Πανταλάκης-Attica Bank: Βελτίωση του ύψους των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η ομιλία του Διευθύνοντος Συμβούλου της Attica Bank κ.  Θ. Πανταλάκη στη Γενική Συνέλευση της Attica Bank της 27-06-18

Κυρίες και κύριοι Μέτοχοι,

Η βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και η πρόοδος στην εφαρμογή του τρίτου Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής συνέβαλε στην εμπέδωση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και στην βελτίωση των μεγεθών του χρηματοπιστωτικού συστήματος με αποτέλεσμα την περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητας της πραγματικής οικονομίας.

Το 2018 οι Τράπεζες καλούνται να προσαρμοστούν σε νέες θεσμικές και εποπτικές προκλήσεις, με κυριότερες την εφαρμογή του Διεθνούς Προτύπου Χρηματοοικονομικής Αναφοράς 9 (ΔΠΧΑ 9/IFRS 9), καθώς και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs).

Επιπλέον, σημαντική πρόκληση για τις Ελληνικές Τράπεζες παραμένει η απεξάρτησή τους από το μηχανισμό παροχής έκτακτης ρευστότητας (ELA).

Η Διοίκηση της Attica Bank, διαβλέποντας έγκαιρα τις προκλήσεις και επιχειρώντας να αντιμετωπίσει ριζικά το πρόβλημα της διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPEs), έχει θέσει ως πυρήνα της στρατηγικής της πορείας, τη δραστική μείωσή τους. Η βελτίωση του ύψους των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων είναι εμφανής στα μεγέθη της Τράπεζας για το 2017 και θα απεικονιστούν πιο έντονα το 2018 με την ολοκλήρωση της αποαναγνώρισης του χαρτοφυλακίου της δεύτερης συναλλαγής.

Πιο συγκεκριμένα, ως αποτέλεσμα της στρατηγικής της και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, η Attica Bank μείωσε το μέγεθος των NPEs της, κατά 1,3 δις ευρώ και αποτελεί – μέχρι στιγμής – τη μοναδική Τράπεζα που κατάφερε να βρει μια αποτελεσματική λύση ως προς τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Η εν λόγω συναλλαγή βασίζεται στην πραγματική μεταβίβαση και αποκοπή ενός χαρτοφυλακίου καταγγελμένων δανείων από τον ισολογισμό της Τράπεζας. Η δομή και η τεχνική της έχουν αναγνωρισθεί ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο από τα αρμόδια θεσμικά όργανα, επισημαίνοντας, ότι η χρήση τους και από άλλες τράπεζες μπορεί να συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων στην ελληνική αγορά.

Έτσι η Τράπεζα πέτυχε τον στόχο που είχε τεθεί και από την Τράπεζα της Ελλάδος να μειώσει σε σημαντικό βαθμό το σύνολο των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων της, με τον σχετικό δείκτη να ανέρχεται πλέον σε 45% (ή 37% εάν ληφθούν υπόψη και τα εκτός ισολογισμού ανοίγματα) έναντι στόχου 35% για το σύνολο του τραπεζικού συστήματος το 2019 αλλά παράλληλα και να ενισχύσει τα ίδια κεφάλαιά της κατά 70 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η Τράπεζα μέσω της εν λόγω τιτλοποίησης βελτίωσε σημαντικά την εισπραξιμότητα από την διαχείριση του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου των καταγγελμένων δανείων σε ποσό σημαντικά υψηλότερο από την αντίστοιχη εισπραξιμότητα που θα

μπορούσε να έχει επιτύχει μέσω των υφιστάμενων υποδομών της, ενώ ταυτόχρονα απελευθέρωσε σημαντικούς πόρους.

Στόχος της Τράπεζας για το 2018 είναι η συνέχιση της προσπάθειας για την περαιτέρω δραστική μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων μέσω της δεύτερης τιτλοποίησης ύψους 700,5 εκατ. ευρώ που πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 2017 και αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα. Η συναλλαγή αυτή σηματοδοτεί την δραστική εξυγίανση του χαρτοφυλακίου γεγονός που θα της επιτρέψει να απελευθερώσει επιπλέον πόρους για τη χρησιμοποίησή τους σε άλλους τομείς της παραγωγικής δραστηριότητας.

