Μοχλός ανάπτυξης μπορεί να γίνει η Παιδεία
Όπως είπε ο κ. Τάσιος, η έλλειψη Παιδείας τροφοδοτεί τη διαφθορά, ενισχύει τη μαύρη εργασία, καλλιεργεί τη φοροδιαφυγή, διαταράσσει την κοινωνική συνοχή και γενικά δημιουργεί άτομα αντικοινωνικά, επιρρεπή σε κάθε είδους βλαβερό εθισμό, που μπορεί να τους κοστίσει ακόμα και την ίδια τους τη ζωή. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τάσιος, 2 δισ. ευρώ χάνουμε κάθε χρόνο από προβλήματα υγείας ατόμων που καπνίζουν, ενώ οι δωρητές οργάνων στη Νότια Ευρώπη είναι 11 φορές περισσότεροι από τους Έλληνες! Σε κοινωνίες με υψηλό δείκτη Παιδείας τέτοια νούμερα δεν υπάρχουν. Επίσης, 11 δισ. ευρώ χάνουμε κάθε χρόνο από απάτες κατά των ασφαλιστικών ταμείων και από τη φοροδιαφυγή. Άλλα 10 δισ. ευρώ χάνουμε από την παραοικονομία (μαύρη εργασία κ.λπ.). Σε κοινωνίες με υψηλά μορφωτικά επίπεδα αυτές οι «πρωτιές» είναι άγνωστες. Κάπως έτσι… μαζεύονται τα 25 δισ. ευρώ τον χρόνο. Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουμε… ρότα; Αν… γλιτώναμε αυτά τα χρήματα, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε εκ του ασφαλούς για ανάπτυξη.
Στη συνέχεια, ο καθηγητής Άγγελος Συρίγος ανέδειξε με επιχειρήματα τη ρηχότητα του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση και αναρωτήθηκε αν τελικά η κυβερνητική πολιτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση εξαντλείται στο να παράγει… καλούς ανθρώπους, αδιαφορώντας για τη σύνδεση με την αγορά και την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων, κατάσταση που δεν αντιμετωπίζει τη φυγή των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Επίσης πρότεινε την αυστηρή τήρηση κριτηρίων για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων κι υπογράμμισε την ανάγκη να εξακολουθήσει το δημόσιο πανεπιστήμιο να είναι παράγων κοινωνικής κινητικότητας.
Στη δική του εισήγηση, ο καθηγητής Γιώργος Πολίτης υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι κυβερνήσεις προσπάθησαν άλλοτε πειστικότερα και άλλοτε υποκριτικά να ρυθμίσουν επιμέρους προβλήματα της Παιδείας. Αλλά το πρόβλημα του συστήματος δεν είναι οι Πανελλαδικές ή τα συμβούλια ιδρύματος. Το πρόβλημα έγκειται σε αυτές καθʼ εαυτές τις αρχές και αξίες που υπηρετεί η Παιδεία.
«Αντί ως Πολιτεία και κοινωνία», τόνισε, «να ξοδέψουμε ενέργεια, μόχθο και πλούτο, ώστε να μπορέσουμε να ανεβάσουμε τον αδαή στο ύψος της επιστήμης, σπαταλήσαμε ενέργεια, μόχθο και πλούτο για να κατεβάσουμε την επιστήμη στο ύψος του αδαούς.
Αυτό που ζούμε σήμερα δεν είναι παρά οι συνέπειες αυτού του εγκλήματος. Για να ανασυγκροτήσουμε τη χώρα είναι αναγκαία συνθήκη να απελευθερωθούμε από την κυριαρχία της μετριότητας, της ανοησίας και του παραλογισμού.
Όλες οι μεταρρυθμίσεις -δεξιές, αριστερές, κεντρώες- αποτυγχάνουν επειδή ακριβώς ξεκινούν από το πανεπιστήμιο. Ωστόσο, οι πραγματικές αλλαγές στην Παιδεία πρέπει να ξεκινούν από το δημοτικό και ακόμη καλύτερα από το νηπιαγωγείο». «Ζητούμενο της Παιδείας», κατέληξε, «είναι η καλλιέργεια νέων ανθρώπων με κριτική αντίληψη και ήθος, δηλαδή τα κρίσιμα στοιχεία που απουσιάζουν από το εκπαιδευτικό μας σύστημα».
Στην ομιλία του, ο πρώην υφυπουργός και πρόεδρος της κίνησης «ΡΕΥΜΑ» Αθανάσιος Σκορδάς τόνισε μεταξύ άλλων:
«Θεωρούμε την Παιδεία κεντρικό διακύβευμα για την ανασυγκρότηση της χώρας, διότι η λύση στο πρόβλημα της χώρας δεν βρίσκεται στην ολοκλήρωση των αξιολογήσεων ή στη ρύθμιση του χρέους, αλλά στο να τρέξουμε αναπτυξιακά, να ξαναβρούμε την ταυτότητά μας και την εθνική μας αυτοπεποίθηση.
Στο ʽʽΡΕΥΜΑʼʼ έχουμε συναντηθεί πολίτες που αγωνιούμε για την πορεία της χώρας και από την απλή διαπίστωση ʽʽκάτι να γίνειʼʼ προσπαθούμε ʽʽκάτι να κάνουμεʼʼ, προσπαθούμε να ανάψουμε τη φωτιά της δημιουργίας, ώστε δημιουργικοί συμπολίτες μας, που ξέρουν να επιτυγχάνουν, να συμμετάσχουν ενεργά στη διαμόρφωση και υλοποίηση ενός εθνικού σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης».