Τουλάχιστον τα μισά ελληνόκτητα πλοία πρέπει να έρθουν σε ελληνικό νηολόγιο
Αυτό τόνισε την περασμένη Τετάρτη στην εκπομπή «Επί του Πιεστηρίου» στο Kontra ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, σχολιάζοντας το πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ του «Π» της περασμένης Κυριακής. Και υπογράμμισε ότι έπρεπε επιτέλους κάποια ελληνική κυβέρνηση να πάρει την απόφαση να ανοίξει τη σημαία, να έρθει σε επαφή με τους μεγάλους εφοπλιστές, να πάει στο Σίτι του Λονδίνου όπου είναι το πανίσχυρο ελληνικό εφοπλιστικό λόμπι που κατευθύνει την παγκόσμια Ναυτιλία, να μιλήσει μαζί τους, να συζητήσει για τις επιπτώσεις του Brexit και για ένα πλήθος άλλων θεμάτων. Αυτό δεν το είχε κάνει κανένας, τόνισε ο κ. Κουρουμπλής. «Εγώ πήγα, είπε χαρακτηριστικά, και μάλιστα δύο φορές. Δεν μπορείς να μη μιλάς με αυτούς τους ανθρώπους, να δεις τι θέλουν για να σηκώσουν στα πλοία τους ελληνική σημαία, τι λύσεις θα προτείνουν, να συζητήσεις την προοπτική εγκατάστασής τους στον Πειραιά, που είναι κάτι που το συζητούν».
Σε ερώτηση αν υπάρχει προοπτική ο Πειραιάς να γίνει το νέο Σίτι, ο υπουργός Ναυτιλίας απάντησε πως αυτό είναι εφικτό διότι ο Πειραιάς έχει τα εξής πλεονεκτήματα: Είναι ασφαλές λιμάνι και ασφαλής περιοχή γιατί η Ελλάδα δεν έχει εμπλακεί πουθενά και δεν είναι στόχος, τα ωράριά του είναι κοντά σʼ εκείνα της Ανατολής, οπότε δεν υπάρχουν χαώδεις διαφορές ώρας, υπάρχουν πολλά εξειδικευμένα στελέχη για να εξυπηρετήσουν τα ναυτιλιακά γραφεία με ανταγωνιστικούς μισθούς και, τέλος, τα ενοίκια στον Πειραιά είναι πολύ χαμηλότερα από εκείνα του Λονδίνου.
Αναφερόμενος στους ναυτικούς, ο κ. Κουρουμπλής είπε ότι στην ποντοπόρο Ναυτιλία έμειναν μόλις 6.000 και 5.000, περίπου, στην Ακτοπλοΐα. Εκεί που παλαιότερα ήταν 140.000. Και με πολύ χειρότερες συνθήκες από τις σημερινές. Γιατί σήμερα τα πλοία είναι ασφαλή, σύγχρονα, παρέχουν πολλές ανέσεις και δυνατότητες στα πληρώματα και, βεβαίως, σε σχέση με την ξηρά οι μισθοί είναι πολύ καλύτεροι. Γιʼ αυτό, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, προσπαθούμε να στρέψουμε τους νέους προς τη θάλασσα. Και για να το πετύχουμε, συνέχισε, πρέπει να βελτιώσουμε τη ναυτική εκπαίδευση. Δυστυχώς, οι προηγούμενες κυβερνήσεις προσπάθησαν να την αποδομήσουν για να ανοίξουν τον δρόμο στις ιδιωτικές σχολές. Αλλά δεν έκαναν ούτε το ένα ούτε το άλλο. Άφησαν μια κατάσταση μισή, με τις ΑΕΝ να υπολειτουργούν και την ιδιωτική εκπαίδευση να μην υπάρχει. Φανταστείτε ότι μέχρι πρόπερσι οι ΑΕΝ δεν είχαν καθηγητές, ενώ είχαν κόψει από τους σπουδαστές και τη σίτιση! Πέρυσι, πήραμε 240 ωρομίσθιους καθηγητές και φέτος 290. Παράλληλα, καλύψαμε και 30 οργανικές θέσεις που ήταν κενές. Επίσης, από φέτος ξεκινά πάλι η σίτιση των σπουδαστών, ενώ είμαστε σε επαφή με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να κάνουμε μία καμπάνια για να προσελκύσουμε τους νέους στο ναυτικό επάγγελμα. Φέτος, θα εισαχθούν 1.200 σπουδαστές στις ΑΕΝ, κατέληξε ο κ. Κουρουμπλής.
Σε ερώτηση γιατί οι εφοπλιστές δεν επιλέγουν ελληνικά πληρώματα, ο υπουργός Ναυτιλίας απάντησε ότι δεν το κάνουν γιατί οι έλληνες ναυτικοί είναι ακριβοί, δηλαδή έχουν υψηλές συλλογικές συμβάσεις. Υπάρχουν, όμως, και πλοιοκτήτες, όπως ο κ. Λυκιαρδόπουλος που τον επισκέφθηκε, όπως είπε, πρόσφατα, που επιλέγουν Έλληνες για τα πλοία τους, γιατί πιστεύουν ότι μια περιουσία εκατομμυρίων, όπως είναι ένα βαπόρι, δεν μπορούν να την εμπιστευθούν σε τυχαίους ναυτικούς.
Για την κρουαζιέρα, ο κ. Κουρουμπλής είπε ότι φέτος έχουμε λιγότερες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων λόγω των εντάσεων στην Τουρκία και την Αίγυπτο, ωστόσο διευκρίνισε ότι γίνεται προσπάθεια να αντιστραφεί το κλίμα με τη δημιουργία ενός ελληνικού νησιού που θα είναι «ελεύθερη ζώνη», δηλαδή θα πωλούνται αφορολόγητα είδη. Αυτό, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι και αίτημα όλων των τουριστικών γραφείων της Ευρώπης, γιʼ αυτό και η ελληνική κυβέρνηση το έχει θέσει στην Κομισιόν.
Ο κ. Κουρουμπλής, επίσης, αποκάλυψε ότι από πέρυσι έχει μπει τάξη στις ναυλώσεις τουριστικών σκαφών. Μέχρι τώρα, είπε, τα τουρκικά τουριστικά σκάφη αλώνιζαν στο Αιγαίο με συμβόλαια-μαϊμού. Τώρα, όλα αυτά κόπηκαν. Όσα σκάφη δεν έχουν νόμιμα ναυλοσύμφωνα συλλαμβάνονται και υφίστανται τις νόμιμες συνέπειες. Γιʼ αυτό και το Λιμενικό κάνει συνεχείς ελέγχους, κάτι που δεν γινόταν στο παρελθόν, γιατί προφανώς δεν υπήρχε η πολιτική βούληση.
Αναφερόμενος, τέλος, στο θέμα των δρομολογίων και της διασύνδεσης των νησιών, ο κ. Κουρουμπλής είπε ότι εδώ και δύο χρόνια τα πάντα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο και αυτό το αναγνωρίζουν όλοι. Τώρα δε, που θα μπουν και τα υδροπλάνα στα νησιά η κατάσταση θα γίνει ακόμα καλύτερη, τόνισε. Άλλωστε, τον Σεπτέμβριο θα ψηφιστεί από τη Βουλή το νομοσχέδιο που θα καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας των υδροπλάνων, οπότε από τη νέα σεζόν θα έχουμε μια νέα εικόνα με τις συγκοινωνίες στη νησιωτική Ελλάδα, κατέληξε ο υπουργός Ναυτιλίας.