα αλλάζει από φέτος είναι ότι το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας θα αντικατασταθεί από το μάθημα Πολίτης και Δημοκρατία και με το αντίστοιχο εγχειρίδιο και από του χρόνου θα υπάρχουν οι άλλες σχετικές αλλαγές.
Τώρα, οι αλλαγές στην Γ Λυκείου. Οι τρεις ομάδες Προσανατολισμού γίνονται τέσσερις, ώστε να αντιστοιχεί η κάθε μία σε κάθε ένα επιστημονικό Πεδίο. Το δεύτερο είναι ότι αντικαθίσταται το μάθημα των Λατινικών με το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Το μάθημα των Αρχών της Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζεται το περιεχόμενό του για να αναδειχθεί και η κοινωνική διάσταση της οικονομίας.
Κάθε ομάδα Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν και για να πάρουν το απολυτήριο και όσοι επιλέξουν να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις θα εξεταστούν στα ίδια μαθήματα. Καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας. Όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα.
Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρία υποχρεωτικά μαθήματα: το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας ενιαίο μάθημα για 6 ώρες, το μάθημα των Θρησκευτικών για 1 ώρα και το μάθημα της Φυσικής Αγωγής για 2 ώρες.
Επιπλέον στο Γενικό Λύκειο θα προβλέπονται 2 ώρες επιπρόσθετες από μαθήματα επιλογής, στα οποία περιλαμβάνονται και αυτά που μπορεί να χρειαστούν οι υποψήφιοι να δώσουν ως ειδικά μαθήματα για να εισαχθούν σε ειδικά Τμήματα, είτε είναι η ξένη γλώσσα είτε είναι το σχέδιο.
Άρα έχουμε για όλους στην Γ Λυκείου υποχρεωτικά 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά, 1 ώρα Φυσική Αγωγή και 2 ώρες μια επιλογή που μπορούν να πάρουν.
Και τώρα η κάθε ομάδα Προσανατολισμού δηλαδή η θεωρητική Κατεύθυνση, η υγείας, η θετική και οι κοινωνικές με την πληροφορική, θα έχουν μόνο τρία μαθήματα από 6 ώρες το καθένα. Παραδείγματος χάριν στη Θεωρητική θα είναι Αρχαία 6 ώρα, Ιστορία 6 ώρες, Κοινωνιολογία 6 ώρες.
Άρα βλέπετε ότι προτείνουμε ένα απολύτως δωρικό, συμμετρικό και παιδαγωγικά αποτελεσματικό σύστημα για την Γ Λυκείου, τη στιγμή που ο χαρακτήρας της Γ Λυκείου έχει κυρίαρχα τον χαρακτήρα του προπαρασκευαστικού έτους.
Ενδεχομένως να υπάρχει κάποιο ερώτημα «ωραία, και τι γίνεται με τα μαθήματα γενικής παιδείας;». Κοιτάξτε, ένα από τα μεγάλα λάθη είναι αυτός ο πολύ δραματικός διαχωρισμός ανάμεσα σε γενική παιδεία και κατεύθυνση. Όταν κανείς κάνει έξι ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, μην αρχίσουμε να λέμε ότι αυτό δεν συμβάλλει στη γενική παιδεία, ή όταν κάνει τα μαθήματα Προσανατολισμού ότι αυτά δεν συμβάλλουν στη γενική παιδεία.
Οπότε όταν τα κάνεις αυτά τα μαθήματα στο σχολείο, όταν αυτά τα μαθήματα γίνονται με συστηματικό τρόπο όταν η ύλη είναι εκσυγχρονισμένη, όταν οι εκπαιδευτικοί τους δίνεις επιτέλους αυτό το χώρο να αναπνεύσουν και να μπορέσουν να είναι πολύ πιο δημιουργικοί μέσα στην τάξη, αυτά συμβάλλουν και στη γενική παιδεία στην Γ Λυκείου.
