Η 4η αξιολόγηση κατοχυρώνει τη μεταμνημονιακή λιτότητα

Η 4η αξιολόγηση κατοχυρώνει τη μεταμνημονιακή λιτότητα


Tου
Γεράσιμου Ποταμιάνου
slpress.gr


Η 4η αξιολόγηση, όπως ολοκληρώνεται, αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για «έξοδο από τα μνημόνια». Ωστόσο δεν θα οδηγήσει στο τέλος της λιτότητας, χωρίς ουσιαστική και εμπροσθοβαρή μείωση του χρέους. Αυτή η μείωση, την οποία ενσωματώνει η πρόταση του ΔΝΤ για πλεονάσματα 1,5% του ΑΕΠ παραμερίζεται και προωθείται η γερμανική θέση για αντιμετώπιση του χρέους «εάν χρειασθεί».

Η συμφωνία θα επικυρωθεί στο Γιούρογκρουπ της 24ης Μαΐου, προκειμένου να υλοποιηθεί όλο το πλέγμα εφαρμοστικών νόμων και διαδικασιών όπως η στελέχωση του δημοσίου, η αναμόρφωση των επιδομάτων, οι ιδιωτικοποιήσεις, οι παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας, την δικαιοσύνη, τον τραπεζικό τομέα, στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, στο νόμο Κατσέλη/Σταθάκη και στην αγορά εργασίας. Η συμφωνία επίσης κατοχυρώνει πλεονάσματα 3,5% μέχρι το 2022, μεταθέτοντας την συζήτηση για το χρέος μετά το τέλος του προγράμματος.

Η ολοκλήρωση πολλών προαπαιτουμένων, θα παραπεμφθεί για μετά τον Αύγουστο, δημιουργώντας την γέφυρα για το κτίσιμο του μηχανισμού μεταμνημονιακής εποπτείας. Το όχημα για την εποπτεία, θα είναι το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, που θα κατατεθεί στη Βουλή.Αυτό θα αποτελέσει τον νέο πολυετή προϋπολογισμό, ο οποιος θα δεσμεύει την χώρα για τα τέσσερα επόμενα χρόνια και στον οποίο θα αποτυπωθεί το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων.

Στο δημοσιονομικό πεδίο, το μεσοπρόθεσμο θα αποτυπώνει και το «άγνωστο» Ολιστικό Σχέδιο που ήδη κατατέθηκε στο Γιούργοκρουπ. Η τελική συμφωνία θα αναβληθεί για τις αρχές Ιουνίου, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στην έκθεση του ΔΝΤ τα στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018 και να έχουν μπει στο τελικό στάδιο οι διαπραγματεύσεις για την μεταμνημονιακή εποπτεία.

Το λογικό παράδοξο της αξιολόγησης

Για την τελική διαμόρφωση του πλαισίου της εξόδου στις αγορές, πολλά κρίνονται από την πορεία του προϋπολογισμού, τις εκτιμήσεις για τον ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ, αλλά και από την διατηρησιμότητα των πλεονασμάτων. Για τον λόγο αυτό εξάλλου αναζωπυρώθηκε η συζήτηση για την προληπτική πιστωτική γραμμή από τον εκπρόσωπο της ΕΚΤ Φραντσέσκο Ντρούντι.

Είναι γνωστό πως το ΔΝΤ θεωρεί εφικτά πρωτογενή πλεόνασματα 1,5% και όχι 3,5 που θέλουν οι Ευρωπαίοι δανειστές. Το πλεόνασμα 1,5% διαμορφώνεται από τις μακροχρόνιες προβλέψεις του ΔΝΤ για την αύξηση του ΑΕΠ, από τις οποίες προκύπτει ότι η δυνατότητα αποπληρωμής σε βάθος χρόνου, απαιτεί την ονομαστική μείωση του χρέους. Η Γερμανία, σκόπιμα υπερεκτιμά τις προοπτικές μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας, για να αποτρέψει την πρόταση του ΔΝΤ.

Η Γερμανία απαιτεί πλεονάσματα 3,5%, δηλαδή αυστηρή λιτότητα. Η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα απαξιώνει την πρόταση του ΔΝΤ, με το επιχείρημα πως θέλει να αποφύγει την επίσπευση της εφαρμογής των ψηφισμένων μέτρων για συντάξεις και αφορολόγητο που συνδιαμορφώνουν τα πλεονάσματα. Αυτά όμως είναι τα πλεονάσματα που απαιτούν οι Ευρωπαίοι δανειστές και τα οποία την ίδια στιγμή υιοθετεί!

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ στο slpress.gr


Σχολιάστε εδώ