Τι έφταιξε και πήρε φωτιά το «Ελ. Βενιζέλος»
Ευτυχώς όλα λειτούργησαν σωστά και αποφεύχθηκε μια τραγωδία…
-Τι πρέπει να γίνει σ’ όλα τα πλοία για να ταξιδεύει με ασφάλεια ο κόσμος
Η κακή φόρτωση των οχημάτων και το δόγμα του καλοκαιριού στην ακτοπλοΐα, σύμφωνα με το οποίο «αφήνουμε χώρους για τα ΙΧ για να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι αδειούχοι», ήταν (σύμφωνα πάντα με τις πρώτες ενδείξεις, αφού ακόμα δεν υπάρχει πόρισμα) οι αιτίες που οδήγησαν σε μια παραλίγο ναυτική τραγωδία και μάλιστα μερικές δεκάδες μίλια έξω από το λιμάνι του Πειραιά.
Το γεγονός ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» (το εμβληματικό πλοίο της ΑΝΕΚ και εκείνο που ενίσχυσε πριν από τέσσερις δεκαετίες περίπου την κυριαρχία της στις γραμμές της Κρήτης) μέχρι το απόγευμα της περασμένης Πέμπτης είχε εστίες φωτιάς στο εσωτερικό του αυτό μαρτυρά. Ότι, δηλαδή, υπήρχαν φορτηγά με φορτία που δεν θεωρούνται ασφαλή (όπως πλαστικά, ζωοτροφές, λάδια κ.λπ.) στο τρίτο γκαράζ, εκείνο που βρίσκεται στα βρεχάμενα (κάτω από την ίσαλο γραμμή) και όχι στο πρώτο, πίσω από τους καταπέλτες, για να τα πετάξουν στη θάλασσα, όπως προβλέπουν οι κανονισμοί σε περίπτωση πυρκαγιάς, ώστε να μη μεταδοθεί η φωτιά και σε άλλα οχήματα ή σε μέρη του πλοίου.
Επίσης, τα οχήματα ήταν στοιβαγμένα το ένα δίπλα στο άλλο, χωρίς να υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος που προβλέπεται για να κινηθούν γρήγορα και αποτελεσματικά οι πυροσβέστες. Όπως είπε ο Αρχηγός της Πυροσβεστικής κ. Ματθαιόπουλος, υπήρξε καθυστέρηση στο έργο της κατάσβεσης επειδή ακριβώς δεν μπορούσαν οι πυροσβέστες να προσεγγίσουν τις εστίες της φωτιάς.
Σε ό,τι αφορά τα αίτια οι απόψεις διίστανται. Κάποιοι αναφέρουν ότι προκλήθηκε από βραχυκύκλωμα στον μηχανισμό κατάψυξης φορτηγού-ψυγείου, κάτι που συμβαίνει συχνά, επειδή πολλά από τα μηχανήματα αυτά είναι ασυντήρητα και όταν δουλεύουν εντατικά και μάλιστα σε συνθήκες υψηλής εξωτερικής θερμοκρασίας, όπως είναι αυτές που επικρατούν στα κάτω γκαράζ, σκάνε και δημιουργούν σπινθήρες που προκαλούν πυρκαγιές. Στο συγκεκριμένο περιστατικό αναφέρεται ότι οι σπινθήρες μεταδόθηκαν σε διπλανό φορτηγό που μετέφερε εύφλεκτα υλικά (πλαστικά, ζωοτροφές, κ.λπ.) επειδή άρπαξε ο μουσαμάς με τον οποίο ήταν καλυμμένα εξωτερικά.