Κυρίες και Κύριοι Μέτοχοι,

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να σημειωθεί, ότι η Διοίκηση της Attica Bank με την ανάληψη των καθηκόντων της προχώρησε άμεσα στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση ενός προγράμματος μετασχηματισμού με στόχο την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων του παρελθόντος και την επαναφορά της Τράπεζας σε διοικητική, λειτουργική, επιχειρηματική και εποπτική κανονικότητα.

Οι βασικοί πυλώνες του προγράμματος αφορούσαν:

* Στη συμμόρφωση της Τράπεζας με τα ευρήματα του πορίσματος των SSM και της Τράπεζας της Ελλάδος και στην υλοποίηση των συστάσεων που είχαν διατυπωθεί, προκειμένου να αποκατασταθεί η λειτουργία της Τράπεζας στη βάση των κανόνων του θεσμικού πλαισίου και της εταιρικής διακυβέρνησης.

* Στον περιορισμό του λειτουργικού κόστους με την επιτυχή ολοκλήρωση προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, στις οργανογραμματικές αλλαγές και στην κατάρτιση νέας επιχειρησιακής σύμβασης. Ταυτόχρονα, έχουν αναληφθεί ενέργειες για το λειτουργικό μετασχηματισμό της Τράπεζας, ώστε η βάση κόστους να επιστρέψει σε παραγωγικά και ανταγωνιστικά επίπεδα.

* Στην επανέκδοση με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου ομολογιακού δανείου ύψους 350 εκ. ευρώ και επιμήκυνση της διάρκειάς του κατά ένα έτος με λήξη πλέον τον Μάιο του 2019, γεγονός που βελτιώνει τις συνθήκες ρευστότητας της Τράπεζας.

* Στην αύξηση του επιπέδου και βελτίωση της ποιότητας των καταθέσεων, γεγονός το οποίο αντανακλά την πλήρη ανάκτηση της εμπιστοσύνης του καταθετικού κοινού στην Τράπεζα και επιβεβαιώνει την επιτυχή της πορεία.

* Στην αποδοχή της Τράπεζας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ως επιλέξιμο μέλος για την πρόσβαση άντλησης ρευστότητας, όπως ακριβώς και οι λοιπές Τράπεζες.

* Στην άμεση ανταπόκριση και προσαρμογή της Τράπεζας στις εξελίξεις που δημιουργήθηκαν από τις αλλαγές στο νομοκανονιστικό πλαίσιο με κυριότερες την εφαρμογή του Διεθνούς Προτύπου Χρηματοοικονομικής Αναφοράς 9 (IFRS 9), την εναρμόνιση στη νέα οδηγία MiFiD II καθώς και την πλήρη συμμόρφωση στον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR).

* Στον επανασχεδιασμό των εσωτερικών δομών της Τράπεζας και στη θεσμοθέτηση νέων κανονισμών και πολιτικών, παράλληλα με την

αναβάθμιση των δικτύων παροχής των υπηρεσιών μας και των υποδομών πληροφορικής. Στο πλαίσιο αυτό, προχωράμε στην επανατοποθέτηση και στον επανασχεδιασμό της οργάνωσης και λειτουργίας του δικτύου των καταστημάτων, με γνώμονα τον πελατοκεντρικό προσανατολισμό του. Στόχος της Διοίκησης είναι η αποδέσμευση του δικτύου από τις back office εργασίες και η μετατροπή του σε πωλησιακό μηχανισμό.

* Στη διαρκή προσαρμογή της οργανωτικής δομής, στελέχωσης και εκπαίδευσης προσωπικού, ώστε να ανταποκρίνονται στο μέγεθος της Τράπεζας, στους στρατηγικούς στόχους και στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου τραπεζικού ιδρύματος. Στο πλαίσιο αυτό η Τράπεζα έχει προχωρήσει στην ενοποίηση υπό ενιαία Διοίκηση του φυσικού και του ψηφιακού της δικτύου.