Όπως είδατε σε αυτό που μοιράσαμε υπάρχουν κάποιοι πίνακες οι οποίοι κωδικοποιούν αυτές τις αλλαγές.
Πώς παίρνουμε το απολυτήριο ώστε να εξασφαλιστεί και το κύρος που θέλουμε να προσδώσουμε στο απολυτήριο: Ένα από τα χαρακτηριστικά αν θέλετε των παθογενειών, εγώ θα έλεγα και των εκφυλιστικών τάσεων που έχουν κυριαρχήσει σε ορισμένους, είναι ένας πληθωρισμός των υψηλών βαθμών. Αφού δεν παίζει κανένα ρόλο, δεν του δίνει κανένας σημασία, ούτε τα παιδιά ούτε οι εκπαιδευτικοί και πάμε παρακάτω.
Δεν πρέπει να γίνονται έτσι τα πράγματα. Εμείς λέμε ότι θα υπάρχουν οι βαθμοί των τετραμήνων οι οποίοι θα προσδιορίζονται όπως περίπου προσδιορίζονται και σήμερα, εκτός προφανώς τη Φυσική Αγωγή, δε θα μετράει στον υπολογισμό των βαθμών των τετραμήνων. Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα 4 εξάωρα μαθήματα.
Θεωρήσαμε τα παρακάτω ως έναν τρόπο να ενισχυθεί το κύρος του απολυτηρίου. Δηλαδή θα χωρίσουμε τα σχολεία σε ομάδες ανά Δήμο, όχι όλος ο Δήμος μια ομάδα, ανά Δήμο θα υπάρχουν σχολεία ή ανά νομό εκεί που δεν υπάρχουν πολλά Λύκεια και τα θέματα για κάθε εξεταζόμενο μάθημα, θα προετοιμάζονται από τους εκπαιδευτικούς που θα πηγαίνουν από κάθε σχολείο.
Αν δηλαδή μιλάμε για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας και υπάρχει μια ομάδα σχολείων, πείτε 4 σχολεία, θα πάνε σ’ ένα σχολείο 4 Φιλόλογοι, ένας δηλαδή από κάθε σχολείο, θα βάλουν θέματα, θ’ αποφασίσουν ποια πρέπει να είναι αυτά τα θέματα, θα είναι τα θέματα περισσότερα από αυτά που τελικά θα γράψουν οι μαθητές, θα υπάρχει μια κλήρωση και θα σταλούν τα θέματα στα σχολεία.
Δηλαδή θα πηγαίνουν το πρωί οι εκπαιδευτικοί αυτοί και θα σταλούν στα σχολεία και αυτά θα είναι τα ερωτήματα για τις γραπτές εξετάσεις, θα είναι με κόλλες όπου θα είναι κλειστό το όνομα και θα διορθώνονται τα γραπτά από καθηγητές άλλου σχολείου. Στα ιδιωτικά σχολεία θα υπάρχει στην επιτήρηση και κάποιοι άτομο από δημόσια σχολεία.
Με αυτό τον τρόπο θεωρούμε ότι θα υπάρξει μια αντικειμενικότητα στη διόρθωση των γραπτών, δεν ξέρει κανείς ποιου παιδιού γραπτό διορθώνει, θα υπάρξει η διόρθωση από καθηγητή του διπλανού σχολείου και θα περιορίσουμε και διάφορα φαινόμενα τα οποία δε μας τιμούν ως κοινωνία που γίνονται στη διάρκεια των επιτηρήσεων με τον τρόπο που είπαμε.
Όπως γνωρίζετε, πριν λίγο καιρό ψηφίσαμε στη Βουλή ένα εξαιρετικά σημαντικό νόμο, γύρω από το θέμα των δομών υποστήριξης των σχολείων. Δε θέλω ν’ ανοίξω μια παρένθεση να σας εξηγήσω τις δομές υποστήριξης πάντως έχουμε αναβαθμίσει με δραματικό τρόπο τις δυνατότητες ενίσχυσης των σχολείων μας και άρα όταν θ’ αρχίσει να λειτουργεί αυτό το σύστημα, δηλαδή τον Ιούνιο του 2020 που τα παιδιά της Γ’ Λυκείου θα παίρνουν το απολυτήριό τους το Μάιο.