Από εκεί και πέρα, ευτυχώς, η τραγωδία αποφεύχθηκε για δύο λόγους:
Ο πρώτος ήταν η ψυχραιμία, η σωστή εκπαίδευση και οι άμεσες αντιδράσεις του πληρώματος. Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στις 23.45 το βράδυ της Τρίτης και ενώ το πλοίο με 878 επιβάτες, 106 άτομα πλήρωμα, 80 φορτηγά και 152 ΙΧ βρισκόταν μεταξύ Ύδρας και Αγίου Γεωργίου, πλέοντας προς Χανιά από Πειραιά, απ’ όπου είχε αποπλεύσει στις 22:00. Με το που εκδηλώθηκε η φωτιά όλα τα συστήματα του πλοίου λειτούργησαν άψογα.
Το σύστημα έγκυρης προειδοποίησης σήμανε συναγερμό στη γέφυρα και αμέσως άρχισαν να ρίχνουν νερά αυτόματα στο τρίτο γκαράζ τα συστήματα πυρόσβεσης. Ο πλοίαρχος ειδοποίησε τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος και αφού εκτίμησε την κατάσταση και διαπίστωσε ότι δεν συντρέχει κίνδυνος για τους επιβάτες, αποφάσισε να επιστρέψει στον Πειραιά.
Ο δεύτερος λόγος ήταν η άμεση και αποτελεσματική αντίδραση του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά. Με το που ειδοποιήθηκε ο κεντρικός λιμενάρχης Ανδρέας Θεοφίλου σήμανε συναγερμό και όλα τα παραπλέοντα σκάφη, μαζί με πλωτά του Λιμενικού και τη φρεγάτα «Λήμνος» του Πολεμικού Ναυτικού έσπευσαν δίπλα στο πλοίο που κινδύνευε.
Στη συνέχεια ο λιμενάρχης, που ήταν σε συνεχή επικοινωνία με τον πλοίαρχο, τον διαβεβαίωσε ότι υπάρχει ασφαλής χώρος στον Πειραιά για να καταπλεύσει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» χωρίς να παρεμποδισθεί η λειτουργία του και χωρίς να υπάρχει κίνδυνος για τα άλλα πλοία. Ο χώρος που επέλεξε ο κεντρικός λιμενάρχης ήταν των κρουαζιερόπλοιων, στο τελευταίο άκρο του λιμανιού, ο επονομαζόμενος «Κανέλλος» και αποδείχθηκε ότι έπραξε άριστα, αφού εκεί υπήρχε πρόσβαση για να πάνε τα λεωφορεία να παραλάβουν τους επιβάτες αλλά και για να προσεγγίσουν τα πυροσβεστικά οχήματα.
Επίσης έδωσε εντολή να ανοίξει ο σταθμός υποδοχής κρουαζιέρας «Θεμιστοκλής» προκειμένου να μείνουν οι επιβάτες που θα κατέβαιναν από το πλοίο μέχρι να μπουν στα λεωφορεία που θα τους μετέφεραν σε ξενοδοχεία.
Όντως το πλοίο έφθασε στον Πειραιά, στο καθορισμένο σημείο, στις 4 το πρωί της Τετάρτης και σε δύο ώρες όλος ο κόσμος είχε αποβιβασθεί με ασφάλεια, χωρίς πανικό και απρόοπτες καταστάσεις. Από το πρωί της Τετάρτης και ενώ το πλοίο είχε πάρει κλίση λόγω των νερών που έριχναν για την κατάσβεση της φωτιάς, άνοιξαν οι καταπέλτες και τα οχήματα που ήταν στο πάνω γκαράζ βγήκαν, με αποτέλεσμα να υπάρχει χώρος για να δραστηριοποιηθούν πιο άνετα οι πυροσβέστες. Τις ζημιές στα οχήματα θα τις καλύψει η ασφάλεια του πλοίου. Μετά την οριστική κατάσβεση της φωτιάς το πλοίο θα οδηγηθεί στη Ναυπηγοεπισκευαστική Βάση Περάματος για να γίνει η αποκατάσταση των ζημιών.
Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι μια τραγωδία παρόμοια με εκείνη που συνέβη πριν από κάποια χρόνια, έναν χειμώνα στην Αδριατική, με ιταλικό πλοίο που είχε ναυλώσει η ΑΝΕΚ, αποφεύχθηκε γιατί εδώ λειτούργησαν όλα άψογα. Το πλήρωμα ήταν άρτια καταρτισμένο, ο πλοίαρχος είναι έμπειρος και ήξερε καλά τις δυνατότητες του πλοίου του και πήρε τις κατάλληλες αποφάσεις στον σωστό χρόνο, το Κεντρικό Λιμεναρχείο αντέδρασε υποδειγματικά από την πρώτη στιγμή και εφάρμοσε κατά γράμμα τον σχεδιασμό που υπάρχει για τέτοιες περιπτώσεις και όλα πήγαν κατ’ ευχήν.
Το γεγονός όμως ότι εξερράγη ψυκτικό μηχάνημα φορτηγού-ψυγείου δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο. Γιατί έχει ξανασυμβεί αρκετές φορές κάτι τέτοιο σε οχηματαγωγά πλοία, αλλά δεν πήρε διαστάσεις. Εκεί ίσως θα πρέπει να επικεντρωθεί η προσοχή των αρμοδίων. Ίσως θα πρέπει να μπουν ειδικές ασφάλειες στα μηχανήματα ψύξης, ίσως θα πρέπει να υπάρχει χώρος μεταξύ των φορτηγών στο γκαράζ των πλοίων, πάντως κάτι πρέπει να γίνει. Γιατί αυτό που συνέβη στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει γίνει και θα ξαναγίνει. Θα πρέπει να ληφθεί κάποια κεντρική μέριμνα από το αρμόδιο υπουργείο και να δοθούν κάποιες επιπλέον οδηγίες για τα φορτηγά που ταξιδεύουν. Το ατύχημα ευτυχώς έγινε κοντά στον Πειραιά, με μπουνάτσα και σε συνθήκες ομαλές, σε πλοίο συγκροτημένο, με σωστές προδιαγραφές και έτσι αποφεύχθηκε μια τραγωδία.
√ Το απόγευμα της Παρασκευής το πλοίο είχε πάρει μεγάλη κλίση, άνω των 7 μοιρών προς τα δεξιά, και δόθηκε εντολή να εκκενωθεί γιατί υπήρχε άμεσος κίνδυνος βύθισής του. Στην περίπτωση αυτή θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα, δεδομένου ότι ο ΟΛΠ θα απαιτήσει αποζημιώσεις επειδή μέχρι να ανελκυστεί το ναυάγιο η προβλήτα της κρουαζιέρας δεν θα χρησιμοποιείται.
Θα ψάξουν τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια…
Οι ανακριτικές αρχές της Πυροσβεστικής που θα ερευνήσουν τα αίτια του ατυχήματος θα έχουν στενή συνεργασία με τους αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος προκειμένου να εκδώσουν το πόρισμά τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας θα ερευνηθούν εξονυχιστικά τα πάντα, όπως τι συμφερόντων ήταν το φορτηγό-ψυγείο που λέγεται ότι ανεφλέγη, αν υπήρξε κάτι ύποπτο στο γκαράζ, πότε είχε επιθεωρηθεί τελευταία το τρίτο γκαράζ του πλοίου και αν είχαν εντοπισθεί εκεί υλικά που μπορούσαν να συμβάλουν στην εξάπλωση μιας φωτιάς κ.λπ.
Όλα θα εξετασθούν με ιδιαίτερη προσοχή. Θα εξετασθεί ακόμα και το ενδεχόμενο της δολιοφθοράς, δεδομένου ότι από την 1η Ιουλίου στη γραμμή Πειραιά – Χανίων μπήκε και ιταλική εταιρεία, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να έχει ενταθεί. Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, έστω και αν κάποια θεωρούνται ιδιαίτερα… τραβηγμένα έως απίθανα. Το σίγουρο είναι ότι οι έρευνες θα ξεκινήσουν από μηδενική βάση και θα καλύψουν όλα τα ενδεχόμενα.
ΝΠ
Φωτό: patrasevents.gr