* Στην υλοποίηση ενός νέου επιχειρηματικού και λειτουργικού μοντέλου, βασικός άξονας του οποίου είναι ο μετασχηματισμός της Τράπεζας και η μετεξέλιξή της σε ψηφιακή που αποτελεί πυλώνα της στρατηγικής της Διοίκησης. Ο μετασχηματισμός αυτός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εναλλακτικά ψηφιακά δίκτυα παροχής τραπεζικών προϊόντων και υπηρεσιών, ΑΤΜ τελευταίας γενιάς, e-kiosk και παρουσία της Τράπεζας σε κάθε γεωγραφική περιοχή της χώρας με σειρά καινοτόμων υπηρεσιών.

* Στον σχεδιασμό, στη δημιουργία ψηφιακών καταστημάτων και στη σταδιακή μετατροπή του παραδοσιακού Δικτύου σε σημεία παροχής ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες της πελατείας με αποτελεσματικό, ασφαλή και σύγχρονο τρόπο.

* Στην υλοποίηση νέων έργων με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών που αφορούν i) σε ένα νέο και αναβαθμισμένο σύστημα Internet Banking, (το οποίο ήδη βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία και αναμένεται να τεθεί στην παραγωγή στο αμέσως επόμενο διάστημα), ii)σε ένα μοντέρνο σύστημα mobile-banking, και iii) στη σταδιακή επέκταση σε όλο το δίκτυο καταστημάτων της χρήσης της ηλεκτρονικής υπογραφής (e-signature). Επίσης ανάμεσα στα σημαντικά έργα που έχουν ήδη ξεκινήσει περιλαμβάνονται η δυνατότητα για αποδοχή καρτών της τράπεζας σε περισσότερες από 60 μεγάλες συνεργαζόμενες αλυσίδες και επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη έργο μετατροπής των καρτών των πελατών για ανέπαφες συναλλαγές. Τέλος έχει αναπτυχθεί και διατίθεται με μεγάλη επιτυχία από τον Μάρτιο του 2018 ένα νέο προϊόν καρτών η Debit Business Card, η οποία απευθύνεται στους εταιρικούς πελάτες της και τα στελέχη τους.

Όσον αφορά τα οικονομικά μεγέθη της Τράπεζας για το 2017, αυτά διαμορφώθηκαν ως κάτωθι:

Το ενεργητικό του Ομίλου ανήλθε σε 3,56 δισ. ευρώ έναντι 3,61 δισ. ευρώ στις 31.12.2016.

Αύξηση σημείωσαν τα υπόλοιπα των καταθέσεων, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 1,92 δισ. ευρώ στο τέλος του 2017 έναντι 1,89 δισ. ευρώ στα τέλη του 2016 ενώ ο δείκτης δάνεια προς καταθέσεις ανήλθε σε 114% κατά την 31.12.2017 έναντι 147% την 31.12.2016.

Όσον αφορά τα αποτελέσματα μετά από φόρους, αυτά διαμορφώθηκαν σε κέρδος ύψους 0,4 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 49,8 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2016. Σημειώνεται ότι, τα επαναλαμβανόμενα κέρδη προ φόρων και προβλέψεων διαμορφώθηκαν σε 20,5 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του έκτακτου κέρδους των 70 εκατ. ευρώ από την μεταβίβαση των μην εξυπηρετούμενων δανείων), έναντι 12,4 εκατ. την αντίστοιχη χρήση του 2016, αυξημένα δηλαδή κατά 65,6% σε ετήσια βάση.

Το βελτιωμένο προφίλ και η ασφάλεια ρευστότητας σε συνδυασμό με τον υψηλό δείκτη κεφαλαίου κοινών μετοχών (CET 1) που ανήλθε σε 14,7% κατά την 31.12.2017, επιβεβαιώνουν ότι ο Όμιλος βρίσκεται ήδη σε πορεία ανάπτυξης.

H Τράπεζα με την εφαρμογή του ΔΠΧΑ 9 την 1.1.2018 και την αποαναγνώριση του χαρτοφυλακίου καταγγελμένων ανοιγμάτων ύψους 1,3 δις ευρώ το 2ο εξάμηνο του 2017, θεωρεί ότι έχει λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα και έχει καλύψει κατά τον επαρκέστερο τρόπο με προβλέψεις και εξασφαλίσεις τους κινδύνους που έχει αναλάβει.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο αριθμός των πελατών της Τράπεζας από τα τέλη του 2016 έως και σήμερα (κατά την 31.12.2017) έχει αυξηθεί κατά 10.000 περίπου, ενώ ο αριθμός των χρηστών των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Τράπεζας παρουσίασε αύξηση κατά 15,7%.