Ταυτόχρονα θα έχουν ήδη ένα χρόνο πριν, τουλάχιστον ένα χρόνο, σχεδόν ενάμιση, δύο, δυνατότητα να λειτουργούν κι αυτές οι δομές μ’ έναν τρόπο ιδιαίτερα αποτελεσματικό ως προς τη βοήθεια που μπορούν να παρέχουν στα σχολεία μας. Άρα η δομή της Γ’ Λυκείου, το πώς κανείς παίρνει απολυτήριο και τώρα πρέπει να δούμε με ποιον τρόπο από αυτό το προπαρασκευαστικό έτος, μπορεί να εισαχθεί στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Έχει πολύ μεγάλη σημασία να κατανοήσει κανείς τον καίριο ρόλο που παίζουν στην ιστορία της εκπαίδευσης οι όποιες μεταβατικές ρυθμίσεις. Εμείς λοιπόν για πρώτη φορά, εισάγουμε ένα σύστημα ελεύθερης πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση αλλά δεν είναι ένα στατικό σύστημα, είναι ένα σύστημα με μια προοπτική, είναι ένα σύστημα που θέλουμε να οδηγηθούμε στην κατάργηση ενός απολύτως απάνθρωπου και αντιεκπαιδευτικού συστήματος με πολύ προσεκτικά βήματα και αυτό που προτείνουμε είναι όντως ένα πολύ στέρεο βήμα σ’ αυτή την κατεύθυνση.
Η πρόταση που κάνουμε είναι η εξής: Στο τέλος της Β’ Λυκείου, δηλαδή για πρώτη φορά, τον Ιούνιο του 2019, όλα τα παιδιά της Β’ Λυκείου που θέλουν να πάνε στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα, θα συμπληρώνουν ένα μηχανογραφικό όπου θα υπάρχουν 10 προτιμήσεις σε αυτό το μηχανογραφικό.
Αυτό θα είναι μετά μια εντατική διαδικασία επαγγελματικού προσανατολισμού και μιας πλήρους αναβάθμισης σε αυτά που θα πρέπει να ξέρουν τα παιδιά πριν επιλέξουν πού θέλουν να πάνε. Σε αυτή τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού, ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι καίριος όπως καταλαβαίνετε, διότι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τα παιδιά, γνωρίζουν τις επιδόσεις τους, γνωρίζουν τις κλήσεις τους, έχουν τη δυνατότητα να μιλάνε με τα παιδιά, άρα θεωρούμε ότι θα υπάρχει ένας τρόπος συζήτησης των παιδιών με τους εκπαιδευτικούς όπου οι εκπαιδευτικοί θα τους βοηθήσουν πάρα πολύ, δε λέω αν θα τους καθοδηγήσουν, για το ποιες 10 επιλογές θα βάλουν.
Σε λίγες μέρες, μετά τη συμπλήρωση αυτού του δελτίου, θ’ ανακοινωθούν τ’ αποτελέσματα όπου από το μηχανογραφικό αυτό δελτίο το συμπληρωμένο κάποιων παιδιών, θα υπάρχουν τμήματα στα οποία θα μπορούν να μπουν με μόνο το απολυτήριό τους. Δηλαδή θα είναι τα Τμήματα εκείνα που η ζήτηση δεν είναι περισσότερη από την προσφορά.
