Ο Ν. Αναστασιάδης ανακαλύπτει «κόκκινες γραμμές»!

Μάλιστα ο ίδιος ο κύπριος Πρόεδρος θέτει τώρα τις «κόκκινες γραμμές», τις οποίες παρέβλεπε τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν συναινούσε στην αδιέξοδη και επικίνδυνη διαδικασία της πενταμερούς διάσκεψης, που κατέληξε άδοξα στο Κραν Μοντανά, επτά μήνες αργότερα.

Ο Νίκος Αναστασιάδης, μιλώντας σε ένα ειδικό κοινό, στην έναρξη του 19ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Αποδήμων Κυπρίων (ΠΟΜΑΚ και ΠΣΕΚΑ) και της Συνόδου του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Νεολαίας της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αποδήμων Κυπρίων εμφανίσθηκε απολογητικός για την απόφασή του να συναινέσει στη διαδικασία αυτή και κυρίως επιχείρησε, με την υιοθέτηση των επιχειρημάτων της αντιπολίτευσης και του Ενδιάμεσου Χώρου, να εξωραΐσει τις δικές του παραχωρήσεις σε κρίσιμες πτυχές του Κυπριακού, που επισημοποιήθηκαν με το έγγραφο που υπέβαλε ο ίδιος στις 5 Ιουλίου στο Κραν Μοντανά.

Είχε προηγηθεί η βαρυσήμαντη παρέμβαση του προέδρου της ΠΣΕΚΑ Φιλ Κρίστοφερ, που κάλεσε όλους, Ελληνοκυπρίους και Τουρκοκυπρίους, να δείξουν εμπιστοσύνη στην Κυπριακή Δημοκρατία και τόνισε την ανάγκη αλλαγής στρατηγικής και διαμόρφωση νέας στρατηγικής στο Κυπριακό. Ο κ. Κρίστοφερ επεσήμανε ότι ο ψευδεπίγραφος διάλογος υποβαθμίζει το Κυπριακό από πρόβλημα εισβολής και κατοχής σε μια διακοινοτική διαμάχη, με αποτέλεσμα η διεθνής κοινότητα να βγάζει την Τουρκία από το κάδρο και να αποδέχεται ότι το Κυπριακό είναι πρόβλημα δύο κοινοτήτων. Και τελικά εξέφρασε την πλήρη απογοήτευση των αποδήμων για την επιμονή στην αναζήτηση λύσης διζωνικής – δικοινοτικής ομοσπονδίας.

Σε αυτό το σκηνικό, έστω και για λόγους εσωτερικών πολιτικών σκοπιμοτήτων, ο ίδιος ο κ. Αναστασιάδης έθεσε δημοσίως μια σειρά ερωτημάτων, τα οποία αποτελούν την «κόκκινη γραμμή» για οποιαδήποτε κυπριακή ηγεσία κληθεί να διαπραγματευθεί εκ νέου τη λύση του Κυπριακού. Ο κ. Αναστασιάδης αναρωτήθηκε δημοσίως: «Ποιος θα ήταν σε θέση να υποστηρίξει μια πρόταση λύσης ή πόσο βάσιμα μπορεί να υποστηρίξει ότι θα αποδεχόταν ο λαός μια λύση που θα προέβλεπε μεταξύ άλλων:

(α) Διατήρηση της Συνθήκης Εγγυήσεων και του μονομερούς επεμβατικού δικαιώματος της Τουρκίας για 15 ή και 10 χρόνια, χωρίς ρήτρα τερματισμού, αλλά με ρήτρα αναθεώρησης;

(β) Δημιουργία στρατιωτικής βάσης στην τουρκοκυπριακή πολιτεία, με την εσαεί παρουσία 1.800-2.000 τούρκων στρατιωτών, με το πρόσχημα προστασίας του κυπριακού κράτους από εξωτερικούς κινδύνους; Και διερωτώμαι από ποιους απειλούμαστε; Από τη φίλη Αίγυπτο, τη φίλη Ιορδανία, το Ισραήλ, τους Παλαιστινίους, τον Λίβανο, με τους οποίους έχουμε άριστες και πλέον αναβαθμισμένες σχέσεις; Από τα κράτη του Αραβικού Κόλπου, των οποίων δύο πολύ πρόσφατα έχουν διαπιστεύσει πρέσβεις; Τη Σαουδική Αραβία και το Μπαχρέιν; Από ποιους, άραγε, απειλούμαστε, από τους ευρωπαίους εταίρους μας; Από τις ΗΠΑ ή τη Ρωσία; Και χρειαζόμαστε, τάχα, την προστασία από εξωτερικούς κινδύνους;

(γ) Την έλλειψη ασφαλούς συστήματος επιτήρησης εφαρμογής των προνοιών της λύσης, με την αξίωση της Τουρκίας όχι μόνο να είναι μία εκ των επιτηρητών αλλά και με μονομερές δικαίωμα επέμβασης, αν -κατά την κρίση της- η ελληνοκυπριακή πλευρά δεν υλοποιεί τα συμφωνηθέντα;

(δ) Την αποδοχή πως για κάθε απόφαση κάθε θεσμικού οργάνου, ανεξαρτήτως εάν θα αφορούσε ζωτικά συμφέροντα της μίας ή της άλλης κοινότητας, θα απαιτείται τουλάχιστον μια θετική τουρκοκυπριακή ψήφος;».