Παράλληλα, η παρουσία της Τράπεζας στην αγορά των τερματικών συσκευών POS παρουσίασε ραγδαία αύξηση με τον όγκο συναλλαγών που διενεργούνται μηνιαίως να σημειώνει αύξηση κατά 222% σε ετήσια βάση σε σχέση με το έτος 2016.

Όλα τα παραπάνω, αλλά κυρίως η διεύρυνση της πελατειακής βάσης, αποδεικνύουν, ότι η εμπιστοσύνη των πελατών και των καταθετών αποκαθίσταται με την Attica Bank να καταγράφεται στη συνείδηση του συναλλασσόμενου κοινού ως ένας αξιόπιστος συνεργάτης.

Στόχος της Attica Bank είναι να εστιάσει:

* Στην διεύρυνση της υγιούς πελατειακής της βάσης στο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

* Στην αναβάθμιση των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών μέσω της οποίας προσδοκούμε τόσο την αύξηση του μεριδίου αγοράς, όσο και στην ενίσχυση της κερδοφορίας της Τράπεζας, αυξάνοντας ταυτόχρονα το βαθμό ικανοποίησης των πελατών μας.

* Στον ανασχεδιασμό όλων των λειτουργιών της Τράπεζας με βάση τις βέλτιστες τραπεζικές πρακτικές και γνώμονα την κερδοφορία και την αποδοτικότητα.

* Στην ανάπτυξη εργασιών τραπεζοασφαλειών μέσω αποκλειστικής συνεργασίας με ηγετικό ασφαλιστικό όμιλο, αξιοποιώντας το υφιστάμενο δίκτυο πωλήσεων, τα νέα ψηφιακά καταστήματα και υπηρεσίες, καθώς επίσης και την διασύνδεσή της με άλλα εταιρικά δίκτυα και συνεργάτες.

Στο πλαίσιο της περαιτέρω κεφαλαιακής θωράκισης της Τράπεζας, τον Μάιο του 2018, πραγματοποιήθηκε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 88,9 εκατ. ευρώ, ποσό που της επιτρέπει να υλοποιήσει το πρόγραμμά της.

Στο ίδιο πλαίσιο και με στόχο την διατήρηση της ήδη υψηλής κεφαλαιακής βάσης της Τράπεζας, η Διοίκηση έχει ήδη αιτηθεί την αποπληρωμή των προνομιούχων μετοχών του Ελληνικού Δημοσίου ύψους 100,2 εκατ. ευρώ, μέσω έκδοσης ισόποσης αξίας ομολογιακού δανείου μειωμένης εξασφάλισης.

Τέλος, συνεχίζονται οι επαφές με ενδιαφερόμενους επενδυτές σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, με στόχο την δημιουργία επιπλέον αξίας για τους μετόχους της Τράπεζας.

Κυρίες και Κύριοι Μέτοχοι,

Αξίζει να σημειώσουμε ότι, τα θετικά αποτελέσματα στα οποία προαναφέρθηκα έχουν ήδη φανεί και ο Όμιλος έχει αντιστρέψει την πορεία του. Η Attica Bank με νέο πρόσωπο και νέες δυνατότητες είναι σε θέση να καλύψει με ταχύτητα και αξιοπιστία κάθε ανάγκη της σύγχρονης ελληνικής επιχείρησης με ολοκληρωμένες λύσεις που καλύπτουν από την διαχείριση ρευστότητας ως το κεφάλαιο κίνησης, τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων και την παροχή προϊόντων ηλεκτρονικής τραπεζικής.

Δέσμευση της Διοίκησης και των εργαζομένων της Attica Bank είναι η δημιουργία μιας υγιούς και ανταγωνιστικής Τράπεζας που θα επιβεβαιώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις προσδοκίες των πελατών και των μετόχων της, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και καινοτόμα προϊόντα, δημιουργώντας υπεραξία για τους μετόχους της, τους πελάτες της και την ελληνική κοινωνία.

Σας ευχαριστώ


Σχολιάστε εδώ