Και θα εμφανιστούν μηχανογραφικά που θα έχουν είτε όλα τα τμήματα να πρέπει να μπεις μέσα από τις πανελλήνιες εξετάσεις, είτε όλα τα τμήματα να είναι τμήματα που μπορείς να μπεις μόνο με το απολυτήριο ή μικτά. Δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα. Προφανώς τα παιδιά θα έχουν μια αίσθηση για το πού μπορούν να πάνε. Δηλαδή μπορεί να είναι η ιατρική Αθηνών, το Βιολογικό ή το Χημικό της Θεσσαλονίκης, μπορεί να είναι κάποιο τμήμα στις επιστήμες υγείας, το οποίο δεν έχει συμπληρώσει τον αριθμό των φοιτητών που είναι να πάνε και άρα μπορεί σε ένα μηχανογραφικό να εμφανιστεί ένας αριθμός τμημάτων στα οποία αν θέλεις να πας θα πρέπει να δώσεις εξετάσεις. Και ένας αριθμός τμημάτων στα οποία μπορείς να πας μόνο με το απολυτήριο. Αυτά τώρα τον Ιούνιο.
Το Φεβρουάριο της Γ’ Λυκείου έχει το παιδί τις εξής επιλογές. Να πει ανεξάρτητα εάν έχουν εμφανιστεί τμήματα στα οποία μπορώ να πάω μόνο με το απολυτήριο, εγώ θέλω να δώσω πανελλήνιες διότι θέλω να πάω με πανελλήνιες σε τμήματα που ενδεχομένως να μην έχουν καν εμφανιστεί και στο μηχανογραφικό μου.
Θα υπάρχει όμως και ένα ποσοστό παιδιών που θα πει ότι εγώ θέλω να επιλέξω ένα από τα τμήματα που είναι ελεύθερης πρόσβασης που έχουν εμφανιστεί στο μηχανογραφικό. Αν τώρα το Φεβρουάριο αποφασίσει κανείς το δεύτερο, είναι υποχρεωμένος να πάει στο δεύτερο. Εάν δηλαδή έχεις στο μηχανογραφικό σου α, β, γ με πανελλήνιες και τα υπόλοιπα με ελεύθερη πρόσβαση, το Φεβρουάριο είσαι υποχρεωμένος να επιλέξεις ένα από αυτά που είναι ελεύθερης πρόσβασης αν θέλεις να πας σε τμήμα ελεύθερης πρόσβασης. Αλλιώτικα θα πας με πανελλήνιες.
Αν τώρα εμφανιστεί στο δικό μου μηχανογραφικό εμφανιστούν κάποια τμήματα που είναι ελεύθερης πρόσβασης. Αλλά το Φεβρουάριο εγώ επιλέγω να μην πάω σε αυτά και να δώσω πανελλήνιες εξετάσεις για τα υπόλοιπα και το Μάιο αλλάξω γνώμη, δεν μπορώ να το κάνω. Το Φεβρουάριο πρέπει να αποφασίσω εάν θα πάω σε τμήμα ελεύθερης πρόσβασης.
Την πρώτη φορά εφαρμογής ο βαθμός του απολυτηρίου θα μετράει το 10% και ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων σε αυτά τα τμήματα που χρειάζονται πανελλαδικές εξετάσεις θα είναι το 90%.
Να επαναλάβω ότι τα παιδιά που θα πάνε στα πανεπιστήμιά μας το Σεπτέμβριο του 2020, που θα είναι δηλαδή οι μαθητές και οι μαθήτριες που θα είναι Γ’ Λυκείου την ακαδημαϊκή χρονιά 2019 – 2020 θα βρούνε ένα νέο τοπίο στα πανεπιστήμια. Κανένα τμήμα που θα λειτουργεί το 2020, κανένα τμήμα, δεν θα έχει πρόβλημα με το διδακτικό του προσωπικό.
Ξέρετε σήμερα υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός τμημάτων που δεν έχουν το επαρκές διδακτικό προσωπικό για να σπουδάσουν τα παιδιά. Κανένα τμήμα δεν θα λειτουργήσει εάν δεν έχουν λυθεί θέματα υλικοτεχνικής υποδομής.