Ο κ. Αναστασιάδης παραδέχθηκε ακόμη ότι η προϋπόθεση που τέθηκε από την Τουρκία για να αποδεχθεί ακόμη και αυτού του είδους τη λύση ήταν η διασφάλιση των τεσσάρων ελευθεριών για τους τούρκους πολίτες (που θα αλλοίωνε πλήρως τη δημογραφική εικόνα στο νησί και συγχρόνως θα αποτελούσε την κερκόπορτα για την είσοδο των Τούρκων στις χώρες της ΕΕ) αλλά και η μετατροπή της λύσης σε πρωτογενές δίκαιο της ΕΕ, που θα αποτελούσε φυσικά μοναδική στα ιστορικά αλλοίωση και παραχάραξη του κοινοτικού κεκτημένου, σε επίπεδο μάλιστα βασικών αρχών και αξιών.

Ο κ. Αναστασιάδης πάντως, αν και υποστήριξε ότι οι δικές του προτάσεις δεν προκαλούν πρόβλημα και ούτε αποτελούν διαπραγματευτικό κεκτημένο για την άλλη πλευρά, καθώς έγιναν υπό την προϋπόθεση αποδοχής των προτάσεων της Λευκωσίας για τα θέματα ασφάλειας και εγγυήσεων, έσπευσε να δηλώσει και να δεσμευθεί επί της εκ περιτροπής Προεδρίας σε συνδυασμό με τη διασταυρούμενη ψήφο, δηλώνοντας ότι αυτό αποτελεί κεκτημένο από την εποχή του Δημήτρη Χριστόφια… Η εκ περιτροπής Προεδρία είναι από τα πλέον ακανθώδη ζητήματα και δύσκολα θα γίνει αποδεκτή από τους Ελληνοκύπριους σε ένα δημοψήφισμα, αλλά παρʼ όλα αυτά και ο κ. Αναστασιάδης, αντί να αφήσει για το παζάρι της τελευταίας στιγμής το θέμα της εκ περιτροπής Προεδρίας, σπεύδει να το προσφέρει από την αρχή στην τουρκική πλευρά ως… δικό της κεκτημένο!

Και είναι απορίας άξιον μάλιστα ότι ο κ. Αναστασιάδης… ανακάλυψε πρόοδο και σε άλλα ζητήματα: Στα κεφάλαια διακυβέρνησης και διαμοιρασμού εξουσιών, οικονομίας, ΕΕ και περιουσιακού…

Όμως ο Νίκος Αναστασιάδης αποκάλυψε κάτι ακόμη σε αυτήν την ομιλία: Η τουρκοκυπριακή πλευρά είχε αρνηθεί κατηγορηματικά όλους αυτούς τους μήνες τη διεξαγωγή του τεστ αντοχής (stress test) στο τραπεζικό σύστημα των Κατεχομένων αλλά και τη χορήγηση στοιχείων που αφορούν το περιουσιακό. Και μάλιστα η αμερικανική κυβέρνηση, που είχε αναλάβει τη χρηματοδότηση του ελέγχου του τραπεζικού συστήματος στα Κατεχόμενα λίγο πριν το Κραν Μοντανά, αποφάσισε τη διακοπή της χρηματοδότησης λόγω της αρνητικής στάσης των Τουρκοκυπρίων. Είναι προφανής ο λόγος που αποκαλύπτεται τώρα η πτυχή αυτή, καθώς φυσικά το άνοιγμα σε έλεγχο του τραπεζικού συστήματος στα Κατεχόμενα θα έφερνε στην επιφάνεια το μυστικό της υπερχρέωσης των νοικοκυριών και της υποθήκευσης μεγάλου μέρους των κατεχόμενων ελληνοκυπριακών περιουσιών στις τουρκοκυπριακές τράπεζες αλλά και της μεγάλης έκθεσης της τουρκοκυπριακής οι­κονομίας στον δανεισμό από την Τουρκία. Αυτό σημαίνει ότι οι Ελληνοκύπριοι, στο πλαίσιο της λύσης, θα κληθούν να υποστούν περιοριστικές οικονομικές πολιτικές προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η εξυγίανση και η σύγκλιση της οικονομίας του συνιστώντος τουρκοκυπριακού κρατιδίου…

Οι εξελίξεις αυτές στη Λευκωσία διαμορφώνουν νέο πλαίσιο εν όψει κάθε προσπάθειας, έστω και σε επίπεδο βολιδοσκόπησης, τον Σεπτέμβριο, για να διατηρηθεί ζωντανή η διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού.

Κωνσταντίνος Τσάκαλος


Σχολιάστε εδώ