Δεκτές έκανε ο Γαβρόγλου τις θέσεις της Εκκλησίας για τα Θρησκευτικά

Με τις δύο αυτές αποφάσεις του υπουργού κ. Κ. Γαβρόγλου καταργούνται οι αποφάσεις του πρώην υπουργού κ. Ν. Φίλη που όριζαν πώς θα γινόταν η διδασκαλία των Θρησκευτικών και είχαν προκαλέσει θύελλα και αναταραχή στις σχέσεις Εκκλησίας – κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα:

• Στην τελευταία σελίδα της υπʼ αριθ. 101470/Δ2 υπουργικής απόφασης αναφέρεται ότι «η με αριθμ. 143575/Δ2/07-09-2016 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Βʼ 2920/13-09-2016) καταργείται».

• Στην τελευταία σελίδα της υπʼ αριθ. 99058/Δ2 υπουργικής απόφασης για τα Λύκεια αναφέρεται ότι «η με αριθμ. 143579/Δ2/07-09-2016 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β’ 2096/13-09-2016) καταργείται».

Ούτε λαλιά ο Φίλης…

Στην κατεδάφιση όλου του νομοθετικού πλαισίου που είχε χτίσει ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο, που είχε οδηγήσει σε μετωπική αντιπαράθεση της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ με την Εκκλησία, με το κλίμα κάθε άλλο παρά να είναι θετικό για τον Αλέξη Τσίπρα, δεν είπε λέξη. Απέφυγε ευθέως να εκφράσει τη διαφωνία του.

Κόντρα με Αρχιεπίσκοπο στην Ιερά Σύνοδο

Την περασμένη Τρίτη συνεδρίασε εκτάκτως η Ιερά Σύνοδος υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου και η Επιτροπή Διαλόγου (μαζί με τους εμπειρογνώμονες) που είχε ορισθεί για τις διαπραγματεύσεις με τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων προκειμένου να… αναθεωρηθούν οι αποφάσεις του Φίλη, οι οποίες είχαν δημιουργήσει… πολεμική ατμόσφαιρα στην Εκκλησία, ενημέρωσε τους Συνοδικούς Μητροπολίτες για τη συμφωνία που επετεύχθη, στην οποία γίνονται αποδεκτές οι κόκκινες γραμμές που είχαν τεθεί.

Από τις τοποθετήσεις των Μητροπολιτών φαίνεται ότι υπήρξε απόλυτη ικανοποίηση. Κάποιοι, μάλιστα, είπαν ότι οι θέσεις της Εκκλησίας έγιναν δεκτές από την κυβέρνηση σε ποσοστό 95%. Να σημειώσουμε ότι υπήρξαν κάποιες αντιπαραθέσεις, κυρίως όταν αρκετοί Μητροπολίτες τάχθηκαν ενάντια στην εισήγηση του Αρχιεπισκόπου να δώσει την έγκρισή της στη συμφωνία η Ιερά Σύνοδος και βασικά να δώσει το ok στο Πρόγραμμα Σπουδών των Θρησκευτικών στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο και στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, όπως αναφέρεται στις δύο αποφάσεις του υπουργού κ. Κ. Γαβρόγλου, και να μη συγκληθεί η Ιεραρχία, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν τριγμοί και ακραίες φωνές, που θα χαλούσαν το θετικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί από τη συμφωνία για τα Θρησκευτικά.

Το επιχείρημα των αντιδρώντων Μητροπολιτών ήταν ότι ο Καταστατικός Χάρτης προβλέπει ως το καθʼ ύλην αρμόδιο όργανο την Ιεραρχία, ότι δηλαδή αυτή είναι αρμόδια για το θέμα των Θρησκευτικών. Τελικά, προτάθηκε να γίνει ψηφοφορία, όπου ήταν ομόφωνη η απόφαση να συγκληθεί η Ιεραρχία, μετά και την προσχώρηση του Αρχιεπισκόπου για να μη φανεί προς τα έξω ότι υπάρχει διάσταση κορυφής. Η Ιεραρχία θα συνέλθει μεθαύριο, Τρίτη 27 Ιουνίου.

Η Ορθοδοξία, το επίκεντρο του μαθήματος

Το κεντρικό στίγμα του μαθήματος των Θρησκευτικών αναφέρεται στην 1η παράγραφο του μοναδικού άρθρου, που έχει ως εξής:

«Διαμορφώνουμε ένα Πρόγραμμα Σπουδών (Δημοτικό και Γυμνάσιο) το οποίο ξεκινά έχοντας επίκεντρο τη θρησκευτική παράδοση του τόπου, την παράδοση της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας, όπως αυτή σαρκώθηκε στη ζωή και αποτυπώθηκε στα μνημεία του πολιτισμού του. Κάθε μαθητής/τρια, ανεξαρτήτως της θρησκευτικής του/της ιδιοπροσωπίας, είναι αναγκαίο να γνωρίζει τη θρησκευτική παράδοση του τόπου καταγωγής ή μόνιμης διαμονής του/της. Αυτή είναι η πρώτη και βασική συντεταγμένη του μαθήματος. Η δεύτερη συντεταγμένη είναι η βασική γνωριμία με τις μεγάλες χριστιανικές παραδόσεις που συναντώνται στην Ευρώπη και γενικότερα στον κόσμο, εκτός της Ορθοδοξίας, όπως ο Ρωμαιοκαθολικισμός και ο Προτεσταντισμός με τις βασικές του ομολογίες. Η τρίτη συντεταγμένη περιλαμβάνει στοιχεία από τα μεγάλα θρησκεύματα και ιδίως όσα ενδιαφέρουν την ελληνική κοινωνία περισσότερο, δηλαδή τις μονοθεϊστικές παραδόσεις του Ιουδαϊσμού και του Ισλάμ, καθώς και άλλες θρησκείες που κατά τόπους ή κατά περίπτωση κρίνεται ότι παρουσιάζουν σήμερα αυξημένο ενδιαφέρον».

Στην 3η παράγραφο σημειώνεται:

«3. Γενικοί σκοποί και προσανατολισμοί του ΜτΘ στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο

1. Να οικοδομήσει ένα στιβαρό μορφωτικό πλαίσιο/πεδίο γνώσης και κατανόησης του Χριστιανισμού και της Ορθοδοξίας, ως πνευματικής και πολιτισμικής παράδοσης της Ελλάδας και της Ευρώπης αλλά και ως ζωντανής πηγής έμπνευσης, πίστης, ηθικής και νοηματοδότησης, για τον κόσμο και τον άνθρωπο, τη ζωή και την ιστορία».

Εξάλλου, στο Πρόγραμμα Σπουδών στο Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο στο ένα και μοναδικό άρθρο αναφέρονται τα εξής:

«Οι σκοποί της θρησκευτικής Εκπαίδευσης στο Λύκειο είναι:

α) Η ανάπτυξη της προσωπικής ταυτότητας, στην οποία συντελούν η θρησκευτικότητα και η κριτική κατανόησή της είτε κάποιος ακολουθεί μία θρησκεία είτε όχι. Η αντίληψη της αυτο-εικόνας και των ρόλων του εαυτού σε σχέση με τους άλλους είναι σημαντική στην εφηβεία και καθορίζει την ενήλικη ζωή. Η προσωπική ταυτότητα και η αφύπνιση της προσωπικότητας εξαρτάται από τη “θρησκευτική συνείδησή” του, την οποία καλλιεργεί ελεύθερα στο σχολείο κυρίως με τη θρησκευτική εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η ηθική ανάπτυξη και η συμπεριφορά του εφήβου/της έφηβης, εφόσον η θρησκευτική εκπαίδευση συνιστά γνωριμία με το θρησκευτικό φαινόμενο στην πολυμορφία και πολυπλοκότητά του και συζητά κατά βάση τα ηθικά και υπαρξιακά ερωτήματα των εφήβων μαθητών/μαθητριών. Στη σύγχρονη θεώρηση της ταυτότητας του προσώπου, φυσικά, η θρησκευτική ταυτότητα σχετίζεται και με την ηθική, αξιακή και την πολιτι(εια)κή αγωγή, στις οποίες και η θρησκευτική εκπαίδευση στοχεύει.

β) Η καλλιέργεια ανθρωπιστικής και ελληνικής παιδείας. Η ανθρωπιστική παιδεία στην εκπαίδευση είναι ανάγκη να θεμελιώνεται σε μιαν ερμηνευτική αναζήτηση νοήματος του βίου. Να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάλυση της φύσης του νοήματος αυτού και στα μορφωτικά αγαθά που χρειάζεται να διερευνήσει και να ανακαλύψει ο μαθητής/η μαθήτρια ως απαραίτητη υποδομή για την ίδια του/της τη ζωή. Στο σημείο αυτό τέμνεται η σχέση της ελληνικής κοινωνίας με τη διαχρονική παράδοση και τον πολιτισμό της Ορθοδοξίας».


Σχολιάστε εδώ