Ο νέος διαστημικός πύραυλος Vega (βίντεο)

Ο νέος διαστημικός πύραυλος Vega (βίντεο)

Το εργοστάσιο κατασκευής πυραύλων Avio βρίσκεται στα νότια της Ρώμης. Αυτό είναι ένα από τα λίγα εργοστάσια διαστημικών πυραύλων στην Ευρώπη. Εδώ οι μηχανικοί κατασκευάζουν την επόμενη γενιά ευρωπαϊκών εκτοξευτών από ανθρακόνημα.

Εδώ κατασκευάζεται ο πανάλαφρος Vega και σχεδιάζονται οι πύραυλοι του μέλλοντος. Το μεγαλύτερο μέρος του σκελετού του πυραύλου είναι φτιαγμένο από μέταλλο. Η Avio χρησιμοποιεί ανθρακόνημα για την κατασκευή του Vega. Έχει μια μοναδική τεχνική κατασκευής, που έχει να κάνει με το πρωτότυπο τρόπο «θωράκισης» του πυραύλου.

«Αυτό είναι το εργοστάσιο κατασκευής πυραύλων Vega. Συγκεκριμένα εδώ φτιάχνεται το περίβλημα της πρώτης, δεύτερης και τρίτης φάσης του εκτοξευτή. Αυτά τα περιβλήματα είναι η φέρουσα δομή των κινητήρων. Σ’ αυτό το κτίριο, ξεκινούμε από τις πρώτες ύλες. Έχουμε τα ελαστικά και το ανθρακόνημα. Φτιάχνουμε το περίβλημα του πυραύλου, που είναι έτοιμο να γεμίσει με προωθητικό υλικό. Η βασική παράμετρος σ’ αυτό το σχεδιασμό είναι το πόσο ελαφρύς είναι. Γιατί προφανώς για να μπει ο πύραυλος σε τροχιά, πρέπει να έχει μεγάλη ισχύ, αλλά να είναι και όσο ελαφρύτερος γίνεται» αναφέρει ο Ετόρε Σκαρντέτσια, επικεφαλής των μηχανολόγων της Avio.

Αν παρακολουθήσουμε μια εκτόξευση, μπορούμε να καταλάβουμε τις δυνατότητες του Vega. Στιβαροί πύραυλοι προώθησης προσφέρουν τεράστια ώθηση, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εκτόξευσης:

«Είναι ένας εξαιρετικά γρήγορος πύραυλος στην απογείωση, γιατί είναι πολύ ελαφρύς. Είναι σχετικά ελαφρύς σε σχέση με την ώθηση που δίνεται κατά την διαδικασία εκτόξευσης. Είναι απίστευτη η αίσθηση που σου δίνει» εξηγεί ο Τζόρτζιο Τουμίνο, διευθυντής του προγράμματος ανάπτυξης του Vega, από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος.

Η κατασκευή των πυραύλων Vega είναι μια αργή και πολύ λεπτομερής διαδικασία. Χρειάζεται ένας ολόκληρος χρόνος για να φτάσουμε από τις πρώτες ύλες στη διαδικασία της εκτόξευσης. Το πρώτο βήμα είναι η χρήση ενός τεράστιου σωλήνα, μιας μήτρας που ονομάζεται μαντρέλι.

«Για να κατασκευάσουμε τον κινητήρα του πυραύλου με ανθρακόνημα, ξεκινούμε με ένα τέτοιο κομμάτι εξοπλισμού, που το ονομάζουμε μαντρέλι. Είναι κατασκευασμένο από πολλά μεταλλικά κομμάτια που έχουν συναρμολογηθεί μαζί και σ’ αυτό το περιστρεφόμενο μέρος της μηχανής, τυλίγουμε το ανθρακόνημα. Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, ο κινητήρας του πυραύλου φτάνει τους 3.000 βαθμούς Κελσίου. Για να προστατέψουμε την κατασκευή από αυτές τις μεγάλες θερμοκρασίες, κατασκευάζουμε αυτή τη θερμομόνωση, που είναι από πολύ λεπτό ελαστικό. Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που εφαρμόζουμε στο μαντρέλι.

Μετά αρχίζουμε με τις μπομπίνες. Αυτό είναι ένα ανθρακόνημα εμποτισμένο εκ των προτέρων με εποξική ρητίνη. Είναι μια πατέντα της Avio και με αυτό το υλικό που φτάνει τα 5.000 χλμ «περιτυλίγματος», τυλίγουμε το ανθρακόνημα πάνω στο μαντρέλι μας» υπογραμμίζει ο Μάσιμο Επίφανι, διευθυντής παραγωγής της Avio.

Η Avio χρησιμοποίησε αυτή τη διαδικασία περιτυλίγματος για να δημιουργήσει τον P120C, το μεγαλύτερο κινητήρα πυραύλου, που έχει γίνει μέχρι σήμερα. Ο P120C είναι πολύ σημαντικός γιατί είναι το πρώτο στάδιο μιας νέας πιο ισχυρής έκδοσης του Vega, που ονομάζεται Vega C. Είναι ο πρώτος που κατασκευάστηκε. Μόλις πέρασε ένα τεστ στατικής φωτιάς, στην ευρωπαϊκή διαστημική βάση της Γαλλικής Γουιάνα.

Η ίδια μηχανή θα χρησιμοποιηθεί και στον εκτοξευτή Ariane 6, στην προσπάθεια που κάνει η Ευρώπη να βρεθεί μπροστά στο συγκεκριμένο διαστημικό τομέα από την Ινδία, την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

ΟΛΟ το άρθρο στο euronews.gr

 


Σχολιάστε εδώ