Kυβερνητικό καμουφλάζ για τα νέα μέτρα του πολυνομοσχεδίου!

Kυβερνητικό καμουφλάζ για τα νέα μέτρα του πολυνομοσχεδίου!

Μετά τον «καλλωπισμό» της πραγματικότητας από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, τη σκυτάλη παραλαμβάνουν από σήμερα οι υπουργοί της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας.

Μετά τον χθεσινό «καλλωπισμό» της πραγματικότητας από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, τη σκυτάλη παραλαμβάνουν από σήμερα οι υπουργοί της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας για να υπερασπιστούν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου. Ο στόχος των προσπαθειών που θα καταβληθούν κατά κύριο λόγο από τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, τον Γιώργο Χουλιαράκη αλλά και την Έφη Αχτσιόγλου, είναι πολύ συγκεκριμένος: να περάσει στην κοινοβουλευτική ομάδα η γραμμή ότι η στενοχώρια από την ψήφιση των «δύσκολων» διατάξεων (βλέπε απεργίες, πλειστηριασμούς, νόμο Κατσέλη, επιδόματα τριτέκνων κλπ) θα είναι προσωρινή ενώ η χαρά της εξόδου από τα μνημόνια μόνιμη.

Από τη χθεσινή ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στο υπουργικό συμβούλιο φάνηκε ξεκάθαρα η πρόθεση της κυβέρνησης ο δημόσιος διάλογος τις επόμενες ημέρες να μην περιστραφεί γύρω από τις δεκάδες διατάξεις του μνημονιακού νομοσχεδίου αλλά να προβληθεί η «μεγάλη εικόνα». Αυτή περιλαμβάνει τη βελτίωση των οικονομικών δεικτών, του κλίματος για την Ελλάδα στις ξένες αγορές αλλά και την προοπτική το καλοκαίρι η Ελλάδα να κλείσει με επιτυχία το 3ο μνημόνιο. Η στρατηγική είναι πολύ συγκεκριμένη: για μια ακόμη φορά, να κληθούν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και των Ανεξάρτητων Ελλήνων, να ψηφίσουν με κριτήριο όχι αυτό καθ’ αυτό το περιεχόμενο των διατάξεων αλλά με βάση το «αν στηρίζουν ή όχι την κυβέρνηση που θα βγάλει τη χώρα από τα μνημόνια ύστερα από οκτώ χρόνια».

Έτσι, δικαιολογείται και η γεμάτη αισιοδοξία επιχειρηματολογία του πρωθυπουργού:

1.Είδε τις άμεσες ξένες επενδύσεις των τεσσάρων δις. ευρώ -ένα μεγάλο μέρος προήλθε από τα περιφερειακά αεροδρόμια- αλλά δεν είδε τη μείωση στο σύνολο των επενδύσεων τόσο κατά το δεύτερο όσο και κατά το 3ο τρίμηνο.

2.Μίλησε για την αύξηση των μισθολογικών αποδοχών (λογικό και επόμενο από τη στιγμή που μειώθηκε η ανεργία κάτι που σημαίνει ότι αυξήθηκε ο αριθμός των απασχολούμενων) αλλά δεν αναφέρθηκε στο γεγονός ότι ο μέσος μισθός εξακολουθεί να μειώνεται όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΕΦΚΑ.

3.Αναφέρθηκε στην επαναφορά της απόδοσης του 10ετούς ομολόγου στα επίπεδα του 2006 χωρίς να δώσει την πλήρη εικόνα: άλλες οι συνθήκες το 2006 (σ.σ το επιτόκιο και της ΕΚΤ και του γερμανικού ομολόγου που λειτουργεί ως σημείο αναφοράς ήταν πολύ υψηλότερα σε σχέση με σήμερα) και άλλες οι συνθήκες το 2018.

4.Μίλησε για την αύξηση στον τζίρο του λιανεμπορίου όταν τα στοιχεία της Ε.Λ.Σ.Τ.Α.Τ., για τον Οκτώβριο (που είναι και τα τελευταία διαθέσιμα) δείχνουν μείωση στον κύκλο εργασιών. Αυτή, η μείωση είναι που προκαλεί ανησυχία σχετικά με το κατά πόσο μπορεί να κλείσει το 2017 με ανάπτυξη εντός των στόχων (+1,6%).

Μετά την ολοκλήρωση της χθεσινοβραδινής τηλεδιάσκεψης με τους επικεφαλής των θεσμών -από ελληνικής πλευράς μετείχαν οι κ.κ. Τσακαλώτος, Χουλιαράκης, Σταθάκης, η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου και ο γενικός γραμματέας δημοσιονομικής πολιτικής Φραγκίσκος Κουτεντάκης– η διαδικασία για την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου μπήκε στην τελική ευθεία. Τα «φώτα» αναγκαστικά θα πέσουν στις ακόλουθες διατάξεις:

♦ Η αλλαγή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων ώστε οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί να μπορούν να διενεργηθούν ακόμη και για οφειλές προς το δημόσιο και προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Παρά το γεγονός ότι τα κυβερνητικά στελέχη διαβεβαιώνουν ότι η εφορία δεν πρόκειται να βγάλει καμία πρώτη κατοικία στο σφυρί, η αλλαγή του ΚΕΔΕ (ο οποίος ούτως ή άλλως δεν προβλέπει καμία προστασία για την κύρια κατοικία) θα αναζωπυρώσει στη Βουλή το πολιτικά καυτό θέμα των πλειστηριασμών. Υπενθυμίζεται ότι μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ είχαν ζητήσει να περάσει νομοθετική ρύθμιση ώστε να καταστεί πιο σαφής η προστασία της κύριας κατοικίας από τον πλειστηριασμό, μια προστασία η οποία παρέχεται μόνο μέσω του νόμου Κατσέλη και η οποία εκπνέει στο τέλος του χρόνου. Οι δανειστές, έχουν αποκλείσει κατηγορηματικά ένα τέτοιο ενδεχόμενο οπότε δεν αναμένεται να προχωρήσει καμία αλλαγή πέραν των όσων έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο της 3ς αξιολόγησης.

♦ Οι αλλαγές στον νόμο Κατσέλη που πρέπει να περάσουν από τη Βουλή, αφορούν στην αυστηροποίηση του πλαισίου ώστε να περιοριστεί η χρήση από τους λεγόμενους «στρατηγικούς κακοπληρωτές». Ουσιαστικά θα περάσουν διατάξεις που θα αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο επανελέγχου με διαδικασίες εξπρές των υποθέσεων που έχουν ήδη κατατεθεί και οι οποίες λιμνάζουν επί σειρά ετών λόγω της καθυστέρησης που παρατηρείται στα ειρηνοδικεία όσον αφορά στον ρυθμό έκδοσης αποφάσεων.

♦ Αφού απέσυρε τη σχετική τροπολογία από τη Βουλή, το υπουργείο Εργασίας θα επαναφέρει τώρα μέσω του πολυνομοσχεδίου της διάταξη που καθιστά δυσκολότερη την κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων. Πρόκειται για τη γνωστή διάταξη η οποία θέτει ως προϋπόθεση για μια απεργιακή κινητοποίηση, να δοθεί η έγκριση από το 50%+1 των οικονομικά ενήμερων μελών των πρωτοβάθμιων σωματείων των εργαζομένων. Η αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεί από τα «σκληρά» προαπαιτούμενα της 3ης αξιολόγησης οπότε η ψήφισή του θεωρείται απαραίτητη. Το μόνο που μένει να φανεί είναι αν η διάταξη θα έρθει με κάποιες βελτιώσεις σε σχέση με την τροπολογία που είχε κατατεθεί τον Δεκέμβριο ώστε να πέσουν οι τόνοι και στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ

♦ Πολιτική αντιπαράθεση αναμένεται να προκαλέσει η νομοθετική επαναδιατύπωση της υποχρέωσης που έχει αναλάβει η Ελλάδα να εφαρμόσει νωρίτερα από ότι έχει συμφωνηθεί τη μείωση του αφορολογήτου σε περίπτωση που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ή οι υπόλοιποι θεσμοί εγείρουν θέμα ότι δεν μπορεί να εκπληρωθεί ο δημοσιονομικός στόχος για παραγωγή πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ μέσα στο 2019. Η συγκεκριμένη υποχρέωση υπάρχει ήδη και έχει ψηφιστεί αλλά οι δανειστές έχουν αξιώσει –όπως προκύπτει άλλωστε και από το προσχέδιο του αναθεωρημένου μνημονίου- η συγκεκριμένη δέσμευση θα είναι ρητή και καλύτερα διατυπωμένη και στο εθνικό δίκαιο.

♦ Τμήμα του πολυνομοσχέδιου θα είναι και η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των οικογενειακών επιδομάτων. Ο νέος τρόπος φέρνει σημαντική μείωση στο εισόδημα των τριτέκνων και των πολυτέκνων. Ωστόσο, η κυβέρνηση πιστεύει ότι θα προλάβει κάθε αντίδραση καθώς ο νέος τρόπος υπολογισμού ευνοεί τους πολλούς οι οποίοι και έχουν ένα ή δύο παιδιά.

♦ Η απάντηση στο επιχείρημα ότι οι τρίτεκνοι θα χάσουν 220 ευρώ τον χρόνο αν το εισόδημά τους κυμαίνεται από τα 14.000 ευρώ έως τα 22.000 ευρώ,  860 ευρώ αν το εισόδημά τους είναι από 23.000 έως 33.000 ευρώ και 1500 ευρώ αν το εισόδημά τους ξεπερνά τα 33.000 ευρώ, θα είναι ότι θα υπάρξει σημαντική αύξηση εισοδήματος στους γονείς με ένα ή δύο παιδιά.

Έτσι, οι γονείς με ένα παιδί θα δουν το επίδομα να αυξάνεται κατά 240 ευρώ για εισοδήματα από 11.000 ευρώ έως 17.000 ευρώ ενώ το εισόδημα των οικογενειών με δύο παιδιά θα αυξηθεί έως και 1040 ευρώ εφόσον το εισόδημα διαμορφώνεται έως τα 12.000 ευρώ τον χρόνο (ή στα 480 ευρώ για εισόδημα από 13.000 έως 20.000 ευρώ ετησίως).

 


Σχολιάστε εδώ