Τα σύννεφα πήραν τον πιλότο μας
Μέσα σε κλίμα βαρύτατου πένθους για τις Ένοπλες Δυνάμεις και με σοκαρισμένη ακόμη την ελληνική κοινωνία, έγινε χθες, στο Μορφοβούνι Καρδίτσας, η κηδεία του Γιώργου Μπαλταδώρου, κυβερνήτη του μοιραίου Mirage 2000, που συνετρίβη ανοιχτά της Σκύρου.
Στο μεταξύ, οι έρευνες για τα αίτια της συντριβής επικεντρώνονται στον εντοπισμό του αεροσκάφους και του καταγραφέα πτήσης, που θα δώσει τις αναγκαίες πληροφορίες για τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το ατύχημα.
Αποκαλυπτική είναι, πάντως, η τελευταία συνομιλία που είχε ο Γ. Μπαλταδώρος, λίγο πριν χαθεί στα νερά του Αιγαίου, με τον πιλότο του δεύτερου Mirage 2000 που πετούσε μαζί του στη συγκεκριμένη αποστολή. Η περιγραφή του δεύτερου είναι ανατριχιαστική:
– Μπαλταδώρος: «Νο1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη».
– Πιλότος Νο2: «Βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω».
Από τον παραπάνω διάλογο προκύπτουν δύο στοιχεία: Πρώτον, στην περιοχή υπήρχε πυκνή ομίχλη και, δεύτερον, τα δύο μαχητικά κάποια στιγμή πετούσαν πολύ χαμηλά, κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας. Φαίνεται ότι οι δύο αυτοί παράγοντες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο για τη μοιραία πορεία του Mirage 2000. Δηλαδή, λόγω της ομίχλης ή και άλλου πρόσθετου τεχνικού προβλήματος ο Γ. Μπαλταδώρος έχασε τον προσανατολισμό του και αντί να πάρει ύψος ακολούθησε καθοδική πορεία με αποτέλεσμα να συντριβεί στη θάλασσα. Οριστικά συμπεράσματα και απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν προκύψει θα δοθούν μετά τον έλεγχο του καταγραφέα πτήσης.
Σημειώνεται ότι το ζεύγος των Mirage 2000 μετείχε σε αποστολή αναχαίτισης τουρκικών αεροσκαφών που είχαν εισέλθει στο FIR Αθηνών. Μετά την αποχώρηση των τουρκικών μαχητικών συνέχισαν την πτήση τους στο Νότιο Αιγαίο, εκτελώντας αποστολή επιτήρησης. Κατά την επιστροφή τους στο αεροδρόμιο της Σκύρου ακολούθησαν καθοδική πορεία και, όπως όλα δείχνουν, λίγο πριν προσεγγίσουν το νησί συνάντησαν δυσχερείς καιρικές συνθήκες, με υγρασία και πυκνή ομίχλη.
Να σημειωθεί ότι με βάση τους κανονισμούς τα δύο μαχητικά έπρεπε να πετούν μαζί, δίπλα δίπλα. Ωστόσο, ο πιλότος του δεύτερου αντί να ακολουθεί αυτόν του πρώτου, όπως ήταν υποχρεωμένος, αποφάσισε να αγνοήσει τους κανονισμούς και να δώσει ανοδική πορεία στο αεροσκάφος του. Κάτι που, όπως φαίνεται, αποδείχθηκε γι’ αυτόν σωτήριο, διαφορετικά θα είχε ακολουθήσει τον Γ. Μπαλταδώρο στη μοιραία πορεία προς τη θάλασσα. Την οδύνη της για το τραγικό συμβάν εξέφρασε η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της χώρας.
H Bουλή στηρίζει τα παιδιά του πιλότου
Υπό τη σκέπη της αποφάσισε να θέσει η Βουλή τα παιδιά του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, κυβερνήτη του Mirage 2000 που κατέπεσε στην περιοχή της Σκύρου. Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος Ν. Βούτσης, η Βουλή, υλοποιώντας υφιστάμενες διατάξεις, θα «υιοθετήσει» τα δύο παιδιά του ενισχύοντάς τα οικονομικά με 18.000 τον χρόνο. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση -διά στόματος του υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης Τ. Πετρόπουλου- ανακοίνωσε ότι η σύνταξη που θα αποδοθεί στη σύζυγο του πιλότου θα είναι πλήρης και όχι 400 ευρώ τον μήνα, όπως είχε αρχικά ειπωθεί και γραφτεί, με τον κ. Πετρόπουλο να επιτίθεται σε όσους διακίνησαν τις σχετικές πληροφορίες. Η απόφαση της Βουλής για την «υιοθεσία» των παιδιών του πιλότου ελήφθη με βάση απόφαση που είχε λάβει η Βουλή το 2010.
Σύμφωνα με αυτή, τα παιδιά των πεσόντων, εν ώρα καθήκοντος, ανδρών των Ενόπλων Δυνάμεων υιοθετούνται από το Κοινοβούλιο. Επί του πρακτέου, η Βουλή αναλαμβάνει την κάλυψη των εξόδων των παιδιών μέχρι τη συμπλήρωση του 25ου έτους της ηλικίας τους. Το ποσό που προβλέπεται για την περίπτωση αυτή είναι 18.000 ευρώ τον χρόνο, 10.000 ευρώ όταν υπάρχει ένα παιδί, 21.000 ευρώ για τρία και 25.000 ευρώ για τέσσερα και πάνω παιδιά.
Φωτο: haf/flickr