Νέες φωτιές στη γειτονιά μας
Σοβαρές εξελίξεις δρομολογούνται στα Βαλκάνια με αφορμή όχι μόνο τη Συμφωνία των Πρεσπών, αλλά κυρίως τις δηλώσεις του Προέδρου του Κοσόβου Χασίμ Θάτσι και εκπροσώπων της σερβικής ηγεσίας, που δεν αποκλείουν την ανταλλαγή εδαφών ως βάση για μια συμφωνία οριστικής επίλυσης του ζητήματος. Η συζήτηση αυτή επαναφέρει παλιότερα σχέδια, που προέβλεπαν την ανταλλαγή των αλβανόφωνων περιοχών της Νότιας Σερβίας στο Πρέσεβο με τις περιοχές του Βόρειου Κοσόβου, όπου κατοικεί κυρίως το σερβικό στοιχείο.
Αν και από χρόνια είναι στο τραπέζι αυτά τα σενάρια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι ανοίγει ο ασκός του Αιόλου, καθώς θα πρόκειται για επισημοποίηση αλλαγής υπαρκτών και αναγνωρισμένων συνόρων με βάση και στόχο την εθνική καθαρότητα.
Αλήθεια, ποια είναι η θέση της Ελλάδας για τις συζητήσεις αυτές, καθώς η χώρα μας είναι από τις τρεις-τέσσερις χώρες της ΕΕ που δεν έχουν αναγνωρίσει το Κόσοβο; Είναι η Ελλάδα θετική σε μία έστω και συμφωνημένη αλλαγή συνόρων στα Βαλκάνια; Η δημιουργία μιας «Μεγάλης Αλβανίας», έστω και με μία «ομοσπονδία» αλβανικών κρατών (Αλβανίας και Κοσόβου), που θα περιλαμβάνει και τις νότιες σερβικές επαρχίες του Πρεσέβου, θα δημιουργήσει αυτομάτως αλυτρωτικές διαθέσεις και στο αλβανικό στοιχείο στην ΠΓΔΜ, που ήδη είναι ισχυροποιημένο, καθώς αποτέλεσε το στήριγμα του κ. Ζάεφ στην προσπάθειά του να συγκροτήσει κυβέρνηση και φυσικά για την προώθηση και έγκριση της Συμφωνίας των Πρεσπών.
Η Ελλάδα είναι υπέρ ή κατά της αλλαγής συνόρων στα Βαλκάνια, έστω και με συμφωνημένη ανταλλαγή εδαφών;
Τι ακριβώς κάνει το Οικουμενικό Πατριαρχείο με την υπόθεση της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων; Θυμάστε ότι όταν επρόκειτο να κατευνασθούν οι αντιδράσεις της Ελληνικής Εκκλησίας υπήρξε η επιστολή από τα Σκόπια, που ζητούσε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο να αναγνωρίσει Αυτοκεφαλία, με την προοπτική της νέας ονομασίας.
Είχε μάλιστα ειπωθεί τότε ότι η νέα ονομασία της Σκοπιανής Εκκλησίας θα ρυθμιζόταν και με τη Συμφωνία των Πρεσπών. Τελικά στη συμφωνία δεν υπάρχει οποιαδήποτε αναφορά στο εκκλησιαστικό ζήτημα, ενώ είναι σαφές ότι η Εκκλησία θα συνεχίσει να λέγεται «Μακεδονική» και μετά τη Συμφωνία.
Πάντως τα ανταλλάγματα τα οποία ήθελε η Εκκλησία της Ελλάδας, με πρώτο αυτό της επιλογής δικού της διοικητή του Αγίου Όρους, ικανοποιήθηκαν… Απλώς θα πρέπει τώρα ο κ. Ιερώνυμος να διαχειρισθεί και τις αντιδράσεις, που θα αρχίσουν να κλιμακώνονται στο εσωτερικό των Μητροπόλεων, κυρίως στην Βόρειο Ελλάδα, εφόσον η Συμφωνία των Πρεσπών προχωρήσει κανονικά, χωρίς παράλληλη ρύθμιση του εκκλησιαστικού ζητήματος.