Ομιλία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χ. Σπίρτζη τελετή βράβευσης των ελληνικών συμμετοχών στην «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2017»

Ομιλία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χ. Σπίρτζη τελετή βράβευσης των ελληνικών συμμετοχών στην «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2017»

Ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη κατά την τελετή βράβευσης των ελληνικών συμμετοχών  στην «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2017» στο Ζάππειο Μέγαρο

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση στη βράβευση των ελληνικών συμμετοχών στην Ευρωπαϊκή Ομάδα Κινητικότητας 2017.

Πέρα από την σύνδεση και τις αρμοδιότητες που έχει το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, η κινητικότητα, είναι ένα κοινωνικό δικαίωμα το οποίο πρέπει να το υπερασπίσουμε. Ιδιαίτερα σε καιρούς οικονομικής κρίσης.

Εκτός από αυτά που είπε ο Γιώργος Σταθάκης και ο Σωκράτης Φάμελλος, που είναι αναβάθμιση στην καθημερινότητά μας, στην ποιότητα ζωής, στο περιβάλλον, στο μοντέλο που θέλουμε να αλλάξουμε, στις συνήθειες μας,  είναι ένα κοινωνικό δικαίωμα που πρέπει, οφείλουμε, να το προστατεύσουμε για όλους.

 Με αυτά τα λόγια, θα ήθελα περιληπτικά να αναφερθώ στους στόχους του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Κυβέρνησης, της συνεργασίας που έχουμε με τα συναρμόδια Υπουργεία με τα οποία προωθούμε τη βιώσιμη κινητικότητα η οποία δεν τραυματίζει την αισθητική των πόλεων αλλά αναβαθμίζει το περιβάλλον. Δεν αποκλείει από την πληροφόρηση και τη μετακίνηση ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα αποσπασματικά,  καθώς  έχουμε ένα ολοκληρωμένο ολιστικό σχεδιασμό.

Οι στόχοι μας λοιπόν, συνοψίζονται στα εξής και αφορούν:

Την προώθηση των Συνδυασμένων Μεταφορών, τόσο σε αστικό όσο και σε υπερ-αστικό επίπεδο, ώστε να πετύχουμε βελτιστοποίηση του χρόνου μετακίνησης, αλλά  και  εξοικονόμηση καυσίμων και ρύπων, τα οποία πρέπει να μειώσουμε. Και μπορούμε να εξειδικεύσουμε καθέναν από τους στόχους μέσα από τις πολιτικές και τα έργα που υλοποιούμε.

Αυτό λοιπόν επιτυγχάνεται κυρίως με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς. Γίνεται πραγματικά μεγάλη προσπάθεια για την ολοκλήρωση των βασικών αξόνων του σιδηροδρομικού δικτύου. Είναι πολύ σημαντικό, μέσα στη χρονιά, να τελειώσει επιτέλους μετά από δεκαετίες, ο άξονας Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Η σύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη με ηλεκτροκίνηση, η Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, το προχώρημα των έργων για την Πάτρα, αλλά και σε αστικό επίπεδο και σε επίπεδο σχεδιασμού, η ολοκλήρωση και η λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά, η σύνδεση με το αεροδρόμιο, οι δύο πύλες, που έχουμε στο Μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας που είναι πολύ σημαντικές. Όπως είναι πάρα – πάρα πολύ σημαντική, η προώθηση και επέκταση των έργων του μετρό και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

Συνδυασμένες Μεταφορές: Είναι η δεύτερη δράση, καθώς μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δεν περιορίζουν την ελευθερία επιλογής μέσου μετακίνησης από τους πολίτες. Είναι ο Σωκράτης Φάμελλος εδώ, είναι από τη Θεσσαλονίκη. Για δεκαετίες οι πολίτες εκεί, είχαν μία εναλλακτική:  Τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, που τα πληρώναμε τετραπλάσια απ’ότι το σύνολο των Αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας! Είναι λοιπόν προφανές, ότι δε γίνεται, να μη μπορεί ο πολίτης να επιλέξει με ποιο μέσο, με ποια εναλλακτική, θα μπορεί να μετακινηθεί.

Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι ο τρίτος άξονας: Η ηλεκτροκίνηση και οι ταχείας κυκλοφορίας άξονες της χώρας αλλά και των συνδέσεών τους με τις γειτονικές χώρες, ώστε να αποτελέσουν ένα αξιόπιστο εναλλακτικό δίκτυο μετακίνησης και επιβατών, αλλά και  εμπορευμάτων, με σεβασμό στο περιβάλλον, αλλά και σε συνδυασμό με άλλες υποδομές κινητικότητας  και μεταφορών.

Είναι προφανές, ότι δε μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τη γεωπολιτική θέση της χώρας μας αν δεν ολοκληρώσουμε μεγάλα έργα, οραματικά έργα, όπως είναι η σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Αν δεν ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση από τον παραδοσιακό άξονα, δηλαδή από την Ελλάδα στα Σκόπια, στη Σερβία και στη συνέχεια στην Κεντρική Ευρώπη. Και καταλαβαίνετε όλοι και τις συνέπειες που υπάρχουν στα μεγάλα εθνικά θέματα, που είναι επίκαιρα και συζητούνται αυτή την εποχή.

Προωθούμε αισθητικά αποδεκτή και περιβαλλοντικά βιώσιμη -με επίκεντρο τον χρήστη- αναδιάρθρωση του δικτύου αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ώστε να μειωθούν τα άσκοπα οχηματοχιλιόμετρα των λεωφορείων και  να υπάρξει επί της ουσίας βελτιστοποίηση με το δίκτυο του Μετρό. Ο στόχος μας είναι η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, αλλά και η αλλαγή συνολικά του σχεδιασμού, του προγραμματισμού, της λειτουργίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όχι μόνο σε επίπεδο αστικού ιστού, αλλά σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων.

Δε μπορεί λοιπόν, τα ΚΤΕΛ Αθηνών και Θεσσαλονίκης να μην είναι ενταγμένα στον ΟΑΣΑ και στον ΟΣΕΘ, δε μπορεί να μην ανανεώσουμε τον στόλο των λεωφορείων. Είπε ο Γιώργος Σταθάκης πριν, για τη μετατροπή σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενός μεγάλου κομματιού του στόλου ή τη μετατροπή σε νέας τεχνολογίας με αέριο λεωφορεία. Ταυτόχρονα όμως, δε μπορεί να αναπαράγουμε το μοντέλο του να δανειζόμαστε χρήματα από την Ευρώπη ή από τις αγορές για να αγοράσουμε λεωφορεία και να τα σπαταλάμε μετά σε πολύ μεγάλο κόστος, είτε στην αγορά ανταλλακτικών, είτε στη συντήρηση, χωρίς να υπάρχουν παραγωγικές υποδομές στη χώρα μας. Άρα το σχέδιο περιλαμβάνει την ανανέωση του στόλου. Ταυτόχρονα όμως με την ίδρυση παραγωγικών δομών και για λεωφορεία με αέριο Euro 6, euro 7, αλλά και για ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, με στόχο να μεταφέρουν τους πολίτες από τις γειτονιές, από τις συνοικίες στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, στον προαστιακό δηλαδή και στο μετρό.

 Να υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό και διαλειτουργικό προϊόν στο σιδηρόδρομο, στις αστικές συγκοινωνίες σε όλη την Ελλάδα, ώστε με ένα προϊόν και με ενιαία πληροφόρηση, να μπορεί να μετακινείται ο οποιοδήποτε πολίτης ή επισκέπτης στη χώρα μας.

Μιλάμε δηλαδή για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, που θα είναι συμβατό σε όλα τα μέσα και κυρίως θα βγάζει από το παιχνίδι τα κυκλώματα των πλαστών εισιτηρίων, που όλα αυτά τα χρόνια ανθούσαν. Ένας πρόχειρος απολογισμός ανέρχεται σε πάνω από 60 εκατομμύρια το χρόνο, αλλά πολύ σύντομα, θα έχουμε ακριβείς απολογισμούς, στο ποια χρήματα των πολιτών και του Κράτους πήγαιναν στα κυκλώματα, στα πλαστά εισιτήρια και στους ίδιους που τύπωναν τα κανονικά εισιτήρια για να παράγουν πλαστά. Στους ίδιους.