Άρα τα παιδιά αυτά θα ξέρουν ήδη ότι τα τμήματα που θα επιλέξουν, ορισμένα θα είναι όπως είναι σήμερα που είναι εξαιρετικά υψηλής ποιότητας, ορισμένα θα είναι εντελώς καινούργια τμήματα που όπως έχετε δει στο νομοσχέδιο που ψηφίσαμε για το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, έχουμε ιδρύσει και εντελώς καινούργια τμήματα. Αυτά θα είναι πλήρως στελεχωμένα και τα τμήματα τα οποία είναι αποτέλεσμα συνεργειών πανεπιστημίων και ΤΕΙ και αυτά θα είναι πλήρως στελεχωμένα.
Όλα δε αυτά τα τμήματα και τα καινούργια και τα τμήματα συνεργειών θα έχουν νέα προγράμματα σπουδών που τα παιδιά θα είναι σε θέση να τα δούνε μέσα από το διαδίκτυο, στα site των αντίστοιχων πανεπιστημίων.
Έξι θέματα που καθοδήγησαν τον τρόπο σκέψης μας. Πρώτον, η επαναφορά της κανονικότητας στο λύκειο και κυρίως στη Γ’ Λυκείου. Η χώρα μας όταν μπαίνει σε μια νέα περίοδο δεν μπορεί να έχει τη Γ’ Λυκείου που έχει σήμερα και η Γ’ Λυκείου και το σύνολο του Λυκείου πρέπει να αποκτήσει μια κανονικότητα.
Αναβάθμιση του εθνικού απολυτηρίου. Δεν τιμά την κοινωνία μας, όταν το εθνικό απολυτήριο έχει το μηδενικό κύρος που έχει σήμερα.
Τρίτο. Η σταδιακή κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων. Δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, δεν το έχει υποστηρίξει κανένας αυτό. Το ερώτημα είναι εάν έχουμε εκείνες τις δυνατότητες και εκείνες τις μεταβατικές ρυθμίσεις ώστε να ανοίγει αυτή η δυνατότητα.
Το τέταρτο. Νέα προγράμματα σπουδών. Νέα προγράμματα σπουδών στο Λύκειο. Νέα προγράμματα σπουδών στο πανεπιστήμιο, νέα προγράμματα σπουδών στο γυμνάσιο.
Πέμπτο. Η νέα αρχιτεκτονική της ανώτατης εκπαίδευσης. Όπως βλέπετε συγκλίνουν στην ακαδημαϊκή χρονιά 2020 – 2021 η ολοκλήρωση από τη μια μεριά των διαδικασιών στο Λύκειο και από την άλλη μεριά των διαδικασιών στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Και το τελευταίο. Κατά τη γνώμη μας, το σημαντικότερο. Με αυτές τις ρυθμίσεις ελπίζουμε να δώσουμε εκείνες τις δυνατότητες που ζητάνε από την πολιτεία οι εκπαιδευτικοί. Να έχουν το χρόνο, να έχουν το χώρο και να έχουν το ρόλο να παίξουν επιτέλους αυτόν που οι ίδιοι διεκδικούν και δεν μπορούν να τον κάνουν λόγω αυτών των παθογενειών που ιστορικά έχουν διαμορφωθεί.
Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τεράστιο ρόλο στην αναβάθμιση του απολυτηρίου, όπως καταλαβαίνετε, στη συμβολή το πώς τα παιδιά θα επιλέγουν τα τμήματα στα οποία θέλουν να πάνε και γενικότερα η αύξηση της ύλης που θα υπάρχει δεν θα είναι αναλογική με την αύξηση των ωρών. Θα υπάρχει μια λελογισμένη αύξηση της ύλης.
Το λέμε αυτό γιατί θέλουμε να δώσουμε στον εκπαιδευτικό στην τάξη χώρο να αναπνέει και να μην έχει αυτή την απίστευτη πίεση ή αδιαφορία που παρά τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες είναι μια πραγματικότητα στο σημερινό λύκειο. Σας ευχαριστώ πολύ και θα απαντήσουμε σε όποιες ερωτήσεις θέλετε.
Αναλυτικά η συνέντευξη στο https://government.gov.gr/allages-sto-likio-ke-neo-sistima-isagogis-stin-tritovathmia-ekpedefsi/