Επιτέλους… θέση

Επιτέλους… θέση

Κι εκεί που το τοπίο ήταν θολό και ασταθές, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Μιχελογιαννάκης… άνοιξε τους υαλοκαθαριστήρες… Προφανώς και με την έγκριση του κυβερνώντος κόμματος, το οποίο, έστω και λίγο πριν από την… πρεμιέρα αποφάσισε ποια ήταν η θέση του ή έστω ποια μπορεί να φαίνεται πως είναι…

Ο λόγος για τη συζήτηση του νομοσχεδίου με θέμα: «Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 1920/1991 (Α’ 11), με τον οποίο κυρώθηκε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου ‘‘Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών’’ (Α’ 182)», δηλαδή πώς θα περιοριστεί η Σαρία στη Θράκη…
Τι είπε ο κρητικός βουλευτής; Αυτά, που, αν ζεις στη Θράκη κι έχεις πάρει μυρωδιά τι γίνεται γύρω σου, ισχύουν σήμερα… Όχι ότι δεν είναι θετικό κάτι που ισχύει να επικυρώνεται κιόλας. Τουναντίον! Άλλο, τώρα, αν αυτήν την επικύρωση τη βλέπουν κάποιοι κύριοι στον ΣΥΡΙΖΑ ως την αρχή του ξηλώματος του… πουλόβερ.

Η θέση
Τουλάχιστον ο κ. Μιχελογιαννάκης φαίνεται ότι είτε γνωρίζει είτε έμαθε περί της μουσουλμανικής παράδοσης. Και τούτο ως κέρδος μπορεί να το εκλάβει η τοπική κοινωνία – και οι χριστιανοί και οι μουσουλμάνοι, αν αυτό μπορεί ένας αριστερός (ή περίπου) νους να το κατανοήσει…
Τι είπε ο ηρακλειώτης βουλευτής στην Ολομέλεια:

«Ο σεβασμός στα ήθη και στα έθιμα των θρακιωτών μουσουλμάνων προβλέπεται από διεθνείς συνθήκες και τον σεβασμό της Πολιτείας μας. Η κυβέρνηση προωθεί, πρωτίστως, την ασφάλεια δικαίου», ενώ ανακοίνωσε πως «η ρύθμιση των ζητημάτων όσον αφορά τις αρμοδιότητες των μουφτήδων πρόκειται να έρθει σύντομα».

Επίσης τόνισε: «Με το παρόν νομοσχέδιο δεν απαγορεύουμε αυτό που ισχύει εδώ και αιώνες, τη δυνατότητα, δηλαδή, προσφυγής στον τοπικό θρησκευτικό ηγέτη, έπειτα από συμφωνία και των δύο μερών, άλλωστε, η Συνθήκη των Αθηνών το 1913 δεν το επιτρέπει. Δεν παραβιάζουμε το Σύνταγμα και τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις, που αφορούν ιδίως γυναίκες και ανήλικα, όπου υπάρχει πρόβλημα. Για αυτόν τον λόγο υπάρχουν τα αστικά δικαστήρια, τα οποία ελέγχουν τη συνταγματική νομιμότητα των αποφάσεων του μουφτή. Το προεδρικό διάταγμα που προβλέπεται για να διευκρινίσει τις αρμοδιότητες αυτές είναι απαραίτητο».

Ο κ. Μιχελογιαννάκης επισήμανε επίσης ότι «καταργείται η αυτόματη υπαγωγή, για οικογενειακές και κληρονομικές υποθέσεις, στον μουσουλμανικό νόμο, ωστόσο δεν αλλάζουν τα δικαιώματα του μουφτή. Απλώς, μπορούν οι διάδικοι να έχουν δυνατότητα επιλογής μεταξύ μουφτή και αστικών δικαστηρίων», πρόσθεσε δε ότι «δεν είναι σωστό να γίνει ταυτόχρονη εφαρμογή του αστικού κώδικα και του ιερού μουσουλμανικού νόμου, διότι υπάρχει κίνδυνος νόθευσης και των δύο δικτυακών συστημάτων» και κατέληξε: «Εν ολίγοις, σεβόμαστε την επιθυμία των συμπολιτών μας να επιλέγουν και να μη βρίσκονται σε καθεστώς πολιτικής σκοπιμότητας. Δεν επιλεγούμε τον αυταρχικό τρόπο κατάργησης της Σαρίας. Σεβόμαστε τη διαφορετικότητα και διασφαλίζουμε τον εκδημοκρατισμό της κοινωνίας».

Η πρακτική
Στην ουσία, αυτή είναι η πρακτική στη Θράκη. Μόνον οι αδαείς ή οι… καιροσκόποι χρησιμοποιούν μεμονωμένες περιπτώσεις για να δημιουργήσουν έναν νέο κανόνα. Διότι, όπως λέει και η λαϊκή σοφία, αυτές οι εξαιρέσεις είναι που τον επιβεβαιώνουν.

Γιατί το έχουμε ξεχάσει; Γιατί, προφανώς, και αυτό συμπεριλαμβάνεται στο «πακέτο της λήθης»…

Σημεία
Δύο είναι τα σημεία που πρέπει να κρατηθούν (για τις τυχόν… δράσεις στο εγγύς μέλλον) από τη θέση Γιάννη Μιχελογιαννάκη:

«Δεν επιλέγουμε τον αυταρχικό τρόπο κατάργησης της Σαρίας», είπε ο βουλευτής. Όμως τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν επιλέγουμε γενικώς την κατάργηση; Ή μήπως ότι η κατάργηση θα ήταν… μια κάποια λύσις, απλώς χρειάζεται άλλος τρόπος; Πιο δημοκρατικός; Πιο κοντά στην ιδεολογία, την κουλτούρα -ή ό,τι άλλο- των ανθρώπων που συναποτελούν τον πλειοψηφικό κυβερνητικό εταίρο;
Το δεύτερο αφορά το γεγονός ότι σύντομα, όπως είπε, θα κατατεθεί ρύθμιση σχετικά με τις αρμοδιότητες των μουφτήδων, δίνοντας προφανώς μερικές… σκηνές από τα προσεχώς…

Καθρέφτης
Ενδιαφέρουσα όχι τόσο η απόρριψη της τροπολογίας Βενιζέλου από τον Γαβρόγλου, με την οποία ζητούσε «οι αποφάσεις που εκδίδονται από τον μουφτή να μην μπορούν να εκτελεστούν, ούτε να αποτελούν δεδικασμένο, αν δεν κηρυχθούν εκτελεστές από το Μονομελές Πρωτοδικείο της περιφέρειας, όπου η έδρα του μουφτή» (η δικαιολογία του υπουργού πρόχειρη, δηλαδή ότι δεν την αποδέχεται για να μην αιφνιδιαστεί η μειονότητα), όσο η τοποθέτηση Φίλη, που τάχθηκε υπέρ της τροπολογίας, σχολιάζοντας πως είναι η πρώτη φορά που συμφωνεί 100% με τον Βενιζέλο.

Θα «σφάχτηκε» ο Βενιζέλος, που ξαφνικά βρήκε συμπαραστάτη έναν συνάδελφο που θα ήθελε την κατάργηση της Σαρίας…


Σχολιάστε εδώ