Σύνδεση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με άλλες δράσεις: Για να έχουμε ένα ολοκληρωμένο και ολιστικό σχέδιο κινητικότητας που αφορά  τα Μουσεία, τον πολιτισμό, το δικαίωμα στη γνώση στην  πολυτροπική και ασφαλή κινητικότητα.

Το Κεντρικό Σύστημα Διαλειτουργικότητας και Διαχείρισης των Οδικών Μεταφορών: Αντί να έχουμε τα διόδια που γνωρίζετε όλοι, -τα πλευρικά και τα μετωπικά διόδια-, να έχουμε ένα σύγχρονο σύστημα ελεύθερης ροής που να μπορεί να διασφαλίζει πληροφορίες για το ταξίδι οποιαδήποτε πολίτη και τα ειδικά σημεία ενδιαφέροντος, αλλά να είναι ταυτόχρονα, κοινά και διαλειτουργικά, με τις γειτονικές μας χώρες, με τα βόρεια σύνορά μας, με την Αλβανία, τη FYROM, τη Σερβία, τη Βουλγαρία. Πρόκειται για μία δράση που ήδη έχει συμφωνηθεί και μένουν οι απαραίτητες ενέργειες, λεπτομέρειες. Και τέλος, η πρόνοια μετακίνησης για ευπαθείς και ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, όπως είναι οι συμπολίτες μας με αναπηρία, όπως είναι οι άνεργοι, ώστε να βγουν ξανά στο προσκήνιο της κοινωνικής ζωής των πόλεων και να ξεφύγουν από την κοινωνική απομόνωση.

 Δεν υπήρχε πραγματικά καμία πρόνοια για να μετακινούνται και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη δωρεάν οι άνεργοι. Δεν υπήρχε καμία πρόνοια για  όσους συμπολίτες μας είναι άνεργοι ή με αναπηρία να μπορούν να έχουν ελεύθερη διέλευση από τα διόδια. Και θεωρώ, ότι είναι πολύ μεγάλη επιτυχία της Ελληνικής κυβέρνησης οι διαπραγματεύσεις που έγιναν και με τους θεσμούς, για να συνεχίσουν να υπάρχουν για αυτές τις κοινωνικές ομάδες, προβλέψεις ελεύθερης διέλευσης στους αυτοκινητόδρομος της χώρας και στην Εγνατία, για να μη γράφουν κάποια Μέσα ότι θέλουν.

Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση ξανά και να τονίσω, ότι κανένας σχεδιασμός δεν θα έχει τα αποτελέσματα που όλοι θέλουμε, αν η προσπάθεια δεν είναι ομαδική, αν δηλαδή τα Υπουργεία, οι κεντρικοί φορείς, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι, οι Συλλογικότητες δε συνεργαστούν χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς σκοπιμότητες

Να πούμε ότι η χώρα μας δεν είναι από τους ουραγούς  αυτής της προσπάθειας στην Ευρωπαϊκή οικογένεια, το ανάποδο θα ήθελα να μεταφέρω ως πληροφόρηση. Δεν είναι μόνο η αξιέπαινη προσπάθεια που κάνουν οι δήμοι μας και μπράβο τους.  Είναι το σύνολο των υποδομών που γίνεται σε συνεργασία με όλους τους φορείς και έχουν κάνει την Ελλάδα μια αξιόπιστη χώρα, που έχει εμπιστοσύνη από την Ευρωπαϊκή οικογένεια και ικανή, να τραβήξει πραγματικά πρωτοπόρες λύσεις, όπως αυτές που προωθούμε, τόσο για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και για τους αυτοκινητόδρομους ελεύθερης ροής, όσο και για την ηλεκτροκίνηση και τα συστήματα στο σιδηρόδρομο και τη διαλειτουργικότητα για τις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες.

Να ευχηθώ συγχαρητήρια ξανά σε όσους συμμετέχουν. Να ευχηθώ καλή συνέχεια αυτής της προσπάθειας για την επόμενη δεκαετία, γιατί πραγματικά φέρνει την χώρα μας σε ένα άλλο επίπεδο από αυτό που υπήρξε στο παρελθόν.

Σας ευχαριστώ.


Σχολιάστε εδώ